Gå til innhold
Fiskersiden

Monster i Alta


Davidsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Remy, skaff deg filmen "Fishing in America" der fiskes det karper i elv, og de er sinsykt sterke.

DET vil jeg tro Tom Ole, mye flate bruke i strømmen, missforstå meg rett.

Men hverken du eller Frisch klarer å overbevise meg om at karpe er sterkere enn laks, for det er den ikke. Frisch brukte dette eksempelet en gang før og, da var det hele tiden at laksen bruker strømmen, til Cato kom inn og backet utsagnet mitt om at laksen er sykt sterk i de frie vannmasser også, kanskje enda sterkere med mer vann rundt finnene.

Neida, jeg støtter deg i det. Karpene er ikke spesielt sterke eller utholdne i forhold til mye annen fisk.

Men de har et ekstremt kick når du kroker dem og så har de den tendensen at de skal inn i vannliljebelte. Når dette skjer må du ofte holde fult press på stanga, såkalt: "Fish 'n hold", og det er sinsykt. Tenk deg å holde igjen 15 kilo fisk uten å gi ut en centimer sene.

Men laks er sterkere enn karpe, det kan vel slå fast en gang for alle.

Men karpe er kulere å fiske enn laks, det kan vi vel også slå fast (oops)[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Nå er vi lixom litt over på en annen diskusjon, nemlig hvor "vanskelig" en fisk er.

Her vil jeg bla bemerke berggylta, som ofte har noen kraftige drag inn i tare/mellom steiner rett etter kroking, noe som gjør at en må fiske med myeb kraftigere tackle/utstyr enn størrelsen skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Tror det er mange som løper forbi poengene til de andre motdebatantene her.

Poenget til Frisch er enkelt nok det: bruker man 5 timer på å få opp en fisk, ja da har men enkelt og greit for lett utstyr( eller den er feilkroker så det holder) ! Er ikke dette logisk nok da ?

Noen har tydeligvis skjønt poenget, og godt er det. Begynte å bli opprintig bekymret en stund her[ :P ]

Aasmund, hadde du lest det jeg skrev, så ville du skjønt at selvsagt bruker man ikke overdimensjonert utstyr i det daglige, det er jo ikke morsomt. Men en person som bruker 5 timer på en laks, så betyr det kun at utstyret ikke er i nærheten av det det burde, eller at fisken er feilkroket. 25 kilos laks har blitt landet på 30-40 minutter ved en rekke anledninger Hvis all laks da var like sterke så ville jo denne fisken da veid 250 kilo...... Eller er det slik at utstyr, kroking og fossefall faktisk har noe de skulle sagt?

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

:-)

Nå er vi lixom litt over på en annen diskusjon, nemlig hvor "vanskelig" en fisk er.

Her vil jeg bla bemerke berggylta, som ofte har noen kraftige drag inn i tare/mellom steiner rett etter kroking, noe som gjør at en må fiske med myeb kraftigere tackle/utstyr enn størrelsen skulle tilsi.

Jepp, bergylta er en mester til å kjøre seg fast i tang, tare, stein mm. Faktisk ligner den litt på karpa (hmmmm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvor stor vannføring det er og hvor i elva.

Hadde vedkommende tilgang til båt eller ikke?

Meget vesentlig spør du meg.

Uten båt og på en plass med god strøm som hjelper fisken er dette slett ikke umulig og størrelsen behøver ikke være GIGANTISK.

Har selv taua på stor laks som etter en time har tømt snella for 250 backing og forsvunnet i 1 gigantisk utras.Fisken har ikke vist tegn til utmattelse.

Har enda ikke fikset på lakken på alle stangringene som er sprukket som et minne, stangen flata helt ut og var bøyd helt ned i korken,Hadde 0,50mm i mono til fortomm.Det er det råeste jeg har opplevd som laksefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannføring og strømhastighet er vesentlige faktorer i kjøring og landing av laks!

Har sett en fisker med svær haspelsnelle og fireline 0,40 (?) slite sena på en laks i Målselva. Fisken raste rett nedover vassdraget og sena røk med et smell som hørtes ut som et rifleskudd fra der jeg stod, ca. 300 meter nedenfor. Jeg fikk selv på sena litt etter da jeg fisket med et grains fluesnøre. Dessverre var fisken borte, men jeg drog inn ca 150m fireline og i enden satt en 32 gram Møresild. Sannsynligvis var fisken krøket akkurat på brekket i hølen, og det var flom i vassdraget. 'Umulig'å stoppe selv med kraftig utstyr. Tror mange av historiene med tap av stor laks gjelder fisk som er feilkroket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av moby

Tror mange av historiene med tap av stor laks gjelder fisk som er feilkroket.

Så sant,så sant.

Desuten vil jeg gjerne se den laksen som ryker 0,40 fireline. Her har nok sena gått på en stein og fått et rift, ikke uvanlig med mulitisener, og da tåler de jo ikke noe lenger.

Bruk kraftig mono til laks og det vil mistes færre fisk (mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig voksen og intelligent tråd dette her :-)

Alle skal mene noe om ting de ikke har erfart. Når det gjelder karpe vs. laks diskusjonen så er det vel bare Remy som kan uttale seg på grunnlag av egen erfaring. Jeg har selv fått laks på 10 kg.,15 min kamp. Et stort utras og så var det torskepumping. Brukte 0,60 mono og en ordentlig kjepp (tilpasset utstyr). Karpe har jeg aldri fått så den kan jeg ikke uttale meg om. Men, er det noen som har fått karpe og laks på samme størrelse, fisket med samme utstyr og fanget under like forhold? Neppe! Ergo, tullediskusjon[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I.o.m at karpe ikke lever i elver med stryk og fosser, så lar de seg ikke sammenligne. Og det er heller ikke interessant for mitt vedkommende. Laks er råsterk på sitt vis, i sitt element ,karpen på sin måte i sitt element. Utstyrsdiskusjonen er heller ikke artsspesifik for min del. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

I.o.m at karpe ikke lever i elver med stryk og fosser, så lar de seg ikke sammenligne.

Strømstyrken i vannet har vel ikke noe å si på styrken til fisken... :D

Kampen mot fisken ja, men ikke styrken.

Kanskje jeg skal prøve i helga, Nidelva hjemme, huser både Laks og Suter (siden den er nevnt som en ok sterk fisk) Men så var det å få de på samme sted i elva da..

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

I.o.m at karpe ikke lever i elver med stryk og fosser, så lar de seg ikke sammenligne.

Strømstyrken i vannet har vel ikke noe å si på styrken til fisken... :D

Kampen mot fisken ja, men ikke styrken.

Kanskje jeg skal prøve i helga, Nidelva hjemme, huser både Laks og Suter (siden den er nevnt som en ok sterk fisk) Men så var det å få de på samme sted i elva da..

Michael

Mye strøm = høyere okysgeninnhold i vannet. Det er klart at når tilgangen på oksygen er stor, så vil fisken ha fordeler av dette.[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

sitat:Veldig voksen og intelligent tråd dette her :-)

Alle skal mene noe om ting de ikke har erfart. Når det gjelder karpe vs. laks diskusjonen så er det vel bare Remy som kan uttale seg på grunnlag av egen erfaring. Jeg har selv fått laks på 10 kg.,15 min kamp. Et stort utras og så var det torskepumping. Brukte 0,60 mono og en ordentlig kjepp (tilpasset utstyr). Karpe har jeg aldri fått så den kan jeg ikke uttale meg om. Men, er det noen som har fått karpe og laks på samme størrelse, fisket med samme utstyr og fanget under like forhold? Neppe! Ergo, tullediskusjon

Jeg har erfart både karpe og laks.Se tidligere inlegg

Jeg har også erfart karpe, både i stillevann og i elv som var sakteflytende. En ting, har bare koikarpe her i Norge, men de jeg tok i NZ var noe sterkere enn gutta her hjemme, men har fisket for lite til å kunne slå noen konklusjon på detexcl.gif. Men gresskarpene thumbsup.gif som vi tok i en stilleflytende elv gjorde ikke så mye ut av seg de heller, men det er som Tommern sier, at de stikker seg borti allt mulig snags og gjør det vanskelig. Rå styrke er laks, og ikke minst havabbor sterkere, til og med laksen. Det samme gjelder vel nesten sei og, ikke glem den.

Så, kan vi ikke alle bare godta at laksen er sterkere enn karpa, og la oss slutte åchair.gif og heller group.gif

fishing.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er sterkest av en karpefisker og en laksefisker?[ :D ]

Apropos fisker som ikke er til å rikke. Fisket fra land på et strømsatt nes for en del år siden. Fikk på en sterk fisk som dro veldig medstrøms/rundt neset. Jeg så ikke annen råd enn å gå ut i båten for å fortsette kampen der. Den slo seg så til ro på bunnen på andre siden av neset- i 'bakevjen'. Her var den klin umulig å rikke. Jeg hadde ikke spesielt lett utstyr. Etter noen minutter fant jeg ut at jeg måtte være litt kreativ. Jeg hadde en båtstang med meg- tok da å firte ned en pilk der hvor fisken var- det var kanskje en 12-15 meters dyp. Da ble det veldig liv og jeg kunne relativt enkelt buksere opp en torsk på 4-5 kg. som var kroket ved ryggfinnen. Konklusjonen må bli at en fisk som er feilkroket kan virke svært mye større enn det den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

FRISCH! Skjerpings, diskusjonen om utstyr var ihvertfall ikke jeg opptatt av-det er jo innlysende at en må bruke utstyr tilpasset fisk og forhold. Du bare ror deg vekk fra kilo for kilo tapet ditt du:-)

Gram for gram kan det jo hende brislingen er den sterkeste fisken... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en "laks" i sone 6 i etne i fire timer. Var aleine, og "laksen" ville ikke bevege seg. Hver gang jeg av litt slakk blei det liv der nede. Til slutt blei det mørkt, og jeg hadde ingen annen utvei enn å legge kreftene til skikkelig. Da begynte jævelskapen sakte å i seg. Skuffelsen var stor da jeg kom opp med ei diger tre-rot og en stor ål!

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel en mulighet.. At Alta-laksen kjørte seg fast og at det var bunnen de dro på i alle disse timene..? Skjønt det er erfarne laksefiskere dette her..

Uten sammenlikning f.ø.; fisket i Suldalslågen for ca. 15 år siden. Ikke den store erfaringen dengang med å fiske i store lakseelver. Jeg fikk napp uti strømmen og lurte på hvilken enorm laks jeg hadde fått på- vanvittig tungt og kraftige dovne napp.. det var selvsagt fast i bunn og strømmen som presset på senen- gikk opp for meg etter en 10-15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser jeg Altaposten nøyere enn min mann så jeg kan kanskje gjengi historien litt mer detaljert. Det var en erfaren laksefisker som fisket langt oppe i elva. Han har tidligere landet laks på over 20 kg så han vist hva han snakket om. De hadde båt og proft utstyr. I Altaelva etter sankthans er det bare lov å fiske med flue så feilkroking er sjelden. Fisken la seg på bunnen midt i elva og de prøvde alt for å få den til å bevege seg. De tok til og med stein i båten og slapp ved fisken for å få den til å røre seg. Det resulterte i at fisket beveget seg 20 meter og la seg ned igjen. Etter 5 timers iherdige forsøk røk lina. Hvor stor denne var kan man bare drømme om, men at den var rundt 30 kg er mitt tips. Det finnes nok noen få monster-laks ennå i Altaelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.