Gå til innhold
Fiskersiden

Trollingbåt


RobertL
 Share

Recommended Posts

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vekt og skrogform er det som avgjør bensinforbruk.

Av typiske trollingbåter vil en tung båt med dyp V-bunn som Beason være den ene ytterlighet mens de lette Ocqueteau båtene med forholdsvis flat bunn vil være de absolutt mest økonomiske i bruk.

Har ikke målt forbruket på min Antares men er i hvertfall ikke skremt av det. Det er også begrenset hvor lenge jeg gidder å kjøre på full hastighet, trives bedre på lavere hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Bildene kommer når prosjektet er ferdig, tror ikke jeg kan love noe før 1. Mai 2007 men da MÅ båten være klar.

Må innrømme at jeg godt kunne tenke meg å se noen bilder av vidunderet til Abbor, har jo passert 1.mai for lenge siden :) Hadde vært fint om du kunne vise endel bilder av interiøret også :)

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten er desverre enda rigget ferdig. Har gjort midlertidig montering av en rigg og planersneller slik at den funker til trolling, men stangorgel og riggfester er fortsatt på tegnebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Heisann

Har selv gått til innkjøp av en Ørnvik (Quicksilver) 640 Weekender, og er kjempefornøyd med både fiskeegenskaper og sjøegenskaper til denne båten.

Båten er nok litt dyrere enn 650 Weekender, med innenbordsmotor, og laget som litt mer som en turbåt, enn ren fiskebåt.

Har forgjeves lett etter andre som kan dele erfaringer med denne båten, eller tetser på den.

Er veldig takknemmelig dersom det er noen som har noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heisann

Har selv gått til innkjøp av en Ørnvik (Quicksilver) 640 Weekender, og er kjempefornøyd med både fiskeegenskaper og sjøegenskaper til denne båten.

Båten er nok litt dyrere enn 650 Weekender, med innenbordsmotor, og laget som litt mer som en turbåt, enn ren fiskebåt.

Har forgjeves lett etter andre som kan dele erfaringer med denne båten, eller tetser på den.

Er veldig takknemmelig dersom det er noen som har noen tips.

Tenkte å kjøpe samme båten som deg, men jeg har til nå bare sett den på bilder. Siden jeg bor litt avsides kan det bli en utfordring.

Har du testet den? Hvor mye måtte du ut med? Mye ekstrautstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å kjøpe samme båten som deg, men jeg har til nå bare sett den på bilder. Siden jeg bor litt avsides kan det bli en utfordring.

Har du testet den? Hvor mye måtte du ut med? Mye ekstrautstyr?

Heisann. Jeg kjøpte båten fra Sverige, uten alt for mye ekstrautstyr (Garmin navigasjon/Ekkolodd, stereo, levert i Bergen ferdig bunnsmurt) Betlate 389 000.

Har fått testet den noe, og er fornøyd med båten og egenskapene på sjøen. Jeg er derimot ikke helt fornøyd med en del småting jeg har oppdaget i ettertid.

1. Lekkasje fra lanterne

2. Dør inn til kokpit var dårig tilpasset og spretter opp i bølger

3. Gasslekkasje i kokeapparat

4. Drivstoff måler fungerer ikke

5. Anchor light fungerer ikke

6. Dårlig opplegg av kabler (førte blandt annet til at kabel til starter "hoppet" av, og jeg fikk ikke startet motoren)

Dette er faktorer jeg ikke hadde ventet i en ny båt, og som trekker helhetsinntrykket ned.

Vil i tillegg si at jeg har fått god hjelp av forhndler i Bergen (BergenBåt) selv om båten er importert fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er ny på forumet, og tenkte jeg kunne dra nytte av noe av kunnskapen til andre båt brukere.

Nå er dere mitt i en båt diskusjon om forskjellige båt typer.Skulle kjøpe en Antares 620 med 115 HK i går.Men Da jeg ringte på eier av båten igjen viste det seg at den var solgt:( Så må finne andre alternativer. Er ikke mange 620 Antares og oppdrive for tiden. Så jeg kom over denne båten, en Ørnvik 640 Pilothouse. Har ikke sett denne båten før nå, og for meg ser den veldig bra ut. Vi holde meg til rundt 220 000,-.

Noen som har noen erfaringer med denne båten.Og har den noe slektskap til Quiksilver??

Ser der er nevnt en Ørnvik (Quicksilver) weekend ovenfor.

innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Noen som har noen erfaringer med denne båten.Og har den noe slektskap til Quiksilver??

Ser der er nevnt en Ørnvik (Quicksilver) weekend ovenfor.

innspill mottas med takk.

Båtmagasinet har testet bl.a. Quicksilver 640 Pilothouse (Ørnvik = navnet dens i Sverige).

640 sto høyt på lista da jeg skulle ha båt selv.

Ble ikke denne, men det var bare fordi jeg ikke fant en brukt.

Tror det kan være en fordel med en autopilot hvis du skal ha en båt med kahytt og ikke har styring/gass duplisert ute.

Ellers er det veldig behagelig å sitte godt beskyttet fra vær og vind :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

640 sto høyt på lista da jeg skulle ha båt selv.

Ble ikke denne, men det var bare fordi jeg ikke fant en brukt.

Tror det kan være en fordel med en autopilot hvis du skal ha en båt med kahytt og ikke har styring/gass duplisert ute.

Ellers er det veldig behagelig å sitte godt beskyttet fra vær og vind :angry2:.

Ja, virker som en stabil båt.Men det med autopilot tror jeg ikke blir noe særlig problem for mitt vedkommende. Det jeg ser som en fordel med denne båten, er plassen innvendig.Har kanskje en på handa, men får se om jeg får tilslag løpet av dagen.Håper på det ihvertfall.Skulle gjerne hatt noen som har erfaring med Quciksilver 640 pilothouse sin mening.Er litt greit og høre med andre som har en slik båt, før man går til annskaffelse selv. Men takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

640 sto høyt på lista da jeg skulle ha båt selv.

Ble ikke denne, men det var bare fordi jeg ikke fant en brukt.

Tror det kan være en fordel med en autopilot hvis du skal ha en båt med kahytt og ikke har styring/gass duplisert ute.

Ellers er det veldig behagelig å sitte godt beskyttet fra vær og vind :D.

Ja, virker som en stabil båt.Men det med autopilot tror jeg ikke blir noe særlig problem for mitt vedkommende. Det jeg ser som en fordel med denne båten, er plassen innvendig.Har kanskje en på handa, men får se om jeg får tilslag løpet av dagen.Håper på det ihvertfall.Skulle gjerne hatt noen som har erfaring med Quciksilver 640 pilothouse sin mening.Er litt greit og høre med andre som har en slik båt, før man går til annskaffelse selv. Men takk for svar:)

Har du funnet ut noe mere om QS 640. Vurderer en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, har ikke funnet ut noe mer om båten, men skal ringe en i morgen som har en slik båt for å høre om hva han syns. Prisen i norge for en QS 640 pilothouse ligger langt over det som man kan få den for i sverige,så vurderer det sterkt.Eneste problemet er jo frakten til norge.

Kan svare videre når jeg har funnet ut noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Styr unna flatbunna franske vinfat...med mindre du skal ro båten da.

Skal kjøpe meg en båt til trollingfiske, har tenkt å bruke ca. 200 000,- for denne summen ønsker jeg å rigge båten og at henger følger med... Noe av riggingen gjør jeg selv.

Noen som vet om trollingbåter til slags eller har tips til greie båter i denne prisklassen, båten bør være rundt 18 fot og ha hytte. Nytt eller brukt.

Ett par tips...

Dolmøy (bra båt til bra pris) Leveringsklar i juli.

Karnic 2250, bra båt og lett vekt...tørr i sjöen og kjører bedre enn det meste av de franske, polske, svenske og danske...

Eller så får jeg inn en triumph 238 til våren, kevlarbygdbåt som er noe av det beste du får.

Har også en Seaswirl som jeg vil anbefale...

Send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.