Gå til innhold
Fiskersiden

Orddeling eller ord deling?


SMS
 Share

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Apropos diskusjonen om orddeling og språkets utvikling:

Fremtidsscenario: Språkets utvikling

Mot slutten av det 20. århundre har det gått inflasjon i rettskrivingsreformer. Det neste århundret vil kanskje framskaffe et helt nytt skriftspråk gjennom en prosess i flere trinn. Det kan ventes å utvikle seg slik:

* I 2004 introduseres apostrof foran genetivs-s i egennavn.

* I 2005 utvides bruken også til genetiv's- eller fuge-s i fellesnavn.

* Samme året generalisere's regelen til å gjelde for alle ord som ender på enkelt-s.

* I 2007 må alle sammen satte ord sær skrive's.

* «Å» overtar som konjunksjon å «og» går ut av språket.

* I 2011 syn's folk flest at det har blitt for hvanskelig å huske hvilke ord som skal ha hv å hvilke som skal ha v, så hv blir skrive måte for alle slike ord.

* Samme året over tar «åsså» som infinitiv's merke.

* Det er nå få som sjenner for sjellen på skj, kj å sj, så sist nevnte blir felle's skrive måte for alle ord med disse konsonantene.

* I 2021 går den arkaiske skrive måten «også» ut å erstatte's med «oxo».

* Samme året opp ta's boxtaven x i språket å ta's i bruk for x lyden etter en kort hvokal.

* Hved nytt ar opp gi's de sar norske vokalene æ, ø a å, a erstatte's av hen hold's hvi's a, o a a.

* I 2032 gar Norge inn i EU, a ordet «nei» erstatte's av «ja».

* De's uten hviker det tidligere «ja» for det lenge mer populare «je's».

* :Sam tidig privatisere's SprakRadet a sjope's av Dagbladet.

* :i 2040 er det knapt noen som kan klare a sjille mellom «a» assa «assa», sa «assa» blir felle's skrive mate.

* :sex ar seinere etter mange ar's for hvirring sla's han assa hun sjonn sammen, assa skrive mata blir hvalg fritt, -en eller -a for den bestemte artikkela.

* :dobel konsonanta for sviner i 2042.

* :in 2057 EU introduce su new gemeinsam sprog «Euro-talk» kai t

* :he vieux sprogs esse förbjudado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til Furuly må da være årets beste. Lo så grein, og resten av kontoret lurte fælt på hva jeg dreiv med.

Tankegangen er bra og jeg ser ikke bort fra at det slik det blir, men langt før år 2057.

Med EUs tempo kan vi vel forvente at sistelinja er i drift innen 2020 også i EØS-land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn meg som irriterer seg over utallige skrivefeil i mediene for tiden? Tenker da spesielt på tekst-tv, hvor det tidvis ser ut som de har satt en ordblind 14-åring bak tastaturet. Men også i aviser kan man stadig oftere lese tekster som er utformet veldig klønete. Mulig det er meg som er pirkete, men for min del fjerner dette fokuset fra tekstens innhold, og jeg blir heller sittende og undre meg over hvor slappe krav man stiller til journalistene.

En annen ting jeg som gammel grinebiter irriterer meg over, er at det tydeligvis er "kult" å ha talefeil. Blant ungdom i Oslo-området er det jo ingen som har kjæreste lenger...men alle har SKJæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Breiflabben

Er det flere enn meg som irriterer seg over utallige skrivefeil i mediene for tiden? Tenker da spesielt på tekst-tv, hvor det tidvis ser ut som de har satt en ordblind 14-åring bak tastaturet. Men også i aviser kan man stadig oftere lese tekster som er utformet veldig klønete. Mulig det er meg som er pirkete, men for min del fjerner dette fokuset fra tekstens innhold, og jeg blir heller sittende og undre meg over hvor slappe krav man stiller til journalistene.

En annen ting jeg som gammel grinebiter irriterer meg over, er at det tydeligvis er "kult" å ha talefeil. Blant ungdom i Oslo-området er det jo ingen som har kjæreste lenger...men alle har SKJæreste.

Vi har en sport her på jobben på stille dager hvor vi leter etter skrive feil i nettaviser og sender mail til de som har skrevet det.

Siste eksempelet var fra sporten hvor en skrev "På en skala fra en til 10, er han blant verdens beste."

Morsomt til tider, men alt for lett å finne feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye av tiden min til å skrive paper (hehe... publikasjoner... blir påvirka av engelsk uansett) som en del av forskingen min. Det går mye tid bort i rettskriving og diverse dilldall. Når jeg da kommer på fiskersiden.no og skal skrive noe i forumet er jeg kanskje litt for kjapp på labben og veldig blind på øynene slik at det kan bli litt hummer og kanari nå jeg skriver. Trodde ikke det var sånn at folk her inne hang seg opp i skrivinga mi. Det er jo tross alt fiske vi diskuterer?! Slik at det er vel budskapet som er viktig (jaja.. heng ham, ikke vent til vi kommer.. blabla) og ikke om vi har riktig orddeling, stor bokstav og mellomrom etter punktum eller komma på feil plass. Det kan jo hende at folk har dysleksi som fisker også...

prøvde nå så godt jeg kunne å bruke stor bokstav å sånn.

/frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Vi har en sport her på jobben på stille dager hvor vi leter etter skrive feil i nettaviser og sender mail til de som har skrevet det.

Siste eksempelet var fra sporten hvor en skrev "På en skala fra en til 10, er han blant verdens beste."

Morsomt til tider, men alt for lett å finne feil.

Med tanke på trådens topic, måtte jeg bare korrigere her. [ :) ]

Skrivefeil er vel ordet som skal benyttes.

Dessuten syntes jeg at denne posten trengte en litt ny oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av jfuruly

Apropos diskusjonen om orddeling og språkets utvikling:

Fremtidsscenario: Språkets utvikling

Mot slutten av det 20. århundre har det gått inflasjon i rettskrivingsreformer. Det neste århundret vil kanskje framskaffe et helt nytt skriftspråk gjennom en prosess i flere trinn. Det kan ventes å utvikle seg slik:

* I 2004 introduseres apostrof foran genetivs-s i egennavn.

* I 2005 utvides bruken også til genetiv's- eller fuge-s i fellesnavn.

* Samme året generalisere's regelen til å gjelde for alle ord som ender på enkelt-s.

* I 2007 må alle sammen satte ord sær skrive's.

* «Å» overtar som konjunksjon å «og» går ut av språket.

* I 2011 syn's folk flest at det har blitt for hvanskelig å huske hvilke ord som skal ha hv å hvilke som skal ha v, så hv blir skrive måte for alle slike ord.

* Samme året over tar «åsså» som infinitiv's merke.

* Det er nå få som sjenner for sjellen på skj, kj å sj, så sist nevnte blir felle's skrive måte for alle ord med disse konsonantene.

* I 2021 går den arkaiske skrive måten «også» ut å erstatte's med «oxo».

* Samme året opp ta's boxtaven x i språket å ta's i bruk for x lyden etter en kort hvokal.

* Hved nytt ar opp gi's de sar norske vokalene æ, ø a å, a erstatte's av hen hold's hvi's a, o a a.

* I 2032 gar Norge inn i EU, a ordet «nei» erstatte's av «ja».

* De's uten hviker det tidligere «ja» for det lenge mer populare «je's».

* :Sam tidig privatisere's SprakRadet a sjope's av Dagbladet.

* :i 2040 er det knapt noen som kan klare a sjille mellom «a» assa «assa», sa «assa» blir felle's skrive mate.

* :sex ar seinere etter mange ar's for hvirring sla's han assa hun sjonn sammen, assa skrive mata blir hvalg fritt, -en eller -a for den bestemte artikkela.

* :dobel konsonanta for sviner i 2042.

* :in 2057 EU introduce su new gemeinsam sprog «Euro-talk» kai t

* :he vieux sprogs esse förbjudado.

Ingen tvil om at fiskersidens representanter ligger en del år foran her. Utifra kriteriene som er gitt er nok vi allerede oppe på 2036 stadiet. Må si jeg synes det er ganske gøy å se at enkelte av forumets medlemmer når lenger og lenger i språkevolusjonen når diskusjonenen blir en smule opphetet. Et lite stikk til så blir det totalkollaps hos enkelte...[ :) ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Så lenge vi klarer å skille mellom SMS-språket og vanlig norsk, så er jeg fornøyd. Jeg vet at jeg selv ikke er noen kløpper på grammatikk og rettskrvning, men jeg prøver å bruke korrekt orddeling og store bokstaver der de skal være. De som skriver innlegg med total mangel på komma, punktum og store bokstaver må huske på at dere fort kan bli feilsitert og misforstått, i tillegg til at jeg personlig tror alle med SMS-språk er fjorten år eller yngre. Bare så det er sagt.

P.S.: Jeg vil også anta at SMS-språket her i forumet kan forstås to veier. Jeg mener da tekstmeldingsspråket, ikke forskerspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

sitat:Opprinnelig postet av gjørs

Så lenge vi klarer å skille mellom SMS-språket og vanlig norsk, så er jeg fornøyd. Jeg vet at jeg selv ikke er noen kløpper på grammatikk og rettskrvning, men jeg prøver å bruke korrekt orddeling og store bokstaver der de skal være. De som skriver innlegg med total mangel på komma, punktum og store bokstaver må huske på at dere fort kan bli feilsitert og misforstått, i tillegg til at jeg personlig tror alle med SMS-språk er fjorten år eller yngre. Bare så det er sagt.

P.S.: Jeg vil også anta at SMS-språket her i forumet kan forstås to veier. Jeg mener da tekstmeldingsspråket, ikke forskerspråket.

*fnis*

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av RexHunt

sitat:Opprinnelig postet av gjørs

Så lenge vi klarer å skille mellom SMS-språket og vanlig norsk, så er jeg fornøyd. Jeg vet at jeg selv ikke er noen kløpper på grammatikk og rettskrvning, men jeg prøver å bruke korrekt orddeling og store bokstaver der de skal være. De som skriver innlegg med total mangel på komma, punktum og store bokstaver må huske på at dere fort kan bli feilsitert og misforstått, i tillegg til at jeg personlig tror alle med SMS-språk er fjorten år eller yngre. Bare så det er sagt.

P.S.: Jeg vil også anta at SMS-språket her i forumet kan forstås to veier. Jeg mener da tekstmeldingsspråket, ikke forskerspråket.

*fnis*

[ :) ]

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Det må være en moderator som har endret rett til leif.

Arghhhh, jeg sa jo jeg ikke er noen kløpper!

Edit: Har nå fått tenkt meg om og funnet ut at jeg aldri verden skulle lagt meg borti denne diskusjonen. Jeg skal aldri bevege meg utenfor fangstrapporter og lokale diskusjoner avd. midt-Norge. [xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og over til matte:

I gamledager kommer 3 menn til et hotell. De overnatter, og skal morgenen etter gjøre opp. Rommet koster 25 kroner. De gir en tier hver(3 X 10=30) til resepsjonisten. Han gir tilbake 5 kronestykker. Mennene tar en krone hver, og gir 2 kroner i tips.

De har altså lagt ut 9 X 3 = 27 + 2 kroner i tips=29 kroner. Hvor i svarte ble den siste krona av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.