Gå til innhold
Fiskersiden

Vårt fiskeår 2006


Oz
 Share

Recommended Posts

Denne oppsummeringsrapporten for det Herrens år 2006 er lang og bildetung. Det skjønte jeg fort at den måtte bli da jeg satt meg ned for å begynne på den. Det var ingen vei utenom, for det dere nå skal lese er en hyllest til mine gode fiskevenner, til fiskersiden og til storfiskern. Det er en hyllest til alle de som har bidratt til at årets fisketurer har vært mange og innholdsrike og det er en hyllest til sportsfisket som hobby. Før kjøret for alvor begynner lenger ned i denne posten gir jeg ordet til de som i første rekke har vært med på å gjøre dette året suverent for meg. Take it away folkens!

Elin, AKA Fru Rønsingen

Som Stril så ligger det litt i blodet at en skal være interessert i fiske, noe som også gjelder denne jenta. Interessen har således tatt seg til de grader opp i løpet av dette året, takket være Fiskersiden og de jeg har blitt kjent med der. Jeg må tilstå at jeg i begynnelsen syntes det var kjekkest at Jan fant seg til rette med kyst, saltvannsarter og nye kompiser med de samme interessene. Jeg hadde tross alt lokka han over på denne siden av fjellet. Lite visste jeg da om hvordan dette kom til å utvikle seg.

Selv om både jobb og håndball har tatt mye av tiden i år, så har jeg gradvis blitt mer og mer hekta på artsjakten og det sosiale livet vi har på turene. Dere som er i gjengen er fantastiske mennesker og jeg setter stor pris på alt vi har funnet på i år!

Minner det absolutt er verdt å ta vare på fra 2006: Artsmangfoldet på Bontelabo (både på land og i vann), Karpefisketur, Frokost med Åsmund i pysjen, Tang som var paddetorsk, Auduns utrolige entusiasme,Varm brownies på Frekhaug, Beføling av Svarthå på Steinestø og ikke minst en langvarig forelskelse i Dvergulkene i Nøtlevågen….

Erling, AKA Gone_Fishing

En oppsummering av fiskeåret mitt må nesten starte på høsten i fjor, da Jan forhørte seg på forumet etter dypvannskaier i Nordhordland for å prøve seg på litt kystmeite, eg kom med noen forslag, og etter at han hadde prøvd på et av stedene på egenhånd, så avtalte vi en tur til Frekhaug i lag.

Det ble en del turer i området, sammen med Jan og Vidar (Gringo) før Svein og Åsmund begynte å diskutere et treff på Bontelabo, dette ble såpass vellykket, at det etter hvert ble til ukentlige treff, og senere til at vi alle sammen, eller et par av oss har fisket i sammen på de underligste steder og tider.

Dette har for min del resultert i både flotte turer, og flotte fangster (med innlagt blanking iblant), og ikke minst til at eg har begynt å sette stor pris på fangster som eg før bare betraktet som kuriositeter (havmus).

Vi har etter hvert blitt en fast gjeng, Svein, Åsmund, Jan, Elin, øyvind og meg.

På grunn av turene sammen, og turer alene til steder vi har testet ut sammen, har eg fått flott fisk, som karpe, karuss, piggskate, og ikke minst oppfylt en av mine store fiskedrømmer, havål fra land.

På tross av at eg hadde noen fine fangster på kystmeite (blant annet Kveite på 11,5 og Steinbit på 8,5) husker eg vel 2005 mest for fluefisket, både etter ørret, og ikke minst for en sjøørret sesong der eg fisket minst 5 dager i uken fra 15 juli, og ut september, 2006 tror eg faktisk at eg vil huske mer for flotte sosiale turer i hyggelig selskap, enn for fangstene i seg sjøl.

Vi har jo også hatt besøk av flere andre fra fiskersidens forum, har sjøl møtt blant andre Vilhelm, Richard Kolbeinsen, og Kim Andre, dessuten truffet igjen og fått fisket sammen med Audun, som eg hadde snakka med før et par ganger.

Av ting eg husker spesielt fra turene mine i år er de første havmusene på Bontelabo, gjeddefisket med Jan, den første karpen til Åsmund, min nevø som håva min største karpe, Den første (og største) havålen eg fikk, turen etter havål sammen med gjengen, der resultatet ble over all forventning, Ny pers på lange fra land på 14,8, Lærdalsturen sammen med Jan, og selvsagt Auduns entusiasme da han fikk piggskata han ønsket seg.

Svein, AKA Hunter

Sett med mine øyne er året som snart ligger bak oss et av de beste fiskeårene jeg har hatt. Ikke på grunn av flotte fangster og rekorder, men mest på grunn av de jeg har hatt og fiske sammen med. Ikke ante jeg den gang at posten jeg la inn under fiskersidentreff og lokale treff skulle bety så mye for fiskeåret 2006. Den kvelden på Bontelabo var vel opptakten til det som siden har blitt kalt for «bergensmafiaen». Gjengen er en ufattelig fin gjeng, med mye humor, og en glødende fiskeinteresse.

I løpet av året har det blitt utforsket mange nye steder, fisket målrettet etter nye og spennende arter. For mitt vedkommende Havål på 13410 gram og Norgesrekord på Bergnebb for å nevne noe. Vi har hatt mange spennende turer i bergensområdet. Den som sikkert de fleste husker best er den natten vi tok 4 havål. Men for meg står også de mange turene til Bontelabo, Breistein, Steinestø, Frekhaug, Salhus og flere andre steder som hyggelige kvelder og se tilbake på.

Om jeg skal peke på tre enkeltting jeg har satt mest pris på i løpet av 2006 så må det bli som følger.:Alle de hyggelige turene med Bergensmafiaen,Havål på 13410 gram og norgesrekord på Bergnebb (126 gram)

Vi har fisket veldig mye sammen, både ved sjøen og ved diverse vann. Nye arter har vi fått, mange nye perser har vi satt. Så til Jan, Elin, Erling, Øyvind og Åsmund vil jeg rette en stor takk til hver og en av dere fordi jeg har fått lov å bli kjent med dere og for alle de hyggelige stundene vi har hatt i løpet av året. Jeg håper det skal bli minst like mange og minst like spennende turer i året som kommer.

Av andre ting jeg har satt stor pris på i år er alle dere som stilte opp og guidet meg til nye arter da jeg var i Dynovika i sommer. Også Ola (Gismervik) som jeg hadde den ære av å fiske mye sammen med under Vestlandstreffet og 2 kvelder på jakt etter gullfisk I Kristiansand.

Og til slutt vil jeg takke alle dere andre FSere som jeg har hatt gleden av å hilse på i løpet av året.

Jan, AKA Rønsingen

Det hele startet vel i begynnelsen av desember 2005 for min del, med tråden ”Finnes det noen dypvannskaier i Nordhordland?”. Fikk svar i fra flere, men en person utmerket seg i forhold til gode tips og mange spennende plasser. Etter litt om og men så fant vi like greit ut at vi skulle møtes, så en mørk desember kveld møtte jeg Erling for første gang på Frekhaug. Dette var også mitt første møte med virkelig surffisket. For å gjøre en lang historie kort, så var jeg nå på vei til å forandres fra en ”rein” fluefisker til en mye mer variert lystfisker og det tok ikke lang tid før det var et par surfstenger på vei til Askeland.

Etter hvert viste det seg at det fantes flere i området med den samme lidenskapen og før jeg ante ordet av det så hadde jeg en hel gjeng med nye fiskekompiser. Jeg sitter igjen med mange gode minner i fra turer som har levert bra med fisk og selv blanke turer har vært morsomme med denne gjengen.Hvis jeg må plukke ut noen gode minner fra året så må det bli disse:

Stalking etter hybrider, Turen til Steinestø i finværet og da jeg holdt en stang med en havål på 13kg i andre enden, besøket til Audun, Karmøy gjengen samt en forvilla trønder er ting jeg ikke vil glemme med det første.

Av fisker så er det vel Once in a lifetime torsken fra land og sjøørreten i fra Lærdal de jeg setter høyest. Artsinteressen min startet vel strengt tatt for mange år siden som en liten guttepjokk i Nitelva, men det er først i år att det har tatt helt av. Håpet var 10 nye i år, tallet er foreløpig 22....

Men er det noe jeg holder høyere en alle de fine fangstene og forskjellige artene jeg har fått i år så er det alle de trivelige menneskene jeg har fått gleden av å bli kjent med i løpet av 2006. Kan nevne i fleng alle som har kommet på besøk eller de som hjalp meg på østlandsturen, men siden det er sparsomt med plass takker jeg de 5 som har betydd mest for meg:

Åsmund: Takk for geniale bilder, råtten humor og artige diskusjoner.

Erling: Du skal ha en stor takk for å ta sjansen på å møte en drittlending en våt mørk desember natt.

Svein: Hadde det ikke vært for deg så hadde ikke artskjøret vært like morsomt.

Øyvind: Hvis det ikke hadde vært for Strilen i deg så hadde vi aldri vist om havålplassen!

Og til slutt en stor takk til min elskede som lar meg holde på med og har tatt en stor del i denne galskapen. Hadde det ikke vært for deg min kjære så hadde jeg vel ikke bodd her ute og blitt med på alt dette, men holdt på å dra ørretpinner med fluestanga i Valdres fremdeles.

Tusen takk skal dere ha alle sammen! Må vi fortsette til vi blir gamle og senile hele gjengen.

Øyvind, AKA Truttakiller

Året 2006 var året jeg for alvor tok opp igjen min hobby gjennom hele livet, nemlig fisking. Fisking har alltid vert en viktig del av mitt 30 årige liv, men de siste årene har fiskingen dessverre dabbet litt av.

Dette fikk en dramatisk endring etter en reportasje i AOF der det var snakk om et forum som kalte seg for fiskersiden! Med første øyekast var dette ikke så spennende, helt til jeg trykket meg inn på forumet. Og for å gjøre en lang historie kort: Dette førte til MANGE stangtimer med en fantastisk gjeng, og EKSTREMT mange (ifølge kone) timer på vårt eminente forum.

Det hele startet med en tur til Valestrandsfossen, der jeg fikk treffe denne gjengen som virkelig tente fiskegnisten i meg igjen. Turen endte med ny art (sandflyndre), og jeg fikk lært et nytt begrep som het artsjeger!

Det er utrolig mange turer som jeg setter høyt, men den som jeg husker best er helt klart congernatten der vi halte opp MANGE meter med havål. Selv om jeg selv ikke fikk fisk, tenker jeg tilbake på denne kvelden som en vanvittig kveld med vanvittige gode fiskekompiser, og vannvittig mye fiskglede.

En annen tur som jeg setter også høyt er turen fam Truttakiller og fam Hunter har hatt med våre unge og lovende fiskesønner og døtre. Det er utrolig gøy å treffe en familie med barn i samme alder som begge er glad i å fiske med hele familien. Håper vi får mange slike turer.

Til slutt vil jeg avslutte med å takke Svein, Jan, Erling og Åsmund, som tålmodig (nesten hehe) har terpet på Greenerknuter, surfkasteteknikk samt låning av dims og tackler. Nå har jeg endelig kontrollen på dette, og satser på at året 2007 blir det året jeg på alvor får dreisen på artsjakten min. Tusen takk for at jeg har fått muligheten til å få være med dere på eventyr, og for det gode kameratskapet dere har vist en ”liten” bondesønn fra landet!

Skitt fiske folkens

Det hele startet vel...

Så får vi begynne å titte litt på bilder og fisketurer. 2006 har vært et langt og innholdsrikt sportsfiskeår for meg. Jeg har fått øynene oppå for kystmeite og surf, jeg har tatt mine første vaklende skritt på karpefiskernes vei og jeg har satt opp ei artsliste og så smått begynt å tenke nye arter i fiskingen min.Jeg har til fulle omfavnet en gammel hobby som i mange år hadde ligget i dvale. Denne dvalen, denne mørke perioden i mitt liv som sportsfisker, var der mye på grunn av at jeg ikke hadde noen å fiske med, men fikk heldigvis en brå slutt i starten på året, da det dukket opp en tråd her i forumet med overskriften «FS-treff Bontelabo». Jeg hadde lyst til å fiske, det var det jo en stund siden sist jeg hadde gjort, dessuten ligger ikke Bontelabo mer en ti minutters gange hjemmefra, så hvorfor ikke?

Første møte med Bontelabo

Turen gikk altså til Bontelabo for første gang. Sjansen for storfisk ( i utgangspunktet lange) hadde blitt nevnt i en annen tråd, og historiene om dugelig med fisk på den sentrumsnære kaia hadde vi hørt flere ganger før. Flere meldte sin interesse, og vi dro på tur. Noen hadde truffet hverandre før, andre var totalt ukjente, men hva gjør vel det, når vi har sportsfisket som felles referansepunkt? Kvelden var ikke akkurat preget av pinlige pauser, kan man si. Praten gikk, og vi trivdes så godt med å fiske sammen at det etterhvert skulle bli en og annen tur til i løpet av året.

Kvelden på Bontelabo var, i det store og hele en suksess. Lange, hyse og ikke minst havmus kom på land, og fiskefeberen raste i kroppen. En fiskefeber som ikke akkurat ser ut til å gi seg med det første...

Her er noen bilder fra turen. Bildene skulle jo også vise seg å bli gjenstand for diskusjon, men man ser nå i alle fall hvilken fisk det er...

2623_s.jpg

Kaldt og surt ,og Jan hadde ikke blitt så avansert at stol var fast inventar i fiskebilen enda.

2622_s.jpg

Svein startet gildet med en fin torsk.

2589_s.jpg

Jeg driller mus med nerver av sytråd.

2590_s.jpg

Kjekt med flytedress.

020320062304C3IaZ9h1pfdIJC397O.JPG

Første møtet med havmus for gjengen! Vi var solgt...

2624_s.jpg

Erling drar også opp en på denne turen.

2593_s.jpg

Rett og slett en fascinerende skapning.

Etter denne turen skulle det bli flere. Mange flere, og langt fra alle har gjort seg fortjent til en rapport på forumet her, men jeg kan vel ikke huske at veldig mange av dem har vært spesielt kjipe turer. Bare det å komme seg på tur i det hele tatt er i min bok en god ting, og å være ute og vente på at et eller annet, ingen er helt sikre på hva, når som helst kan finne agnet ditt litt for uimotståelig er noe av det beste man kan bruke en dag på.

Mer havmus

Uken etter ble det ny tur, høye på pæra som vi var kalte vi denne turen en havmusgutsing, og dro ut med mus i blikket. Tydeligvis var det ikke å ta munnen for full, for kvelden leverte oss til sammen fire havmus.

2896_s.jpg

Elin med en av mange langeperser i løpet av året.

2897_s.jpg

Ølgylt var til tider fast inventar på kaien. Her med en av de feiteste torskene vi har sett.

2899_s.jpg

Kl 21:07 Lander gamlefar turens første havmus.

2900_s.jpg

Kl 21:14 følger jeg opp med nummer to

14811_s.jpg

kl 21:17 kommer den tredje og største på land ved hjelp av Jan.

14812_s.jpg

Paddetorsk finnes også her.

2902_s.jpg

Og så avslutter jeg med nok ei mus.

havmus har altså blitt en av favorittartene i år. Ikke veldig enkel å få, det er maaaaange turer uten at vi treffer på den, men heller ikke umulig å få på land, ta bilde av og slippe ut igjen. I løpet av året har jeg fått fem, Jan fått 4, Svein fått en og Erling fått 3. Hvis jeg da ikke tar voldsomt feil...

Hva med andre arter da? Joda, mangfoldet har vært tilstede det, her følger noen bilder fra fisket vårt i området her i vår, dypvannskaier er en gjennomgangsmelodi, selv om vi også har fomlet litt rundt på grunnere vann også.

Frekhaugs store dyp

Den gamle fergekaia på Frekhaug var i vår en av favorittplassene våre. Dypt, artsrikt og med mulighet for virkelig stor fisk. Brosme, lange, pigghå, hågjel og havmus er ikke uvanlige fangster her, og en kveld/natt under lyset fra gamle gatelykter kan anbefales på det varmeste.

Her litt bilder fra en tur til Frekhaug natt til første april. Musa til Erling veide 2,1 kg, og er til nå årets største.

3868_s.jpg

Frekhaug leverer fine langer som vanlig.

3881_s.jpg

Jeg ser ut til å være bittelitt misunnelig og vil være med på bildet.

3875_s.jpg

Årets største havmus (Erling er selvfølgelig fangstmann).

3883_s.jpg

In the water....

3869_s.jpg

Prøver å gjemme seg for fotografen....

3879_s.jpg

Pigghåen stakk også innom på denne turen.

Endelig hai

Enda en tur til Frekhaug. Her skulle jeg endelig få min første hai, en hågjel på 850 gram. Jan hadde lovet meg denne på forrige tur, men da skulle det vise seg at han overvurderte mine evner som kystmeiter. Skulle ikke så mye til før jeg var oppe på et slikt nivå at jeg klarte å få en på Frekhaug. Når det er sagt er ikke det nivået spesielt høyt, de er relativt enkle å få til å ta der. Å få dem opp er noe verre... Jan perset både på lange og pigghå med hhv 6,3 og 3,3 (denne skulle bli gruset senere på året) og alt var såre vel. Pizza fikk vi også!

4162_s.jpg

Jan med pers på lange(6.3) .

4163_s.jpg

Real tanngard på disse dyrene...

4161_s.jpg

Min første Hågjel og pigghåpers på Jan.

4160_s.jpg

Som ble knust 30min senere.

Senere på året skulle Erling ta seg en liten kveldstur til Frekhaug. Det resulterte i noe som antagelig må være en av årets aller største langer tatt fra land under målrettet fiske. 14,8 kilo veide dyret, en aldeles nydelig fisk, rett og slett. Erling befester sin posisjon som den råeste kystmeiteren i landet for tiden.

14886_s.jpg

Ikke det beste bildet, men det er liten tvil om at dette er en diger fisk.

I badering etter storgjedda

Litt utpå våren ville de av oss som synes fluefisking er en god ide, plaske litt rundt i baderingen og se om gjedda lot seg lure. Resultatet ble et krasjkurs i bellyboatpadling for Jan, flere fine gjedder, artige bilder av baderingleking og en knallbra rapport. De fleste gjeddene lå på rundt 2 kg, og selvsagt var det Erling som sto for den største på 4,5 kg. Vi har etterhvert blitt vant til at det er Erling som får størst og flest fisk...

5330_s.jpg

Årets nest største belly gjedde.

5331_s.jpg

Etter mye knot så klarte Jan endelig å padle i riktig retning og det ga resultat.

5333_s.jpg

Den vil ned!

5335_s.jpg

Men måtte opp til slutt.

5337_s.jpg

Nok en fisk drilles.

5338_s.jpg

Der var den i håven.

5339_s.jpg

Og poseringen blir kjapt unnagjort før fisken slipper tilbake i sitt rette element.

5345_s.jpg

Artige fightere!

5343_s.jpg

Enda en liten belly gjedde som måtte lufte seg litt.

5342_s.jpg

Kan man ha det bedre?

En forbannelse blir brutt

Nærmere sommeren tok vi en tur til Valestrandsfossen. En kjapp telefonsamtale med Audun hadde ført til et nytt stedsnavn på blokka, og nå skulle de flate få kjenne litt krok i kjeften. Vi hadde lenge måttet holde ut sytinga og klaginga til Hunter, for sandflyndre, se det var visstnok umulig å få i følge ham. Dette er selvsagt feil. Sandflyndre er drittlett å få, Svein er bare ikke så flink. «Forbannelse» kalte han det... Pfff... Bortforklaringer og unnskyldninger, kaller vi det.Turen til Valestrand skulle i alle fall bli en tur hvor slikt tok en slutt. Her var det sandflyndre til alle mann, i tillegg til skrubbe, lange og knurr. Her hadde også Øyvind (Truttakiller) meldt fra om sin ankomst, og etter denne turen gikk det varmgang i visakorter hans, og boden ble fyllt opp av kystmeite og surfutstyr. En ny kystmeiter var født. Vi hadde også besøk av LarsM, en trivelig sunnmøring som mattilsynet hadde utkommandert til å passe litt på oss. Turen ga meg ny pers på sandflyndre. Ikke at 300 gram var umulig å slå, men den på 992 gram jeg fikk på Valestrand kommer nok til å stå en stund...

kvelden bler avsluttet på Breistein, der langer og brosmer møtte sin skjebne. Ny pers for min del der og, brosme på 4,5 ca.

Cue bilder.

4807_s.jpg

Sunnmøringen konser under opprigging.

270420060923QuLTmBG4Uy3yKXBkjs.JPG

Alt for mye utstyr til en så liten kai....

4806_s.jpg

Øyvind tar en liten gaydance for å sjekke stemningen.

4809_s.jpg

Siden han var litt tvilsom så plasserte vi denne ukjente strilen i et eget lite hjørne.

4801_s.jpg

Som slettes ikke var noen dum plass.

4804_s.jpg

Og en ny kystmeiter er født!

2704200609388BtXipXG8tj8bc7utu.JPG

Svein sleit som vanlig med sandflyndre....

4808_s.jpg

Et smil for galleriet (selvom det var noen fine SKRUBBER)

4803_s.jpg

Her er ikke motet på topp akurat....

4781_s.jpg

Men til slutt er årets morsomste forbannelse brutt!

4782_s.jpg

Her får Svein se hvordan ei skikkelig sandflyndre skal se ut.

4783_s.jpg

Og Jan får en anstendig en han også.

4802_s.jpg

Så var det dypvannsfiske på gang og fiskene steg betraktelig i vekt.

4800_s.jpg

Etter en heller dårlig start på Valestrand Fikk sunnmøringen endelig vist hva han var god for!

4798_s.jpg

Og der perser jeg på brosme. Faktisk en av de største i år.

4799_s.jpg

Enda ei anstendig lange landes.

4784_s.jpg

Dedikert en trøtt Jan.

4785_s.jpg

Shetlandspiren leverer!

En vellykket tur altså. Mange blide fjes der.

Førstemann til 50

Våren ble også brukt til litt vennlig kniving mellom fiskekompiser. Førstemann til 50 arter var konkurransen, Jan og Svein var de konkurrerende og alkohol var premien. En premie som skulle virke som god motivasjon for noen og enhver av oss. Hvis Svein vant skulle han få to flasker vin, hvis Jan vant ville ei flaske whiskey gå hans vei.

Det var til slutt Jan som gikk av med seieren og kunne drikke seg full på Sveins regning. Sleip som han er stakk Jan ut og mikromeitet 17 mai, dro kjapt opp et par bittesmå fisk og lo hele veien til polet. Dvs, det var Svein som måtte stikke på polet...

Slenger med et bilde av det som skulle bli vinnerfisken, og overrekkelsen av de edle dråpene.

5648_s.jpg

Liten stang, liten fisk, liten krok, liten mann... Men en stor seier. Nasjonaldagen skulle vise seg å levere.

14835_s.jpg

En verdig vinner og en god taper. Ta det som en mann Svein!

Kveldssol over Steinestø

Så hadde vi en av årets mes trivelige kystmeiteturer. Ikke allverdens med fisk, men det var hyggelig selskap, det ble noen fine bilder, og for min del seier i rapportkonk nr 1. turen var i det store og hele et svært nødvendig avbrekk fra en hektisk og slitsom periode med eksamenslesing, så bare det å komme seg ut av lesesalen var for meg tur godt nok.

Her kommer en serie bilder Jan har hengende på veggen i stua. Jeg lar bildene tale for seg selv, det var en fantastisk kveld.

5160_s.jpg

5161_s.jpg

5162_s.jpg

14820_s.jpg

5163_s.jpg

5169_s.jpg

5165_s.jpg

Kastet ga til og med fisk.

5168_s.jpg

Til slutt ville ikke solen leke mer.

5167_s.jpg

Mørket ga flere fangster.

5166_s.jpg

Her i form av ei brukbar brosme.

første møte med Raja Clavata

I mai dro Jan, Erling og Øyvind på tur til en plass nord i Hordaland som Øyvind hadde snust opp ved hjelp av å sette seg på en gammal innfødt linefisker. Han røpet selvsagt alt han visste, og vi hadde en ny plass å fiske på. Skater, hadde vi hørt rykte om. Det skulle vise seg at ryktene var litt mer enn akkurat det. Plassen var helt klart spennende, men akkurat hvor spennende skulle vi ikke få greie på før mot slutten av sommeren...

5961_s.jpg

Jaggu finnes det skater her i området også!

5958_s.jpg

Stealth fighter.

5959_s.jpg

Piggskate. Utvilsomt.

5960_s.jpg

Fascinerende øyne.

5962_s.jpg

Enda mer fascinerende i vannet.

5965_s.jpg

Erling er på an igjen.

5966_s.jpg

Øyvind håver.

Bra dette, men bedre skulle det bli...

Karepfisk? Fysjom!

.Sommeren nærmet seg, og med høyere vanntemperaturer begynte vi så smått og titte etter andre jaktmarker. Rykter om karuss og karpe i nærheten av Bergen kom oss for øret, og vi ble relativt gira. For min del gikk flere lesedager bort i lesing om karuss og fisket etter denne, blodet kokte i fiskefeber, og til slutt skulle vi få napp. Både på reisemål og på mais. Håndfaste tips om sted og metode fra Audun førte til noen av årets aller beste turer for min del, dette var et fiske som ga mersmak.

5627_s.jpg

Jeg åpner ballet med en fin hybrid.

1605200622147WQGV1QK3DVXEIf4aY.jpg

Svein følger opp med en av sommerens største.

5632_s.jpg

Jan klarer å lure den første "rene" arten i vannet, en liten karuss.

5634_s.jpg

Som slippes forsiktig tilbake.

6496_s.jpg

Så løser jeg karpekoden og er umulig å prate med de påfølgende dagene.

6506_s.jpg

Ingen tvil med det trynet der.

8254_s.jpg

Min hittil største karpe.

8255_s.jpg

Ønskekvisten!

14825_s.jpg

Jan tok etter hvert mange hybrider.

14878_s.jpg

Årets største hybrid. Fangstmann sierru? Erling, selvsagt...

14887_s.jpg

Og årets største karpe. Ingen store overraskelser der, Erling nok en gang. En vakker fisk på 3,6 kilo.

14747_s.jpg

Inntrykkene fordøyes, livet nytes.

Vestlandselver og blankt gull

Resten av sommeren ble i grunn stort sett brukt til dette fisket. Noen små turer i Øygarden, på Bontelabo og ellers rundt omkring langs kysten leverte heller dårlig med fisk, så det ble i det store og det hele fokusert på vann med langt lavere salinitet. Både vann og elver ble fisket på, og noen av oss slo til med dugelige blanke ørreter. Både Hunters SØ elv, en «hemmelig» og sagnomsust elv på vestlandet et sted, og Lærdalselva ble besøkt. På tross av lite vann og tørt vær var det i blant mulig å lure opp en og annen sjøørret.

Noen flotte fisker fra Lærdal.

9208_s.jpg

Erling perser på fluefanget sjøørret.

9209_s.jpg

Jan griseknuser sin egen pers.

9212_s.jpg

Strekket som vender tilbake i drømmene.

Og noen andre fine fisker fra den elva ingen vet navnet på. Legg merke til at Svein har gått på fotokurs hos Henry Hagelin. En annen ting å merke seg er at noen fikk fler og større fisk enn andre. Svein var ikke så fornøyd med det...

100720060112kP5dTqmOGt65tiI34w.JPG

Et fint knippe sjøørret Svein lurte opp av elva.

8005_s.jpg

Jans første denne sesongen skulle også bli den største.

8210_s.jpg

Men et par til over kiloen lot seg lure.

Sommerfiske

Jeg nevnte enkelte småturer rundt omkring i området rundt Bergen. Det var ikke allverden med fisk å skryte av på disse turene, men det vil ikke dermed si at turene var bortkastet tid. Å være ute med fiskestengene sammen med gode kompiser er sjelden feil, og vi angrer ikke akkurat på disse turene. Noe fisk ble det jo også...

14819_s.jpg

Et av områdets mange strømsund prøves.

14829_s.jpg

Når fisket går tregt sitter praten desto løsere.

14830_s.jpg

Øygarden har også blitt testet.

14840_s.jpg

Lindås leverte ny art for Elin og Jan.

Nærkontakt med Conger Conger

Da sommeren begynte å gå mot slutten skjedde det noe artig. Jan og erling tok en tur til en plass som tidligere hadde levert litt skater og lange, for å forsøke å lure opp litt av de flate piggete bruskfiskene. Piggskate kom på land, men det som gjorde at noen og enhver av oss sperret øynene litt ekstra opp var bifangsten Erling fikk på kroken. Havålen veide 13 kg, og en ny knallplass ble avmerket på kartet vårt.

baatnavn.jpg

Målrettet fiske leverte ny art.

8939_s.jpg

Men bifangsten gjorde noen og enhver stum.

8933_s.jpg

Erling er skeptisk, men med en slik fisk må man posere.

8934_s.jpg

Rett og slett helt rått! 1.7m ren muskelkraft!

8935_s.jpg

Etter veiing og fotoøkt slippes dyret ut igjen

8936_s.jpg

Pass fingra her!

8932_s.jpg

En ny epoke er igang for gjengen...

Tidenes havåltur

Denne turen var særs inspirerende, og var hovedgrunnen til at vi noen uker senere pakket sakene og dro tilbake til samme plassen med bakhodet smekkfullt av havål. Turen ble, kort og godt, en kjempesuksess. Lite kunne ha forberedt oss på det fisket vi skulle få oppleve den natten, og vi vil huske tilbake på det med glede lenge. Turen resulterte altså i fire ål, nok en rapportkonkseier, gode minner og mange gjester. Bildene ble så som så, men bildene inni hodet er krystallklare, tilnærmet perfekte og kommer aldri til å forsvinne.

9356_s.jpg

Erling setter i gang festen denne gangen også. Er dog fortsatt en smule skeptisk...

9360_s.jpg

Litt lite veienett kanskje?

9357_s.jpg

11.4 og 13kg på noen få dager er det få som slår

9404_s.jpg

Ord blir overflødig...

9403_s.jpg

Jeg klarer også å lande en fin havål (genseren er ennå ikke vasket).

9401_s.jpg

Et lite stykke havålhistorie er skrevet...

Besøk av fine folk

Hva denne turen skulle føre med seg var vi nok ikke helt forberedt på , for før vi visste ordet av det dukket det opp et lass med folk på trammen og ville fiske havål.Vilhelm, Karl Inge og Thor kom opp/ned (alt etter hver de kom fra) ikke lange stunden etterpå, men ikke alle klarte å levere under press. Thor fikk en hummer og var fornøyd med det etter å ha regnet på kiloprisen. Karl Inge viste seg som en dyktig havålfisker og vippa opp to stykker første kvelden. Vilhelm kan jo bare fiske en art, så han fikk selvsagt skater. Og du som vi lo! Og du som Vilhelm banna!

9791_s.jpg

Karl Inge setter igang med et virkelig fint eksemplar.

9796_s.jpg

Og turen er en suksess.

217767295_076859d3ff.jpg?v=0

Thor er vel kanskje ikke helt enig, men smiler alikevel.

9792_s.jpg

Vilhelm skapte god stemning på moloen.

9794_s.jpg

Karl Inge ville ikke at Vilhelm skulle være den eneste som fikk skate.

9793_s.jpg

Guiden plukker ny art.

9797_s.jpg

Og solen senker seg over poden, vi er klare for en ny natt i congerens tegn.

Det skulle bli mer havål og skatefisking utover høsten. Mange fine fisker har kommet på land, og mange gode timer har blitt brukt på denne plassen. Gode minner man nok aldri kommer til å glemme. Et lite skår i gleden er at hverken Jan eller Øyvind har fått til å få opp en conger ennå. Noe som er litt kjipt for dem, da Erling til nå har 8 stk på blokka.... Vi vet ikke helt hvordan han gjør det, men vi er vant til det nå. Her er et bilde av en av dem. Eller... to av dem, egentlig. Dette er faktisk en gjenfangst, noe vi fort så på ryggfinnen. Jan hadde nemlig kontakt med en spansk marinbiolog som forsket på disse underlige skapningen. For å hjelpe ham tok vi prøver av ryggfinna på noen av ålene, og sendte nedover. Denne hadde altså blitt klippet i før.

14879_s.jpg

Fluing ble prøvd.

14849_s.jpg

Det leverte vår første gjenfangst.

Den oppvoksende slekt

Tidlig på høsten tok Øyvind og Svein ansvar for at fiskeutstyrsprodusentene også i fremtiden skal ha inntekter, og tok med seg sine barn på fisketur. Mikromeite og bitevillige gylter er et perfekt fiske for barn, og et fiske som er tilgjengelig langs stort sett hele kysten vår. Det er alltid gøy når fisken biter, og med fedre som kan noen triks skulle dette bli en gøyal fisketur.Begge to skulle få flere fine tilskudd til artslistene sine på denne turen.

120920061651KDajZSVbCBi2XKRD5X.JPG

Opplæringen er i gang.

120920061635mmQwTIqO2CjTTUCRKw.jpg

Lærenemme småtasser, teori blir umiddelbart omsatt til praksis

120920061632lPHiW7FoCtyd3qvdl2.JPG

To stolte gutter.

10934_s.jpg

Min er større en din! (fedrene er gode forbilder)

10931_s.jpg

Se så fine farger!

10936_s.jpg

Smaker den det samme som Gomp, tro?

Bøttevis med hai

Det begynte å bli aktuelt å se om havmusa var bitevillig igjen, og Bontelabo var første stopp. Her skulle vi derimot få oss en liten overraskelse, da det var en annen fisk som på mange måter dominerte havbunnen utenfor brygga der. Den har på sett og vis gjort det i hele høst, med noen små avbrekk som har gitt mus. Årets første pigghåbonanza skulle Jan og jeg stå for, og vi kjedet oss ikke.

9966_s.jpg

To flotte fisker. en ikke så flott fisker.

9967_s.jpg

Noe vrien å holde...

9968_s.jpg

Jan er litt mer proff.

9969_s.jpg

Men så beit dyret seg fast.

9970_s.jpg

satt godt gjorde den og.

Etterhvert viste det seg at pigghåfisket på bontelabo skulle prege høsten vår. Den var tallrik, den var lett å få og den begynte etterhvert å bli rimelig stor. Et artig fiske, men i lengden noe monotont. Spenningen ved hva som sitter på kroken er ganske borte, og ventingen på pipet i nappvarsleren er heller ikke et element ved dette fisket. Kast ut, vent ti sekunder, gjør tilslag, fisken sitter. Fishing for dummies. Perfekt for oss med andre ord.

Her følger noen bilder av hai, fiske etter hai og de som fisker etter hai. Pigghåbonanzabilder altså.

11830_s.jpg

Opp med seg!

11827_s.jpg

Her kjøres pigghå. Ingen tvil om at det er pigghå nei...

14877_s.jpg

Ikke så veldig blid for sin nye langepers (ville ha pigghå joooo....)

11824_s.jpg

Der satt den! Ei blid jente med sin første pigghå.

11825_s.jpg

Pers på 4910

11826_s.jpg

Og den slo jeg skikkelig. 4920!

12517_s.jpg

Per Magnar på gamle jaktmarker. Ja, også en pigghå da...

12518_s.jpg

Shark hunters! I noen aldeles nydelige oljehyre...

12524_s.jpg

Øyvind, sponset av Ålesund regntøy. Og fiskersiden.no...

Nye steder. Hva finner vi der?

Vi testet litt forskjellige steder rundt omkring i fjordene i høst. Av og til leverte det ikke, av og til gjorde det det. Litt pionervirksomhet førte til at Elin kunne notere en ny art på lista si. Paddetorsk er det mange som har lyst på, eller hva Kim Andre? Lars`n og meg tok en kjapp liten tur til Valestrand samme dagen, rett og slett fordi været nektet oss å sitte inne og sture, og reslutatet ble ca 10 kilo agn, et par knurr og en en finfin regnbue på 2kg.

11823_s.jpg

Et søtt lite rumpetroll. Elin er som alltid strålende blid.

11828_s.jpg

Flott Regnbue. God middag.

Noe å jobbe mot. Nye arter

En ting som har preget fiskeåret 2006 for mange av oss er artsjakt. Å stifte bekjentskap med fiskeslag vi ikke tidligere har fått er spennende, og jakten på de nye artene er en spennende måte å få en ekstra nerve i fiskingen. Det er en tilfredstillende følelse å kunne krysse av en ny art på lista etter å ha fisket målrettet etter denne. Artsjakten har for eksempel gitt seg utslag i «førstemann til 50» konkurransen til Jan og Svein, samt utallige timer med nesa tett mot vannet og øynene festet på stiklinger og kutlinger med munn for krok størrelse 32. Galskap? Joda, men ganske artig og. Fascinasjonen for det våte element og mangfoldet det har å by på er stor hos oss. Det var spennende å løfte på steiner i fjæra for å se hva som befant seg under dem da vi var små, og det er spennede å forsøke å lure en ettgrams kutling til å ta et rekerogn på en bitteliten krok nå.

De fleste av oss hadde ikke sett så alt for mye på artsliste som noe aktuelt før i år. Dette skulle endre seg, og til og med jeg måtte til slutt bite i det sure eplet og innrømme skapartsjakt. Det har blitt mange nye arter på oss alle sammen i løpet av året, enkelte fler enn andre, og enkelte har vært litt mer hissige på dette enn andre. Erling har til nå landet på 7 nye, Jan på 22, Elin på 18 Svein på 16 og jeg på 9. Ikke så halvgærnt artsår, med andre ord.

Her er noen av de nye artene folket har klart å prikke inn i løpet av året.

14847_s.jpg

Elin med lake. Alltid like blid hun!

14778_s.jpg

Jan med sin nummer 60. Lysing som bifangst under havabborfiske...

14813_s.jpg

Erling med Svarthå. Denne har ikke vært noen hyppig gjest, men en og annen har da kommet på land.

14816_s.jpg

Hågjel var et nytt bekjentskap for Svein. Tydeligvis vrien å holde fast...

14960_s.jpg

Øyvind slo til med en karuss og ti. De er ikke så vriene å få Vilhelm.

14962_s.jpg

Mitt første møte med haien. En fin hågjel fra Frekhaug.

Høstfiske etter karpefisk

Høstfisket etter karpe var jo et tema på forumet i oktober, noe som inspirerte oss til å dra på tur tilbake til vårt favorittvann. Denne gangen var Elin (Fru Rønsingen) med, og hun ville ha nye arter. Det ordnet seg ganske greit, i alle fall karussen kunne krysses av etter denne turen. Karpa satt litt lenger inne, men den er en vanskelig fisk å få der. Hybridene gjør i alle fall sitt til at turen ikke blir kjedelig. Artig fisk å få.

11040_s.jpg

Karussen svikter aldri.

11041_s.jpg

Hybridene er også på plass.

11038_s.jpg

Første møtet med en vakker fisk.

11039_s.jpg

Legg merke til matta og nettet Trym.

14807_s.jpg

Vakker fisk. Og en glad Elin.

14808_s.jpg

Ut igjen, lykke til med vinter«kulden»

Audun kommer på besøk

Så fikk vi på nytt besøk. Skater og havmus var målet, havål og øvrig bruskfisk fikk gå som bonus. Det er ikke hver dag Audun får muligheten til å skaffe seg en ny art, og det er selvsagt gøy å kunne være dem som guider ham til den. Det var selvsagt ingen garanti for at vi skulle klare å oppfylle hans ønsker for turen, men sammen gjorde vi så godt vi kunne, og Audun dro hjem en art og en ny pers rikere, med mange gode minner og bilder i kofferten. En veldig fin helg, med meget bra fiske.

24102006200130ln8uhr3L6J6X.jpg

Kveldens første. Skata er på plass, og jakten på ny art kan begynne.

2410200620013286tH6QOrDe3e.jpg

Guidene er kjipe og drar drømmefisken.

241020062119085uc3XYLQ731R.jpg

In your face, Audun.

24102006200132Nc4DxtfD839M.jpg

Takk for nå, vi sees om ikke lenge.

241020062001322FQ6AdM1NrJ8.jpg

Endelig satt den. velfortjent fisk, og art nr 107.

24102006200132L1F4dLKT1l85.jpg

Jeg ser deg, og jeg er ikke blid!

24102006200132t6s575wE3mW1.jpg

Kvledens andre gett.

24102006200131il38q7EvN5U7.jpg

Klo? eller pigg? Pigg...

24102006202230iT2P11D4AJ65.jpg

Dagen derpå, vi vil fiske mer.

2410200620223093tl5etv6Lht.jpg

Duppmeite etter lyr. Veldig gøy!

24102006202230P84hv3KGGNaC.jpg

Og veldig effektivt.

24102006202231Y6eL39m9qanQ.jpg

På plass på Steinestø. Ny pers på havmus, 1650 gram.

24102006202231HfB8SlkGbMqg.jpg

Litt redd for den piggen, Audun?

24102006203400Hdd59L1Cn851.jpg

Vanskelig å gi slipp på?

24102006203400Ef9JPmtDd77f.jpg

God tur den 90 meterne ned til bunnen. Takk for titten.

24102006203401puOob97AR159.jpg

Specimensvarthå. Søt liten krabat.

2410200620340134xS284C6642.jpg

Avslutter ballet med ei flott hyse.

Havmusa er tilbake

Havmus ja. Igjen. Det var ikke helt ut av det blå at Audun satt pers på havmus som et av sine mål for turen (et mål som gikk så greit å nå atte), vi hadde nemlig i tiden før klart å få noen havmus, både på Salhus, Bontelabo og Steinestø. Selv hadde jeg klart å perse med en fin fisk på 2 kilo, jeg fikk en litt mindre en på Bontelabo, og Jan fikk en på Salhus. De var altså tilbake på plass, og havmusmålet var ikke en altfor liten blink å treffe. Det at vi fikk melding om havmusfangst på Steinestø et par kvelder før vi skulle dit fikk ikke akkurat hjertet til å roe seg ned.

14839_s.jpg

Første havmus fra Salhus.

210920061227zdmcdYPT6Jm5IFJ2Su.jpg

Personlig rekord, og eneste mus tatt på dagtid

Ved årets slutt

Jeg lar denne årsrapporten slutte omtrent der den begynte, med vår gode venn Chimaera Monstrosa. Passet jo så fint, selv om det hadde vært mye mer å skrive om. Det har vært flere turer. Mange flere turer. Å nevne alle her ville ført til at dette ville blitt en veldig lang post, og det vil vi jo ikke ha noe av. Dessuten, å skulle skrive om alle turene, skrive alt jeg har lyst til å skrive ville tatt for lang tid. Det er så mange jeg vil takke, så mange jeg vil hedre etter et fantastisk fiskeår. Desverre er det altså ikke mulig å få med alt her. For å gjøre det enkelt kan jeg si at uten forumene på fiskersiden.no og storfisker.no hadde dette året ikke vært i nærheten av det det har blitt. tips til utstyr, metoder og steder har vært til uvurdelig hjelp. Kontakten man har fått med andre sportsfiskere har vært avgjørende for at fiskeåret har blitt som det har blitt.

Denne oppsummeringen er først og fremst til mine gode venner i «Team Conger Surfelius Bergensis» men også til alle dere andre på fiskersidens og storfiskerns forum. Håper bildene og teksten vår kan virke som inspirasjon til mer fisking, mer tipsing på nettet, mer guding av besøkende og nybegynnere. La oss ignorere uenigheter angående fiskeforvalting, arter, buefisking og konkurranser, overse metodevalg og fiskeformer og se på oss selv som det vi er; En gjeng relativt syke folk. Fiskesyke, altså. Vi deler alle en brennende interesse for sportsfisket, og et sterkt ønske om å kjenne fisk i enden av snøret, fighte denne og få den på land. Forumet består av folk så vidt forskjellige at det er ganske utrolig. Sportsfisket tiltrekker seg folk fra alle samfunnslag og aldre, rett og slett fordi det er verdens beste hobby. Forumet viser seg på denne måten som et godt bilde på samfunnet ellers. På grunn av det enorme mangfoldet av arter og metoder får vi også et enormt mangfold på det personlige planet. Vi er mange som har fått gode venner via forumet vi ikke hadde vurdert å gjøre mer enn å hilse på og nikke til uten kontakten vi har opprettet her. Vi har forsøkt nye former for fiske vi ikke ville ha sett for oss i vår villeste fantasi at vi skulle drive med før vi tilfeldigvis surfet innom fiskersiden.no en dag, og registrerte oss på forumet.Selv ville jeg ikke ha tenkt på meitefiske som noe for meg i det hele tatt, før jeg tilfedligvis ramlet innom her en dag i begynnelsen av oktober for to år siden. For tiden vurderer jeg sjelden å slenge noe i vannet som ikke har agn festet til kroken, selv om jeg ikke har noe i mot å klipse en sluk i svivelen en gang i blant. Nå er det det som fascinerer meg ved sportsfisket, nemlig mangfoldet. Min oppfordring til dere alle, nå som det er jul og greier, er å være åpne for nye former for fiske. Vær åpne for mangfoldet sportsfisket har å by på. Selv har jeg en stund gått og lekt med tanken på å lære meg å kaste med flue. DEN sitter langt inne, og det er nok en stund til det blir en realitet, men tanken er nå en gang der.

Takk for et fint år, så sees vi neste år, for nye arter, nye konkurranser, nye diskusjoner, nye venner og nye opplevelser. God jul!

Mvh Oz

PS: At årsoppsummeringen kommer nå betyr ikke at året fiskemessig er over, man skal da få klemt inn et par turer til her og der. Kanskje jeg må oppdatere denne før nyttår?

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

MÅ lese en gang til! og EN gang til....det er bare så sinnsykt bra å lese om de fantastiske fangstene dere har, og for en utvikling som kystmeitere derer har vært igjennom....

dere er noen fantastiske forbilder alle sammen :)

tror jeg må lese dette en gang til........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ lese en gang til! og EN gang til....det er bare så sinnsykt bra å lese om de fantastiske fangstene dere har, og for en utvikling som kystmeitere derer har vært igjennom....

dere er noen fantastiske forbilder alle sammen :)

tror jeg må lese dette en gang til........

Ja dette er det bare og ta av seg hatten for.

Godt vi skal opp og prøve oss snart, for dette virker jo som å komme til himmelen

MEget flott rapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med en følelse om at du må ha glemt å få med en del turer...

;-)

Det er ganske mange turer som ikke er nevnt, men som sagt, da ville jo posten blitt fryktelig lang. Og jeg må jo innrømme at ikke alle turene har vært like minneverdige B)

Nå er det kuk i bildene.... Det funka jo så fint i natt da jeg la dem ut. oppgitt....

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått sett mange av bildene, men teksen i seg selv er fantastisk flott. For en gjeng dere er. Og for noen fisker dere får. Ikke bare mange og varierte, men også svært store og kule.

Svære skater, enorme havål, megapigghå, feite hyser, digre torsk, langer i særklasse og ikke minst havmus i bøtter og spann. Jeg gleder meg på mine kompisers vegne til turen i helga og jeg er sikker på at de blir tatt godt i mot. Jeg gleder meg på mine egne vegne til bildene dukker opp, selv om jeg sikkert har nytt noen av de fra før.

Glem forsiden, bokform sier nå jeg.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konge Åsmund....

venta på denne ei stund.. for å si det enkelt, den innfridde med natos høyeste kneløft.. :blink::D

god tekst og kongebilder. hva mer kan en ønske seg????

snakkes lørdag på jobb :blink:

å som du sier er ikke året over ennå.. regner med du må oppdatere minst et par ganger.....

KOMMA SEG UT Å FISKA :DB)B)

hilsen lars-ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er obligatorisk lesning for alle som i utgangspunktet IKKE er fiskeinteressert, de vil garantert bli det etter å ha lest denne rapporten, og hvilken rapport! Helt oversuverent :blink: Tusen takk for inspirerende ord og bilder gjennom et helt fiskeår, turen sammen med dere vil jeg huske for alltid! Og dere må for all del ikke gi dere mens dere ennå er på topp, gleder meg allerede til kommende rapporter.

Lenge leve Team Conger Surfelius Bergensis! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.