Gå til innhold
Fiskersiden

Siste tids hendelser


Triturus
 Share

Recommended Posts

Vært hjemme på østlandet et par uker nå snart, mest for å samle salamanderhaletipper til mastergraden min, men noe fiske har jeg fått presset inn.

På lørdag som var var planen å plukke lomra som jeg fremdeles mangla, og Oz viste meg en god plass i hjemtraktene hans. Oz og Stein hadde fått 7-8 lomrer på denne plassen tidligere, og oddsen var god melder guiden via telefon. Etter 47 bergnebb, 14 berggylter, 3 blåstål, en sypike, og en sei fant jeg endelig ut at jeg måtte fiske dypere. Slapp ned på et sted hvor det var anslagsvis 35 meter dypt og hadde noen napp som ikke var leppefiskete. På tross av at jeg brukte 7 timer, og på tross av at jeg i ettertid fant ut at jeg fiska på feil plass, så kom endelig lomra opp. Gud så deilig!


57841_s.jpg



57843_s.jpg


260 gram.


På kvelden var det tid for kikkfiske etter suter, slik gikk det ikke da noen polakker hadde okkupert odden og forsøkt å sette fyr på skauen. Ingen suter på land denne kvelden, men Oz hadde riktignok på en 2,5 + fisk som han presterte å ryke. Jeg vurderte å si fra at det var en steinkant akkurat der fisken var på vei, men lot være. Det gikk som det måtte. Trivelig kveld da, regn og 6 grader.

57844_s.jpg




Etter nok en natt i bilen reiste jeg nedover mot Kristiansand, men på vei ned stoppet jeg ved Jordtjenn for å plukke opp art nr 84. Etter litt rådslagning med Sverre fant jeg en god plass i utløpet av bekken, hvor jeg kunne stå på bredden og kikkmeite.

Nedover her:

57845_s.jpg


Det tok ca 2 minutter pg 15 sekunder før den første satt, men det var mest fordi jeg brukte 20-krok. Ideelt sett bør man nok ned i 26 dersom man vil bruke enda kortere tid.


57842_s.jpg


1,43 gram veide tassen.


Stoppet også innom en dam med Norges 6 amfibieart, damfrosken, som første gang ble funnet her til lands i 1986. Idag finnes den bare i 3 dammer i Agder.


57847_s.jpg



57848_s.jpg



57849_s.jpg


Vakker og eksotisk!

Nede i Kristiansand fant jeg bare den lille salamanderen, og ikke den store som jeg var blitt tipset om. Nok et eksempel på at tips fra publiken ikke alltid er til å stole på (dette tipset kom fra et annet forum, så det er sagt). Besøkte ei venninne på Randøya, uten fiskestenger selvfølgelig. Fikk øye på en gjeng gressgylter som så ut som de ville bli fisket, men med improvisert bambusfiskestang og altfor stor krok gikk det heller dårlig.

Noen arter må man spare til siden også!

I kveld blir det rødhaifiske, så om noen vil joine ved plassen i Sandebukta, så er det bare å ta turen. God sommer!

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine ting! Surt med suteren, men det kommer flere sjanser. 6 grader, regn og bålfyrende polakker på godplassen la riktignok en liten demper på stemningen... Hjalp å sende politet etter dem. :lol:

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig artig å se hvor seriøst lovens lange arm tok bålbrenningen. Det tok vel omtrent ti minutter fra vi ringte til de var på plass. Jeg hadde først vært ute hos polakkene og prøvd å få de til å slokke bålet, uten hell. Diskuterte med dem en god stund(særlig en fyr som var godbrisen og kranglete), til jeg ga opp, gikk tilbake til bilen og vi ringte lensmannen. Det kommer to politifolk og en brannmann ti minutter etter, tullingpolakken begynte å kverluere og krangle med dem. Ikke spesielt smart. Han fikk en solid leksjon i hvordan man skjeller ut folk som er masete og til slutt ble bålet slukket. Litt senere på kvelden kom det faktisk innom en brannmann til for å etterslokke og se at alt var ok. Jeg er imponert over seriøsiteten. Muuulig det kan ha noe med at røyklukta fra Froland lå tjukt her hos oss på fredag ettermiddag... Det er et stykke til Froland...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg å nevne ja, regnlaue. Glemte også å nevne at jeg blanka i en halvhjerta totimersøkt i nederste gullfiskvann i Kristiansand. Ble med ett napp på duppen og en del svæære gullbuker som plaska.

Har görblanka i det vannet før sjøl, da i regn og vind. Tipper gullfisken har ca samme værpreferanser som karuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mobil fra Hotell Volvo på en parkeringsplass i bamble: takk for utsøkt guiding Oz! Kikkmeite etter 2+suter er noe av det råere en kan foreta seg skal jeg mene. Deilig å få litt flyt før kjerringturen, det er jo så viktig sier Sverre.

Bare hyggelig det, du er hjertelig velkommen tilbake :lol: Her er en liten smakebit :D

58065_s.jpg

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.