Gå til innhold
Fiskersiden

Monster i Alta


Davidsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Forestill dere en laue på et par kilo...

Non-stopp sprelling time etter time...

Uten tvil den sterkeste fisken... Huff, blir ør i hodet bare av tanken. Men grunnen til at den spreller time etter time er jo fordi man bare løfter den opp av vannet før den rekker å skjønne hva som skjer. Hadde du gjort det samme med en tokilos laks, eller suter for den saks skyld, tipper jeg det også hadde blitt brutal sprelling!

Ellers synes jeg også at suteren er en sterk fisk, men den sterkeste? Og sterkerer enn laks og ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkroking kan skape morsomme situasjoner. Den råeste jeg har hatt sett ut fra str på fisken var en 2 kilos brasme i Gjersjøelva som jeg kroket i ryggfinnen. 35 minutter med tautrekking uten å skimte fisken ga grobunn for mange spennende muligheter...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som fikk en laks på 22kg i Altaelva mens det ennå var lov med sluk. Han hadde ikke dårlig utstyr, Ambassadeur med 0,50mm og kraftig slukstang. Hadde i tillegg båt. For de som er kjent i Alta så tok fisken ved Forbygningen og de måtte ned til Gammelplassen for å få den i land. Mener de brukte over to timer på fighten. Fisken var helt nygått og det var mye vann og sterk strøm.

Fem timer synes jeg høres mye ut på en laks, så feilkroking kan jo være en mulighet? Men kan jo ha vært en vriden 25++ fisk.

Mener å ha lest at det ikke skal være nødvendig med mer enn 1 minutt temming pr. kilo laks. På de laksene jeg har fått i år, den største på 11 kg, har det vel gått med i snitt 1,5 min/kg.

En ting som må nevnes er at mange synes å være redd for å sette hardt press på fisken og derfor bruker unødig lang tid. I tilegg kan det være forhold rundt landingen som forlenger fighten, som ulendt terreng, busker etc, manglende klepp som kan være nødvendig på vanskelige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Jeg tror nok at hovedpoenget er at hvis fisken er langt større enn det som man antar å fange, så kan man være i deep-****. Uavhengig av om det er en 5 kilos gjedde på myshka, en 100 kilos malle på 2 3/4lbs karpestang, eller ja, en 30 kilos laks på utstyr beregnet på langt mindre fisk. ;-) Kilo for kilo er nok suter den sterkeste fisken ;-)

Diskusjonen ruller igjen... Bringer minner fra barndommen dette. "Pappaen min er mye sterkere en pappaen din"...[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glorifisering av laksens styrke, bunner ut i en eneste ting. Utstyret står ikke i stil til arten man er ute etter. Alle fisk fighter forskjellig, og alle har sin sjarm. Men man bør ha fanget begge for å kunne utale seg ;-) Og alle levde lykkelig alle sine dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Glorifisering av laksens styrke, bunner ut i en eneste ting. Utstyret står ikke i stil til arten man er ute etter. Alle fisk fighter forskjellig, og alle har sin sjarm. Men man bør ha fanget begge for å kunne utale seg ;-) Og alle levde lykkelig alle sine dager....

Hvor stor laks har du fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du skulle prøvd å kjøre en storkarpe ;-)

Poenget er at alle fisk fighter individuellt, uavhengig av art. Plasser en laks i en innsjø, og fighten blir straks litt annerledes. Laksen min på 1250 gram er ikke stor. Men har fått på 8,9 kilo på håndsnøre. Den fightet friskt, men mindre enn sei og lyr på samme utstyret. Jukse er jo juks ;-), men joda, har fått mange store fisk.

Mulig 8,9 kilo ikke er stor i Alta sammenheng, men jeg antar at det ikevel bør være mulig å dra slutninger rundt dette. Juksa hadde 1,20 mm nylon og "makrell-kroker". Forventer ikke at dette skal brukes i Alta, men som sagt, hadde man fått fisken på dette utstyret, så hadde det heller ikke tatt 5 timer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

sitat:Og du skulle prøvd å kjøre en storkarpe ;-)

Poenget er at alle fisk fighter individuellt, uavhengig av art. Plasser en laks i en innsjø, og fighten blir straks litt annerledes. Laksen min på 1250 gram er ikke stor. Men har fått på 8,9 kilo på håndsnøre. Den fightet friskt, men mindre enn sei og lyr på samme utstyret. Jukse er jo juks ;-), men joda, har fått mange store fisk.

Jeg har da kjørt storkarpe jeg på 6,1kg og den var jo sprek[ :P ].

Det du sier om å plassere en laks i en innsjø og at figthen blir annerledes er jo greit nok ,men laksen vill være skikkleig sterk fordet ikke sånn som i en elv men alikevel sterk.Hva med laksene som taes fra båt i vanern og bornholm de fighter jo sinnyskt de og har utras på 100-200meter tviler på at ei overvektig karpe er like sterk selv om de er sterke..[8D]

6,1 er en ok karpe, ikke stor men helt ok. På flue er det riktignok en bragd, det skal du ha for[ :) ] Likevel, fiskene i Venneren og Vetteren fighter også individuellt, noen kan sveives rett opp, mens andre har sinnsyke fighter. Men hallo folkens, er det så vanskelig å innrømme at utstyret har sinsykt mye å si på resultatet av fighten? Laks er sterk, men det er svært mange andre arter også, så lenge utstyret ligger under fiskens fighting evne[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gjøre det enkelt-kreve at cb avgir dom i saken!

Få har vel så mye fisk i stor størrelse som han, bla vet jeg han har storørret fra vann, brukbar laks i elv og anstendig karpefisk. (Ikke like bra som spesialistene, men kanskje beste som allrounder. Audun S kunne vel også sagt noe???) Eller AAB, har du noe særlig laksefisk, slik at du kunne uttalt deg?

Jeg har bare fisk i klassen 1-2kg av karpefisk/laksefisk, så min mening blir jo sånt sett lite intressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Glorifisering av laksens styrke, bunner ut i en eneste ting. Utstyret står ikke i stil til arten man er ute etter. Alle fisk fighter forskjellig, og alle har sin sjarm. Men man bør ha fanget begge for å kunne utale seg ;-) Og alle levde lykkelig alle sine dager....

Kan ikke du Frisch for en gangs skyld krype til korset og innrømme "at der dreit jeg på draget".

Det er ikke farlig å krype til korset og si at SORRY jeg tok feil.[ :P ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt feil av hva da? Driti på draget? Har du glemt å lese det som blir skrevet igjen Hunter? ;-)

Svar med ja/nei på følgende spørsmål:

Bruker du lengre tid på å få en 10 kilos laks med 0.10 sene og lettspinn, enn med tung stang og 0.60 sene?

For det er det spørsmålet dreier seg om. Mener du at utstyret ikke har betydning, så har du neppe skjønt stort i det hele tatt. ;-) Har du kraftig nok uttyr, så bruker man ikke 5 timer på en 30 kilos fisk. Er utstyret spinkelt, ja da bruker man 5 timer glatt. Og sånn er det med alt fiske, og alle fiskeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemt ditt er Frisch; at du driver å argumenterer og argumenterer så det halve kunne vært nok. (positivt det med argumenter, ikke misfortå)

Har sansen for at du "forsvarer" dine sterke interesser for meite, men du må ikke dermed påstå at alt annet er blåbær og "ikke fighter" , at det er fiskeren det er noe gale med osv.

Det blir så feil sett med mine øyne. Når man ser tingene så ensidig som du skader det det du brenner for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til utgangspunktet: Altaelva er kanskje den eneste elva i Norge hvor 10 kilo er den vanligste vektklassen for laks. De tar fiske rundt 25 kilo hvert år og flere på over 20, og tenk bare på alle de store som blir mistet! Når jeg da leser om en person som står i Steinfossen i Altaelva og knapt får flyttet laksen i løpet av 5 timer, må jo dette være snakk om et udyr.Ingen fisker dessuten med lett utstyr i Steinfossen i August som kanskje da huser Altas største lakser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Tatt feil av hva da? Driti på draget? Har du glemt å lese det som blir skrevet igjen Hunter? ;-)

Svar med ja/nei på følgende spørsmål:

Bruker du lengre tid på å få en 10 kilos laks med 0.10 sene og lettspinn, enn med tung stang og 0.60 sene?

For det er det spørsmålet dreier seg om. Mener du at utstyret ikke har betydning, så har du neppe skjønt stort i det hele tatt. ;-) Har du kraftig nok uttyr, så bruker man ikke 5 timer på en 30 kilos fisk. Er utstyret spinkelt, ja da bruker man 5 timer glatt. Og sånn er det med alt fiske, og alle fiskeslag.

Du er for ensporet frisch, man kan ikke fiske laks en hel dag med tung havfiskestang som ikke kan kaste noenting. Har selv kjørt laks i 40 min som ikke rikket seg, før den bestemte seg for å gå ut fossen og bare reiste(spoing)[ :P ].Jeg brukte da 0,50 sene og forh.vis tung stang(30-100g).Hvis man skulle følge ditt råd, måtte jeg ha leid kran og agnet med pytonslange når jeg skulle fiske. [8D][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk utstyr beregnet for mallefiske f.eks, med 5-7,5 lbs stenger, 035 multi, 0.70 fortom, fox kroker e.l og selv en laks på 25 lar seg fange på langt under 5 timer. Men som sagt tidligere, selvsagt kan man bli overrasket, og man bruker gjerne det utstyret som står i stil til det man forventer å få. Prinsippet er likevel soleklart. Det er mulig, hvis man vil. Hvor morsomt det så måtte være er en helt annen diskusjon ;-)

Hunter: Nok engang blander du kortene. Dette har ingenting med meitefiske å gjøre. Generellt sett så har utstyret alt å si, uavhengig av art. Man må bare innse at med vinsj så lemper man laksen opp på land. Morsomt er det selvsagt ikke, men det diskuterer vi ikke her.

At laks i utgangspunktet er en sterk fisk er selvsagt. Men 5 timer.... da er det noe galt et eller annet sted. mitt forslag er feilkroking eller utstyret.[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisch!

når du fisker karpe , bruker du 0.50 sene for så å vinsje opp fisken?

en må jo bruke utstyr som står i forhold til fisken.....

Nei ,vi bruker selfølgelig det utstyret som gir den mest spennende kampen.

i midten av august domineres Altaelva av mellomlaks og smålaks +Sø ,en og annen bamse er det også, men personlig hadde jeg fiska lettere nå enn i juni og juli. er en da uheldig å feilkroke en fisk går timene fort...

under fiske i mandalselva fiska jeg med 0.25-0.17 spiss på fluestanga. 95%av fisken er under tre kilo så da blir utstyret tilpasset dette. så digre fisker svømme forbi, 5-10kg, men bytta ikke til tykkere fortom da heller. sto like lenge med en smålaks på 0.17 i år enn en på 8,6 på 0.25 ifjor.

Noen fisker er snille ,mens andre er rene villstyringer,

referanse laksen din på håndsnøre ler jeg bare av, jeg har tatt fler og større fisker enn deg av de nevnte artene og det finnes ingen tvil om hvilken fisk som er sterkest , nevnte sjøfisker kommer ikke med i betrakningen en gang, det blir direkte teit å blande inn fisk tatt på 1.20 håndsnøre , det hører ikke hjemme i diskusjonen i det hele.

CB er vel den eneste her som har den rette tyngden til å uttale seg, så jeg venter på det.....

(tilslutt må det legges til at jeg er meget skeptisk til 5 timers historien jeg og...[ :) ][ :P ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du i en sterk strøm fikk 25kilos laksen på din 13 fot #10 fordi du syns det blir litt tungt med en 15 foter hele dagen, ville du ha fisket for lett??? Hvor tungt skal man fiske? Er det NOEN av dere som faktisk VET hvor mye man løfter av vekt med en stang? ? Ta med deg 50 pund havfiskestanga di ut, fest på 3kilo i enden og løft, eller sett på 1,5kilo på femtenfoteren din klasse 11-12 og løft. Hvis han ikke klarte å rikke fisken på 5 timer, tror jeg ganske sikkert at han ikke ville rikket den med tyngre lakseutstyr. Det er da min mening og syn på dette. Tror heller ikke han stod med lettspinn utstyr, han visste jo godt hva han fisket etter og hvor han fisket... De som har hatt på storlaks kan sikker fortelle hvordan den bruker strømmen til å låse seg fast, samme som kveite som suger seg fast på bunnen. Om du hadde hatt "matchstenger" (hva nå enn det skal være) eller 80 punds stang så sliter du. Noen ganger sliter man. Putt en av disse karpene i strømmen, den hadde blitt ganske vanskelig å ha med å gjøre den og hvis den hadde vært smart nok til å bruke strømmen, noe jeg ikke tro den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Remy, skaff deg filmen "Fishing in America" der fiskes det karper i elv, og de er sinsykt sterke.

DET vil jeg tro Tom Ole, mye flate bruke i strømmen, missforstå meg rett.

Men hverken du eller Frisch klarer å overbevise meg om at karpe er sterkere enn laks, for det er den ikke. Frisch brukte dette eksempelet en gang før og, da var det hele tiden at laksen bruker strømmen, til Cato kom inn og backet utsagnet mitt om at laksen er sykt sterk i de frie vannmasser også, kanskje enda sterkere med mer vann rundt finnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.