Gå til innhold
Fiskersiden

Flytedresser, anbefalinger


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Var og henet en Dam Hydroguard 2 delt hos Fisketid her om dagen, brukte den i dag. Den var SUVEREN. Var 16 minus men alikevel myk, tenkte nesten ikke på at man hadde på en flytedress... Sunridge, Abu, Kinetic osv som jeg har hatt før ble man svett og våt i. Her gikk det fint å traske igjennom skogen. Hadde på merino ull under, mellomplagg av flece. Frøs aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og henet en Dam Hydroguard 2 delt hos Fisketid her om dagen, brukte den i dag. Den var SUVEREN. Var 16 minus men alikevel myk, tenkte nesten ikke på at man hadde på en flytedress... Sunridge, Abu, Kinetic osv som jeg har hatt før ble man svett og våt i. Her gikk det fint å traske igjennom skogen. Hadde på merino ull under, mellomplagg av flece. Frøs aldri

:) Kan bare si meg enig. Dam Hyd.g er utrolig å ha på seg også i kulde. Så de som ikke har prøvd noe annet enn de gamle stive dressene har noe positivt i vente... Like myk og fin selv om det er kaldt, og utrolig lett i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis uhellet først er ute så hjelper det ikke å ligge i vannet å ønske seg en flytedress :cigar:

Er uhellet ute nå, vil ikke en flytevest gjøre all verdens nytte heller. Skulle je falle overbord ville jeg foretrukket en rask og kald avslutning uten flytedress fremfor en sein og enda kaldere avslutning med flytedress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uhellet ute nå, vil ikke en flytevest gjøre all verdens nytte heller. Skulle je falle overbord ville jeg foretrukket en rask og kald avslutning uten flytedress fremfor en sein og enda kaldere avslutning med flytedress

Tipper pipa får en annen lyd den dagen du tråkker gjennom isen. Det er stor forskjell på å komme seg tilbake på isen med og uten litt oppdrift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kaldt! Vært gjennom isen et par ganger da en var ung og vågal. Ispigger var tingen da.

Syns flytedresser er oppskrytt, er det kaldt vann vil de ikke hjelpe en, da må en gå for en slik dress som Blydonkern henviser til.

Nå har jeg ikke forsøkt det som er av flytedresser da jeg så meg lei på de, men ser en her blir omtalt som "myk". Hovedargumentet mitt mot de jeg har testet. Fladen, Abu, Mustad, Sunridge er at de var stive som stokker og umulig å "jobbe" i. Samt at de når det var fryktelig kaldt førte til at en ble svett og kald. Noen av disse var blytunge også. Velger derfor Thermo Suit når jeg må ha varmt tøy, flyteegenskaper ser jeg ikke på. Mener det er bortkastet, bedre med en liten oppblåsbar vest rundt nakken da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uhellet ute nå, vil ikke en flytevest gjøre all verdens nytte heller. Skulle je falle overbord ville jeg foretrukket en rask og kald avslutning uten flytedress fremfor en sein og enda kaldere avslutning med flytedress

Jeg har enda tilgode å tråkke gjennom isen på dybder over brysthøyde, Men har ramlet på havet både sommer og vinter, med og uten flytevest, iført støvler og kjeledress....

Heldigvis har været spillt passelig på lag! Respekterer både sjø og kulde, og drar ikke ut å arbeider/ fisker uten vest eller flytedress!! Er en habil svømmer, men det er ikke allverdens mye verdt når man først ligger å kaver....

Har desidert best erfaring med Regatta og helly Hansen's offshore-dresser :cigar: God isolasjons- og flyteevne, samt meget lett å bevege seg i.

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til innkjøp av Dam Hydroguard 2 delt i dag. Den virka smidig og fin, og den har fått mye skryt. Har ikke fått testa den ennå, men den skal få kjørt seg til neste uke-) Jeg er en spjærling på 1,79 cm og 70 kg. Prøvde forskjellige størrelser og fant ut at medium bukse og large jakke var perfekt for meg. Kosta 2000 hos M&M i Sarpsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier at flytedress ikke hjelper når man går igjennom isen tar virkelig feil!! Jo høyere du flyter i vannet, jo lettere flyter du i vannet. Det gjør at det er langt lettere å ta seg opp fra isen med ispigger feks med en uten flytedress. Er jo helt tullete å si at ett av de bedre sikkerhets verktøyene vi har er tull!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du absolutt rett i Remy, men tråden omhandler jo fordeler og ulemper med flytedresser. Jeg har aldri gått gjennom isen med flytedress og vil tro at den der vil kunne være til hjelp. Jeg er ikke like sikker på nytten av flytedress om en faller ombord fra en båt og det er fryktelig kaldt i vannet. Vil du da være i stand til å komme deg i land, eller opp i båten igjen? Mitt inntrykk er at alt for mange omtaler flytedress som overlevelsesdrakt og det er det vitterlig ikke. Skal en ha den minste sjans i iskaldt vann, må en ha husket å stramme evt mansjetter, og være flink med dødmannsnor... Hvem kan med hånden på hjerte si en har dødmannsnoren festet til seg hele tiden når en er ute i båt...

Og min erfaring med flytedresser er så som så, slik jeg prøvde å beskrive lenger opp her. Nå har jeg ikke testet alt som er av dresser, og heller ikke de dyreste, men det vil jeg heller ikke gjøre da jeg valgte bort flytedress da jeg ikke syntes disse var gode å jobbe i.

Det blir som å sitte i Namsin med en flytevest som ikke passer deg.

Mitt oppfatning er at når det er styggkaldt er det bedre med en oppblåsbar vest rundt nakken og skikkelig tøy ellers, fisker man fra båt er en coastkey minst like viktig som en redningsvest. TVILER sterkt på at mange her inne greier å svømme en 6-700 meter i 5 graders vann med flytedress på. Skal en "svømme" med disse blir det å komme seg på rygg å "padle" seg innover, dette er fryktelig energi krevende og tapper deg for krefter fortere enn man aner. Har ikke forsøkt i 5 grader selv, men har forsøkt i 17 og litt bølger, kom meg ikke til land, men var under en test så en kompis plukket meg opp med båten da en ikke orket mere. Det å komme seg opp i båt var heller ikke bare bare. Så under fiske fra båt alene i kulda er en avhengig av andre redskaper skal en overleve.

Til isfiske vil nok også jeg se på en flytedress som nyttig, men mine innlegg har først og fremst handlet om nytten når en fisker fra båt i kaldt vann alene. Da ser jeg nok på coastkey enhet som en større trygghet enn flytedress.

I vinterkalde sjøer er det nok de type dresser som blydonkern beskriver de eneste som er til særlig hjelp. Var vel en test i Fiskejournalen eller noe i fjor, der kom de også frem til at flytedresser ikke var all verdens til hjelp.

Så en bør ha i bakhode at det er en flytedress og merk at de ikke lenger annonseres som overlevelsesdresser, for det er de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRa båt er det noe annet, men plusset er om man omkommer så finner man deg lettere med enn uten. På isen er det dag og natt å komme seg opp. Man lever ikke noe spesielt lenger om man ikke holder seg helt i ro og får liten sirkulasjon av vann inn i dressen, men man blir :

1: funet, død eller levende

2: kommer seg MYE lettere opp av isen

3: fungerer bedre enn uten redningsvest på sjøen

4: ofte har de reflekser og sterke farger som bidrar i letingen

5: de bedre dressene holder deg varm og tørr når du fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødmannsknapp/ Coast key er selvsagt viktigere eller flytedress / vest.

Stikker båten i åpent hav, så er det ikke så mye å gjøre, men hvis du skulle forsøke å komme til land så vil du ha bedre mulighet i en flytedress som brukes riktig.

Og hvis du har dødmannsknapp og kommer deg oppi båten igjen etter å ha falt uti, uten båt med varme e.l. så har du større mulighet til å klare deg etterpå med flytedress med tanke på nedkjøling.

Så det er ikke helt sort/hvit, Har noen prøvd å svømme med oppblåsbar vest rundt halsen ? min påstand er at du "padler" fortere og mer effektivt på rygg i flytedress eller du svømmer med flytevest rundt halsen, husk at oppblåsbar flytevest holder omtrent hele kroppen under vann, i motsetning til flyte/redningsvest/dress, som har flyteelementer både foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et flyteplagg i verden som kan "redde" deg hvis du detter i sjøen,men de gir deg bedre kort på handa.Sikkerheten bør tas på alvor,om en gir ***** selv så er det ikke sikkert familien/kjæresten/barna dine gjør det samme.I isfiskepulken min har jeg alltid med ekstra ispigger og redningsline i tilfelle noen annen enn meg selv skulle råke ille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mottok jeg min Dam Hydroguard Premium 2-delt flytedress i størrelse XL fra fisketid.no

Dressen er stor i størrelse. Jeg er 187cm og 94kg og XL ble for stor for meg spesielt i bukse delen.

Jeg kommer derfor til å returnere denne og bestille en ny i størrelse L.

Når det gjelder selve produktet kjentes denne svært behagelig ut. Ikke stiv i det hele tatt og veldig mye lettere en min tidligere flytedress fra Sundridge (vel og merke en 5-6 år gammel modell). Skal bli artig å teste ut dressen i praksis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes buksedelen var litt stor i forhold til jakkedelen selv. Derfor kjøpte jeg large jakke og medium bukse. Testa den på isen i dag. Veldig fornøyd. Veldig komfortabel og like varm som den 2-delte Mustad dressen min, om ikke varmere. Sikker på at xl jakke blir for stort til deg? Med litt klær under dressen kunne ikke jeg hatt noe mindre enn L og jeg er 8 cm kortere og 24 kilo letter enn deg.

Endret av JørgenØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skulle fått skreddersydd slike dresser. Men så lenge det går an å trikse med forskjellig størrelse på bukse og jakke så blir det bortimot perfekt uansett -)

Edit: Jeg har masse smuler i tastaturet, så det blir en og annen trykkfeil. _)

Endret av JørgenØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes buksedelen var litt stor i forhold til jakkedelen selv. Derfor kjøpte jeg large jakke og medium bukse. Testa den på isen i dag. Veldig fornøyd. Veldig komfortabel og like varm som den 2-delte Mustad dressen min, om ikke varmere. Sikker på at xl jakke blir for stort til deg? Med litt klær under dressen kunne ikke jeg hatt noe mindre enn L og jeg er 8 cm kortere og 24 kilo letter enn deg.

Både buksen og jakken var veldige vide i målene. Kunne lett ha plassert en gåsedunpute i mageregionen på både jakken og buksen, så føler meg rimelig sikker på at Large vil passe bra :fish: Armlengden i XL var forøvrig ikke så gale, men volume messig var den altfor stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Både buksen og jakken var veldige vide i målene. Kunne lett ha plassert en gåsedunpute i mageregionen på både jakken og buksen, så føler meg rimelig sikker på at Large vil passe bra :) Armlengden i XL var forøvrig ikke så gale, men volume messig var den altfor stor.

Størrelse L passet perfekt :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa Dam-dressen nå og er godt fornøyd. Jeg var mest skeptisk til vanntettheten da jeg kjøpte den, men ble positivt overrasket. En hel dag med sludd/snø, og jeg var fortsatt knusktørr, men etter ca 5-6 timer i konstant øsende regn trakk det litt vann igjennom på ermene, men knusktørr overalt ellers. Har fortsatt tilgode å fryse med denne dressen på. Veldig myk og fin, føles nesten som en vanlig varmedress. Plastmaterialet i remstrammerene til remmene som skal holde jakka nede når man går i vannet er av semmer kvalitet og brakk da jeg satt meg på den. Trur den kommer til å revne litt både her og der etterhvert som den får kjørt seg da ytterstoffet virker veldig tynt, men trur den bør funke et par år for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med hardtesting av dressen, så i tillegg til fiske får den være med på fototurer i snåen og aketurer med ungene osv osv - ingen merkbare problemer enda. De remstrammerene er beregnet til å stramme inn rundt beina, Jørgen, ikke til å sitte på... Slik er det med alle ting - feilbruk øker sjansen for at ting går i stykker ;-) Jeg har for lengst funnet ut at mobiltelfoner f.eks - de er ICKE til å sitte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobiler, solbriller, bikkjer, unger osv er ikke til å sitte på. Har kun fått testa dressen i stua foreløpig. Altså DAM dressen. Holdt greit varmen der. Ble selvfølgelig mildt nå som isfiskeutstyret ankom så går og håper på ti kalde over en lang periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med hardtesting av dressen, så i tillegg til fiske får den være med på fototurer i snåen og aketurer med ungene osv osv - ingen merkbare problemer enda. De remstrammerene er beregnet til å stramme inn rundt beina, Jørgen, ikke til å sitte på... Slik er det med alle ting - feilbruk øker sjansen for at ting går i stykker ;-) Jeg har for lengst funnet ut at mobiltelfoner f.eks - de er ICKE til å sitte på...

Det er veldig fort gjort å sette seg på den. :closedeyes: Hadde de vært av god kvalitet kunne man herjet masse med de uten at de hadde gått i stykker. Riktig utformelse samt plastmateriale som funker i kulde må til. -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Jeg ville foretrukket å fryse ihjel framfor å drukne any day!

Vil også tro at det fort er lettere å komme seg ut av vannet med flytedress enn redningsvest på sjøen grunna at du flyter høyere i vannet, men flytedressen snur deg vel ikke i vannet. Jeg bruker ikke flytedress (har aldri klart å handle en) så jeg fisker stort sett fra veldig trygge plasser på vinteren. Det er også lurt å ha en planlagt rute ut av vannet både sommer og vinter hvis uhellet først er ute.

På isen ville jeg ikke fiska uten dress. Jeg tør egentlig ikke uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.