Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport fra Venezuela November 2008


Rage
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en rapport fra den ene fiskedagen jeg fikk til mens jeg var på ferie i Venezuela, nærmere bestemt Margarita Island - en øy som ligger like utenfor kysten av fastlandet, og er den nederste øya i Karibien.

Here we go:

Fikk tilbud fra familien om å ta to ukers ferie der borte, og jeg er ikke lei å be. Vi skulle reise 13. november, og fiske stod såklart i tankene mine. Det eneste problemet var at vi nærmest var isolert på hotellområdet når vi kom frem, pga mye kriminalitet.

På strendene var det særs lite fisk å se, og siden jeg ikke hadde med annet enn utstyr for å lage tackler, samt sneller så utgikk det.

Tankene gikk heller til å prøve å få vært med på en guidet tur, så vi gikk innom den lokale utfluksguiden, som tilfeldigvis eide en fiskebåt - og hadde fisketurer med guider. At de kalte seg for "BIG FISH FISHING TOURS" var jo også lovende, da.

Dag ble plukket, vi skulle være 6 stk i båten, og da fikk vi den for oss selv. Penger ble betalt, og ventingen begynte, samtidig som abstinensene for fullt nærmet seg. Imens fikk jeg drømme om at mangroovetrærne var i vannet, og at jeg fisket rundt de. Men de var jo på land.. *sukk*

IMG_0159.JPG

IMG_0160.JPG

Skal ikke legge ut om hvor grusomt det var å vente på denne turen, for det var det virkelig ikke. Fri bar, 35 grader konstant, sol, strand, damer i bikini og hyggelig selskap gjorde den rett og slett til den drøm. Og masse bølger å hoppe i da.

IMG_0019.JPG

IMG_0044.JPG

IMG_0151.JPG

Dagen vi skulle reise ut kom endelig, vi ble plukket opp på hotellet og turen ut mot båten begynte. På veien ble jeg vitne til at det jeg så på innsiden av hotellets porter ikke var virkeligheten på denne øya i det hele tatt - slum, forfalne hus og biler, folk i møkkete slitte klær satte virkelig tankene over på hvor godt man har det her i Norge.

Har ikke alle bildene jeg gjerne skulle delt, men dette bildet viser litt av båten i alle fall. En 10 meter lang trebåt, med 2x40hk motorer - en for skyv og en for styring viser vel noe.

IMG_0151.JPG

På veien ut var det mye flott å se, bortsett fra de høye bølgene som båten klarte overraskende lett. Gammel sjø er alltid like spennende!

PB230485.JPG

PB230332.JPG

PB230325.JPG

IMG_0124.JPG

PB230340.JPG

PB230352.JPG

Klarer noen å se geita?

PB230355.JPG

Metoden guidene brukte var trolling, med dyprigg på den ene stanga. Noe mer fikk jeg inntrykket av at de synes ble for stressende, for guidene snakket jo ikke et ord engelsk. Jeg ble tildelt stangen på dypriggen, da jeg hadde mest erfaring på båten - og utifra det lille jeg kan av spansk - pleide å gi størst fisk.

Tiden gikk lenger enn lenge, uten noe kjenning bortsett fra en horngjel lignende fisk en av de andre på båten fikk, som var kroket på midten. Eller jo, jeg fikk en fugl(pelikan?) Woblerne fløt jo ....

PB230371.JPG

Tid for lunsj, med fridykking over et lite rev på planen.

Her var det mange flotte fisker å se på, spesielt var leppefiskene i størrelse opptil 5-6kg artige å se på. Hvor man så en stor hannfisk sirklet rundt hunnfiskene og "passet på." Var mange rare arter her, men har ingen bilder av disse.

PB230378.JPG

PB230388.JPG

PB230392.JPG

PB230393.JPG

PB230394.JPG

PB230413.JPG

PB230415.JPG

PB230416.JPG

PB230417.JPG

PB230422.JPG

PB230424.JPG

PB230428.JPG

PB230429.JPG

PB230432.JPG

Etter lunsj, bablet guidene litt usikkert om hvor vi skulle fiske videre, men etter noen minutter diskutering mens jeg drakk en iskald lokal øl ble de enige.

Ingen av oss hadde det minste aning, og tankene i hodet mitt var mange. Skulle de selge oss til pirater midtfjords i Atlanterhavet, bruke oss til agn eller bare finne en plass med fisk? Etterhvert som bølgene ble større og større, ble jeg enig med meg selv, og valget falt på det siste.

Her tok det ikke mer enn 5 minutter, så smalt det til på stanga mi, endelig fisk, og så rask som den var! Bang! Det smalt på den andre stanga også!

Så her stod jeg og kjørte min fisk mens sidemann bare kunne holde fisken på woblern mens den dro av bortimot 200 meter med sene.

Min fisk ble kjørt knallhardt, og hver gang den så båten dro den ut nye 30 meter med sene, og totalt lekte med meg. Men som de fleste fisk, blir disse også slitne og plutselig var den i båten. En wahaoo! Sinnsykt artig.

Sidemann fikk også opp sin fisk, også en wahoo - dog større enn min :)

Guidene var forsynt denne dagen, og vi startet på den lange turen hjem.

Rett før "havna" som egentlig bare var en sandstrand med tau og tønner overalt ble vi vitne til dette:

PB230465.JPG

Så var det dags for hjemreisen, men ikke uten et skikkelig poseringsbilde med fangsten, en wahoo anslått til 18-20kg.

IMG_0142.JPG

PB230472.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånt piner man seg selv med når gradestokken er under -10, og jeg fryser ved pulten på jobben.

Det ser bare helt herlig ut, selv om det ikke er fiske så er ikke pils, sandstrender, 35C og halvnøgne piger å forakte heller! ;)

Grattis med rå fisk, den så ut som den var laga for fart og utras!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.