Gå til innhold
Fiskersiden

Ferieparadis i Nordland


Fru Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Regnet plasker ned og hverdagen har hentet oss inn, så jeg legger ut en liten rapport om sommerens ferietur. Så kan vi drømme oss tilbake til sol, ørret og teltlivets enkle gleder, og se frem til neste sommer. (Når den tid kommer kan det for øvrig regne litt mer enn i år, slik at elven i alle fall har en viss vannføring :D )

Turen gikk til Nordland, til en kompis av Jan og hans familie. Andreas, som han heter, hadde i månedene før skrytt fælt av en elv i nærheten og av de mange vannene i fjellene rundt. Planen ble derfor å fiske i elva i noen døgn først og så komme oss til fjells.

Starten på turen var egentlig et kapittel for seg. Greit nok at vi måtte ha med hver vår sekk til turen, pluss telt, sovepose og alt mulig ”være på fjellet”-stæsj. Vi skulle samtidig ha med utstyr til kyst-meite, fiske i elv og fiske i vann. Jan hadde i tillegg lyst å binde noen fluer med Andreas, så han tok likeså godt med seg alt fluebindeutstyret (!) ;) . Første stopp ble derfor Jæger for montering av takgrind…. Sukk… anbefales ikke i solsteiken med 35 varmegrader når en vet at en egentlig burde ha kjørt for maaange timer siden. (nevnte jeg forresten at vi skulle kjøre min enorme Yaris?)

11712_s.jpg

Allerede 4 timer forsinket

Men nok om det. Etter å ha sett (nøye på) både Sognefjell, Rondane (ja, jeg har en liten fjell-fetisj), var vi fremme i Nordland og fisket kunne begynne. Det var bare ett problem. Den fantastiske elven Andreas hadde skrytt sånn av var nesten inntørket på grunn av det flotte været.

11717_s.jpg

En meget betenkt mann

Siden elven ikke var brukendes hadde Andreas heldigvis tenkt på andre alternativer. Han hadde snakket med sin bestefar som i sin tid hadde tatt store mengder kveite i fjordene rundt, og DET sa vi jo ikke nei takk til å prøve. En gang hadde bestefaren bundet snøret til et tre, mens han speidet etter kveiter og hele treet hadde bøyd seg, så vi hadde absolutt troen på noe stort! :o

Om ikke kveita viste seg, så fikk jeg en flott lyr på lettspinn-utstyr, pluss at en stor SØ fulgte etter, så turen var ikke forgjeves.

11714_s.jpg

VANVITTIG UTRAS!

Jan skrek rett etterpå at han hadde noe flatt på og jeg hadde store forhåpninger om ”kveit”. Det viste seg å være en nydelig rødspette som endte sine dager i steikepanna på kvelden.

11715_s.jpg

De to neste nettene ble tilbrakt i nedre del av elva. Jan og Andreas fisket med flue og jeg fikk teste den nye stanga jeg fikk til bursdagen. Tidevannet laga en god del strøm her og det var snodig å stå i en elv der vannet strømmet oppover! Innimellom vaka det skikkelig og to ganger hadde jeg et skikkelig hugg! Bare så synd den ikke ville sitte. Jeg har ikke så mye erfaring med elvefiske enda, så jeg syntes dette var spennende uansett. Det var i tillegg så idyllisk der at det ble en opplevelse i seg selv.

11716_s.jpg

Etter hvert innså vi at det store regnskyllet ikke kom, og at det måtte komme MYE hvis det skulle ha noen betydning, så vi bestemte oss for å reise til fjells. Andreas var guide og tok oss til et nydelig vann med masse stor ørret i (sa han). Vi kom opp på kvelden og slo leir like ved vannet. Rundt oss hørte vi noen gode vak, så det tok ikke lang tid før vi var klar med stengene. Her hadde jeg klart fordel med sluk og fikk ganske fort en fin ørret på ca 300 gr. Den fightet godt for sin størrelse og det var deilig å kjenne at en var i siget igjen. Etter hvert ble det flere ørreter og det var tydelig at de var ganske bitevillig på sluken. Mørket kom på og vi avsluttet kvelden med en skikkelig gourmetmiddag.

11713_s.jpg

så fornøyd at gliset nesten går rundt

11718_s.jpg

feriens beste måltid

Når jeg satt med morgenkaffen dagen derpå oppdaget jeg plutselig at vi hadde campet rett ved en stor moltemyr. Store og søte blåbær var det også masse av. Morgentimene ble derfor brukt til bærsanking i områdene rundt.

11738_s.jpg

11736_s.jpg

11721_s.jpg

Når Jan hadde fått øynene opp bestemte vi oss for å ta en liten topptur for å se oss omkring og det angret vi ikke på. Ufattelig fin utsikt! På toppen kunne vi drømme litt om hvilke vann vi kunne gå til neste gang vi reiste dit. ( og ikke minst hvor stor ørret det kom til å være der!)

11722_s.jpg

Fantastisk utsikt over fjellene!

11723_s.jpg

ser du teltet?

Når vi kom ned igjen fant vi en båt som vi kunne disponere og vi tok oss en runde rundt på vannet. Fisken bet på de fine grunnene, og Jan fikk til slutt den største!

11725_s.jpg

Litt tynn, men bra size

Neste dag plukket jeg mer bær, mens Jan forsøkte seg med flua igjen. Dette resulterte i kake til oss og mange ørretmiddager til Andreas, da vi bar med oss en del fisk ned igjen.

11726_s.jpg

Nam, nam, detta var godt!

11724_s.jpg

Vi traff på Lars Monsen også, som prøvde seg med holde-fisken-lengst-mulig-fra-kroppen-trikset.

Egentlig kunne vi bare blitt boendes der oppe, men omsider måtte vi dessverre tusle tilbake til sivilisasjonen. Dette var uansett en plass vi skulle tilbake til.

Andreas og Magnhild hadde laget rådyrsteik når vi kom ned på kvelden, og det var da ikke så ille med en dusj heller. God og mett fortalte vi fiskeskrøner til langt på natt og var begge enig om at sydenferie ikke er noe for oss. Ikke når vi har funnet vårt paradis i Nordland.

Takk for turen kompis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer ;)

Som Vilhelm skriver var dette i Bindal, sør i Nordland. Gleder meg allerede til neste år! Da satser vi på mer regn i elven og tur til et annet vann som har større fisk. Og så innom til Vilhelm da.

Jan husker ikke vekta på rødspetten, men den var nå godt over kiloen (Tenkte sikkert mest på all congeren som ble tatt når han var vekke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en knall ferie som skal gjentas. Så får vi håpe at det blir litt mer vann i elva og kaldere i sjøen til neste år. Da blir det også tilgang til båt (kveite) og større ørret i fra andre vann skal hentes :blink:

Mener å huske Rødspetta til Jan var 2kg jeg. Men jeg har tatt feil før. Uansett en anstendig flatfisk og en spennende plass. Må nok prøve å få turen opp dit til våren tenker jeg. Elva som dere prøvde dere i er vel Åbjøra. Ei veldig god Sjørøyeelv når forholdene er rett.

Jepp vekta stemmer nesten, veide vel 1.8kg når jeg tenker meg godt om.

Det er vel ikke umulig at det blir en natt eller to i skatemekka heller nei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for kommentarer ;)

Som Vilhelm skriver var dette i Bindal, sør i Nordland. Gleder meg allerede til neste år! Da satser vi på mer regn i elven og tur til et annet vann som har større fisk. Og så innom til Vilhelm da.

Jan husker ikke vekta på rødspetten, men den var nå godt over kiloen (Tenkte sikkert mest på all congeren som ble tatt når han var vekke :) )

Var selv i Bindal på vårparten 06 og der var det paradis for meg som er fiskeinteressert..

Vi bodde hos familien til en arb. kollega på en liten plass som heter røytvoll og hadde fri disposisjon av 3stk aluminiumsbåter, ble fisking hver dag og fine fangster.. Ble første kvelden min nåværende SØ rekord i Harangsfjorden på 4kilo, og mange fine fisker i 1-1.5kilos klassen vi fisket omtrent bare etter SØ denne plassen og naturen+fisket må bare oppleves syntes jeg.. helt utrolig å komme seg vekk opp til skikkelig fiskeferie! jeg skal garantert tilbake om jeg blir bedt med! jeg kommer tilbake med en rapport i de nermeste dagene med fine naturbilder fra min fineste fiskopplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Elin og takk for sist! Pene bilder dere fikk tatt ja. Dere er vellkommen til nesteår også, synd været var så fint i sommer! Jeg har fått tips om noen nye kveiteplasser som det med sikkerhet ble tatt 4stk på i sommer. Ellers snakket jeg med en gammling som hadde fått et 20tals kveiter i sommer, men han ville ikke ut med hvor.

Har nå fått melt meg inn i Terråk jeger og fisk, det åpner en del for fiske på Plathes eiendommer med tanke på sø og brunnørret. Så til neste år kan jeg garantere bedre fangst enn i fjor.....hehe. Skal hilse fra Magnhild og gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elin og takk for sist! Pene bilder dere fikk tatt ja. Dere er vellkommen til nesteår også, synd været var så fint i sommer! Jeg har fått tips om noen nye kveiteplasser som det med sikkerhet ble tatt 4stk på i sommer. Ellers snakket jeg med en gammling som hadde fått et 20tals kveiter i sommer, men han ville ikke ut med hvor.

Har nå fått melt meg inn i Terråk jeger og fisk, det åpner en del for fiske på Plathes eiendommer med tanke på sø og brunnørret. Så til neste år kan jeg garantere bedre fangst enn i fjor.....hehe. Skal hilse fra Magnhild og gutta.

Jeg gleder meg allerede! Håper regngudene er litt mer på vår side til neste år. Og kanskje vi klarer å lure storkveita også.

Hilse tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Elin og takk for sist! Pene bilder dere fikk tatt ja. Dere er vellkommen til nesteår også, synd været var så fint i sommer! Jeg har fått tips om noen nye kveiteplasser som det med sikkerhet ble tatt 4stk på i sommer. Ellers snakket jeg med en gammling som hadde fått et 20tals kveiter i sommer, men han ville ikke ut med hvor.

Har nå fått melt meg inn i Terråk jeger og fisk, det åpner en del for fiske på Plathes eiendommer med tanke på sø og brunnørret. Så til neste år kan jeg garantere bedre fangst enn i fjor.....hehe. Skal hilse fra Magnhild og gutta.

hvem tok disse kveitene?? Skal opp til våren/sommeren igjen jeg, og vi skal sette kveiteline på sted som leverte pene kveiter i sommer 3 eller 4 stk ble tatt da, største på rundt 30kg tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem tok disse kveitene?? Skal opp til våren/sommeren igjen jeg, og vi skal sette kveiteline på sted som leverte pene kveiter i sommer 3 eller 4 stk ble tatt da, største på rundt 30kg tror jeg..

Hvorfor ikke gutse litt med shads eller hel agnfisk? 30kg kveite på stang blir aldri feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Prøv litt lengre nord neste gang....

Saltfjellet....

:D

Ja, for det er nødvendig :D

Om du ikke kan få Laks,SØ,SR,Røye,Ørret, Rødspette og kveite på saltfjellet og da?

Forholdene var nok ikke på deres side i fjor. Dette er et fantastisk område med vanvittig mye flott fisk. Ingen vits i å dra til saltfjellet.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.