Gå til innhold
Fiskersiden

Bergenskarpe, Karuss og en mellomting.


PeterSL
 Share

Recommended Posts

For ett år siden hørte jeg for første gang om at det var tatt karpe ved Bergen, en eldgammel karpestamme på Vestlandet fantes. Dette satte i gang litt "research" fra min side, det var ikke mye jeg fant ut om vannet og slo det tildels fra meg. Men en dag i fjor høst tok jeg opp igjen saken og fikk god hjelp fra et par av guttene fra forumet. Plutselig var jeg en del av denne godt bevarte hemmeligheten. Da jeg hadde funnet ut av hvor vannet befant seg var det allerede langt utpå høsten, og jeg tok ikke turen til vannet, i frykt om at karpene hadde slått seg til ro for vinteren. Tankene om Bergenskarpe dukket opp med jevne mellomrom i løpet av vinteren, og jeg fant ut at dette var noe jeg måtte prøve når sommeren kom.

For min del var det allerede sommerferie så nå var det i hvert fall tid til å fiske! Etter noen turer etter gjedde, og noe bryggemeite med mye gressgylt og grønngylt den siste tiden dukket igjen tankene om karpe opp. Jeg avtalte med en "fiske-kompis", altså en kamerat jeg fisker mye med, om at vi skulle teste ut dette vannet. Han ble med, til tross for at han er ytterst skeptisk til alt som har ordet "Karpe" i seg, både når det gjelder fisk men også når det kommer til musikk. Vi hadde aldri vært ved dette vannet og det er kjent for å være vanskelig å fiske i, men med et par plasser fine å fiske på. Etter litt gåing i skogen fant vi plassen vi hadde fått tips om, en liten bergknaus som stakk ut i vannet.

Vi kom til vannet i 7-tiden og rigget opp stenger med dupp og et par maiskorn, kastet ut, og ventingen begynte. Det gikk ikke lang tid før vi så de første karpefiskene som var oppe i overflaten, og etter 20 minutters fiske var min første fisk for kvelden på land, en artig liten karuss på 300gram. Riktignok en kilo under min personlige rekord for karuss, men min første karuss for året var et faktum.

9153267683_106f838fbe_c.jpg
Årets første karuss.

Etter dette landet jeg min første hybrid, en klar hybrid på 620gram med noen stusslige skjeggtråder og ellers et utseende som ikke lignet en fullblods karpe.

9155493890_e5e1dd979b_c.jpg

Ikke mye bart på denne.

Nå virket det som om fisken var sulten på maisen og plutselig gikk duppen min på høyreflanken under med et plask, midt blant vannliljene hadde en fisk tatt agnet. Jeg satte et tilslag som ble svart med en aldri så liten eksplosjon i enden av snøret. Fisken prøvde å komme inn mot sivet, og kjørte seg fast blant vannliljene til tross for at jeg prøvde å styre den unna. Jeg kjente at fisken fortsatt var på, men jeg kunne ikke bruke kraft for å få fisken ut, så jeg ventet 3-4 sekunder og fisken gikk seg løs fra vannliljene for egen maskin. Nå kunne jeg kjempe i åpent vann, og etter en relativt kort, men utrolig artig fight kunne fisken skli opp i håven. Dagens største fisk som lignet på hybriden, men med lengre skjeggtråder... Mye lengre skjeggtråder... Var dette en fullblods karpe? Jeg trodde det. Men det endelige svaret måtte noen mer erfarne komme med (Fisk og Rask mener også at dette utvilsomt er en karpe. Nydelig!). Da var altså min aller første karpe et faktum, ny art og heile pakken! Sannsynligvis ikke største gutten i gaten, med sine 850gram. Men jeg er likevel skikkelig fornøyd! Et av målene for 2013 var nådd!

9155495368_bc73df2497_c.jpg
De lange skjeggtrådene er på plass!
9153274127_ab853e731e_c.jpg
850 Gram

Etter dette var det en hybrid og to små karuss på land for min del, og Daniel kunne lande sin eneste fisk for kvelden, en fin hybrid på 660gram. Bare synd han ikke fikk en renartet fisk, for han har verken karuss eller karpe på artslisten sin enda, men han var uansett fornøyd med å få fisk! Etter dette var det veldig mye aktivitet i overflaten, karussen og hybridene var oppe minst én gang i minuttet. Det var også en del nibbling på maisen, uten at kroken satt.

9155511626_d9d6f5faa6_c.jpg

En av kveldens hybrider.

9155506680_7f48b61b7e_c.jpg
Et nydelig område...

9155508980_11b1ae796a_c.jpg

... med nydelig fisk.

All fisk ble holdt i den våte håven under avkroking og bildeseremoni, og ble kun tatt i av våte hender. All fisk ble selvfølgelig satt skånsomt tilbake i sitt rette element, og alle svømte vekk tilsynelatende uten å ha tatt skade av å ha vært en tur på land.

Etter ca 5 timer ved vannet hadde mygg og knott tatt over plassen og det var ikke mulig å bli værende uten myggspray eller andre våpen mot våre kløende fiender. Ettersom begge var fornøyd med kvelden takket vi for oss, og pakket sammen.

Rene eventyret!

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med ny art :)

skal vell prøve på karuss senere i år jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man trenge.......

Jeg har sluttet å tro at karuss er lett.

Hehe, småkarussen i dette vannet var ikke det vanskeligste jeg har vært borti. Men jeg vet at karussen kan være alvorlig sær. I Kristianborgvannet, hvor jeg har tatt persen min på Karuss går det mange turer uten fisk. Så jeg er klar over at karussfiske kan være vanskelig. Men du får ha lykke til du også Nana!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, småkarussen i dette vannet var ikke det vanskeligste jeg har vært borti. Men jeg vet at karussen kan være alvorlig sær. I Kristianborgvannet, hvor jeg har tatt persen min på Karuss går det mange turer uten fisk. Så jeg er klar over at karussfiske kan være vanskelig. Men du får ha lykke til du også Nana!

Jeg har vel godt over 20 turer til vannet i år uten å se livstegn :D :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Flott rapport Schizofrenia, håper alle har fått med seg faceliften på rapporten også. Grattis med karpe :)

Takk for det! Det ble mye bedre med store bilder :)

Fin rapport.Søte fisker.

Takk :) Ja, sant de er søt ^_^

Stilig - slikt fiske er diesel for sjelen. Må få tatt meg noen sørv-turer snart. Blir så stresset av disse lange lærerferiene..

Gratulerer med karpe - mycket!bra.

Ja, deilig avslappende fiske i sommervarmen :) Takk for gratulasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.