Gå til innhold
Fiskersiden

Ny norsk rekord...


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

I dag ble jeg vitne til en ny norsk rekord på rødknurr! Og dæven den var feit!!!

97331_s.jpg

Den er brei over ryggen som en... rødknurr... :)

Vi sto og gjettet vekta på denne mens jeg sendte en sms til Laksefiskeren for å få den gjeldene n-reken på denne artige fisken. Det tok ikke lange tiden før jeg fikk en melding tilbake hvor det sto 1635 gram. Det var mange folk på isen i dag og selvfølgelig var det noen som hadde med seg vekt. Vi veide den på 2 forskjellig vekter, men ingen av disse vil noen gang bli godkjent for kjøp, salg eller nye n-rekorder... Den første vi veide med var en ABU-vekt som vel kunne havne på museum hvert øyeblikk, men da vi så hva denne viste så ble fyren som fikk denne rødknurren relativt ivrig...

97333_s.jpg

Hvem av oss ville ikke bli ivrig når vekta viste godt over gjeldende n-rekord! Det kom en ny fyr bort til oss og han hadde en litt nyere vekt. Rødknurrren ble hekta på vekta og da så det slik ut...

97334_s.jpg

Vel... Fyren som hadde fått rødknurren ble ikke mye roligere av hva denne vekta viste. Rundt 1750 gram!

97332_s.jpg

Det er lov å være blid når man har fått en slik flott fisk! Han lurte på hvordan han skulle gå fram for å få denne registrert og godkjent. Jeg gav han en del tips og ba han i tillegg til denne veiingen vi hadde foretatt på isen også få veid den på en godkjent vekt. Jamen, hvordan skal jeg få til det lurte han på. Jeg minnet han på at alle bensinstasjoner selger smågodt i løsvekt og derfor også har vekt som er godkjent. Flott, det tenkte jeg ikke på sa han. Vi utvekslet telefonnummer for jeg nærmest forlangte at han skule veie denne rødknurren på en skikkelig måte. Da jeg satt i bilen på vei hjem fra isen så peip det i mobilen min... Jeg har veid fisken på Statoil og den veide 1648 gram! Altså 13 gram over den gamle rekorden!

Fruen og jeg fikk litt fisk vi også, men i forhold til denne rødknurren så bleknet vår fangst. Vi fikk mange arter, jeg kan ramse opp sypike, hvitting, torsk, sei, sandflyndre, knurr, strømsild, lysing og makrell.

97329_s.jpg

Her er jeg med lysingen. Ikke noen specimen akkurat, men en artig fisk er det. 478 gram veide den.

97330_s.jpg

Det ble noen makreller også. Her er den største jeg fikk, 948 gram. Det er rett og slett dritgøy å få slike kubber på ismeitestenger.

Da Fruen og jeg kom hjem så ble jeg kåret til dagens helt av kattfaen... Det var nemlig jeg som bar inn fiskekassa!

97335_s.jpg

Om vi ikke er venner for livstid så er jeg ihvertfall godkjent av katta i kveld...

Fisket i dag startet bra med bra bett, men fra ca kl 11 og utover så var det meget tregt. Lite napping og de som beit drev med slik lusebiting. Det var så vidt vi så at de var bortpå agnet, ja untatt makrellen da! Den hugg til som den alltid gjør. BANG og en rusing på 5-10 meter, gjett om det setter fart på pumpa. Det var påfallende hvor mye småhvitting vi fikk. Vanligvis så bruker det å være mye "bladhvitting" på denne plassen, men ikke i dag. Det var heller ingen av de fiskene vi fikk som spøy opp sild eller brisling og heller ingen som jeg sløyet som hadde sild eller brisling i magen. Og til helga som kommer så blir det vel en ny tur på sjøisen tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttigrisen for noe fangster da ;)

4 arter jeg ønsker å kunne føre opp på artslista på en eneste tur :D

I tillegg til å gratulere fyren som fikk rødknurren gratulerer jeg alle sammen med meget bra fangst!

PS: Veldig fin katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.