Gå til innhold
Fiskersiden

Monster i Alta


Davidsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

eheheh Prikken det blir for lettvindt. Den uoffisielle Verdensrekkorden er på rundt 36 kg (atlaterhavslaks) og ble tatt i Alta i 1928 av en postmann. Han kjørte på den en hel natt.

Man finner denne historien på nettet et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er historien: http://home.no.net/berbyelv/storlaks.htm

Snart hundre år siden og bør tas med en klype salt.. Tiden føles lang med 30 kg på kroken. Utstyret man har i dag bør også være hakket bedre.

Skal selvfølgelig ikke si at 5 timer er umulig, men lenge er det. Nesten en hel arbeidsdag[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange som har brukt både 3 og 4 timer på å få opp laks betydelig mindre enn verdensrekordlaksen, selv om de har hatt båt og selv om laksen har vært riktig kroket. Har hørt flere tilfeller av dette fra Tanaelva, hvor laksen til slutt har blitt berget.

Det er en del som stiller opp i storlakselver med for spinkelt utstyr, men hvis du dimensjonerer utstyret ditt etter slike monsterlaks, vil du ikke fiske effektivt etter de laksene man normalt får, og ihvertfall ikke fra land.

En mulighet er at laksen kan ha vært feilkroket, i ryggen eller noe sånt, og da hjelper både kraftig utstyr og god tid lite hvis laksen er stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Dvaske fisker det også. Kjøre stør med havfiskestang i elver uten stein og trær, hvor vanskelig er det egentlig?? (ref da til Eksotisk 2 programmet)

Er ikke mange fisker som matcher laksen når det gjelder aerob muskelmasse pr.kg , og i lengden er det det vi snakker om her.

Har du sett mahzeer og malle fiske i India?

Ikke tilegg laksen større egenskaper enn den har. Hva med Hvithai på over ett tonn? Dette r snakk om utstyr som er underdimensjonert. Skal man ha stor fisk, ja da må man ha skikkelig utstyr. At elva er stri gjør selvsagt jobben værre, men en 30 kilos laks er ikke noe større problem enn 250 kilo med mahzeer i strømmer som får tidligere uregulerte Tana til å fremstå som loelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blablabla.

Fiske meg her og malle meg der. Ikke mange fisk som slår laksen når det gjelder aerob muskelmasse pr.kg, og jeg kan vanskelig se at det skal være mulig å finne et mer objektivt mål for fisk sin utholdenhet. (ikke kraft, utholdenhet, ang kraft kommer også den anaerobe muskelmassen inn i bildet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke slik at man går langs en norsk lakseelv og tror man skal ta en laks på 36 kg og fisker med utstyr deretter.

Men hvis man driver med havfiske der muligheten er stor for å få fisk på opp til et tonn så har man fiskeutstyr som tåler der.

Man bruker ikke samme utstyret i mandalselva (smålakselv) som man bruker i alta vil jeg tro. Men det er klart at det kan smelle på en laks på 11 kg i mandal, men det skjer relativt skjeldent.

Men da vil nok utstyret ha feil dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Blablabla.

Fiske meg her og malle meg der. Ikke mange fisk som slår laksen når det gjelder aerob muskelmasse pr.kg, og jeg kan vanskelig se at det skal være mulig å finne et mer objektivt mål for fisk sin utholdenhet. (ikke kraft, utholdenhet, ang kraft kommer også den anaerobe muskelmassen inn i bildet.)

Så en hvithai på ett tonn er mindre sterk enn en laks på 30 kilo?

Det er utstyret det kommer an på, og som Caddis skriver, man regner ikke med å få en 30 kilos, men har utstyr tilpasset langt mindre fisk. Det samme som hvis jeg får på en gjedde når jeg fiske rmed mormyshka på isen. Det tar evigheter å få den oppp, og somregel ryker det. Utstyret har alt å si, selv om laksen sikkert er sterk i enkelte settinger.[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi stopper der, siden det tydeligvis er vil være vanskelig å få deg til å innrømme noe når det gjelder kembo-sild /(les:laks)...:-)

Ang utstyr er jo det en evig problemstilling....lett utstyr og moro vs drømmefisken....

PS: Har fightet smålaks og buk under nokså like forhold, og brukte vel omtrent 3 ganger så lang tid på laksen, selv om størrelsesforskjellen var ubetydelig. Eneste problemet med buken var igrunn første raset og alle vannplantene. Laksen var høyt og lavt, over/under vann, ristet på hodet og var generelt et "mareritt" å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at hovedpoenget er at hvis fisken er langt større enn det som man antar å fange, så kan man være i deep-****. Uavhengig av om det er en 5 kilos gjedde på myshka, en 100 kilos malle på 2 3/4lbs karpestang, eller ja, en 30 kilos laks på utstyr beregnet på langt mindre fisk. ;-) Kilo for kilo er nok suter den sterkeste fisken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.