Gå til innhold
Fiskersiden

Havfisketur i Flatanger 22.10 (rapport m bilder)


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Jeg og namsenlaks har planer om å ta en tur med Terje Bjørsvik på havfiske utenfor Flatanger helga 22-23Oktober. Men 2 stk på båten blir litt lite, så lurer på om dette er interessant for noen andre her. Det vi har mulighet til å fiske etter er storlange/brosme, samt Bjørsviks spesialitet: stor Torsk og Sei. Landes hvert år Torsk over 25 og Sei over 20kg på båten hans av sportsfiskere.

PS! Pga vi drar ganske langt ut i havgapet, så får vi beskjed Torsdag før helga om det er vær som gjør at vi kan komme oss utpå.

Her er det skrevet en artikkel fra tur med Terje Bjørsvik:

http://www.jaktogfiske.net/0802/havfiske.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville bare legge til at jeg har snakket med skipper Bjørsvik ang turen og jeg skal ringe han i morgen kveld kl 22 for da vet han mere om værforholdene på lørdag.

Jeg legger ut mere info etter jeg har snakket med han i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Det ser spennende ut, og med storfiskgaranti til og med!

Nåja...med meg i båten vet du aldri! [ :D ]

Men det er jo ut til å bli en bra tur med hele 5 aktive fra forumet; Namsenlaks, Vilhelm, Arbiter, Parashurama og undertegnede. Hvis været blir bra så skal det mye til om ikke jeg i hvert fall perser på minst én art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Bjørsvik og han mente det var små sjanser for å komme seg ut på storhavet,det var meldt kuling.Men han hadde noen plasser like utenfor land der de hadde fått skater,breiflabb,lange,brosme og kveite.

Han hadde kun fisket der med line da.

Disse plassene ligger bare mellom 20-30min kjøring fra Flatanger

Men som han sa så kan været forandre seg fort så jeg skal ringe han igjen i morgen for å høre nærmere.

Men jeg regner med at vi som skal på den turen er like interesert fordi om vi ikke kommer oss ute på storhavet,eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet hjem etter en laang hjemtur, hvor vi kjørt oss bort i tåka...

Kjenner ti timer i båt, og 5 timer i bil temmelig godt i kroppen ennå.

Flott og inspirerende tur.

Vil takke Namsenlaksen og Fiskeenka for utmerket vertskap.

Her i ny flytedress for anledningen:

595_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/272/595.jpg

Det ble da noen langeperser.

Elisabeth's andre på få dager (og hennes største fisk):

592_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/270/592.jpg

Sverre sikret seg ny langepers, selv om fighten tilsa mindre fisk.

Tror det har med den stanga å gjøre. Stiv, og egnet til 750 g Jarstein... Vekter jeg aldri hadde trodd jeg skulle bruke noensinne.

Her er den:

593_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/270/593.jpg

Husker desverre ikke vekta på noen av disse, men det gjør vel eierne sjøl, kjenner jeg dem rett.

Ellers ble det mye:

594_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/271/594.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Ellers lærte Wilhelm meg å knyte Bimini twist, helt uten bruk av knær..

Nå er jeg sliten gett, og skal grave meg ned foran fjernsynet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare starte med å gratulere med selv med talentløs posering med langa...men den så veldig bra ut fra min vinkel! Det ble mer et bilde av meg som ser på fisken enn et ordentlig poseringsbilde.

Elisabeth sin lange var på 9,6 mener jeg å huske, min på 10,4.

Litt mer kronologisk om turen:

Etter å ha "sovet" halvannen time i bilen på Sjøåsen kom det to biler kjørende sørover i sjutida med Namsenlaks, Vilhelm, Arbiter og Parashurama og jeg hengte meg på toget. Litt over 8 var det utror med skipper Terje Bjørsvik fra Kvaløysætra. Etter kort rådslaging om bord ble vi enige om å starte turen med langefiske. Fisket foregikk fra drivende båt og på dyp rundt 100-140 meter.

Vilhelm tester "fingre" etter inspirasjon fra Asmund:

bj%f8rsvik%20001.jpg

Og også en variant av Asmunds langetakkel fra Stord med to opphenger:

bj%f8rsvik%20002.jpg

Det viste seg å ikke være dumt, for det var Vilhelm som først dro bra fisk, han fikk 2 brosmer på 4-5 kg, her en av de (Skipper Bjørsvik filiterer i bakgrunnen):

IMG_1051.jpg

Selv lagde jeg nytt langetakkel på vei ut (legg merke til glidebommen):

IMG_1053.jpg

Arbiter og Namsenlaks dro jevnt med brosmer mener jeg å huske, men ingen så store som Vilhelms. Gikk derimot tregt med meg i starten, klæna bort mye fisk, og i fremtiden tror jeg heller jeg kjører j-kroker ved fiske fra drivende båt, og sirkel ved oppankring og fra land. Første fisken jeg fikk opp i båten var langa på 10,6 som tok på makrellfingre. Veldig forsiktig napp, jeg frikobla snella og venta i ca 10 sekunder og sveiva den på. Langa hadde sirkelkroken sittende ytterst i overleppa, og rart den ikke klarte å riste seg løs på vei opp. Den ble utrolig nok ikke spreng og var temmelig vill hele veien opp, men hadde ingen utras. Som Arbiter nevnte så er den gamle glassfiberstanga fra Penn ganske brutal, og tåler fint søkker på over kiloen og langer på 10 uten at det merkes veldig. Elisabeth (Parashurama) fulgte opp kort tid etterpå med langa si på 9,6, hun får selv fortelle om metode og fight.

Det ble også endel uer opptil drøye kiloen mens vi fiska etter lange (1,19 den på bildet):

IMG_1047.jpg

Etter noen timer og synkende aktivitet under langefisket ville vi prøve fisket vi hadde lest om i Jakt og Fiske; stortorskfiske med levende småsei (som biter på på vei ned vel og merke!). Dette fisket foregikk på topper på 30-60 meters dyp. Det ble vel 10-15 torsk, Vilhelm fikk den største på ca 6 kg, slukte småsei og gummimakken denne satt på, et utrolig spennende fiske. I tillegg til å få lyr på 3-4 kg på orangsjerød gummimakk hadde Vilhelm også et vanvittig napp på hel småsei, og den uhdelige seien var steindau med dype bitemerker i når den kom opp. Det var nok noen stortorsk innom, men altså ikke mange nok eller bitevillige nok til at vi opplevde liknende fiske som i artikkelen i J&F.

Den siste delen av turen fiska vi sei, ingen virkelig store, de fleste i størrelse 2-5 kg, morsomt på lett utstyr! Vi fiska sei på ned til rundt 120 meters dyp på det meste. Selv fikk jeg desidert færrest sei på båten, men satsa (som vanlig) etter de største seiene med shad og bom. Du skal ikke ha fiska mye på havet sammen med meg for å få med deg at jeg har stor tro på jigger, og i særdeleshet shads for å plukke ut de største fiskene i en stim. Morsomt for meg at skrytet av shads ble litt berettiget; fikk turens største sei på ca 8 kg:

bj%f8rsvik%20004.jpg

Fikk på en mindre sei på 3-4 kg helt nede ved bunnen, med stram brems drev jeg nesten styrketrening og forsøkte å sveive seien inn så kjapt som mulig. Omtrent 40-50 meter over bunnen ble det straks mye, mye tyngre. Mista den første seien som beit på, men den på ca 8 var utrolig sprek og jeg hadde nesten forventa noe enda større da den endelig kom opp.

Håper dere andre legger inn bilder og forteller det jeg har glemt! Vet at særlig Namsenlaks tok mange bilder underveis, var selv for opptatt med å være sjøsjuk og fiske. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet fra Mo kl 16 fredag ettermiddag og 5 timer senere ankom vi Overhalla og Namsenlaksen. Vilhelm var også der og vi ble servert reker og loff. Det ble noen timer med fiskeprat før vi tok kveld. Kl 5 var det opp igjen og litt over kl 8 var vi kommet ombord i båten og var på tur utover.

Dette var en ny erfaring, fiske langt til havs i store dønninger. Kjente fort at dette ikke kom til å bli uproblematisk, mens gutta rigget utstyr stod jeg helt i ro og holdt tak i rekka. Alle forsøk på å gjør noe fornuftig resulterte i at jeg ble dårlig.

Startet fisket med agnet pilk siden det var enklest å rigge, det gav ingen fangst. Fikk etter endel økter med innlagte pauser bytta til bom med takkel. Klistret takelet til bunnen og plutselig satt langa. Var vel heldig som ikke mistet den, like etter at den var kommet ombord knakk kroken. Også var det ny pause på plaststolen med blikket klistret på noen fjelltopper.

Hjemturen, Arbiter kjørte og jeg var kartleser. Med Arbiter som sjåfør er det viktig at kartleseren er skjerpa. Det gikk greit til Overhalla, da kjørte vi bak Namsenlaksen, men fra Overhalla måtte vi klare oss på egen hånd. Jeg fikk telefon og var uoppmerksom noen minutter og mellom Namsos og Grong kjørte vi oss bort, plutselig var vi på en grusvei. Det var bekmørkt og tåke. Jeg fikk avsluttet telefonsamtalen og etter litt diskusjon ble vi enig om at vi på tur nedover ikke hadde kjørt på grusvei. Vi fikk snudd og fant tilbake til E6 ifølge Arbiter.

Takk til Namsenlaksen og Fiskeenka for overnatting og servering[ :D ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i det minste et par bra bilder på hjemturen.

Slitte sommerdekk på dette føret var slitsom kjøring.

Vet ikke hvor dette er:

601_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/275/601.jpg

Her er jeg også helt desorientert, men det var pent der:

602_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/275/602.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-ha-opplevelser? Jaha?

Selv fikk jeg nok en gang vist for meg selv at jeg ikke beherkser sirkel fullt ut, gjorde aldri tilslag, men er fortsatt usikker på hvor raskt man skal sveive og hvor lenge man bør vente etter et napp. Fikk også troen på at det ultimate lange- og brosmetakkel er en variant av Asmunds med to opphengere, med litt stiv selvlysende gummislange istedenfor plastbom, og med en glidebom nederst og ca en meter fra denne bommen og opp til nederste opphenger.

EDIT: Forklaring på hvorfor jeg tror dette er optimalt er at både lange og brosme tidvis spiser helt på bunnen, sjansen for skater øker, slimålen kan spise seg mett på den nederste kroken istedenfor de øverste tilfelle man skulle treffe mudderbunn (som også kan gi brosme, selv om steinbunn selvsagt er å foretrekke!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D ]Min erfaring er at sirkelkroker er best ved dregging. Til fiske frå drivande båt er nok sjangsen for å miste fisk større med sirkelkrok enn med o`shaugnassy- kroker ( kroker med rett kroklegg).Ved å gje slakk ved napp på sirkelkrok auker sjangsene til god kroking, la fisken få tid, vent med tilslag til des fisken tar ut snøre sjølv. Når det det gjeld havfisketakkelet til Asmund, nærmar du deg mitt eige når du i tillegg til plastbom og nytter sjølvlysande slange dei siste 10 cm ut til kroken[8D].Sjølv unngår eg å bruka metallbom, då våre farvatn ofte har mykje fjell og hammer og dette har medført til tap av mykje utstyr. Tapa er vorte vesentlig minska etter at eg slutta med metallbom. Tight lines, og takk for flott repotasje!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet tilbake fra Stavanger.

Det ble ikke noen perser på meg på turen men det gjorde ikke så mye når man er så heldig med været og valg av "fiskekompiser"

Jeg hadde jo ikke truffet Elisabeth,Anders og Sverre før så det var jo et koselig bekjentskap.

Det meste er jo allerede fortalt om turen,men får vilhelm til å legge ut noen av bildene jeg tok, da jeg har problemer med å legge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonbra!!! Har lett lenge etter denne rapporten. Resultatet er jo helt imponerende. Synes dessuten at Elisabeth ruler. Du perser jo hele tiden. Anders, jeg regner med at du har testet nysnella. Håper det hjelper med litt nytt og bedre utstyr?![8D] Håper på flere perser og at dere legger ut nye rapporter snart. Raille!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til alle persene kan jo være at jeg har kort artsliste og ikke all verdens perser fra før.

Har masse tanker om nye turer, plasser, men det blir jo så tidlig mørkt. Fikser ikke helt å fiske i mørket.

Har denne uken vært i kontakt med en som kunne ta oss med på tur i nærheten av Hilstad/Sørfjorden/Melfjorden. Vi er til nå 3-4 som skal avgårde, du og Frode får hive dere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flatanger er en av Norges klart kvasseste plasser etter diger sei, samt monsterlyr. Tikilos lyr er innen rekkevidde her, og fisk på 6-7-8 kilo er nesten vanlig. Men man skal selvsagt være der på riktig tid da. Ellers er det langtifra feigt å klemme innpå en Postafen eller to noen timer før man går ombord dersom det gynger litt. Særlig dersom man skal træle med agning og tackler der man må se ned er det gull verdt for å unngå krabbemating hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.