Gå til innhold
Fiskersiden

Laks&Sjøørretfiske Møre&Romsdal 2006


robertar
 Share

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med Daggad i at det blir for dumt å kritisere andre mens enn selv "bryter" loven. Men dessverre er mitt inntrykk at mange av de som dorger etter laks og sjøørret gjør det. Hver sommer ligger det mange båter helt opp til marbakken ved munningen av Driva. Dette til tross for at fredningssona går over 1 km utenfor. Da en fiskekompis, som stod i elva og fisk en dag for to år siden, tok opp telefonen og lata som han ringte raste alle båten med ekspress fart inn til land og avslutta for dagen. Det at de så han ringe sier vel litt om hvor nærme de var munningen.

Men så til noe hyggelig :D . I påska dro jeg med dama på noen turer for å prøve sjøørreten i en fjord på mørekanten ;) Å jammen tror jeg at jeg fikk overbevist henne om at sjøørretfiske er gøy. Hun fikk 5 stk fra 0,5-1,0 kg, men mista dessverre den store rett ved land. Vil anslå den til rundt 2,5 kg. Selv fikk jeg to på 1,5 og 2,3. Alle ble tatt på makrell og dupp. Sluk fikk vi ikke noe på bortsett fra en undermåler og noen små sei. En kompis og dama var også med en dag. Også han klarte å overbevise sin kjære om at dette var gøy da hun fikk 3 stk rundt 1 kg :o

Det som derimot bekymrer meg litt er at de fleste av fiskene vi fikk var fulle av lus. Talte opp i mot 50 voksne lus på flere av fiskene og flere hadde lange eggstrenger . Dette syns jeg var heller mye så tidlig. Er det noen andre som har registrert det samme?

Nå står røkting av smolt fella i Eira for tur så da blir det vel noen flere turer til det samme området vil jeg tro ;)

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Daggad i at det blir for dumt å kritisere andre mens enn selv "bryter" loven. Men dessverre er mitt inntrykk at mange av de som dorger etter laks og sjøørret gjør det. Hver sommer ligger det mange båter helt opp til marbakken ved munningen av Driva. Dette til tross for at fredningssona går over 1 km utenfor. Da en fiskekompis, som stod i elva og fisk en dag for to år siden, tok opp telefonen og lata som han ringte raste alle båten med ekspress fart inn til land og avslutta for dagen. Det at de så han ringe sier vel litt om hvor nærme de var munningen.

M

Øyvind

Vel Øyvind jeg er helt enig i at å dorge frem og tilbake forran driva innenfor frednings grensen er idiotisk.. Antall stenger man kan dorge med er også idiotisk, noen ganger kan man "tømme" sjøen med ei stang hvis fiskern er på "bett".. Det som teller er hvor mye fisk du slår ihjel.. enten du dorger eller fisker med makk eller flue oppe i selve elven. Det er ikke om du bruker to eller tre stenger som er temaet det er hvor mye fisk du slipper ut og hvor mye som havner i fryseren. Dorging er ihvertfall for meg sports-fiske, å sammenligne det med garnfiske blir tåpelig da all fisk dør i garnene og fisken har ikke noe valg om den vil bite på eller ikke. Jeg er først og fremst flue fisker og fisker mye i Driva. Det ville aldri falle meg inn å fylle fryseren med laks og ørret, enten det er på dorg eller på flue.

En annen ting som er idiotisk det er det utstakte makkfiske som skjer nede på sone 1 og oppover i Driva. Jeg har selv hørt lokale fiskere skrytt av at frysern er full av SØ etter endt sesong. Hvis han kompisen din tilbringer mye tid nede på sone 1 kanskje han kan passe litt på der og?, han kan kanskje ta opp telefonen når en makk-fisker slår ihjel fisk nummer ti tatt på ett og samme døgnet?

og gratulerer til deg og dama med flott fangst. hvor mange stenger brukte dere på meitingen?

Robert.

Endret av robertar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der synes jeg var et litt skuffende svar Robertar.. :D

Vi kan være så uenige som bare det på selve regelverket men hvis vi ikke følger dette så blir det bare kaos. Mao så er det reglene som vi bør forsøke å få forandret. Du sier at dere driver et bedre sportsfiske fordi dere slepper ut igjen mer fisk. Det kan man kanskje diskutere, men det er i alle fall fornuftig for forvaltningen på sikt. Jeg har heller ikke sansen for de som fyller sekken med grensefisker, men her burde kanskje de som styrer reglene i elven få på plass bag limit.

Jeg har kunnet ha lyst til å ha to stenger på riggen, samt en på andre siden i overflaten. Dette har jeg ikke falt for fristelsen til å gjøre. Reglene er klare på dette og det respekterer jeg. Det synes jeg også dere burde gjøre og ikke rettferdiggjøre reglebrudd ved å vise til andres. Det er i alle fall ikke sportslig.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg både kan og følger reglene, poenget mitt er at det ikke alltid er nok å følge regler. Sund fornuft må også gjelde. Får man mye fisk en dag kan det være greit med 2-3 til middag.

Det var kanskje dumt av meg å vri det over på hva andre gjør og ikke gjør. Sammenligningen mellom dorging og garn var kanskje litt søkt, men jeg oppfattet den ihvertfall..

Endret av robertar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskene var fine dei. Fikk en på 2,3 kilo kl 1800 idag. Like nedenfor Merkantil Data. Feit som en julegris.

(fisker sjeldent her i byen).

Skal ikke slenge dritt om dorgere alle må kose seg med sitt fiske. Husk pålandsvind og ruskevær gir gode fangster selv med 10 m lange kast. Alle må jo innrømme at det er lettere å sette ut igjen en fisk som er fisket med enkeltkrok.

Etter å ha forsøkt ufattelig mange ulike mønster og fluer. sitter jeg igjen med 3 stk, og det er mer enn nok.

Noen plasser rundt i Møre er ufattelig enkle og dertil sårbare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder Grotor? høres ut som en fin fangst. enkelt krok er nok enklest å fjæne ja, men vi opplever at fisken der vi fisker er såpass skeptisk at den nesten alltid krokes helt ute i kjeften.. så det går greit å få ut krokene uten å skade unødig hvis man bruker tang.

Robert.

Endret av robertar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så priviligert at jeg fisker over store deler av fylket. Jobber som selger...

Har vel duppa flua på de mest vanlige sjøørret-plassene rundt om kring, i år har det faktisk vært bra.

Første gang jeg har giddet å fiska langs Åsestranda, men det er jo fin fisk her også! Ellers kan vi godt diskuterer plasser, men ikke over dette mediet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

jeg og ola var ute en tur i går ettermiddag, vind fra nord og treigt fiske. Fangstmeldig fra RobertL på at de hadde fått en smellfeit ørret på 3.5 kg gjorde at vi hadde trua lell.. og det skulle bli fisk på oss også. Kanskje det var den samme ? siden de satt den ut igjen. Vel vår blødde formye til CR. 3.5 kg den og.

21.jpg

Endret av robertar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vel da er årets første tur til Eira ferdig. Eira bruker å være gjerrig før sankthansaften, og selv om det alltid bruker å bli tatt en eller to lakser de første dagene hadde vi vel moderate forventninger om fangst. Vi tok feil. Elva var litt under middels og hadde en temp på seks grader. Dette er to grader mer enn åpningen de to siste årene. Dette talte til fordel til oss fluefiskere.

nedregrytos.jpg

Nedre grytos

Den første natta ble det tatt en laks på engelskhuset, samt mistet en. Den veide 8.5kg og var tatt på sluk. Dette gjorde at vi fikk opp "trua" på nedre-grytos om morran før floa kom inn. Vi fisket fra hølbytte kl 04 til floa var oppe kl 10 uten å kjenne noe som helst. Kl 12 var jeg på plass igjen som eneste fisker, jeg hadde en time med fiske frem til fredning kl 1. Fluevalget ble en bluedoctor på enkeltkrok 1/0 og på slutten av første runde en halvtime seinere satt årets første laks på for meg. Den hadde et vanvittig utras, og med skyteline og backing var den godt over hundre meter unna da den hoppet og jeg så at den ikke var så stor så jeg trudde… Fem over ett var den på land, den var knappe fem kg. En flott mellomlaks. Åpningen var reddet for meg.

robertlaks5kg.jpg

Dagen etter var jeg guide for noen gjester på Siramonen og fisket ikke selv.

Men de fikk tre laks på sluk 5.8 kg, 8.5 kg og 12.8 kg (de to største etter jeg hadde dratt hjem på jobb fredagsmorgen.)

Lørdags morgen var vi fluefiskere på plass igjen. den første som fikk fisk var en frening som heter Svein Ove Myrbø, den var seks kg og var tatt i nedre grytos. Så var det jeg som skulle kjenne fisk igjen. Denne gangen på en black doctor. Jeg mistet den etter 3-4 minutt.

Så et kvarter etterpå, på samme plass fikk RoyS på fisk, En flott laks på 8.2 kg.

IMG_2843.jpg

Ikke lenge etterpå fikk jeg telefon fra RobertL, laks på 5.7 kg i kirkehølen.

robertllaks5.7kg.jpg

Etter fredningen fikk Lars B. Lønseth denne i Nedregrytos

larsBlaks7.2kg.jpg

7.2 kg.

Halvparten av laksen var fettfinne klipt og stammer fra settefisk anlegget til statskraft. Dette er det meget påkostet anlegg. Siste utbygning kostet 17 millioner. De setter årlig ut i overkant av 50000 laksesmolt og ca 6000 ørret smolt som kompensasjon for at de har tatt 2/3 av vannet i Eira.

Fredagen var det åpendag der oppe og jeg knipset disse bildene:

settefiskanlegget.jpg

her er nesteårs smolt.

smolt.jpg

så mye laks ser man skjeldet på engang :D

Vel Godt å være igang igjen.

Endret av robertar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.