Gå til innhold
Fiskersiden

Asp i Dynovika


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Nå ville jeg ikke lenger være en aspløs fiskermann, så jeg valgte å følge ThorEHs råd om å komme uhyggelig tidlig om morgenen til Dynovika. Planen var klar: Jeg skulle fiske med spinner (sveivet inn slik at den ploger i overflaten) til jeg fikk en asp, også skulle jeg umiddelbart gå over på fluestanga. Først når jeg hadde fått asp på flue kunne jeg more meg med slukstanga igjen evt. fiske "skrapfisk" med flue.

Var der i halv fem tiden i morges og det viste seg at det gikk raskt å få asp på spinner. Rakk ikke mange kastene før en 650grams asp beit på. Det var fristende å fortsette med spinneren, spesielt fordi det plasket en del skikkelig fine fisker utenfor kastehold med fluestanga, men jeg valgte å følge opprinnelig plan. Det tok litt lengre tid med flua, og jeg hadde noen napp det ikke ble noe av før den endelig satt! Til min store overraskelse var det skikkelig fart i fisken. Voldsom vannsprut og hissige utras så det hylte i snella! Skulle ønske jeg hadde vært to akkurat da så jeg kunne ha tatt bilder mens jeg kjørte fisken! Fisken veide 1332 gram og var ca 55cm lang. Flua? Kvitebjørn i str 4.

http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...7&dx=406&dy=495

Fornøyd med å ha nådd målet for turen tok jeg noen halvhjertede kast med spinneren før jeg satt på en mye mindre flue for å se hva som skjedde da. Litt overrasket ble jeg da det viste seg at det var asp som beit da også - men veldig små. Fikk 4 slike småasper og en abbor før jeg fant ut at det var greit å komme seg hjem og få sovet litt.

Mitt første møte med asp ble altså en hyggelig og positiv opplevelse, så jeg vil nok prøve igjen senere en gang. Fin fighter var det, og med pers på knappe 1,3 har jeg gode muligheter for å forbedre persen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hvorfor fikk du så myye større bilde enn meg - bare fordi sø-en din var ørlite blankere? Sikkert fordi min var fra Oslofjorden, i motsetning til alle de andre som ble tatt på Vestlandet og i Nord-Norge. Eller kanskje fordi du er gjenganger der og har "brukt opp" så mye plass allerede..... (noen ulemper må det jo også være å være "rovfisker", Hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.