Gå til innhold
Fiskersiden

Dyrevelferdsloven gjelder også for villfisk!


Den gule andungen
 Share

Recommended Posts

Da jeg var liten lærte mor min meg at jeg ikke skulle leke med maten. Det er en del fiskere som ikke har fått denne barneoppdragelsen og driver med fiske bare fordi det er gøy. Fisk er mat, og ikke leketøy. Rent fang og slipp-fiske er forbudt. Det samme må gjelde for artsfiske etter arter som ikke skal spises.

Det er ikke alle som ser med blide øyne på hvordan enkelte behandler fisk. Fisk er også levende vesener med sanser og følelser. Det er mange fiskere som ikke vet hva lovverket sier om dyrevelferd. Les her hva Mattilsynet sier:

https://www.nrk.no/nordland/_fang-og-slipp__-rendyrket-_fang-og-slipp_-av-fisk-er-ulovlig-1.16763395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner lidende fisk med bobler i øynene: – Forkastelig

Rendyrket «fang og slipp» av fisk er ulovlig. Men hvor går egentlig grensen, og gjøres det nok for å hindre? Nei, mener lokale dykkere i verdens sterkeste tidevannsstrøm.

– Kanskje på tide å brøle litt for fisken?

Vebjørn Karlsen dykker jevnlig i Saltstraumen. Der opplever han et yrende dyreliv omfavnet av slående natur.

Samtidig er det en rekke ting som skurrer i det marine verneområdet, og verdens sterkeste tidevannsstrøm.

På nærmest hvert eneste dykk i fiskesesongen finner Vebjørn Karlsen fisk som flyter i overflaten og kjemper for å komme seg ned, samt fisk under vann som enten er død eller virrer forvirret rundt seg selv.

– Hva er årsaken?

Unødvendig, og ulovlig «fang og slipp», mener Karlsen.

Bobler i øynene

Før vi går videre; er det egentlig ulovlig med «fang og slipp» i Norge?

Ifølge Mattilsynet er det i visse tilfeller ulovlig, i andre tilfeller lovlig.

Men:

Rendyrket «fang og slipp», der målet bare er å oppleve glede og spenning i å fiske for så å slippe ut fisken igjen – er forbudt i Norge.

 

Med bakgrunn i det Karlsen ser i Saltstraumen, undrer han seg over hvorvidt dette blir håndhevet i Norge.

– Vi snakker heller ikke bare om liten fisk under minstemål som blir kastet. For ikke lenge siden plukket jeg en fisk som lå i vannflata på 12 kilo. En torsk med bobler i øynene på grunn av trykkskader, sier han og fortsetter:

– At ikke folk gidder å ta vare på en 12-kilos torsk og hiver den på havet er en respektløs oppførsel ovenfor andre arter i naturen. Det er en så forkastelig bruk av ressursene våre at jeg blir skremt på vegne av kommende generasjoner.

Dødelighet er ikke til å unngå

Karlsen er krystallklar på at han mener noen nå må ta dette på alvor.

– Hvem er det egentlig som sjekker dette?

Dykkeren understreker også at det burde være enklere for turister og gjester å finne informasjon om hva som er lovlig og ikke i Norge.

Enorme mengder vann

Saltstraumen regnes som verdens sterkeste malstrøm. Så mye som 400 millioner kubikkmeter vann presses inn og ut av det lille sundet.

Kreftene vises godt - også fra fjell i nærområdet.

 

Rikt dyreliv

På nært hold vises kreftene bedre.

Malstrømmen tilfører oksygen og frakter næringsstoffer som planter trives godt med. Derfor er det et svært rikt dyreliv både under og over vann.

Forsøpling

Menneskelig aktivitet i område fører imidlertid til at en rekke dyr lider uheldige skjebner, som denne måsen.

 

Keno Ferter, forsker ved Havforskningsinstituttet, har ofte «fang og slipp» som en del av jobben.

Forskning ved Havforskningsinstituttet viser at det er veldig få som driver med «fang og slipp» i sjøen bare fordi det er gøy.

Men det utelukker ikke at store mengder fisk blir sluppet ut i etterkant av fiske.

– Mye fisk blir sluppet ut fordi den er for liten eller fredet. For stor fisk blir også sluppet ut fordi den er for stor til å bli spist eller fordi den er viktig for gytebestanden.

 

Når fisk først blir sluppet ut, uavhengig av grunn, vil det være noe dødelighet påpeker Ferter.

Derfor er det viktig å jobbe seriøst og raskt hvis man drar opp en fisk som potensielt må slippes ut igjen.

– Det handler blant annet om hvilket utstyr man bruker, men også hvilken art det er snakk om. En torsk har mye større sjanse for å overleve enn en uer eller en lange.

 

Vær fokusert og vent med jubelen

Forskeren forteller at de planlegger i detalj hvordan de gjennomfører «fang og slipp» de gangene de skal merke fisk.

Blant annet merket de fire håbranner i fjor, uten at noen av dem omkom.

– De svømmer gjennom Norskehavet og andre hav nå, sier han og fortsetter:

– Vi skal jo studere den naturlige adferden på fisken. Derfor er det viktig for oss at fisken får så liten påvirkning som mulig. Hvis ikke er det ikke vits å gjennomføre forsøkene.

– Vi blir veldig fokusert når vi får fisk om bord fordi vi ønsker at det skal ta så kort tid som mulig. Det gjelder å holde hodet kaldt for å gjøre det så skånsomt som mulig. Vi blir også glade, men jubler etter at fisken er ute i havet igjen med merket.

Ferter mener at det er for mye fokus på lovligheten rundt fang-og-slipp, og for lite fokus på hvordan man kan unngå negative påkjenninger av praksisen.

 Det er viktig å øke kunnskapen hos både turister og norske fritidsfiskere. Forskning og formidling av kunnskap vil føre til bedre praksis i fritidsfisket og redusere negative effekter av «fang og slipp».

Men gjøres det noe for å øke bevisstheten rundt «fang og slipp»?

Ja, svarer Mattilsynet.

Manglende empati fører til utenkelige ting

Laache i Mattilsynet understreker at ikke all «fang og slipp» er i strid med dyrevelferdsloven, men henviser til rådene de har formulert:

Mattilsynet om «fang og slipp»

«Fang og slipp» handler om å fange fisk som deretter settes ut igjen på samme sted, i håp om at den overlever. I noen tilfeller er dette lovlig, mens i andre tilfeller er det ulovlig.

Det finnes flere gode grunner til å sette uskadet fisk ut igjen. Den kan være for liten, eller man kan fange fisk man ikke ønsker å beholde.

Ren fang og slipp-praksis innebærer at man på forhånd har bestemt seg for å slippe all uskadet fisk ut igjen.

Ren fang og slipp er ulovlig, men begrenset gjenutsetting av laks og ørret er tillatt.

Dyrevelferdsloven gjelder også for villfisk. Å bli fanget er en stor belastning for fisken. Den blir stresset og kan pådra seg skader. Hvis fisken ikke avlives raskt, men håndteres mye før den slippes ut igjen, utsettes den for ytterligere påkjenninger.

Ren fang og slipp – der målet kun er å oppleve gleden og spenningen ved å fiske for deretter å slippe fisken ut igjen – er i strid med dyrevelferdsloven, og forbudt i Norge.

Undersøkelser viser at laks og ørret med stor sannsynlighet vil overleve uten varige skader hvis fangst og gjenutsetting gjennomføres på forsvarlig måte.

For all gjenutsetting er det en forutsetning at kun uskadet og levedyktig fisk settes ut, selv om dette betyr at fiskekvoten er brukt opp og fisket må avsluttes for dagen.

Fritidsfiskere er også pålagt å gjenutsette visse fiskearter i sjøen hvis de er under minstemålet.

Slik håndterer du fisken skånsomt:

Det som er viktig ved all fiske – og ved gjenutsetting spesielt – er at du håndterer fisken så skånsomt som mulig, og kun setter ut igjen uskadet fisk. Fisk som er skadet, skal avlives raskt. Dette gjør du ved å først gi den et hardt slag mot hodet slik at den blir bevisstløs, og deretter kutte over gjellebuene så fisken blør i hjel.

De velferdsmessige utfordringene blir mindre når du bruker egnet fiskeredskap og fiskemetode, og dessuten behandler fisken skånsomt.

Derfor bør du:

  • Få fisken raskt på land.
  • Unngå å kjøre fisken lenge.
  • Bruke fangstredskap tilpasset fang og slipp, slik at fangsten blir mest mulig skånsom.
  • Fjerne kroken skånsomt.
  • Ikke ta fisken ut av vannet.
  • Holde fisken mest mulig vannrett.
  • Kontrollere at fisken er uskadet og levedyktig før du slipper den løs.
  • Høye vanntemperaturer er en stressfaktor for fisken.
  • Vær ekstra forsiktig eller avstå fra å sette ut igjen fisk ved høye temperaturer.

Fiskere og elveeiere har ansvar for korrekt gjenutsetting

Både fiskere og elveeiere har et ansvar for å sørge for at gjenutsetting utføres slik at fiskenes velferd ivaretas så godt som mulig.

For deg som fisker betyr det at:

  • Du har god nok kunnskap og ferdigheter til å gjenutsette på en velferdsmessig forsvarlig måte.
  • Du følger anbefalingene for velferdsmessig forsvarlig gjenutsetting.
  • Du kun gjenutsetter uskadet og levedyktig fisk.
  • Du avliver skadet fisk, selv om det betyr at du må avslutte fisket for dagen.

For deg som elveeier betyr det at:

  • Du har nødvendig kunnskap om velferdsmessig forsvarlig gjenutsetting.
  • Du informerer og veileder fiskerne om korrekt gjenutsetting.
  • Du veileder eller viser bort fiskere som driver uforsvarlig gjenutsetting.
  • Du følger med på om det oppstår dødelighet som kan komme av gjenutsetting.
  • Du har en strategi for hvordan og hvorfor du bruker gjenutsetting i den lokale forvaltningen av lakseelva.

KILDE: Mattilsynet.

Her finnes også mer informasjon om regler rundt blant annet minstemål.

 Hva tenker dere om utfordringene som Karlsen peker på?

 Det er stort behov blant fiskere for informasjon og veiledning om dyrevelferdsloven. Med de nevnte rådene ønsker Mattilsynet å klargjøre hva som kreves for å praktisere fritidsfiske, og særlig «fang og slipp», på en velferdsmessig forsvarlig måte, sier Laache til NRK.

Hun understreker at fisk, tifotkreps og blekksprut er dyr og er omfatta av loven om dyrevelferd.

 Manglende kunnskap om og empati med de akvatiske dyrene fører til at de utsettes for belastninger som det er utenkelig å utsette landdyr for.

Karlsen i Saltstraumen mener det bør være mer informasjon til turister. Mattilsynet sier de jobber med å lage oversettelser av informasjonen til både engelsk og tysk.

Høyt stress og store smerter for fisken

Nina Brogeland Laache i Mattilsynet sier mange oppfatter at det er bedre for fisken å bli sluppet fri enn å bli avlivet.

– Så lenge fisken er uskadd og håndteres skånsomt, er dette langt på vei riktig.

Men:

– Dersom fisken er alvorlig skadet, har svelget kroken, eller det vil ta lang tid å fjerne kroken, skal fisken avlives i stedet for å slippes ut. Det gjelder selv om fisken er for liten, eller den er uønska eller uegna som mat.

Mange ser heller ikke det etisk betenkelige ved «fang og slipp» påpeker hun.

– Fiske innebærer høyt stress og store smerter for fisken. For fisken er dette en kamp for livet, ikke en lek. Det er derfor mindre akseptabelt å påføre fisken slik belastning for opplevelsens skyld, enn for å skaffe mat, sier hun og legger til:

– Vi kan i denne sammenhengen vise til dyrevelferdsloven § 3, der det slås fast at hvert enkelt dyr har egenverdi uavhengig av «nytteverdien». Det er også verdt å nevne at dyrevelferdsloven ifølge § 1 har som formål «å fremme god dyrevelferd og respekt for dyr». Fisk og andre dyr er levende og sansende vesener, ikke leketøy.

 Men hvem er det som har ansvaret for å følge opp dette ute på sjøen?

 Den enkelte fisker har ansvar for å følge dyrevelferdsloven. Elveeiere har ansvar for å følge med på at fiskere følger dyrevelferdsloven i vassdraget. Dette gjelder i enda større grad virksomheter som tilbyr turistfiske, svarer Laache før hun avslutter:

 Mattilsynet vurderer bekymringsmeldinger om fritidsfiske og kan følge opp alvorlige saker med veiledning og nødvendige vedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å huske på to ting der. Den ene er at det er en kilde til artikkelen som er opplagt forutinntatt, og opplysningene fra den kilden blir på ingen måte ettergått. Det andre er at lokasjonen besøkes av svært mange som ikke vet forskjell på gattfinne og svenskepilk. Disse personene kan fort mene det godt, men i praksis seigpine fisk i hjel. Å tro at det som skjer der kan sees på som en mal for resten av landet er noe korttenkt. 
 

Og så er det en kime av sannhet der som vi sportsfiskere ikke alltid har et godt svar på, meg inkludert. Er det egentlig dyreplageri når man fisker slik at man nesten garantert ikke ender opp med noe spiselig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynets representant er komplett idiot uten noen forutsetninger til å kunne uttale seg om fisk og fiskehelse. All fokuset til mattilsynet er på ørret og laks siden de ikke har kompetanse og bare fronter saken til naturromantikere.

Reglene sier at fisk fanget med sportslig utstyr lider forferdelig men vi kan alle sette ut drøssevis av garn å la fisk seigpines i stor stil uten problemer.

Det er ulovlig å drive fang og slipp men vi kan fiske målrettet etter månefisk og lovlig slippe ut alt som ikke er månefisk.

Oppdrettsnæringen og trålfiskerene driver med storskala dyreplageri men det er helt greit. Kun sportsfiskere som skal bry seg om etikk.

Som utdannet akvanom med erfaring fra oppdrett, fiske og fiskeindustri har jeg mistet all respekt for mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig mye større syndere en sportsfiskere! Oppdrettsnæringen som nevnes over her, og ikke minst garn og div liner der fisken dør sakte over lang tid. Faktisk tror jeg sportsfiskere havner veldig langt nede på den totale lidelse-listen. MEN... jeg kan bare ta ansvar for meg selv og mine handlinger. Og jeg har reflektert en del over hvordan jeg kan gjøre det på en måte jeg kan stå inne for. Drepe fisken så fort som mulig, og behandle fisk som skal settes ut igjen så bra som mulig. Jeg har sett litt av hvert, og har absolutt ikke gjort alt rett selv heller. Faktisk langt i fra.

Det er jo ikke bare nirvana og paradis der nede heller. De dreper og lemlester hverandre over en lav sko, og naturen er jo på sett og vis grusom. Også uten oss mennesker. Det er jo også noe litt snålt over måten vi verdsetter dyr forskjellig. Type gris og hund. Og hvor mye det handler om kultur. Det er ikke så mange år siden det var underholdning i England å slippe masse hunder på en okse og la de sakte rive den i stykker mens folk sto å så på. Derifra har vi alle rasene med Bull i navnet. Og vi er i konstant endring. For våre besteforeldre var nok ikke fiskens lidelse noe man tenkte på?

Jeg fisker stort sett for mat, dvs jeg er ute etter mat, men synes også det er veldig morsomt å fiske. Og jeg ser for meg at det komme til å bli en del mer "sportsfiske" med årene. Hvis jeg zoomer ut så er det jo noe litt snålt over å absolutt skulle prøve å fange et dyr med en stor krok i kjeften for så å ha det morsomt med at den fighter for livet. Så holde den lykkelig opp mens den desperat prøver å puste mens vi tar et happy bilde. Så hiver vi den ut igjen til nestemann for å prøve å fange. Jeg har gjort det en del, og kommer garantert til å gjøre det mye mer, men samtidig så synes jeg det er en litt snål ting å holde på med. Og etisk gråsone. Dette er noe jeg reflekterer litt over om dagen, så kjekt å høre hva dere andre tenker om dette! 

Jeg har nok kanskje mere dårlig samvittighet for all linen jeg mister i sjøen. Den tar vel mange hundre år å bryte ned, og har enormt potensiale for å skape lidelse. Jeg hørte på fiske-podcasten Bomtur med Oddekalv jr, og synes de hadde noen gode samtaler rundt akkurat det. 
Så jeg har bestemt meg for å prøve å ta med meg litt mer boss en det jeg legger igjen hver gang. Det hjelper litt på mitt indre etiske fiske-regnskap!



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/23/2024 at 12:33 PM, ChiliBonden said:
 
  • Få fisken raskt på land.
  • Unngå å kjøre fisken lenge.
  • Bruke fangstredskap tilpasset fang og slipp, slik at fangsten blir mest mulig skånsom.
  • Fjerne kroken skånsomt.
  • Ikke ta fisken ut av vannet.
  • Holde fisken mest mulig vannrett.
  • Kontrollere at fisken er uskadet og levedyktig før du slipper den løs.
  • Høye vanntemperaturer er en stressfaktor for fisken.
  • Vær ekstra forsiktig eller avstå fra å sette ut igjen fisk ved høye temperaturer.

Syntes dette er veldig greie prinsipper å forholde seg til.

Og samtidig så er jeg veldig enig i at ren fang-og-slipp er dyreplageri. Uavhengig av om det gjelder å fiske kun med intensjon om å sette fisken ut igjen eller om man fortsetter å fiske etter at man har fått det man har tenkt å spise.

Det blir omtrent det samme som om jegere skulle fortsette å forfølge og plage reinsflokker etter at de har felt det dyret de hadde tillatelse til å felle. Å skremme dyrene bare for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.