Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke ørretgarn skal jeg kjøpe?


Talica
 Share

Recommended Posts

Vil kjøpe meg ørretgarn.. Ønsker meg bedre kvalitet enn det som selges på biltema, jula..

Noen som har anbefaling av gode garn og hvilken type jeg burde kjøpe. Er det nylon eller monfil som er best.

I vanna hvor jeg skal fiske er det stort sett fisk mellom 300-500 gram. Hvilken maskevidde bør eg ha?

Og tips om hvem som selger kvalitetsgarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

potemkin..nå er nok 90% av fisken nærmere 300 enn 500 gram. Men det finnes slengere opp mot 500 også. Og der er fisk på 1-2 kg men de går ikke i disse garna. Men det er også veldig mye småfisk under 300 gram. Det bruker jeg ikke mer tid enn at jeg spar disse ned. Så eg vil si det er god forvaltning for sportsfiske og 9 av 10 fisketurer fisker jeg selv med bare stang, regner meg selv som god sportsfisker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har du allerede prøvd?

Ville sagt maks maskevidde 26 mm, men prøv deg fram med mindre ned mot 20 mm.  Større fisk kan sette seg fast i garn med små masker også. Standard ørretgarn ligger vel på rundt 35 mm.

Ellers er jo et snitt på 300-500 g normalstørrelse i et vann.

Tror de beste garna har rød monofil, ikke sikker på fabrikatet. Elbe?

Gi gjerne tilbakemelding når du har prøvd.

Nå ser jeg at salget på fiskeutstyr i butikker så smått har begynt.

Eller: http://baardsen.no./butikk/garn-og-tau/garn

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Noen som har anbefaling av gode garn og hvilken type jeg burde kjøpe. Er det nylon eller monfil som er best.

hei

Hva du velger blir litt ut fra det du ønsker å oppnå.

For rent tynningsfiske så er mono best, de fanger stort sett fisk i målgruppa, og lite av de større eller mindre. Vil du ha med noe størrre matfisk også, så er nylon best, større fisk enn det garna er beregnet til blir også sittende fast i litt større grad. De blir hengende etter tennene, og vikler seg inn i linet på den måten. Dette skjer mere sjelden med mono, den er stivere og glattere enn nylon.

Maskestørrelse er litt tricky, dt er flere måter å oppgi denne på. Bårdsen bruker omfar, som er den gamle måten å beregne garn på. Her vil 24 eller 26 omfar passe bra, dette tilsvarer 26 henh.vis 23 mm åpen maske (målt knute til knute, omfar er antall halvmasker pr alen, eller pr ca 61 cm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint supplement av cannonbang.

Jeg må anta at det er kun ørret i vannet og hvis det er størrelsen 3-500 g du skal tynne ut så kan det være du bør gå litt opp i maskestørrelse enn det jeg nevnte først. Men går du opp til 35 mm fks, som vil være det vanlige for denne størrelsen, kan du fort risikere at større blir med på lasset, samtidig vil småfisk kunne styre unna. Å prøve ulike garnstørrelser vil nok være det beste.

Jeg har ikke omfattende erfaring med uttynning av fisk så dette er kun av veiledende karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.