Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Resultatet etter at vi hadde med kamera på tur i påska, husk og kjøre på med full HD :)

hyggelig med komentarer og tips så vi kan bli bedre på hva vi gjør ;)

Kul film det Wilmann!! Mye snø oppi der ser jeg,Straumen-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul film det Wilmann!! Mye snø oppi der ser jeg,Straumen-området?

Hei Pistus:) Takker og bukker, kommer en laaang film over sommeren!

Ja kan ikke huske sist vi hadde så mye snø eller så varierende vær som vi har hatt denne påsken, får innderlig håpe det går mot vår nå :)

Nei, har ikke vært i Straumen i denne filmen, her er det fra Mjønes og Valnesfjorden, tar Straumen i neste omgang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rett nedenfor brua i Straumsnes/Valnesfjord du får napp? I så fall, er det i det hele tatt lov å fiske der? Hvor går grense elv/sjø?

Spør ikke først og femst for å leke politi, men er opprinnelig fra Bodø selv og tenkte å prøve meg når jeg skal på sommerferie. Greit å vite hvordan reglene tolkes lokalt...

Ellers kjempefin film!

Endret av ollien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rett nedenfor brua i Straumsnes/Valnesfjord du får napp? I så fall, er det i det hele tatt lov å fiske der? Hvor går grense elv/sjø?

Spør ikke først og femst for å leke politi, men er opprinnelig fra Bodø selv og tenkte å prøve meg når jeg skal på sommerferie. Greit å vite hvordan reglene tolkes lokalt...

Ellers kjempefin film!

Det er ikke noen grense for elv/sjø der siden den biten mellom Valnesfjordvatnet og sjøen ikke regnes som elv. Elva som kommer ut helt innerst i Valnesfjordvatnet regnes derimot som anadromførende og går inn under vanlige fiskeregler som gjelder for området.

Ellers flott film får bare håpe dere får litt bedre forhold å filme i framover. :|

Endret av Genervo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen grense for elv/sjø der siden den biten mellom Valnesfjordvatnet og sjøen ikke regnes som elv. Elva som kommer ut helt innerst i Valnesfjordvatnet regnes derimot som anadromførende og går inn under vanlige fiskeregler som gjelder for området.

Ellers flott film får bare håpe dere får litt bedre forhold å filme i framover. :|

Hmmm ... skeptisk ;) Sikker på dette? Mulig det ikke kalles en elv, men da være en grense mellom ferskvann og sjø et sted der ... ?

Oppdatering: Fant dette på lovdata.no (http://www.lovdata.no/for/lf/fv/tv-20100414-0593-002.html)

"Lakselva i Valnesfjord - Rett linje fra sørspissen av Furneset til ytterste punkt på Gammelreiten på sørsida av fjorden."

Hvis jeg tolker dette rett så ser det mye mer logisk ut, og fisket i filmen foregår i såfall rundt 1 km oppe i det som defineres som vassdraget, dvs ulovlig.

Endret av ollien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner problemstillingen er mange som tror dette er en elv, men dette er bare en smal passasje i en fjord som strekker seg helt inn til elven som blir nevnt over av Genervo. Har pratet med de "eldre" fluefikerne som jeg møter der da jeg selv var usikker første gangen jeg var der, dem er veldig klar i sin tale og mener dette har ingen ting med vassdrag og gjøre. Men jeg ser linken din over og skal ta en ringerunde for og forhøre meg. Om jeg har gjort noe galt så skal jeg være den første som legger meg flat... Men kan ikke i min villeste fantasi tro at det ikke skal være lov og fiske i den smale passasjen, er jo et "stort" hav på innsiden av broen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner problemstillingen er mange som tror dette er en elv, men dette er bare en smal passasje i en fjord som strekker seg helt inn til elven som blir nevnt over av Genervo. Har pratet med de "eldre" fluefikerne som jeg møter der da jeg selv var usikker første gangen jeg var der, dem er veldig klar i sin tale og mener dette har ingen ting med vassdrag og gjøre. Men jeg ser linken din over og skal ta en ringerunde for og forhøre meg. Om jeg har gjort noe galt så skal jeg være den første som legger meg flat... Men kan ikke i min villeste fantasi tro at det ikke skal være lov og fiske i den smale passasjen, er jo et "stort" hav på innsiden av broen :)

Er vel ikke så mye å lure på når lovgivende myndigheter har definert som de har. Synsing ved "elvebredden" har liten betydning. Veit at det ble utvidet fredningsone ved utløp i området for få år siden, til lokale fluefiskeres mishag. Forundrer meg ikke om enkelte velger å overse de nye reglene, men da gjør man seg altså til lovbryter. Ellers var det inmari fine klipp, den ene ørreten går virkelig bananas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så mye å lure på når lovgivende myndigheter har definert som de har. Synsing ved "elvebredden" har liten betydning. Veit at det ble utvidet fredningsone ved utløp i området for få år siden, til lokale fluefiskeres mishag. Forundrer meg ikke om enkelte velger å overse de nye reglene, men da gjør man seg altså til lovbryter. Ellers var det inmari fine klipp, den ene ørreten går virkelig bananas :)

Vel, vi får vel bare si beklager og heldige som ikke ble tatt. Dette vedtaket gikk langt utenfor min viten, andre for svare for seg selv om dem gir blaffen eller bare ikke vet det :/ Nå er fiske over for denne gangen i Valnesfjorden da vi har fått våre klipp derfra... Nå har jeg en liste med bra plasser som er like lang som en fullvoksen børstemark som skal fiskes av ;)

Ja den siste fisken var en virkelig prek vinterfisk, måtte den bare bli 3-4 kg tyngre til neste gang jeg møter den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk film! Fikk hjemlengsel nå!! :bow:

Før man kan se på § 12 om munningssoner er det greit å se på § 11 som sier noe om fiskeregler:

§ 11: I sjøenutenfor vassdrag med bestander av laks, jf. Lakseregisteret, er alt fiske forbudt hele året i en sone på 100 meter ut fra grensen mellom elv og sjø. I sjøen utenfor øvrige vassdrag som fører anadrome laksefisk (jf. Lakseregisteret) er det tillatt å fiske i 100 metersonen i den tida det er tillatt å fiske i elva ovenfor, jf. § 1.I tillegg er det i perioden 15. april-30. september fastsatt større soner enn 100 meter utenfor de vassdrag som framgår i § 12.

Såvidt meg bekjent er vi ikke kommet til 15 april enda, og da gjelder 100 meterssone, altså langt oppe i Valnesvatnet. Vet at utløpet av vatnet/ brua blir brukt som en pekepinn på munningen selv om dette er langt unna elva innerst i vatnet.

Dessuten, videre i §11 kommer:

I disse sonene (utenfor 100 metergrensen) er alt fiske forbudt med unntak av følgende:

-Fiske med stang og håndsnøre fra land og båt etter de regler som til enhver tid gjelder for fiske etter anadrome laksefisk og saltvannsfisk i sjøområdene i Nordland fylke.

- Fiske med oter og laksedorg etter de regler som til enhver tid gjelder for fiske etter anadrome laksefisk og saltvannsfisk i sjøområdene i Nordland fylke.


Jeg kan ikke se at du på noen måte har gjort noe ulovlig all den tid at munningssona utover 100 meter kun gjeølder i perioden 15 april - 30 september, og fordi du har unntaket fra munningssona som tillater fiske med stang eller håndsnøre fra land, så lenge du har fulgt fiskereglene i Nordland fyke. Og de greier du ikke å bryte med en enhånds fluestang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok bort mye av gleden med filmen så valgte rett og slett og ringe til Fylkesmannen i nordland for og få et konkret svar. Jeg reffererer da til samtale med Lars Sæther(kan være navnet er "litt" feil) han sier at intet ulovlig er gjort og det er fritt fram for sportsfiske på nevnt område, men at det er satt en munningsgrense ute i fjorden(den som er nevnt i link over) innen for den kan det ikke settes garn eller fiskes med fastmontert utstyr, ellers så er laksevassdraget øverst i fjorden fredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok bort mye av gleden med filmen så valgte rett og slett og ringe til Fylkesmannen i nordland for og få et konkret svar. Jeg reffererer da til samtale med Lars Sæther(kan være navnet er "litt" feil) han sier at intet ulovlig er gjort og det er fritt fram for sportsfiske på nevnt område, men at det er satt en munningsgrense ute i fjorden(den som er nevnt i link over) innen for den kan det ikke settes garn eller fiskes med fastmontert utstyr, ellers så er laksevassdraget øverst i fjorden fredet.

Det var flott at du fikk svar som var positivt, ellers så må du ikke la sånnt gå utover gleden med å lage film. Hadde det vært gjort feil så hadde det jo ikke vært med vilje og sånnt skjer og da er det jo bedre å få klarhet i reglene en gang for alle.

Lykke til videre og håper vi får noen fine filmer fra dere på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok dette ja, håper jeg :P Er Tore og Lars som styrer med dette..

Skal du opp til salten og fiske da??



Det var flott at du fikk svar som var positivt, ellers så må du ikke la sånnt gå utover gleden med å lage film. Hadde det vært gjort feil så hadde det jo ikke vært med vilje og sånnt skjer og da er det jo bedre å få klarhet i reglene en gang for alle.

Lykke til videre og håper vi får noen fine filmer fra dere på høsten.

Vel så ille tok jeg det ikke, men hadde vær kjedelig og drive ulovlig fiske for så og vise det til 4-5 000 stk rett etterpå :P

Flere filmer får dere, forhåpentligvis klarer vi og få ut en vår film iløpet av mai ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok dette ja, håper jeg :P Er Tore og Lars som styrer med dette..

Skal du opp til salten og fiske da??

Holder til lengre sør, nærmere bestemt Mosjøen. Må vike unna Vefsnfjorden på grunn av rotenonbehandlingen, og flere av de plassene jeg har satt i kikkerten er innenfor slike munningssoner. Blant annet Bjerka (Sørfjorden) og utenfor Leirelva i Leirfjorden.. Begge disse elvene har vanvittige munningssoner.. Er mye i Salten da foreldra mine bor i Bodø, så kjenner meg igjen på de stedene fra filmen. Har sett den tre ganger nå :P Burde tatt med fluestanga i påska.. Ski er overvurdert! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til lengre sør, nærmere bestemt Mosjøen. Må vike unna Vefsnfjorden på grunn av rotenonbehandlingen, og flere av de plassene jeg har satt i kikkerten er innenfor slike munningssoner. Blant annet Bjerka (Sørfjorden) og utenfor Leirelva i Leirfjorden.. Begge disse elvene har vanvittige munningssoner.. Er mye i Salten da foreldra mine bor i Bodø, så kjenner meg igjen på de stedene fra filmen. Har sett den tre ganger nå :P Burde tatt med fluestanga i påska.. Ski er overvurdert! hehe

Du får ta kontakt om du er innom Bodø så får mann svinge stange sammen en gang ;) Det skulle du absolutt ha gjort, ski er en smule oppskrytt ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda! En eventuell bommert skal ikke ta fra deg gleden over å ha laget en flott film uansett. Som sagt, har ikke noe behov for å leke politi.

Spørsmålet ble reist fordi jeg for kun kort tid siden satt og kikket på kartet for å se hvor jeg kunne fiske i sommer. Jeg konkluderte da i mitt hode med a grensen måtte gå omtrent der hvor munningssonen i paragraf 12 er beskrevet. Når jeg så ser folk fiske langt over dette, begynte jeg å lure på om ting kunne være annerledes...

Jeg synes fremdeles det ser helt merkelig ut at det skal være lov å fiske langt oppi strømmen der. Det ser imidlertid ut til at det er OK på denne tiden av året slik ting er definert nå. Det ville imidlertid ikke forundre meg dersom noen i forvaltningen tok en gjennomgang av grensene også ville tenke at dette ser litt underlig ut. Slik jeg finleser det nå er det ikke satt en skikkelig grense mellom sjø/vassdrag for resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.