Gå til innhold
Fiskersiden

Støpe sluk


fiskejenta
 Share

Recommended Posts

Gjest Fantomet

Og bruk vernebriller.

En kompis støpte kuler en varm dag og en svettedråpe(tror han) havnet oppi gryta med flytende bly.

Hele gryta "eksploderte". Brillene og resten av klærne hans var dekket av bly-perler.Mener å huske att vann ekspanderer rundt 1500 ganger til dampform.Da blir det trangt i en 5 liters gryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er liten sannsynlighet for at det var en svettedråpe. Er riktig at 1Lvann ekspanderer til 1600L vanndamp, men det er hvis metallet kapsler inn vannet. da får man en eksplosjon. Hvis det drypper flytende metall i en vannbeholder vil metallet bare sprute noe sinnsykt. Flytende metall derimot kan man spyle på med vannslange uten noe som helst problem. Hvis man da ikke har så hardt trykk på slangen at man presser vann inn i metallbadet selvfølgelig.

Det viktigste med støping av søkker eller sluk er å forvarme formene før første støping. Da slipper man dette. Er ikke så sinnsykt ille som folk skal ha det til, dypper gjerne mine former i vann for å kjøle dem av, for så å støpe rett i dem. Men ta selvfølgelig forhåndsregler, og bruk minimum vernebriller!

Stå på er ikke vanskelig. :P

Se på www.Cabelas.com og søk på "molds", så vil du få opp flere søkke / pilkeformer til en rimelig penge. Finnes også endel på www.ebay.com

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Støpte mye blysøkker (og sluker også) tidligere, og til tross for at jeg var forsiktig fikk jeg blysprut på meg en gang. Skummelt, måtte en tur til legen, men det gikk bra.

Men støpte vel minst 100 ganger og opplevde det kun en gang (uten å vite hvorfor det skjedde akkurat da) , så det var ikke noe vanlig problem.

Fordelen med å støpe selv, og lage formen selv, er jo at man kan lage slukene slik man vil ha dem. Jeg lagde bl.a. en atomsild med samme form som 12gramsen, men bare tykkere slik at den ble ca 20 gram. Passet glimrende i de dype hølene i Drammenselva og de gav meg masse fin ørret før alle slukene var brukt opp og formen (av gips) var pulverisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror 1700 liter er nærmere svaret for volumet av en 1 kg vanndamp ved 100 oC, men detaljer, detaljer... :D

Bly er et tungmetall som akkumuleres i kroppen over tid, en bør derfor forsøke å minimere eksponering overfor grunnstoffet. Damp fra flytende bly, og spesielt organometalliske blyforbindelser i gassform, er mye verre enn å f.eks. ta på blysøkker, som vil være dekket av et tynt lag av blyoksid i luft. Støping av blysøkker må for all del ikke gjøres uten ventilasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.