Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite - Vestfold


Triturus
 Share

Recommended Posts

Førstkommende helg tar jeg en velfortjent frihelg hjemme i Tønsberg - trenger det før eksamenstida setter inn for fullt.

I den anledning tenkte jeg ta noen surf-økter langs Vestfolds vakre kyststripe.

Håper på et par tips om gromplasser, gjerne med mulighet for litt spennende arter (flatfisk, steinbit, gylter m.m.).

Jørgen? Westside? Anyone?

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av plassene med sand bunn er i frednings sonene desverre.

Nevlunghavn? flyndre/steinbitt. Har båt der som du kan låne ut tul bramskjæra.

mange fine plasser i tjølling området,der har jo LasseB noe erfaring.

Prøv m pm til han <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen ble tilbragt i hjemstaden og innimellom familiebesøk og obligatorisk avkobling fikk jeg sneket meg til et par kystmeiteturer.

Med god hjelp av forummedlemmer og Ingar Heums bok "Sportsfiske langs Oslofjorden" fant jeg meg noen potensielle gode plasser.

Fredagen tok jeg turen til Holmestrand, på en brygge der det er ca 30 meter dypt innenfor kasterekkevidde. Denne torsken på 1,8 kg tok en sildestrimmel glidende.

Picture%20010,%20liten.jpg

Gikk i fiskesuppa etter en natt med salt - mmmm :D

Tok med en sildehekle for å prøve å skaffe litt agnsild for vinteren. Fikk blank fisk, men dessverre ingen sild. Denne lille tassen på 300 gram handlet nok litt for impulsivt da den angrep den synkende 250 grams stingsilda.

Picture%20002,%20liten.jpg

Ikke var den til å redde heller.

Søndag tok jeg turen til Karlsvika, like nord for Tønsberg. Her er det 15-20 meter dypt og sandbunn. Håpet på et par flatfisk. Denne lille sandflyndra fikk friheten tilbake.

Picture%20021,%20liten.jpg

Det virket som at reker og makrell - hver for seg og sammen, ikke var like interessant som gulp-mark.

Knurren var også i bettet idag, jeg fikk to slike på hhv 230 og 260 gram.

Picture%20027,%20liten.jpg

Ble kraftig imponert over fighteregenskapene til knurren, virket som en langt større fisk helt til jeg fikk se hva det var.

Det kom et par makrellstimer forbi og gikk ikke av veien for å gnage litt på artsfrender.

Picture%20033,%20liten.jpg

Begynner å bli bra size på mack'en nå, denne (og de to andre jeg fikk) lå på ca 7-8 hg.

Alt i alt en fin helg sett med fiskerøyne, ingenting er bedre avkobling enn en fisketur når eksamensnervene begynner å snike seg innpå. Tenkte faktisk ikke på eksamen en eneste gang ila hele helgen. Fikk tidlig spørsmål om jeg var kommet hjem KUN for å fiske - noe jeg litt brydd svarte nei på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var rapporten på plass, Irvin! Ser ut som om du har hatt det helt OK, med sjøørret, makrell, skrubbe mm.

Jeg hører flere bruker GULP!-mark når det skal fiskes etter flatfisk. Selv har jeg bare fått knurr på det, men det ser ut som om jeg må prøve det ut. :)

Fine bilder forresten.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Picture%20018,%20liten.jpg

Sidelinja var perfekt buet og ikke tegn til beinknuter.Samt store og tett plasserte øyne. Regner med at det er sandflyndre.

Ang. Karlsvika, har fått rødspette her før, samt en god del sjøørret om våren. Det ryktes om steinbit fra land her også, men det blir vel kanskje ikke før gytinga på vårparten. Ellers skal det være mulighet for slettvar et stykke nord for Karlsvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.