Gå til innhold
Fiskersiden

Om 50år er det kanskje slutt!!!


Remy
 Share

Recommended Posts

Satser på å pensjonere meg om 40 år :) og gir vel balla i hva som skjer etter at jeg er pulverisert og spredd utover scenen under en rockekonsert :P jeez, får nå være måte på fremsynthet.. Cluet er å aldri få barn, da slipper man å bekymre seg over hva som kommer til å skje med etterkommerene

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlige greier ja. Det er kun politikere som kan stoppe det, dvs i samarbeid. Det som skjer nå er vel stort sett tanken om at så lenge andre fisker havet tomt så taper "jeg" penger på å ikke være med. Alle må trå til samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende perspektiver, men for så vidt ikke noe nytt. Overfiske har nok ikke skylda alene, selv om dette nok er den klart viktigste årsaken. Dessuten må man skille mellom biologisk og kommersiell utryddelse. Mange arter som er blitt nedfisket eksisterer videre, men bestandene er blitt for små til å drive kommersielt fiske etter. Men det som kanskje er mest skremmende er at bestandene ikke klarer å ta seg opp igjen når fisket opphører, enten fordi deres nisjer er blitt okkupert av andre arter, eller fordi bestandene er degenerert ved at de er kommet under en slags kritisk masse der blant annet den genetiske variasjonen er blitt for liten (dette er jo en reell risiko blant annet for villaksen). Dessuten er det en risiko for at hele økosystemet skades når en bestand nesten forsvinner. Dette skyldes jo at alle artene er avhengig av hverandre i et økosystem. Det blir som å erstatte en velfungerende del i en bil, med en del som fungerer dårlig, og kanskje bare av og til. Det blir ikke rare ytelsen på den måten...

Dessuten innebærer kommersielt fiske som regel en skjev beskatning, der alt for mange av de store individene tas ut. Dette svekker ikke bare den genetiske variasjonen, det degenererer bestanden også, slik at dens dynamikk blir mer ustabil. Det er jo nettopp dette mange av oss har advart mot når det gjelder arter som ørret, røye, abbor, og gjedde, og som er et av de viktigste argumentene for å praktisere C&R på storvokste individer av disse artene. Selv om det er forskjeller mellom de ulike artene, så gjelder likefullt mange av de samme dynamiske mekanismene.

Det er snart 15 år siden torskebestanden utenfor New Foundland kollapset, men selv om det er torsk i området viser bestandene ingen tegn på å hente seg tilbake til gammelt nivå. Fisken blir kjønnsmoden ved to års alder istedenfor 5-8år, veksten har derfor stagnert, og det er ytterst sjelden at torsken blir over 5-6kg i dag, i sterk kontrast til tidligere tider hvor fisk på 15kg+ var normalen. En del av dette skyldes også at torsken nå er fortrengt til mindre produktive områder. Dette viser hvor galt det kan gå, og vi er mange som er bekymret for at det samme skal skje med skreien, særlig nå som bestanden risikerer å bli mer sårbar pga kommende oljevirksomhet i nord, samtidig som det foregår et ukontrollert piratfiske i Barentshavet som det ikke ser ut som det er politisk vilje å få slutt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å pensjonere meg om 40 år :) og gir vel balla i hva som skjer etter at jeg er pulverisert og spredd utover scenen under en rockekonsert :mellow: jeez, får nå være måte på fremsynthet.. Cluet er å aldri få barn, da slipper man å bekymre seg over hva som kommer til å skje med etterkommerene

sorry, jeg vil ikke spore av en opplysende tråd, men jeg må bare kommentere denne.

ja, jeg ser smiley'ene dine. Har vi rett til å være så egoistiske ?, tenk om de laksefiskerne som fyller 3 frysebokser med laks fra din elv hver sesong, tenker på samme måten ;) får ikke håpe at du får barn som arver slike holdinger iallefall ;)

og så til tråden:

En skummel utvikling, her må myndighetene inn med strengere regulering og regelverk, det må settes inn ressurser slik at regelverket kan fylles opp. Etter min oppfatning så er det i dag enkelt å fiske mer enn kvotene tilsier, og så lenge fiskerne kommer klar med det så nytter det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... samtidig som det foregår et ukontrollert piratfiske i Barentshavet som det ikke ser ut som det er politisk vilje å få slutt på...

Viktig å få internasjonale avtaler som regulerer alle slike områder skikkelig.

De land som har mulighet og interesse av å overvåke slike områder må også støttes i slikt arbeid.

Er det ikke påtide at Norge og Russland klarer å komme til enighet?

I dag synes jeg begge land oppfører seg "barnslig".

Det viktigste er ikke hvor mye man får fiske, men at bestandene blir forvaltet på en sikker måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry, jeg vil ikke spore av en opplysende tråd, men jeg må bare kommentere denne.

ja, jeg ser smiley'ene dine. Har vi rett til å være så egoistiske ?, tenk om de laksefiskerne som fyller 3 frysebokser med laks fra din elv hver sesong, tenker på samme måten :P får ikke håpe at du får barn som arver slike holdinger iallefall :lol:

vel, her presterer du både avsporing og skivebom. Bravo!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.