Gå til innhold
Fiskersiden

Ebro-oppdateringer MAi 06


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tilbake i hverdagen! Flott tur, og et glimrende team - om jeg selv skal si det. Fisket var heller ikke på topp denne gangen. Rekordtidlig gyting hos både karpene og mallene pga rekordvarm april. Og sexfiksert fisk er vel lite interessert i å spise. Lite fokus på mat når man får den ene årlige sjansen...! B) Fisken var riktignok i ferd med å avslutte gytinga da vi kom, og vi hadde et håp om at det skulle sette fart i fisket, men ifølge guiden var det vanlig at det tok noen dager før de begynte å spise. Litt merkelig, man skulle kanskje tro at all sexen øker appetitten til fisken! ;)

Nåvel, fisket var ikke helt off, og det viktigste var at alle fikk malle. Naturligvis litt kjipt for Thor Eivind at han ikke fikk en ordentlig stor fisk, men sett i perspektiv skal man kanskje ikke være FOR mye fokusert på vekter heller? Og til de som tror at det å kjøre ei stor malle er som å dra opp en sekk poteter. Reis og prøv selv! Som Thor Eivind påpekte, en fisk som nesten drar en VOKSEN mann på elva kan neppe karakteriseres som en dårlig sportsfisk. Særlig når den i tillegg har alle de andre egenskapene man forbinder med en god sportsfisk; som at den ikke er helt enkel å fiske etter. Man får de ikke gratis, det vet Thor Eivind ALT om! ;)

Malle kan ikke sammenliknes med laks; det blir rått parti! Den svømmer naturligvis mye saktere enn en laks, men tyngden, og ikke minst det enorme "bånndraget", gjør denne fisken til noe helt spesielt. Særlig når man kjører fisken gjennom en jungel av undervannsrøtter og stein. Og når den i tillegg kommer ut i strømmen, som Aasmund og Rolf sine fisker, så kan det bli spetakkel! Den er slett ikke noe dårligere til å utnytte strømmen enn laks! Min fisk var ganske snill, men så tok jeg den inne på stille vann. Den var innom snag to ganger, og både slitefortom (1mm nylon) og krokfortom (0.75mm kevlar) fikk hard medfart.

Når det gjelder karpa på 10.4kg, så er det viktig å understreke at jeg ikke hadde noen glede av å lande den. Selv om jeg formelt sett kanskje er å anse for fangstmann, regner jeg den ikke som min fisk. Som Rolf Berge sa; "fisker vi for statistikkens eller opplevelsens skyld?" Bevares, jeg vil gjerne ha en slik karpe, men jeg vil ta den på eget utstyr. Hva da med mallesatsningen da vil kanskje noen si? Der fisker man jo side om side, delvis med hverandres utstyr, og det blir litt som å vinne i lotteriet hvilken stang fisken biter på. Ja, men da er man i det minste en del av det hele. Og heldigvis, jeg tok min malle på mitt eget utstyr, det var en viktig bonus! Så fikk jeg jo sett at utstyret fungerte til formålet. Karpa på 10.4 var helt og holdent Aasmund og Thor Eivind sin satsning. Nå fortjente de kanskje ikke fisken, al den tid de frivillig valgt å dra for å handle pizza. Jeg ville ikke gjort det - spør de andre gutta - det får være grenser på hvor mye man skal utfordre skjebnen. ;)

For øvrig er det interessant å registrere hvordan internett fungerer "on-line". Informasjonen var på nettet nesten før fiskene var på land, og folk på forumet visste nesten bedre enn oss selv hva som foregikk!

:);)

Alt i alt en flott tur; og endelig klarte jeg å få ei (stor) malle - etter mange mislykkede forsøk - selv om noen av de tidligere forsøkene knapt kan kalles forsøk! Og utrolig hvor mye man lærer - det er kanskje det viktigste av alt, sammen med det gode kameratskapet, som på slike turer er et stort pluss. Godt å oppleve at vi fungerte så bra sammen. Det er viktig når man skal fiske sammen på denne måten. Og når det gjelder å fiske etter solidaritetsprinsippet, så synes jeg det er helt på sin plass i en slik situasjon, der det likevel er som å vinne i lotteriet hvem som får fisk først, og der vi egentlig fisker sammen uansett. Neste gang kommer jeg nok neppe til å reise ned på våren. Nå er man riktignok prisgitt å treffe på uansett når man reiser, og det blir alltid et stort element av gambling, men om våren er ting ustabilt; er våren tidlig eller sen, har fisken gytt osv. Føler nok at september er en periode som gir bedre odds, selv om guiden vår mente at den beste perioden var midt på sommeren. Men da er det vel for varmt for oss nordboere?

Knekk og brekk!

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gode fangster alle mann... Ser ut som dere hadde fin tur... Det at ikke alle får drømmefisken på samme tur er vel og bra mener jeg... Fisket blir mer ekslusivt og det viser at det ikke bare er å hente fisk, det at det var ThorEH som ikke fikk denne drømmefisken er vel også bare gøy. Heldigvis er han en kar som kommer til å prøve å reise kjerringa uansett, blir spennende å følge med videre... Også fikk dere jo noen flotte elvekarper og da... Fikk dere karpene på pellets og, eller ble det lirket ut noen karpestenger med litt lavere testkurve og boilies?

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gode fangster alle mann... Ser ut som dere hadde fin tur... Det at ikke alle får drømmefisken på samme tur er vel og bra mener jeg... Fisket blir mer ekslusivt og det viser at det ikke bare er å hente fisk, det at det var ThorEH som ikke fikk denne drømmefisken er vel også bare gøy. Heldigvis er han en kar som kommer til å prøve å reise kjerringa uansett, blir spennende å følge med videre... Også fikk dere jo noen flotte elvekarper og da... Fikk dere karpene på pellets og, eller ble det lirket ut noen karpestenger med litt lavere testkurve og boilies?

Takk. Det er jo greit å se at det ikke er bare å dra å hente drømmefisken. De fiskene man sliter litt for å få "smaker" alltid best! Det skal ikke være for lett! Men Thor Eivind har vel snart gjort nok til å fortjene en stor malle, selv om sportsfiske ikke alltid er rettferdig. Karpene ble også tatt på pellets, om enn av mindre størrelse enn de vi brukte til malle. Thor Eivinds sjukilos ble tatt på fullt malleutstyr; en stringer med fem digre kveitepellets. Karpene er også grådige... Vi prøvde også boilies, men pellets var tydeligvis best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.