Gå til innhold
Fiskersiden

Artsmangfold (atter en gang)


ThorEH
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

1 Audun Skjølberg 97 Audun

2 Cato Bekkevold 84 CB

3 Lars Holmquist 81 LHO

4 Helge Lie 81 HelgeL

5 Morten Frisch 65 Frisch

5 Thor Eivind Håkonsen 65 ThorEH

7 Tom Ole Holth 64 AvKroken

8 Karl Inge Stumo 60 Karl IngeS

9 Ståle Gimsarvik 59 StåleG

10 Øystein Davidsen 58 Davidsen

10 Richard Kolbeinsen 58 Richard Kolbeinsen

10 Robert Råmundsen 58 Fiskekongen

+ 1 på meg. I går kveld dukket en pen liten Karuss opp.

Utdyp da! Hvor pen??[ :D ]

Pen å se på ikke på vekta. Nesten gullfarget, høy og perfekt fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 445
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grensen bør vel gå på at det først og fremst er en egen art (som jo gullfisk, men ikke bl.a koi er) samt at de reproduserer seg i naturen, noe bl.a scalare og malawi ICKE vil gjøre. Samt at de er tatt i noe som kan defineres som vann og ikke hagedam !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen prinsippiell forskjell på en reproduserende gullfisk-bestand og lignende karpebestander. De er satt ut, ikke naturlig forekommende, men de overvintrer og reproduserer seg og de fanges i vann/tjern som er naturlige og allmennt tilgjenglige. Mao ikke prydammer/hagedammer.

Gullfisk har mange felles kjennetegn med flere NR-godkjente fisk og bør IKKE ekskluderes fordi den blir assosiert med akvariefisk! Å sammenligne den med Malawi-ciklider og Skalarer blir selvfølgelig feil, da de ikke har mulighet til å overleve eller reprodusere seg i Norsk natur.

Jeg håper Leidlands fisk sklir rett inn på NR-lista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

SÅ lenge fisken er tatt i ett vann tilgjengelig for alle, og ikke et privat vann/dam, så ser jeg ingen betenkeligheter med dette. Hovedgrunnen til at gullfisk ikke har hatt noen rekord er fordi det tidligere ikke har vært noen kjente vann som har oppfylt disse kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har det bare vært ett vann i Arendal som har hatt en reproduserende bestand av gullfisk. Gullfisk har vært å regne som en norsk art i mange år, så den bør telle på lik måte som resten av norges fiskefauna.

Fisken må selvfølgelig fiskes i et vann som er åpent for allmenheten og ikke i en lukket dam, pytt ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER selvfølgelig klar over at verken scalare eller malawi vil overleve, å ihvertfall ikke reprodusere seg.

Det jeg vil frem til, er at det sikkert er mange arter som kan klare seg, og kanskje reprodusere seg også i Norge. MEn er det ikke på tide å ta et standpunkt, å la vær å legge ikke-naturlige arter til N.rek lista? Det er vel allerede flere arter enn det som er ønskelig som er satt ut i norske vann, som ikke burde verdt der? Eller skal det bli slik, at gud å hvermann kan prøve å sette ut fisk de syns er fine, og bra sportsfisker? Karpe f.eks er sikkert en kjempefin sportsfiske (har desverre ikke fått stifte bekjentskap med denne arten), og den gjør sikkert nytte for seg i vanna også. Men det er ingen naturlig fisk i norske vann! Vi bør vel snart sette en stopper for utsettingen av fisk? Eller er jeg helt på jordet?

Får vel sikkert en haug med hissige svar nå.... hehehe.....Og jeg vet at mange av Norges fineste sportsfisker er fisk som er satt ut, men er det ikke nok? Vil man ikke godkjenne utsettelse av nye arter, hvis man bare sier at det er greit hvis allmenheten har tilgang?[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert: skal ikke være hissig, men prøve å være saklig.

Karpe er en fisk som har blitt satt ut i Norge, men dette ble gjort for 100 år siden (hvis ikke 500), så karpe er å regne som en naturlig fisk i norsk fauna.

Det samme gjelder for gullfisk. Husker ikke akkurat når den ble beskrevet som norsk art, men det er en drøss av år siden.

Det at folk flytter disse artene til nye vann, gjør jo ikke fisken "ny" i norsk fiskefauna. Ulovelig, men veldig spennende.

Både suter og karuss er også satt ut i norske vann for flere hundre år siden.

Lakseabbor (bass) er en annen fisk som ble forsøkt utsatt for ca 100 år siden. Utsettingen ble ikke velykket men arten står fortsatt oppført som art i norge. Dersom noen setter ut denne og fisker på den bør den også renes med.

Desuten vet jeg om et vann den har overlevd i (dette vil jeg ikke komentere videre, men det dreier seg om fisk som overlevde noen utsettinger for bortimot 100 år siden).

Dersom det blir satt ut diverse akvarifisk som overleve og formerer seg i norge vil denne etter en stund bli oppført som ny art i norge (zoologisk) og da bør også den regnes med på f.eks n.rek lista.

Hvert år oppdages det nye arter i norge, så dette er ikke noe nytt. De aller fleste i saltvann, men også noen innimellom i ferskvann, f.eks regnlaue.

Husk også at dvergnalla bare har vært i norge i ca 100 år.

Gresskarpe vil nok også overlev i dette landet, men den ville ikke formert seg. Det gjelder også sterlett som finnes i noen få norske vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER jo forsåvidt enig i det du sier Tom Ole. Men jeg er litt skeptisk for utsettelse av fisk, som vi ikke vet helt hva vil gjøre med den norske faunaen. Et eks er jo kongekrabben, selv om dette er i sjøen. Kanskje vil det bli setti ut fisk som kan vil være katastrofal for vanna og vassdraga våre. Dette vet vi for lite om. Og jeg vil påstå at mange av dem som driver å setter ut fisk, ikke alltid vet hva slags bivirkniger dette kan gi.

Og som jeg sa, så er jeg klar over at mange av våre fineste sportsfisker er introduserte arter. Slike som Suter, Karuss og Karpe. Men jeg tror vi legitimerer det å sette ut fisk, noe som i utgangspunktet er ulovlig, ved å si at det blir en "godkjent" norsk art, bare den er introdusert til et par vann som allmenheten har tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begrenser seg her på berget. Husk at selv om man "godkjenner" fangster av "unaturlige" arter, legaliserer dette ikke på noen måte ulovlige utsettinger.

I Florida kan ikke akvarister glede seg over clarias-maller og piraja på grunn av sprdningsfare. Dette er ikke noe problem med vårt klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en akvarist for ikke så lenge siden som mente at karpefisk som ble satt ut i små næringsrike vann og tjern kunne stå for forholdsvis store endringer i faunaen i og rundt slike vann. Det begrunnet han med at karpene rotet så mye mer i bunnsedimentet enn naturlig fisk at det påvirket vannkvalitet og næringsstoffer og dermed også mikrobiologi og insektsliv.

Jeg ser poenget med denne teorien, men har ikke nok peiling til å se noen negative konsekvenser. Poenget mitt blir vel bare at det kan være vanskelig å se alle utfall av "tukling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer oppstår ofte når fremmede arter invaderer et nytt miljø. Vi har selvsagt våre problemer(ørekyte, bl.a.) men det er jo begrenset hva som faktisk kan leve og reprodusere seg her - men noen arter kan jo dukke opp og klare seg, bl.a. suter, karpe, gullfisk og dvergmalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og som sagt: ulovlige utsettinger skal ikke under noen omstendigheter finne sted. Men om arten først er der, bør den da ikke fiskes og drepes? Ingen driver vel C&R på regnbueørret og oppdrettslaks? Likens med gullfisk, ørekyte og sørven på Jæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drepe fisken? Den er da en fin sportsfisk for andre fiskere, så jeg ville i alle fall sluppet den ut igjen. Kanskje ikke oppdrettslaks, men da jeg sansynligvis ikke er i stand til skilne mellom oppdrett og vill, hadde jeg nok også sluppet den ut.

Sørv og ørekyte klarer du uansett ikke å utrydde med mindre du rotenonbehandler vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke ser noen grunn til å ta livet og all sørv, karuss og lignende jeg får her på vestlandet bare fordi de ikke hører hjemme her, nei da tar jeg heller og setter dem ut igjen som den sportsfiskeressursen de er !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja...På Jæren er det "skuddpremie" på sørv. Man får betalt for sørv-lik - og de finnes i VELDIGE mengder. Her mangles predatorer - noen som har et par gjedder og noen gjørs de vil sende vestover?

Men ja - vi setter faktisk ut de største...Sikkert ikke populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.