Gå til innhold
Fiskersiden

På skateekspedisjon på andre siden av fjorden


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Simon og jeg har i en stund snakket om å dra til Åfjorden for å fiske etter kloskate, på plassen Irvin tok sin første. For Simons del var det også interessant at det visstnok skulle "kry" av gapeflyndre der, iallefall har Irvin og Arve tatt flere av denne arten på sine turer dit. Søndag som var ble det som lenge hadde vært planer eskalert, og vi dro over fjorden for å hilse på denne mystiske skapningen...

Etter (veldig) mye om og men, med kjøring både langt øst og vest, kom vi til slutt fram. Og for en plass det skulle vise seg å være! Som skåret ut av fjellet lå den lille terskelfjorden der nede, i det vi kom kjørende ned fjellsidene. Vi skulle så absolutt ha stoppet og tatt bilder på vei ned til vannflaten, men det hadde vi ikke tid til etter de milene vi hadde kjørt feil. Nå skulle det fiskes!

38586_s.jpg

Slik så det ut, og vi skulle fiskes innerst i fjorden.

Etter fjernguiding fra Irvin ble vi dirigert innover i fjorden langs fjæresteinene, og opp på ei fjellhylle.

38581_s.jpg

Flott plass.. Det eneste minuset var landingsforholdene.

38579_s.jpg

Ikke lang tid etter at vi hadde rigget opp stengene run'a det på den ene av karpestengene mine. I en litt for kjent takt.....

En ikke ukjent art i form av en "hysjævel" kom opp av sjøen :) En av tre for min del på denne turen, og likehetstrekket for de alle er at de selvfølgelig ikke ble avbildet.

Simon hadde ikke hatt kjenning med noen fisk og det gikk på humøret løs ;) En forholdvis bratt lineær-kurve med "trua" langs y-aksen og negativt stigningstall for x-aksen ble tegna, alt i en funksjon av tid, såklart. Etter noen timer begynte mørkret å krype inn på oss, og det runna uvant i stanga mi. "Itj så hysat, det der" konstaterer jeg. Gir fisken litt tid og tilslag blir satt - FAST FISK! Og den kjentes flat... I det jeg kunne skimte en søt, liten skate like under vannflaten ble Simon vitne til et lite gledesutbrudd fra en ivrig liten trønder ved siden av seg ;) På grunn av de vanskelige landingsforholdene ble fisken løfta rett opp fra overflata og opp på fjellhylla der vi sto. Art nr 65 og den 49. nye til nå i år var berga! :)

38591_s.jpg

Litt sjenert, og kanskje en smule redd, krølla den seg sammen som seg hør og bør hos kloskata.

38592_s.jpg

Selvfølgelig var jeg redd for at jeg skulle gjøre som jeg bruker å gjøre med nye arter; altså krøke den. Men mot alle odds satt sirkelkroken i kjeften!

38582_s.jpg

Ikke så veldig stor, nøyaktig 400 gram, men det var arten! :D

Etter en bildesekvens med dokumentering til skateprosjektet, og innsamling av dna-materiale (vingebit), ble den sluppet forsiktig tilbake i sitt rette element.

38583_s.jpg

En snedig liten skapning, den der.

(Og om noen skulle være i tvil om identifiseringa)

38580_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15673/38580.jpg )

Turen var iallefall reddet for min del! Spurte Simon spøkefullt om vi skulle pakke sammen og dra nå, og fikk et overraskende tja til svar. Det skulle imidlertid vise seg at den ytterlige ventetiden skulle lønne seg, for hans del iallefall.

Ikke veldig lenge etter at min skate var satt tilbake run'a det nærmest for første gang hos kameraten. Trua hans hadde nok steget bitte-litt når han så meg dra arten, og den skulle stige ytterligere i det han pumpa opp fisken...

38588_s.jpg

Joda! Luringen hadde også klart å kroke ei kloskate!

38584_s.jpg

En hann, som i motsetning til min hårete hunn var nokså "raka" for pigger.

38590_s.jpg

At den var en del tyngre enn min tipper jeg heller ikke hadde noe å si for han, 550g veide denne.

(Igjen, om noen skulle være i tvil

38585_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/15673/38585.jpg )

Etter å ha vært igjennom samme rituale med bildetaking og vingeofring ble selvfølgelig også denne satt ut igjen.

Turen var en sukssess for begge parter, selv om prikken over I'en ville vært en gapert for Simon. Vi bestemte oss for å holde ut litt lengre, klokka hadde jo såvidt passert 16 bare.

38587_s.jpg

Litt skiftende vær skulle vi også få, heldigvis kom det ikke mange millimeterne med nedbør.

Men finn en feil???

Stemmer, Simon hadde ikke fått torsk! Selvfølgelig skulle ikke denne turen være noe unntak for torskekongen, og i mørket fikk han lurt opp en smellfeit torsk på 4.3kg.

Desverre er ikke Simon villig til å stille opp på poseringsbilder med torsk under 10kg, grunnet at det rett og slett vil bli for travelt! Derfor har vi desverre ikke med bilder av denne...

Godt fornøyde pakket vi sammen utstyret i 18-tiden og labbet bortover de forræderiske fjæresteinene. At det ikke gikk menneskeliv tapt der denne kvelden må rett og slett skyldes flaks! Selvsagt var det ikke noe tess å legge igjen hodelykta hjemme :)

Takk til Simon for en flott tur!

Og ikke minst takk til Irvin (og Arve) for tips om plassen!

Måtte jubileumsarten komme snart.....

38589_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks :)

Flott rapport og bilder. Kan du si noe mer om tackel og bunnforhold?

Helt enkle glidetackler med 1/0 owner mutu for min del, og 2/0 for Simons del. Brukte forøvrig 0.70mm og en bit tynn, selvlysende slange (men dette er nok overkill). Egnet med en sildebit, ikke liten, ikke stor. Bunnforhold; er vel stort sett mudder, men kan sikkert også finne en del stein-/bergbunn.

EDIT: Og vi fisket vel på ca 50m.

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vert snakk om å skille pigg og kloskate, når jeg ser på bildene av kloskatene så kan jeg ikke se at det er noe problem.

Kloskata har en annen kroppsform, i tillegg har den et mindre antall pigger på ryggraden.

Hvorfor sa du ikke dette for noen år siden da ? Når vi drev og knota med dette :lol:

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.