Gå til innhold
Fiskersiden

maskinistens bilde / fisketråd


maskinisten
 Share

Recommended Posts

Bruker også å være å dorge i skjerstadfjorden, hva bruker du i enden av snøret? :-)

Det har du fått svar på i tråden som du selv opprettet, men drit i gps fart, det gir deg bare en pekepinn, du må følge med på stangbøyen eller evt. riggwiren om du bruker dyprigg. finn en fart der agnet, apex, agnskalle, wobler osv. går og beveger seg sånn som de er ment å gjøre. (når det er sagt, generelt sett mellom 2,5 - 3,5 knop på gps, noen ganger litt saktere andre ganger litt raskere)

Med andre ord, lær deg hvor mye drag/motstand de forskjellige redskapene har igjennom vannet ved ideell gange og bruk det som utgangspunkt.

Next----> Tålmodighet, variasjon og muligens en aldri så liten porsjon flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig rapport!. Unner deg alle flotte opplevelser du både har hatt og også måtte få....men innrømmer glatt at det kjennes litt på misunnelse her.... :innocent:

Satser på at de ringer fra Hamar på lørdan så man får handla inn litt "smådiverse" for trolling.

btw.... Ikke tilfeldigvis noen som har en fint brukt trollingrigga Viknes930 de ønsker å donere bort til en fattig f**n....? lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i tvil om jeg skal trykke på 'liker' knappen eller ikke, vet jo selv hvordan det er når man hører at andre fisker og koser seg mens man selv er fastlåst på jobb eller annet..

Men takk uansett til alle dere som leser og gir tilbakemelding, det blir litt artigere å dele opplevelsene da :)

@Celine2, har du vært og prøvd lykken noe i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen lurer på den videre skjebnen til noen av de ørretene, jeg kan forsikre dere alle om at den smaker godt :lol:

Det ble filet av noe, prøvde en litt ny vri med det her om dagen.

Ildfast form i ovnen, litt olje i bunn, salt og sitronpepper + noen smørklatter på toppen

Tilbehør, kokte noe ris, over i stekepanne med olje, tynnskivet gulerøtter, paprika i små terninger og noen biter brokkoli, når grønsakene begynte å bli møre tilsatte jeg en pakke kremfløte bare for å være sikker på å få i meg nok næring.. :lolu:

Enkelt, greit og veldig godt!

13062014450_zps241c45be.jpg

Saga fikk også smake litt..

oslashrretkotelett_zps3ede5239.jpg

15062014451_zps8520bbde.jpg

Fikk i dag tilbake noe som ble sendt til røyking, gleder meg til å smake..

21062014453_zpsa9fe6e96.jpg

Ser i hvert fall veldig delikat ut, kanskje blir det til at jeg bygger meg et eget røykeri, burde være en overkommelig oppgave.

21062014454_zpscfe896cf.jpg

Ser at det er meldt bedre vær over helga, hadde vært greit å tatt seg en liten tur da.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja erik, ingen tid å miste! :)

Ørret er jo knallgodt nesten uansett hvordan den blir tilberedt, kommer nok for egen del aldri til å få sansen for gravet ørret eller laks, men så er det jo også mange som har det som sin favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten minirapport igjen..

Det hadde ikke vært noe fiske på meg siden forrige rapport, og abstinensene begynte nesten å sette synlige spor i skrotten på en stakkars ørretfisker.

Yr.no meldte om bedre værutsikter, så lørdag kveld bestemte jeg meg for å ta en tur med avgang søndag ettermiddag.

Walter Trout ble bunkret og klargjort, forlot hjemmehavna 14:30.

Turen gikk for så vidt greit, men det var en del nordavind, det ble derfor ikke den mest behagelige turen jeg har hatt, måtte slakke ned allerede da jeg hadde passert Meløysund.

Gikk samme ruta som sist, altså på innsiden av Sandhornøya, da ble det roligere og farten kunne endelig økes, Walter Trout er i forhold til størrelsen det jeg vil kalle en meget god 'sjøbåt', men alt har jo sin begrensing..

Når jeg kom lengre nord hadde vinden heldigvis spaknet og dreiet mere fra vest, det lovet jo bra for fisket sin del.

Gikk først direkte til land og plukket opp K.H. som var med meg under konkurransehelga, han hadde heller ikke fisket noe siden den helga så det var nok ikke fritt for abstinenser i den karen heller.

Vi kastet ikke bort tiden med noe tull, så det tok ikke mange minutter før vi hadde fått rigget stengene og loddene var på tur ned, det var nå adskillig kaldere i sjøen enn det var forrige tur, vi satset derfor på å i hvert fall begynne fisket litt høyere i vannet denne gangen.

Kaffen som K.H. hadde med seg kom på bordet, nå var det bare å følge med og vente.

RRRRRRRRRRRRRRRRR, det var lyden av snella på stanga til K.H., dessverre ingen ørret viste det seg snart, en liten storsei som fikk svømme videre etter en snartur om bord.

Det gikk vel en times tid så ruset det ut på stanga til K.H. igjen, denne gangen var det sjøørret, en flott fisk på rundt 4 kg.

Ikke så lenge etterpå raste det ut enda en gang på stanga til K.H. nok en flott sjøørret, denne var så vidt jeg husker litt større, rundt 4,5 kg.

Det gikk en stund uten noe, men så ruste det ut igjen på stanga til K.H, ta stanga kjør denne sa K.H., han syntes vel synd og skam at det bare var på hans stang det skulle hugge, joda det har han jo fullstendig rett i, det er både synd og skam!

Noe 'motvillig' tok jeg imot stanga og K.H. gjorde seg klar med håven, merkelig kjennes litt rart ut dette, og mistanken ble bekreftet like etter.. Torsk!

K.H. bedyret at det ikke var meningen, men jeg har nå mi tru om det.. :rolleyes:

En times tid etter det igjen var det endelig knarren på min stang som laget lyd, etter hvert som den kom nærmere så vi at det var en ganske stor ørret, ca 6,5kg viste vekta, og med det var turen berget for min del.

Klokka nærmet seg 22, vi hadde hatt et hugg til som ikke satt, men var uansett fornøyde så langt.

Jeg satt i skipperstolen og fulgte med på ekkoloddet, med ett så jeg en tydelig strek med nedadgående retning, fisken stoppet opp i samme dybde som dyprigg loddene gikk men ingenting skjedde, nå skal vi se om vi greier å terge den til å hugge sa jeg, dermed begynte jeg å svinge først til styrbord, så knapt til babord igjen, da hugg den på stanga til K.H. og kort etter håvet jeg den, og den 4. sjøørreten for kvelden var et faktum. 5,2 kg veide den.

K.H. skulle på arbeid dagen etter, så vi begynte å sige mot land, det ble ingen flere på turen inn, vi var ved kai rundt midnatt.

Jeg derimot hadde ingen planer om å sove, så jeg snudde rett ut igjen og fortsatte med fisket, det var nye åte å se i sjøen, og det var stort sett over hele fjorden.

Seien ble en plage, så jeg bestemte meg etter hvert for å søke litt ut av områdene med mest åte.

klokka var blitt rundt 03, og det hugget til på ene riggen, en flott sjøørret på 4kg.

Jeg fortsatte, enda utenfor der det var mest åte og et par timer senere hugg det til igjen, denne ørreten var ganske så motstridig, så det tok litt tid før jeg tok sjansen på å håve denne. vekta viste 5kg blank.

Med tanke på det ekstremt gode fisket under konkurransehelga trodde jeg at denne turen kom til å bli en nedtur, jeg var forberedt på å bli to dager/netter om det var dårlig fiske, men nå var jeg allerede veldig fornøyd med fangsten.

Jeg bestemte meg derfor for at nok var nok, bare en til...

klokka var blitt 0745 nå, og det hugget til igjen.

Turens nest største sjøørret, veide inn til 5,5kg.

Rigget ned stengene, sløyde de siste fiskene og i kjøleboksen med dem, må skryte litt av den kjøleboksen, den er veldig kjekk og holder utrolig godt på kulden.

Hadde frosset noen 1,5 liters brusflasker som var fylt med vann, når jeg kom hjem etter turen målte jeg 3 grader på toppen i boksen, slett ikke dårlig med 6 stk. sjøørret på fra 4 til 6,5 kg i boksen.

Den 7. tok K.H. med seg hjem, mistenker at han ikke ville ha flere for å senere ha en unnskyldning for å dra ut og fiske mere en gang senere :lol:

Turen hjemover gikk i bra tempo, men stoppet og prøvde litt i innløpet til Beiarfjorden, det var mye liv i sjøen, mye åte osv. men det var bare seien som tok i på det jeg serverte.

Ikke at det gjorde noe, jeg var godt fornøyd med turen.

Om det blir noen flere turer i år vet jeg ikke, men man skal aldri si aldri... :whistle:

Det blir ikke mere stille enn dette

23062014456_zps70cd1541.jpg

23062014458_zpsf9d835af.jpg

5,5kg

23062014461_zps391b5bde.jpg

Ved innløpet til Beiarfjorden

23062014462_zps862a809b.jpg

Mot Kjellingstraumen

23062014463_zps64510145.jpg

Vel hjemme og da gjensto bare en ting..

24062014469_zpsc0bc8c0c.jpg

Det var alt for denne gang, og får dere ikke ørret, sett på litt Walter Trout, det virker.. B)

Edit: til slutt vil jeg bare nevne at navnebroren til båten min har det etter forholdene bra, han har nettopp gjennomgått en levertransplantasjon, men det var på hekta at han overlevde ventetida på donorlever, han mistet nesten 50kg av kroppsvekta før operasjonen.

Det ser imidlertid ut til at det går bedre nå, og han regner med å være i full vigør til neste år.

Godt å vite at man ikke går i beit for 'ørretmusikk' med det første :thumbsup:

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

God tråd - nye oppdateringer ofte. Fortsatt god sommer til maskinisten. I følge mine venner fra Vågan, så er fisken ferdig kokt i havet nå om dagen. Nattfiske i sol og 23 pluss ;^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Årets sjøørretsesong ble for min del veldig avstumpet, om jeg regner med da jeg hadde båten med på verkstedopphold i Sandnessjøen ble det faktisk totalt bare fire-fem turer.

I lys av dette blir det for meg desto viktigere å 'forevige' mest mulig av opplevelsene, jeg har derfor investert i et sånt lite action kamera ( Contour +2 ).

Planen er å prøve å fange noen skikkelige ørrethugg på film, både over og under vann.

For tiden pusler jeg derfor med å lage en enkel festeanordning for kameraet, planen er å feste kameraet direkte på dypriggloddet, men samtidig må det være en sikkerhetsanordning som gjør at jeg ikke mister kameraet (hvis Gud forby at jeg mister selve loddet!).

Satser på at jeg blir ferdig med festet til uka, sånn at jeg får testet opplegget ut i praksis.

Kommer tilbake med mere info og bilder når jeg begynner å bli klar til testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget noen deler som til sammen skal bli et kamera-feste som forhåpentligvis blir enkelt og funksjonelt i bruk.

Her ser dere hvordan jeg har tenkt å gjøre det, en rustfri plate, som jeg skal sveise to tilbøyde plater oppå, de er bøyd for at det skal bli en slags klemme, denne skal altså tres nedpå styrefinna på loddet.

forhåpentligvis vil det bli nok 'spenn' sånn at plata og kameraet holdes i posisjon.

Delene som skal sveises sammen

21092014485_zps5fa73bf9.jpg

21092014489_zps0dbadfc8.jpg

Sett fra siden, de to tilbøyde bitene skal klemmes ned og sveises fast i øverkanten.

21092014487_zpsc5c01cb3.jpg

Selve festet med bolt som skrues inn i undervannshuset, det sveises på toppen av 'klemmebraketten'

21092014489_zps0dbadfc8.jpg

Sånn omtrent er det tenkt..

21092014490_zpse83ecf20.jpg

Og da gjenstår det bare å sveise sammen delene.. Skulle helst hatt TIG apparat til sveising av sånne tynne plater, men vi får gjøre et forsøk med noen tynne elektroder.

Wish me Luck... please :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe lykke til. morro prosjekt. kult om du klarer å få hugg på film. Har vurdert å prøve jeg også men har ikke så mange hugg at jeg gidder å prøve. du får kjøpt hus til bruk av gopro men det koster litt. og så må du ha gopro. http://www.ebay.com/itm/TrollPro3-Underwater-Housing-for-GoPro-with-Tow-Line-/291236415258?pt=AU_Accessories_Tackle&hash=item43cf0b071a

det som er litt kjedelig for min del er at du må bytte batteri ca hver time og jeg har ikke så masse hugg at jeg tror jeg gidder å prøve. Blir spennende å se og du klarer det og om du får noen fine filmer. Lykke til med sveisingen og filmingen :)


Det er denne du skulle hadd http://trollpro.com/shop/trollpro3-dr-down-rigger-series/


Kanskje jeg må kjøpe meg en til våren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.