Gå til innhold
Fiskersiden

Giftig fisk og co`


sigurd
 Share

Recommended Posts

Fjesing er en varmekjær fisk, som er ved strendene på sommeren og høsten. Den er på det meste på grunt vann, som kan være farlig for badenes folk. Jeg har alltid likt den fisken, helt siden jeg fikk den for første gang da jeg var 7-8 år. Den følelsen av å få en farlig fisk var spennende. Den er jo egentlig en nydelig fisk med mange flotte mønster og farger. Å fiske ved strendene kan gi mange resultater. Ikke bare fjesing, men også piggvar, makrell og horngjel. Kanskje til og med flere arter. Strandfiske er et av mange høydepunkter ved sommeren. Men hvorfor fisker vi etter dennne farlige fisken? Er det for matens skyld? eller er det noe med fascionasjonen av fjesingen ? Jeg og gamle far var en tur etter denne giftige fjesingen på Sandve. Der er det blitt tatt mange fine eksemplarer. Og igjen leverte denne plassen, som mange ganger før. Vi startet med to stenger hver. En til bunnmeite etter piggvar og en til aktiv fiske etter fjesing o.l. Det vi har brukt mest, og har vært best, er duppmeitet makrellstrimmel. Vi kommer kjapt i gang og har store forventninger.

Jeg kan ikke si at det tok av. Det var stilt. Ingen makrell eller horngjel som hoppet i vannoverflaten.

Det var ikke tegn til fisk. Slik ble det en liten stund, før både farmor, bestefar og lillesøs kom for å ha en liten piknikk ved sanden. Og pluteselig gikk begge duppene ned samtidig. Jeg merket med engang en horngjel som hoppet av gårde med duppen på slep. Tilslaget satt og en liten horngjel ble med opp. Denne fortjente ikke et bilde, men den er god å spise. Og snarere enn snarest får pappa det vi egentlig fiska etter .....Wait for it..FJESING! Et godt tegn på at stimen har kommet.

hsxq.jpgUploaded with ImageShack.com

En god start på en god tur.

Før jeg fikk av horngjelen, så jeg smånapp på bunnmeite-stanga. Jeg sprang. Tok stanga og sveivde godt inn, før jeg kjente fisk og tilslaget kom. Liten fisk og det kjentes ikke ut som en piggvar. Etter noen sveiv, så jeg en lang og ganske hvit fisk. Det kom et lite " Yeeaaaah!" når jeg landet min første fjesing for året. Ikke så liten heller. Og turen var reddet, men ikke ferdig!

hi74.jpgUploaded with ImageShack.com

Lurt med en tang å holde fisken med. Fin fjesing på 307 gram.

ncjb.jpgUploaded with ImageShack.com

Flott mønster med flotte farger!

Snart stakk piknikk-gjengen, men vi fortsatte. Og det ble action med dupp. Mye småfjesing. Men det er greit med mye fisk. Vi landet også fine lyrer som var ved svaberget.

Duppen lå fint i overflaten. Nå forventet vi større fjesing. Og etter hvert kom de. Men desverre ikke så store som vi håpet. Duppen gikk langsomt under vann. Tilslaget kom og en sprek fjesing på 340g kom opp fra det blå havet.

707g.jpgUploaded with ImageShack.com

Flotte fisken!

Pappa landet mer og mer fisk. Både småfjesing og greie lyrer, da jeg kom på bunnmeite-stangen min. Den var ikke sjekket. Etter jeg begynte å sveie kjønte jeg at dette var en litt større sak. plizz..fjesing..fjesing...fjesing..PLIZZ! Men neida, det var som forventet. En piggvar. Og den hevder seg fra miniatyrene.

y796.jpgUploaded with ImageShack.com

620g. Fin piggvar!

erbc.jpgUploaded with ImageShack.com

Og et litt useriøst bilde.

Det ble landet endel piggvarer. Tefat-størrelse. 3 stk til meg og 0 til pappa. Jeg fant ut at jeg skulle prøve litt på grunna med min dupp. Fjesingen går jo etter sil og andre småfisk som er ganske nærme land. Bare etter 37 sekund gikk duppen ned og denne var fiiiiiiiiiin! Eller iallefall for meg som har en pers på 360g og noe. Og opp kom den. Denne fortjente et bilde uten tang synes jeg.

crwk.jpgUploaded with ImageShack.com

374g. Ny pers!

Alle fjesingene ble tatt og skal være middag en dag. Fjesingen er en veldig god matfisk. Å bløgge disse kan være en risiko, så her viser jeg vei for de som ikke kan ;)

9mh1.jpgUploaded with ImageShack.com

Turen var over klokken halv ni. Vi startet å pakke sammen utstyret. Jeg hadde fortsatt ikke tatt bunnmeite-stangen opp og var litt spent om det var fisk eller ikke. Å jaggu var det fisk! Da jeg så denne merket jeg den hadde feil farge. Den hadde ikke sandete-kamuflasje, men var grå. Jeg ble overasket da dette var en skrubbe, midt uti sanden. Kult,tenkte jeg. Og selvsagt ble det et bilde!

73wr.jpgUploaded with ImageShack.com

590g. Fine fisken!

DA var turen over, men vi gir ikke opp fjesingen og jeg skal satse knallhardt på fjesing over 400 gram. Men det blir en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok fjesingen på duppmeite??

Hvor langt snøre bruker dere mellom dupp og krok egentlig?

Ser ut til å ha vært en godkjent tur, fine bilder :thumbsu:

Bruker selfølgelig glidedupp til slikt fiske. Vi prøver litt forskjellige dypder. Når vi får den første fjesingen er mye gjort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjent fjesingfiske, gutter! Når vi var der sist for snaue to uker sida, var der heftig mye fjesing å både se og få. Som her hjemme leverte fiske med lange slep fisket slettvar-style best, men for all del - de tar alt. I år har jeg faktisk fått mest på SG Sandeel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.