Gå til innhold
Fiskersiden

Askøybroa


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Byfjorden i Bergen er hegnet inn av Nordhordalandsbrua i nordenden og Askøybrua i den bynære enden.

Og jeg har fisket under Nordhordalandsbrua, med godt resultat, og mange av plassene nedover (dog ikke fra land på Askøy), men aldri under Askøybrua. (Nå skrev jeg brua mange ganger ass)

Og dette til tross for at jeg på de aller fleste fisketurene mine har sett bortover mot den. Dette måtte jeg rette på, spesielt etter at Torry rapporterte om god fangst der (https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=64415&hl=torrybra).

Men før jeg går løs på en trist og trøstesløs historie om en traurig tur (for dere som ikke har studert litteratur kan jeg nevne at slik bokstavbruk kalles allitterasjon), må jeg vise noen av de mange bildene jeg har.

Før jeg fikk båt var det ofte slik jeg så den (Nå gidder jeg ikke skrive brua mer, aargh der skrev jeg det igjen)

ab11februar_zps57456d25.jpg

Utsikten fra Nordnes kan være riktig så vakker, (Og selv i Bergen hender det at det er fint vær), selvom dette vakre synet relativt ofte ble fortrengt av denne vakre skapningen:

ab12februarmus_zps560f32a5.jpg

Etter at båten ble anskaffet har det ikke blitt mange slike stunder, men når de blir byttet ut med slike (som følger) er det liksom ikke så leit allikavel.

ab1_zpsa448d3ac.jpg

ab9_zpsc59a9f84.jpg

Så tilbake til den røde tråden (røde?? Jeg har da gul braid). Det er en grunn til at jeg har nølt med å fiske under den tidligere nevnte konstruksjonen, og det var korrelasjonen mellom tett trafikk langs leia av bølgekastende båter og kort avstand fra ripa og ned til vannet.

Men prøves måtte det jo. Og denne utvalgte dagen var sjøen så flat som den noensinne blir i byfjorden.

Nå må jeg jo nesten innrømme at jeg aldri har fått blålange, og dermed ikke visste helt hvilket tackel jeg skulle knyte til dem, så jeg gikk for et langetackel, som så slik ut før jeg begynte å knyte

mai051_zps50109907.jpg

Og slik når det var ferdig

mai062_zps8bbefa40.jpg

Jeg putret utover fjorden til jeg kunne ta dette vakre bildet av den eminemte ståldingsen

ab6_zps99ec1231.jpg

Og her lempa jeg ut tackelet sammet med 650 gram bly og en viss mengde frossen makrell (mao det var ikke så varmt at agnet hadde rukket å tine), og i det jeg hadde kommet hit

ab5_zpsa8d7695f.jpg

hadde jeg første fisk på.

Ikke akkurat targetspecies men likefullt en start

ab4lusuer_zpsbc4476fc.jpg

(hadde den vært blå i kjeften ville det på sett og vis vært nærmere, men det var den ikke)

Neste nedslipp ga ingenting annet enn at jeg drev litt vel langt uti selve skipsleia, og der hadde jeg ikke lyst å ligge.

Jeg kjørte tilbake "under the bridge" og hadde etter ikke lang tid et møte med denne

ab7brunsnegl_zpsb2de6a21.jpg

Drevne fiskerøyne kjenner vel igjen brunsnegla på gangen?

I løpet av denne korte tiden hadde det passert en god del båter og skip og hurtigbåter, og jeg begynte å se lyst på mine bange anelser. Riktignok ga samtlige full pinne, men de styrte høvelig langt nok unna meg til at jeg ikke følte ubehag. Men så måtte selvfølgelig osten i pølsa dukke opp. Jeg hørte kraftig dieselmotor som pumpa for full guffe og så en tråler eller noe i den duren som kom inn i sundet. Jeg stod et halvt minutts tid og beregnet kursen og kom fram til at den ville passere langt nok unna, og satte meg ned igjen med ryggen til mens jeg plundret med mitt. Plutselig blir jeg klar over at motorduren er vel høy og kikker opp, og da har ****** svingt inn mot meg og jeg ser inn i siden på skipet. Det føltes som om jeg kunne ta på skipssida selvom det sikkert var 10-20 meter, og jeg kunne ikke gjøre annet enn å se på veggen av vann som ble kastet mot meg. Og jeg lå med hekken mot (båthekken, din sopp! Ingen morsomheter takk)

Den første bølgen gikk fint, men når jeg var på vei ned fra den var det ingen tvil om at neste kom til å slå inn. Jeg klamret meg fast i fiskestanga og ba en bønn til guder jeg ikke tror på mens vannet dundret over meg. Heldigvis kan Rana konstruere båter så det var neppe mer enn 100 liter som kom inn, men det traff så hardt at malingen inni båten løsnet. Og der lå jeg dirrende og hadde for første gang i mitt liv vært redd i en båt.

Jeg lenset, og sulte (snellet opp) og kjørte vekk fra området og stoppet ikke før det hadde gått en halvtime, og da var jeg oppe ved eidsvåg. Riktignok hadde det vært planen å skulle avslutte turen i det området, men det skulle jo være med en blålange ombord og generell lystig stemning. Nå satt jeg bare nervøst og skulte etter skip.

Jeg kunne ikke annet enn å innse at denne turen var seriøst ødelagt for meg, og putret hemattover.

I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde fått med meg navnet på båten, så jeg kunne levert en anmeldelse eller klage eller i det minste forbannet idioten som stod ved roret, men siden jeg ikke gjorde det, holder jeg meg til å se brua på dette viset

ab13mai_zps14d9ef1c.jpg

Vel nja, dette ble tatt i dag når sjøbadet ikke var åpent, litt nærmere kan jeg nok komme.

Og i god terapeutisk ånd har jeg idyllisert scenen som var før det skjedde:

mai3002_zps0b229db1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig måte å skape maling på :) men en serdeles underholdende rapport som alltid :) farvannene under nærmiljøets broer er skumle steder å være. Har selv hatt noen turer rundt det i en åpen Askeladden 475 med alvorlige tendenser til sjøsyke som resultat :)

Ps du må huske å signere kunstverket ditt slik at dine fremtidige arvinger kan cashe inn millionene sine på en "ekte" Ølgylt :)

Endret av Backster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.