Gå til innhold
Fiskersiden

maskinistens bilde / fisketråd


maskinisten
 Share

Recommended Posts

Starter en bildetråd med bilder fra mine fisketurer, tråden vil hovedsaklig dreie seg om trolling i sjøen etter sjøørret, laks, og storsei..

Begynner med bilder fra siste turen da jeg og en annen sjøørret entusiast dro på en 5 dagers tur, bildene er tatt med mobiltelefon så ikke vær alt for kritisk nå da..

Godværsdag, en fin avveksling til været som ellers var preget av mye og kald vind fra nord, ikke akkurat ideell vindretning for sjøørretfiske.

29062012040.jpg

Denne dagen spaknet og dreiet vinden til mere sør og østlig, det skulle snart vise seg i form av bedre fiske.

29062012038.jpg

Sjøørret på rundt 4 kg kjøres med jernhånd!

29062012039.jpg

Den fikk snart selskap av en litt mindre, ca 3,5 kg

29062012027.jpg

Bløgging i kaldt sjøvann er viktig for best mulig kvalitet!

29062012026.jpg

Bifangst i form av en fin laks på 5 kg

28062012022.jpg

Enda mere bifangst, Storsei på anslagsvis 13-14 kg.

Fikk enda en som var rundt 15-16 kg, den tok rundt 120-130 meter snøre på få sekunder, trodde det var ei kveite..

28062012025.jpg

Måtte selvsagt tømme stampen og ta et ekstra bilde av fangsten da vi kom til land.. de to største 5 og 5,5 kg.

29062012041.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe så det var du som tok 7stk på fredag.Fine fisker.Vi var der også fredag ,tildel mye fisk i området.Den største vi tok på fredag var 6.7kg og smellfeit.Blir nok en tur i løpet av uka.God du ikke var med på fiske under kveit/sjøøret konkurransen hehe

P.s trodde du var kjent i området er jo bare leke stamp du har hehe

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke større stamp når bensinen er så billig som nå, kjapt og billig gå på land og losse da vet du, dessuten pleier jeg å gi meg når den stampen er full.. he he

Men fra spøk til alvor, den 475en min har ikke akkurat stor dørkplass, derfor den 'lekestampen' ;)

Forhåpentligvis stiller jeg med en litt større farkost til neste år.

Skal nok se om jeg også får tatt meg en tur til litt senere i sommer hvis jeg får det til å passe.

@Kims, for min del går det mye med dyprigg, apex og gjerne en flasher foran.

Bilde av skuta og El Capitano aka maskinisten, som faktisk greide å bli solbrent i 8 kalde 'varmegrader'

29062012036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok greit og gå på land inn i mellom.Flotte bilder .Vi var søndag ,onsdag og fredag for se om det blir en tur til i år.Foresten er nå ikke gildekassen min så stor heller.Vi fisket bra alle dagene,toppet uka som sakt med en feit fin fisk på 6,7 fredag ungan var storveis fornøyd da de fikk ta den opp nesten helt allene.Ble tatten en torsdag på litt over 9kg.

Blir vel merre laks og kveitefiske på meg fremover,så tror jeg det blir litt sjøørret utover i augst/sept.Vi har brukt rigg der inne i 4år det er en av grundene til at vi ikke er så mye i området det blir snart flotte fangster.

Det er helt utrolig hvor mye stor sjøørret det er i området der inne ,jeg er like imponert hver gang jeg er der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker du langt fra land eller midtfjords. Jeg har fisket etter SØ bare på våren og da har jeg fulgt land men har hørt at på sommeren så dorger de midt i fjorden?

Større ørret jager som regel på dypere vann litt ut fra land, gjerne midtfjords, men ingen regel uten unntak, hvis det er småsild eller lignende følger gjerne også ørreten og beiter på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok greit og gå på land inn i mellom.Flotte bilder .Vi var søndag ,onsdag og fredag for se om det blir en tur til i år.Foresten er nå ikke gildekassen min så stor heller.Vi fisket bra alle dagene,toppet uka som sakt med en feit fin fisk på 6,7 fredag ungan var storveis fornøyd da de fikk ta den opp nesten helt allene.Ble tatten en torsdag på litt over 9kg.

Blir vel merre laks og kveitefiske på meg fremover,så tror jeg det blir litt sjøørret utover i augst/sept.Vi har brukt rigg der inne i 4år det er en av grundene til at vi ikke er så mye i området det blir snart flotte fangster.

Det er helt utrolig hvor mye stor sjøørret det er i området der inne ,jeg er like imponert hver gang jeg er der inne.

Snakket med en som tok en på rundt 10kg på onsdag? , vel og merke trodde han at det mest sansynlig var en laks, artig uansett.

Og 6,7 kg er jo veldig bra, røyker du fisk på den størrelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir røkt ørret til jul ja hvis den nå ikke er for feit.Leverer hos en av fiskehandlerene i byen får tilbake god resultat.

ja det tas nok mye stor fisk vi dorga ned til saltsraumen forrige søndag midt etter forden var vi bort i en stor fisk mistenker det for og være laks gikk ikke ned så sei var det ikke

.

Sei kvota for året ble fylt opp tilk de grader på fredag,fikk en på neste 20 kg.

I fjord på konkurransen tror jeg vi fikk flere hundre kg sei og torsk,forholdene lingner mye på fjord året,men så stikker den av og da er den ikke lett og få den.

Det tas en del laks i området når det står mye sild/åte på den siden av fjorden,har flere ganger sett små flak som kommer opp etter strøm kanten midt etter fjorden

Ser været er i bedring fra torsdag ungan maser på ny tur de ble nok litt hekta sist vi var der,det blir nok siste turen for min del .Tenkte i år og prøve noe lengre ut på høsten området ,da gå enda dypere med riggen jeg tro det står storfisk der hele året.

.

.Bruker du program på dypvanns riggen eller har du godt nok lodd for å se åta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke programerbar dyprigg, men jeg pleier å variere litt på dybden, har brukbart ekkolodd så jeg ser åta ihvertfall når den går ganske tett i baller.

Hvis jeg til å begynne med ikke ser noe åte på loddet pleier jeg å ha forskjellig dybde på hver av riggene, feks en på 6-8 meter og en på 12 meter, ellers er jeg ganske konsekvent med etterhenget bak utløser klypa, der bruker jeg 16 meter.

Men som alltid ingen regel uten unntak, jeg ser alltid an hvor god sikten er i vannet, sånn som forholdene var uka som var brukte jeg nevnte oppsett.

Flasher bruker jeg aldri over 6-7 meter hvis det er brukbar/god sikt i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har nok mye av de same tankene.Har fått sjøørret helt ned på 20meter der inne så en kan av og til få en averraskelse ,men jevnt over fisker vi på same måtte.Jeg bruker mye vk flasher begge typer+ blankt agn hode veldig bra.Prata nettopp tlf.med noen som var der inne i dag litte fisk og vanskelige forhold de har ikke sett noen som fikk noe.For vel ta en tur torsdag blir siste i sommer.Høst tur neste da med litt søk og lette prosjekt som jeg sa tror jeg det står mye fisk der hele året,men at en muligens må tenke noe anderledes en på vår/sommer .Du for sende en Pm vis du kommer oppover senere i sommer.Neste år for du få med dei konkurransen .sender en oppdateri ng på torsdag etter turen innover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har nok mye av de same tankene.Har fått sjøørret helt ned på 20meter der inne så en kan av og til få en averraskelse ,men jevnt over fisker vi på same måtte.Jeg bruker mye vk flasher begge typer+ blankt agn hode veldig bra.Prata nettopp tlf.med noen som var der inne i dag litte fisk og vanskelige forhold de har ikke sett noen som fikk noe.For vel ta en tur torsdag blir siste i sommer.Høst tur neste da med litt søk og lette prosjekt som jeg sa tror jeg det står mye fisk der hele året,men at en muligens må tenke noe anderledes en på vår/sommer .Du for sende en Pm vis du kommer oppover senere i sommer.Neste år for du få med dei konkurransen .sender en oppdateri ng på torsdag etter turen innover

Vil tro at fisken etterhvert går noe dypere når vannet blir tilstrekkelig oppvarmet, men det vil antakelig ta litt tid og en del godværsdager, det ettersom fjorden er så dyp, det igjen vil jo sansynligvis tilsi at en del kaldt vann også vil bli revet med oppover i vannmassene med strømmene.

Hadde vært artig å fått målt temperaturen på forskjellige dyp igjennom ihvertfall vår, sommer og høst sesongen.

Skal gi deg et hint om jeg kommer en tur senere ja.

fin tråd ! gøy å se bilder!

filk inn tre fine i dag , 71,75 og 81cm.

mista to.

kjører dere noe på skjerstad siden?

Grattis med fine fisker :)

Har prøvd litt på andre siden ja, var også en tur inn i Misværfjorden da det blåste som værst, dog ingenting å skrive hjem om.

Etter sigende er det lite sjøørret over 3 kg som blir tatt der inne, men det finnes sikkert eksemplarer av sorten der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagens tur over,2 sjøørreter 4,56 og pene 5,78.Et par nesten som ikke satt godt nok.

2 torsker som var smell feite som var pene ca 10kg.

Så nå gir jeg meg der inne kvoten min er fylt for i år.

Så en båt som det sto garmin over hele sia ,tro han trodde han var på mjøsa telte 8 stenger i vannet på det meste.

Tror de ble politi anmeldt av en av de andre båtene der inne han var ikke spesielt fornøyd med at det ble brukt så mange stenger på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagens tur over,2 sjøørreter 4,56 og pene 5,78.Et par nesten som ikke satt godt nok.

2 torsker som var smell feite som var pene ca 10kg.

Så nå gir jeg meg der inne kvoten min er fylt for i år.

Så en båt som det sto garmin over hele sia ,tro han trodde han var på mjøsa telte 8 stenger i vannet på det meste.

Tror de ble politi anmeldt av en av de andre båtene der inne han var ikke spesielt fornøyd med at det ble brukt så mange stenger på en gang.

Ja det lar seg høre! grattis :)

Regler er regler og bør selvsagt følges av alle, enten de er vant med å fiske i Mjøsa eller Østersjøen.

Var selv en snartur ute her i kveld, ingen fangst og greide desverre å bli kvitt et rigglodd.. :angry2:

Sååå, hvis ikke pakken fra Olsonsfiske snart dukker opp blir jeg visst nødt til å prøve litt etter kveita i steden, har ny stang og snelle stående som ennå ikke har vært i bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den.Litte liv der inne igår åte/sild står nok noe dypere eller har forlatt området.Joda regler er regler hvor enn de kommer fra.Er vel merre svartsjuk tenk og kunne setter stenger tett som hagel på alle de dyder en ønsket?For vel jobbe merre med bare to stenger.Båten har jeg sett en eller anne plass i forbindelse med reportasje /blogg muligens bornholm.

Ny stang og snelle for kveita da har du mye morro forann dei i sommer/høst bra med kveite ,men alt virker mye senere i år en i fjord.Vært mye grått i havet de siste uker gjør i vært fall mitt fiske noe vanskligere ,men jeg burde ikke klage jeg har 3ganger så mange kveiter i år samelingnet med i fjord til same tid.Lykke til med ny stang og snelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Etter at jeg ble grusomt mobbet av celine2 på grunn av min lille fiskestamp har jeg sett meg nødt til å bytte båt for å få plass til en større stamp.

Omsider etter lengre tids gråt, funderinger og påfølgende søvnløse netter med tanke på valg av ny båt, falt jeg ned på Askeladden P66 Weekend.

Denne vil gi meg mye større plass for fiske, og samtidig gi ly og overnattingsmulighet ved lengre turer.

Båten er for tiden inne på verkstedet hos forhandleren for klargjøring og montering av utstyr.

05122012145.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.