Gå til innhold
Fiskersiden

To klosett rett i dass.


sarepta
 Share

Recommended Posts

Jeg sto der med to strippa klosetter som snart skulle gå i tusen knas og tenkte at disse kunne blitt tilholdssted for både bunndyr, krepsdyr og småfisk. Ikke rare greiene men det skal ofte lite til for å skape mye bedre forhold for mange av havets innbyggere. Jeg vet at slike tanker ikke faller i god jord hos dem man tror er opptatt av å øke produksjonen i havet, men heldigvis finnes det utenlands folk som tenker annerledes. Folk som ser at en utarrangert trikkevogn fra trikken i San Francisco kan gjøre seg som kunstig rev på et passende sted. Noen kubikk stein kan gjøre et uproduktivt område om til et sted med yrende liv og det koster nesten ingenting. Utfyllingene i forbindelse med byggingen av Øresundsbroen har skapt "barnehager" for mange arter, og der det finnes småfisk finnes det jegere. Man trenger ikke å bygge bro over Oslofjorden for å få til kunstige rev, men det er trolig den sikreste måten å få det til.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis dumpa jeg ikke klosettene i havet, men på fyllplassen. Men at de kunne blitt fine små kunstige rev laget av nedbrytbare naturprodukter er jeg ikke i tvil om. Prøver vi å hjelpe natur vi har gjort mye for å ødelegge kalles det ofte for å tukle med naturen. Ødeleggelsen derimot er en del av utviklingen og må godtas. Jeg synes det er flott hvis man etterhvert krever at bedrifter eller andre som ødelegger matjord må erstatte den fysisk ikke bare betale for seg til for eks en slunken kommunekasse. Det samme bør gjelde når man ødelegger bunnforholdene ved for eks anlegging av båthavner eller muddring. Det er ikke av dumhet vi gjør dumme ting, men vi gjør det helt bevisst selv om vi vet at det vi gjør er ødeleggende. Man skal ikke "tjene" mye penger før man godtar å ødelegge for mye mer.

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så en dokumentar om en tysk ubåt som ble senket nord for Irland på slutten av krigen. En stor båt som det fortsatt var mye igjen av. Et flott kunstig rev som fisken og sikkert mange andre i næringskjeden tydeligvis satte stor pris på. Det finnes en masse båter fra små sjarker til store frakteskip osv som uten store kostnader kunne blitt glimrende kunstige rev.

Friluftsfjorden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.