Gå til innhold
Fiskersiden

Karusskalas i Haugesund


StåleG
 Share

Recommended Posts

Som kjent har vi en kjent forekomst av karuss her på haugalandet. Jeg og KIS brukte store deler av sommeren -04 til å finne ut av hvordan den skulle trikses og det var IKKE lett for saltimpregnerte meitere ;) I fjor var været så krappy at jeg ikke fikk prøvd meg i det hele tatt, så jeg var vel klar for litt karussfisking når penværet endelig kom med et smell for ikke så lenge siden.

ThorEH har lenge lusket rundt vannet, men hverken fått fisk eller strengt tatt fisket noe særlig. I år har også dansken Henrik dukket opp og snakket med store danske ord om hvordan karussen lures og det har endt med at jeg og Henrik (Thor og KIS feiga) fisker om en flaske god cognac gjennom sommeren.

Regler: Størst karuss sesongen -06!

Kapittel 1:

t.o.m 12.juni

Henrik og Thor har konspirert, raket fri og mekket en "swim" i motsatt ende av vannet i forhold til hvor jeg vanligvis fisker. De har også fisket noen kvelder og skryter på seg "løftenapp" og boble-action. Men ingen fisk :lol: Henrik har også prøvd "min" ende av vannet en natt, men igjen: ikkeno...

Kapittel 2:

tirsdag 13.06

Jeg driter i fotball og bestemte meg for å stikke opp til vannet å fore en boks med mais. Der oppe treffer jeg Sturla og Kenneth (tror jeg det er. En av dem er "fiskemannen" her). De fisker med kilovis med karbon etter både karuss og ål. Etter en kort prat med gutta finner jeg plassen min og forer med litt mais. Ganske fort skjønner jeg at det er liv i karussen ikveld. Siv og liljer rister og svaier og det bobler jevnlig på hele "swimmen" (som egentlig bare er en stein). Heldigvis grabbet jeg med meg matchstanga på vei inn i bilen når jeg dro hjemmefra. Kort fortralt brukte jeg en time på å ta en fin karuss på 850gr. Den minste jeg har fått, men allikevel mye verdt, både i forhold til cognac og de andre guttas resultatløse fisking frem til mitt første forsøk :lol:

Selvfølgelig har jeg sørget for å håne Henrik pr. tlf, sms og irl så mye som mulig mens jeg er i teten. Man vet jo ikke hvor lenge det varer.

Karuss, 850gr:

49846.jpg

Takk til Kenneth og Sturla for veiing og fotohjelp. Fikk dere noe?

Kapittel 3:

Torsdag 15.6

Hele gjengen, dvs KIS, Thor, Henrik m/Janne og meg, fisket frem til ca 02.00 i natt. Litt kaldere og noe nordavind. Mye liv i karussen som både herjet med siv og liljer og var oppe for å vise seg frem, men ingen fisk. Alle hadde fisk på krokagnet og rundt duppen men alas; ingen kroket.

Kapittel 4:

16.06 - 22.06

Spesiellt KIS har fått tunellsyn og har tur etter tur blanket under forhold som strengt tatt ikke er tekstbok-karussvær. Selv har jeg kun hatt en kort tur på dagen med best forhold. Igjen uten uttelling :lol: Men jeg står fremdeles høyt på karusskongehaugen iom at ingen andre har fått noenting overhodet :D

Kapittel 5:

fredag 23.06

Denne kvelden klaffet fint med vindstille, litt lummert vær og mulighet til å fiske fra tidlig kveld og til litt utpå natten. DK-Henrik var på fylla og Thor sov mens KIS selvsagt stillte opp. Vi flyttet oss litt i forhold til de foregående turene og fant en liten "swim" (fremdeles ikke fortrolig med det ordet) med siv, gress og blekker. Det ble foret med KISuper-groundbait og Ståles Pølsebrødboller :lol: De første timene var tette med karussaction i siv og blekker og ORNTLIG adrenalin og hjerteklapp spenning når karussen styrte og stresset på foringene og strøk forbi tafsene. Duppene svingte som SvenO på pub av linere, men ingen fisk på krokagnet...

Rundt midnatt roet ting seg og vi mistet litt motet, men fortsatte å fiske og fore litt i den fine sommernatten. Jeg var rimelig frustrert etter flere timer med hot action på swimmen uten å klare å lure en eneste til å supe maisen min. Etter å ha filosofert og grunnet lenge mens KIS bablet og bablet om eks-damer og toalett-tilgang eller noe slikt, ble det en liten strategiendring og ca kl 01.00 ble natten reddet av denne deilige, litt korpulente, panikkslagne karusskosegutten:

173731277_dd0c3d2cae.jpg

980gr

KIS var litt glad og litt lei seg og maste fælt om alle teite tingene jeg gjorde og sa etterpå. Men det var greit. For nå har jeg to fisker notert og er milevis foran gutta. Fremdeles har KIS vannets største fisk på 1000gr fra 2004, men jeg har nå totalt fire stk siden vi startet (Hvor mange har Sturla? Og størrelser?).

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThorEH har lenge lusket rundt vannet, men hverken fått fisk eller strengt tatt fisket noe særlig. I år har også dansken Henrik dukket opp og snakket med store danske ord om hvordan karussen lures og det har endt med at jeg og Henrik (Thor og KIS feiga) fisker om en flaske god cognac gjennom sommeren.

Jeg er da med jeg !! Drikker ikke cognac, men den gjør seg godt i hylla og når du kommer på besøk !

Ellers grattis big time med årest første karuss, men den ryker nok allerede på torsdag tenker jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kenneth og Sturla for veiing og fotohjelp. Fikk dere noe?

En tohundregrams ørret (må være vannets største) og en ussel liten ål. Litt forsiktige karussnapp men det begynte å blåse så ålefiske ble prioritert etter hvert. Ikke noe særlig å hale selv om det var en del piping. Ålen nøyde seg med å ribbe brislingen., sikkert bare smått. Grattis med årets første karuss forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kapittel 5:

fredag 23.06

Denne kvelden klaffet fint med vindstille, litt lummert vær og mulighet til å fiske fra tidlig kveld og til litt utpå natten. DK-Henrik var på fylla og Thor sov mens KIS selvsagt stillte opp. Vi flyttet oss litt i forhold til de foregående turene og fant en liten "swim" (fremdeles ikke fortrolig med det ordet) med siv, gress og blekker. Det ble foret med KISuper-groundbait og Ståles Pølsebrødboller De første timene var tette med karussaction i siv og blekker og ORNTLIG adrenalin og hjerteklapp spenning når karussen styrte og stresset på foringene og strøk forbi tafsene. Duppene svingte som SvenO på pub av linere, men ingen fisk på krokagnet...

Rundt midnatt roet ting seg og vi mistet litt motet, men fortsatte å fiske og fore litt i den fine sommernatten. Jeg var rimelig frustrert etter flere timer med hot action på swimmen uten å klare å lure en eneste til å supe maisen min. Etter å ha filosofert og grunnet lenge mens KIS bablet og bablet om eks-damer og toalett-tilgang eller noe slikt, ble det en liten strategiendring og ca kl 01.00 ble natten reddet av denne deilige, litt korpulente, panikkslagne karusskosegutten:

980gr

173731277_dd0c3d2cae.jpg

KIS var litt glad og litt lei seg og maste fælt om alle teite tingene jeg gjorde og sa etterpå. Men det var greit. For nå har jeg to fisker notert og er milevis foran gutta. Fremdeles har KIS vannets største fisk på 1000gr fra 2004, men jeg har nå totalt fire stk siden vi startet (Hvor mange har Sturla? Og størrelser?).

EDIT: Fikk en telefon fra KIS på vorspiel med klar beskjed om at "mens KIS bablet og bablet om eks-damer og toalett-tilgang eller noe slikt"-utsagnet er noe vanlige gode kompiser hadde beskrevet som småprat eller chitchat. Han har selvfølgelig rett.

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kapittel 6:(sorgens kapittel)

30.06 t.o.m. 04.07

30. juni : DK-Henrik begynner kalaset med en trippel på en kveld mens KIS blir redusert til fotograf/håver. Turen er rapportert i KIS` karusstråd. 610gr, 750gr og 820gr. Ting løsner men jeg beholder tronen.

01. juli : Karussfisket tar av. KIS får to karusser og feilkroker to. Janne får en og DK-Henrik 2stk. Behørig dokumentert i KIS-tråden.

Jeg er fremdeles på topp med 980gr.

03. juli : Jeg sitter fra 22.00 til 04.00 med vekselvis DK-Henrik, Janne, Kis, Håkon og Thor. Får kun en på 620gr.

04. juli : Thor tar seg en tur og flesker endelig til med fangst. Og hvilken fangst! Først tar han half-tail for tredje gang (to foregående av DK-Henrik) og så nykker han opp ny rekord på haugesundskaruss på hele 1205gr!!! Jeg må innrømme at jeg havner godt bak i leksa og må abdisere. Satser på å komme sterkt tilbake men jeg innser jo at 1205gr muligens er i nærheten av maks i dette vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapittel 6:(sorgens kapittel)

30.06 t.o.m. 04.07

30. juni : DK-Henrik begynner kalaset med en trippel på en kveld mens KIS blir redusert til fotograf/håver. Turen er rapportert i KIS` karusstråd. 610gr, 750gr og 820gr. Ting løsner men jeg beholder tronen.

01. juli : Karussfisket tar av. KIS får to karusser og feilkroker to. Janne får en og DK-Henrik 2stk. Behørig dokumentert i KIS-tråden.

Jeg er fremdeles på topp med 980gr.

03. juli : Jeg sitter fra 22.00 til 04.00 med vekselvis DK-Henrik, Janne, Kis, Håkon og Thor. Får kun en på 620gr.

04. juli : Thor tar seg en tur og flesker endelig til med fangst. Og hvilken fangst! Først tar han half-tail for tredje gang (to foregående av DK-Henrik) og så nykker han opp ny rekord på haugesundskaruss på hele 1205gr!!! Jeg må innrømme at jeg havner godt bak i leksa og må abdisere. Satser på å komme sterkt tilbake men jeg innser jo at 1205gr muligens er i nærheten av maks i dette vannet.

Bare for å gni salt i såret så tok jeg en 800-grams i går så nå er det 5-4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.