Gå til innhold
Fiskersiden

Fraser River, Canada


Oz
 Share

Recommended Posts

Størfisket er vel sterkt preget av catch and release, mener jeg.

Har en DVD om størfiske (er ikke sikker på om det er fra Fraser River), og det ser ut som et temmelig adrenalinkick! Forøvrig blir fluerekorden (den første) tatt i den DVD'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke støren utryddingstruet!?

som det sies er det mange arter stør, mer enn 20. Og mange av dem er utrydningstruet. Verst stilt er det vel med det Kaspiske hav og de store størartene der, særlig beluga (Huso huso) og stjernestør (Acpienser stellatus).

Den hvite støren (Acipenser transmontanus) som lever på vestkysten av Nord-Amerika er vel blant de artene det står best til med, og siden det organiserte sportsfisket praktiserer 100% C&R, og disse fiskene er svært robuste, er det ingen ting som tyder på at sportsfisket truer denne bestanden - enn så lenge.

Og den europeiske støren (Acipenser sturio) er jo på vei tilbake til elvene (Rhinen og Elben) ryktes det om, på grunn av renere vann og utsettinger. Blir spennende å se om bestandene kan restaureres. Kanskje støren atter dukker opp utenfor norskekysten også? Her har det så vidt meg bekjent ikke vært observert stør siden 1941.

Forurensing er naturligvis et problem, men støren er relativt robust. Det største problemet for disse artene er det beinharde fisket etter kaviar, samtidig som støren har svært høy alder ved kjønnsmodning, normalt 7-15 år. Mange stør som blir drept for kaviarens skyld er på vei til sin første gyting. Det sier seg selv at dette før eller senere må gå til h***** med mindre man redusrere eller stopper fisket.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der og fisket kun laks..... hadde mulighet til å fiske etter disse gigantene og, men takket nei fordi jeg hadde med meg 3 stk Canadensere som var rimelig grønne innen fisking. Kan ikke nekte for at jeg angrer nå, spesielt når vi heller ikke fikk laks.... de åpnet det kommersielle fisket i elva ett par dager før vi kom.... turene før vi var med så hadde de tatt 8, 11 og 18 lakser.... men hadde noen nydelige naturopplevelser med 14 ørner hengende over hodet og en svær en sittende i ei tørr gran rett på andre siden av der jeg stod.

Negative var at det sto ca. 300 andre å fisket rett ovenfor oss.... ikke akkurat Norge.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så en brosjyre om fisket i Fraser under en tur til Bornholm på 90-tallet. Men har fortsatt ikke fått rotet meg dit.

Når det gjelder europeisk stør påtreffes den stort sett bare i en elv i Europa, nemlig Gironde i Frankrike. Franskmennene hadde flaks i 1995, da en gytemoden hunn og hann ble fanget, strøket for rogn, og rundt 9000 ministør ble alet opp og deretter sluppet ut i Atlanteren igjen. Men hvordan det går med de vet man ennå ikke, da støren ikke er kjønnsmoden før den er temmelig gammel. Det har blitt landet noen i Skagerak helt inntil på 80-tallet, men det vil nok fortsatt ta en stund før den tar turen opp i Glomma, Drammenselva og Numedalslågen. Selv må jeg innrømme at jeg tviler på om den noensinne gjør det igjen. Også i Svartehavet (en litt annen størtype) finnes det fortsatt noen eksemplarer som tar turen opp i en elv i Georgia, mens den baltiske stammen i Østersjøen samt Middelhavsstammen må kunne karakteriseres som mer eller mindre utryddet. Synd men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som det sies er det mange arter stør, mer enn 20. Og mange av dem er utrydningstruet. Verst stilt er det vel med det Kaspiske hav og de store størartene der, særlig beluga (Huso huso) og stjernestør (Acpienser stellatus).

Den hvite støren (Acipenser transmontanus) som lever på vestkysten av Nord-Amerika er vel blant de artene det står best til med, og siden det organiserte sportsfisket praktiserer 100% C&R, og disse fiskene er svært robuste, er det ingen ting som tyder på at sportsfisket truer denne bestanden - enn så lenge.

Og den europeiske støren (Acipenser sturio) er jo på vei tilbake til elvene (Rhinen og Elben) ryktes det om, på grunn av renere vann og utsettinger. Blir spennende å se om bestandene kan restaureres. Kanskje støren atter dukker opp utenfor norskekysten også? Her har det så vidt meg bekjent ikke vært observert stør siden 1941.

Forurensing er naturligvis et problem, men støren er relativt robust. Det største problemet for disse artene er det beinharde fisket etter kaviar, samtidig som støren har svært høy alder ved kjønnsmodning, normalt 7-15 år. Mange stør som blir drept for kaviarens skyld er på vei til sin første gyting. Det sier seg selv at dette før eller senere må gå til h***** med mindre man redusrere eller stopper fisket.

I Spania har de iallefall satt igang oppdrett av stør, nettopp for å verne stammen. Så om det på tv her forleden, skal si det var noe annet enn norsk oppdrett! Ettersom oppdrettsanleggene befant seg på land (hadde laget noen store bassenger, med strøm i og hele pakken), kunne heller ikke oppdrettsfisken stikke av :unsure:

Selvsagt driver de oppdrett for å tjene penger, men at de ikke fanger villfisk er jo positivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania har de iallefall satt igang oppdrett av stør, nettopp for å verne stammen. Så om det på tv her forleden, skal si det var noe annet enn norsk oppdrett! Ettersom oppdrettsanleggene befant seg på land (hadde laget noen store bassenger, med strøm i og hele pakken), kunne heller ikke oppdrettsfisken stikke av :P

Selvsagt driver de oppdrett for å tjene penger, men at de ikke fanger villfisk er jo positivt

Er vel ikk heelt korrekt dette, de har oppdrett for å få fisk til kaviarproduksjon. Så fisken blir slaktet når den er med klare rogn.

Så det er KUN for å tjene penger. Og ja de er på land, men det er kanskje fordi det er ferksvann, og at støren har litt andre krav enn laksen. La oss nå ikke sammenligne støroppdrett med oppdrett på laks :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikk heelt korrekt dette, de har oppdrett for å få fisk til kaviarproduksjon. Så fisken blir slaktet når den er med klare rogn.

Så det er KUN for å tjene penger. Og ja de er på land, men det er kanskje fordi det er ferksvann, og at støren har litt andre krav enn laksen. La oss nå ikke sammenligne støroppdrett med oppdrett på laks :)

Joa, vet selvsagt de blir slaktet! Litt stilig å se på når de skulle sjekke om fisken var moden for slakt, brukte ultralyd for å se på rognmengden.

Det jeg ville frem til var iallefall at i dette tilfellet er det jo ganske ålreit de driver oppdrett... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.