Gå til innhold
Fiskersiden

Artsmangfold (atter en gang)


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Gjest Frisch

Det er litt merkelig at Audun ikke har reg gullfisken sin som rekord.... er det kanskje en regel som sier at hagedam fisker ikke vil kunne telle som rekord? Isgalt kan kanskje svare på denne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 445
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Det er litt merkelig at Audun ikke har reg gullfisken sin som rekord.... er det kanskje en regel som sier at hagedam fisker ikke vil kunne telle som rekord? Isgalt kan kanskje svare på denne....

Og hva med sterletten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

I utgangspunktet så bør det telle som flere arter, noe det er. MEN, noe av poenget er at fiskene skal være tilgjengelig for allmuen. Dvs at hagedammer og private vann ikke skal/bør telle. Sånn sett kunne jeg jo melde inn Scalare fra akvariumet mitt... Grensen må trekkes et sted, og det stedet er slik jeg skjønner det offentlig tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at vannene bør være tilgjengelig for allmennheten. De to vannene jeg kjenner til som holder gullfisk er dette. Alle kan fiske når de vil og helt gratis. Gullfisk opp mot 3-4 hekto burde ikke være umulig[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

81 i Norge, Helge?

Ja.

Og jeg følger også norgesrekordlistene. Teller selvsagt ikke hybrider, og akvariefisk. Satser mest på sjø uansett, og mulighetene er store for flere i løpet av året. Har vel også noen på lomma som jeg regner for relativt enkle, men det har bare ikke blitt noe av. Regner med at jeg tar en tur til rovfiskermafian i august og med litt flaks plukker noen flere.[ :) ] CB er innen rekkevidde!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

I isolerte miljøer er det mulig at de kan krysses. Normalt sett vil dette ikke skje da gytetidspunkt pga vanntemperatur og ikke minst hvor det gytes være vidt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun "teller ikke med" sine sære arter når han regner opp artene sine i Norge. Listen som jeg la ut på forumet her talte jo ver 100 arter, mens Auduns offisielle tall når denne listen var aktuell (ca 1 år siden) var 96. Og da regner jeg med at han ikke teller med arter som : sterlett, koi, gullfisk osv....

Kan nevne i forbifarten at jeg drog en minilaks idag, og der dermed oppe i : 65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Lho

I dammen simmar ål, sarv, guldfisk och kanske koikarp. Vi såg några fiskar som såg misstänkt ut som koi. Har bett ulff lägga ut bilden när han får tid.

hybrid.jpg

Det er nå godt å se deg posere med små fisk også da Lars[ :) ]

Vanskelig å si om dette er en hybrid eller om fargen er et resultat av karotèn innhold i vannet.... Flott er den uansett!!! Liten også[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Spørsmålet blir vel om gullfisk/malle/hvadetmåttevære skal regnes som egen art? Skal man ta utgangspunkt i Norgesrekordlistene, eller i hva som faktisk svømmer rundt i Norsk fauna?

Skal fisken være fanget i Norge eller skal man følge norgesrekordlista? Jeg har fått fisk på norgesrekordlista i utlandet[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Lho

I dammen simmar ål, sarv, guldfisk och kanske koikarp. Vi såg några fiskar som såg misstänkt ut som koi. Har bett ulff lägga ut bilden när han får tid.

hybrid.jpg

Det er nå godt å se deg posere med små fisk også da Lars[ :) ]

Vanskelig å si om dette er en hybrid eller om fargen er et resultat av karotèn innhold i vannet.... Flott er den uansett!!! Liten også[ :P ]

Kan naturligtvis inte fastslå om det är en klockren hybrid, men där fanns säkert 8 milijader vanliga sarvar och dom så annorlunda ut. Never-the-less, den var som Ole-Petter brukar säja en "snygg fisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Spørsmålet blir vel om gullfisk/malle/hvadetmåttevære skal regnes som egen art? Skal man ta utgangspunkt i Norgesrekordlistene, eller i hva som faktisk svømmer rundt i Norsk fauna?

Skal fisken være fanget i Norge eller skal man følge norgesrekordlista? Jeg har fått fisk på norgesrekordlista i utlandet[:0]

Jeg teller kun fisk fanget i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette er en hybrid sørv/gullfisk. Er endog usikker på om sørv kan hybridisere med gullfisk. På meg virker dette som å være en ren sørv, men bildet er ikke egnet til å trekke sikre konklusjoner. Fargene er dog svært spesielle, men at det dukker opp individer med helt spesiell pigmentering er ikke SÅ uvanlig!? Vi kjenner jo til vann med 'gullabbor', og taretorsken blir jo nesten helt rød innimellom.

For øvrig interessante tanker Lars Snipen kommer med. Det er påfallende at enkelte får stor fisk nesten uansett hvor og hvor lite de prøver, mens andre kan prøve og prøve, og kun ende opp med mellomstore individer. Det virker som om man kan prøve FOR hardt. Teft og flaks er kanskje viktigere ingredienser enn mange av oss liker å innrømme, og det er fortsatt ikke ulovlig å ha flaks!?

Når jeg begynte med karpefiske, fikk jeg best fangst til å begynne med, før jeg egentlig SKJØNTE noe! Når kunnskapene ble bedre stagnerte fangstene fullstendig! Sett i forhold til antall timer og turer er min uttelling under karpefiske i utlandet skremmende dårlig, dvs jeg er nok muligens den nordmannen som har fått FLEST karper i utlandet, men jeg har kun to stykker over 7 kilo, og en hel røys mellom 4 og 6. Naturligvis reflekterer dette til en viss grad de vann jeg har fisket i, men jeg har da fisket i (og brukt mye tid) i mange vann hvor det går karper på 15+ uten å ha sett snurten av disse.

For øvrig er det slik at man mestrer noen arter, og mislykkes på andre. Jeg har alltid fått bra med stor stam, mens en art som sørv har jeg aldri lykkes med, enda jeg har fisket vel så mye etter sørv som etter stam. Min klubbkompis Per Rune Holmøy har aldri fikset stam særlig godt, men han bagger opp den ene sørven større enn den andre...! Kan det være slik at ens 'personlighet' passer bedre til visse arter? Og er det slik at det man ønsker sterkest er det man sliter mest med å få til, jfr det som er skrevet om det å prøve for hardt.

Et annet mønster jeg har sett de senere årene er at jeg aldri får fisk på de 'gamle' gode plassene lenger. Har vært flere turer i Ågårdslva for eksempel, men har ikke fått stor stam der de siste fem årene. På Bergstjern er det omtrent like lenge siden jeg fikk fisk, og der har jeg sju 'blank' på rad! Er plassene i så stor endring at gårsdagens løsninger ikke virker lenger, dvs er det jeg som ikke klarer å omstille/utvikle mitt fiske? Har jeg rett og slett mistet grepet, eller er det andre som har liknende erfaringer?

MvH Rune Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Rune...når det gjelder Bergstjern så har jeg en mistanke om at karussen rett og slett har blitt overforsiktig og sky for vanlig mais.Jeg har ikke fisket i Bergstjern på flere år nettopp fordi jeg får raporter om hvor notorisk vanskelig det er...og jeg har rett og slett ikke tid til å bruke 40-50 timer på en fisk. Minken gutta har satset en del i vannet de siste par åra og resulattene har jo vært gode..men du og du hvor mange timer de har nedlagt. Nei Rune..Livet er for kort til å brukes bort på helt hakke umulig karruss. Selv om norgesrekorden svømmer rundt der. For øvrig...en liten digresjon. Norgesrekordene..2,4 og 2,7 ble tatt på mark. Min antakelse om dette er at gutten har sett karussene og så har han lobbet en mark ned forran dem og....vel fått dem på 1,2,3. Har selv prøvet dette etter Jomfrulige karusser og det funker faktisk fra tid til annen. For å referere til ditt uttrykk "gårsdagens løsninger" så er vel dette en relativt gammel...men ikke veldig mye benyttet metode. Vi har litt lett for å gå oss fast i gamle spor og gamle plasser oppsøkes på ny og på ny. Jeg hadde lenge en forbannelse hengende over meg når det gjaldt stor stam. Jeg fisket fra ungdommen og til vel voksen alder i Nitelva uten å få fisk over 2 kilo. Sånn i ettertid så vet jeg at jeg ikke fisket på rett sted eller til rett tid og heller ikke med rett metode.Jeg fulgte et inngått og feilaktig mønster. I de siste årene så har de største stammene for min del blitt fanget på første eller andre turen til et nytt vann og ofte på plasser som ingen i meitemiljøet har prøvet tidligere. Når man får disse fiskene så føles det jo unektelig som flaks...men det kan jo også være at man begynner å kjenne igjen spennede plasser sånn rent instinktivt. Mitt råd må være...føler du at det går trått..så prøv noe helt annet. Hva med stalking etter Ulsrudkarpene feks. Når det går ann med flue så burde det jo være peanuts for en duganes bushkriger med kort meitestang og dupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av syver

Vel Rune...når det gjelder Bergstjern så har jeg en mistanke om at karussen rett og slett har blitt overforsiktig og sky for vanlig mais.Jeg har ikke fisket i Bergstjern på flere år nettopp fordi jeg får raporter om hvor notorisk vanskelig det er...og jeg har rett og slett ikke tid til å bruke 40-50 timer på en fisk. Minken gutta har satset en del i vannet de siste par åra og resulattene har jo vært gode..men du og du hvor mange timer de har nedlagt. Nei Rune..Livet er for kort til å brukes bort på helt hakke umulig karruss. Selv om norgesrekorden svømmer rundt der. For øvrig...en liten digresjon. Norgesrekordene..2,4 og 2,7 ble tatt på mark. Min antakelse om dette er at gutten har sett karussene og så har han lobbet en mark ned forran dem og....vel fått dem på 1,2,3. Har selv prøvet dette etter Jomfrulige karusser og det funker faktisk fra tid til annen. For å referere til ditt uttrykk "gårsdagens løsninger" så er vel dette en relativt gammel...men ikke veldig mye benyttet metode. Vi har litt lett for å gå oss fast i gamle spor og gamle plasser oppsøkes på ny og på ny. Jeg hadde lenge en forbannelse hengende over meg når det gjaldt stor stam. Jeg fisket fra ungdommen og til vel voksen alder i Nitelva uten å få fisk over 2 kilo. Sånn i ettertid så vet jeg at jeg ikke fisket på rett sted eller til rett tid og heller ikke med rett metode.Jeg fulgte et inngått og feilaktig mønster. I de siste årene så har de største stammene for min del blitt fanget på første eller andre turen til et nytt vann og ofte på plasser som ingen i meitemiljøet har prøvet tidligere. Når man får disse fiskene så føles det jo unektelig som flaks...men det kan jo også være at man begynner å kjenne igjen spennede plasser sånn rent instinktivt. Mitt råd må være...føler du at det går trått..så prøv noe helt annet. Hva med stalking etter Ulsrudkarpene feks. Når det går ann med flue så burde det jo være peanuts for en duganes bushkriger med kort meitestang og dupp.

Bergstjern karussen har ikke nødvendigvis blitt så veldig mye mer vrien i kosten. Hovedproblemet på Bergstjern er den store mengden med bunnvegetasjon som umuliggjør bunnmeite slik det ble bedrevet for noen år siden. Og hvem har trua på duppmeite midt i vannet der oppe? I tilegg så er karussen svært stasjonær, og antakeligvis så har ikke meitefiskere fisket på nye fisk de siste 10 årene. Man kan trygt anta at norgesrekordene er "nye" fisk som vi ikke har sett mye til tidligere. Konklusjonen min er at man må oppsøke nye steder på vannet, teste nye metoder (suspended bread feks). Eller best av alt, finne, og prøve ut nye vann. Pionerånden er desverre alt for dårlig når det gjelder karuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

De fleste karpene fra Ulsrud de siste årene er vel nettopp tatt på stalking.

og stalking skal det bli torsdag til mandag for min del på Ulsrud..utrolig deilig å være arbeidsløs!!

Får luske seg rundt mellom nakenbadere og huggorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.