Gå til innhold
Fiskersiden

Rio Ebro 12-17/12, obs bildetung tråd!


AAB
 Share

Recommended Posts

Endelig ble det en tur ned til Ebros bredder igjen, og vi fikk oppleve flere storfangster også denne gangen fordi om været var surt og kaldt til tider. Med på turen var fiskeguide Øystein Sollien, Eirik Eide og undertegnede.

15792_s.jpg

Første fiskedøgnet ble brukt oppe i Rio Segre, en sideelv til Ebro, og utstyret ble rigget i spenning. Segre er kjent for rekordvekter på malle og karpe, men nå var vanntemperaturen veldig lav med bare 4 grader, så det kunne bli hardt å få masse action.

15793_s.jpg

Kvelden har kommet og det følges med på stengene. Troen på run var der da det var tatt karper på 19, 21 og 23kg på swimmen bortenfor oss bare et par dager før vi kom. Nå satt det noen tyskere der, og de hadde fått karpe på 13,2kg.

I 21 tiden på kvelden kom endelig runnet, og etter en rolig og tung fight

15794_s.jpg

kom denne karpeklumpen opp på matta! En herlig start og helt klart ny pers for min del.

15795_s.jpg

Vekta viste 14,4kg, og den gamle persen på 9,9kg var knust!

15796_s.jpg

Veldig fornøyd karpefisker med en flott skjellkarpe på 14,4kg.

Etter denne starten ble den helt dødt, og også andre meitere i området ga opp pga av lave temperaturer. Alle flyttet ned i Ebro der det var varmere i vannet og mer aktivitet. Øystein kom i kontakt med noen lokale spanske karpefiskere, og de tipset oss om en ganske ny plass de hadde "laget". De hadde fått karper opp til 19kg der pluss hatt kontakt med maller, så det hørtes lovende ut. De skulle ikke fiske på en uke, så vi fikk ta over plassen så lenge.

15797_s.jpg

Fiskecampen ble rigget så raskt som mulig på den nye og mer idylliske plassen nede i Ebro. Nå så alt mye bedre ut. Her måtte det bli fisk!

15798_s.jpg

Her bodde guiden(Øystein) hele uka, og fikk også fisket litt selv da vi andre var på hotellet om natta.

15799_s.jpg

På fredag morgen løsnet fisket, Øystein fikk denne lille malla på 145cm og ca 30kg på ene karpestanga før Eirik og Jeg kom ned til plassen. Kult, da var det i hvertfall muligheter her.

15800_s.jpg

Mallerig, takkelmateriale og pellets. Malleriggen vi brukte var en karperig i XXXL med kraftige Owner svirvler, fortomsbraid på 220lb og Owner Offshore kroker i 8/0. Her skulle ikke ting ryke! Tidligere har diverse kroker opp i 6/0 blitt rettet ut i knallharde kamper med store maller i nærheten av div snag.

15801_s.jpg

Her har jeg hektet på en lang pelletsstringer av pva på kroken for litt presis foring.

15802_s.jpg

Malletakkel med halvkilos søkke klart for utroing til swimmen. Håret med 3 store pellets på har blitt lagt i en stor pva-bag som er fylt opp med masse små "actionpellets".

15803_s.jpg

Stengene er klare for mallerun i grålysningen og Øystein følger med.

15804_s.jpg

Som lyn fra klar himmel bøyer ene stanga mi seg dypt og alarmen hyler, og plutselig står jeg der med en veldig tung og sint fisk i andre enden!

15805_s.jpg

Øystein gjør seg klar for mallelanding med vadere og skinnhansker, mens jeg prøver å få kontroll på malla langt der ute i elva.

15806_s.jpg

Stanga flater ut i et tungt utras, og det er bare å holde fast med begge hender mens bremsen skriker! Denne virker stor!

15807_s.jpg

Øystein sikrer stormalla med et par gode grep. Yessssss!

15808_s.jpg

Kroken satt godt i nedre munnvika, så takkelet fungerte bra.

15809_s.jpg

Malla dras opp i veienettet slik at vi kan løfte fisken opp på platået der vi fisket i fra. Det var slitsomme 1,5m pga sleip leire og tung malle!

15810_s.jpg

Malla veies ved hjelp av ene åra til foringsbåten, og vekta viste 70kg! Veldig bra!

15811_s.jpg

En litt sliten og stolt fisker med malle på 215cm og 70kg på veienettet!

15812_s.jpg

Mallene er helt klart noen fantastiske fisker!

15813_s.jpg

En siste posering i vannkanten før malla fikk svømme ut igjen i dypet for å gomle mere pellets, kreps og småkarper.

15814_s.jpg

En enkel line aligner karperig med 25lb carp silk, Owner Flyliner nr 1 og 145g boltsøkke. Brukte en balansert 28mm pellet som krokagn. Denne riggen fungerte veldig bra for min del hele uka.

15815_s.jpg

Midt på dagen var det plutselig karpeaction, og her har jeg kroka en tung fisk.

15816_s.jpg

Vel oppe på matta kunne vi beskue en kraftig og bred karperygg.

Her lukta det ny pers igjen!

15817_s.jpg

Vekta viste 15,9kg og målebåndet hele 99cm! Det var virkelig min dag!

Det var også en ny karperekord for Northflex-Safaris!

15818_s.jpg

Et bilde til med godkarpa på 15,9kg!

15819_s.jpg

Malletakkel og litt foringspellets klart for utroing.

15820_s.jpg

Øystein rodde flittig ut nye krokagn og holdt foringa i gang ute på de forskjellige swimmene.

15821_s.jpg

Eirik holder i den mallestanga som roes ut, og passer på at alt strammer seg opp riktig i strømmen.

15822_s.jpg

Da mørket kom var det Eirik sin tur til å måle krefter med mallene. Det var hans Ebrodebut, og han fikk helt klart kjent på kreftene og tyngden til en hissig elvemalle!

15823_s.jpg

Det pumpes hardt for å vinne litt snøre!

15824_s.jpg

Det var brådypt der vi fisket, så fiskene gikk tungt nede i dypet nære land.

15825_s.jpg

Eirik legger seg skikkelig bakpå for å løfte malla opp de siste meterne! Det knaket i både gutten og mallestanga! Øystein sto klar med landingshanskene og lyste ut i mørket.

15826_s.jpg

Den første malla til Eirik er endelig sikret, og det kan pustes litt i bakken.

15827_s.jpg

Eirik i vannet med en flott malle på 55kg og 194cm!

15828_s.jpg

Malla betraktes grundig av fiskeren selv.

15829_s.jpg

Heldigvis er disse store rovfiskene veldig rolige når man holder i dem, så man kan ta en ekstra titt på dem. Men de svømmer fort avgårde da man slipper taket.

15830_s.jpg

Midt oppe i alt "mallekaoset" hyler det til på karpestanga mi, og det er nesten som å kroke moder jord. Shit, malle her også!

15831_s.jpg

Karpeutstyret presses til det ytterste, og vi regner med at noe skal ryke hvert øyeblikk! Det var bare å ta tiden til hjelp, så lenge utstyret og krokfestet holdt.

15832_s.jpg

Strekket i den 0,39mm tykke monosena reddet nok krokfestet og fangsten, og denne mallekjeften kom tilslutt til syne.

15833_s.jpg

Malla var 170cm lang og godkjente 46kg tung! Det var en bra vom på denne fisken gitt.

15834_s.jpg

Litt senere på kvelden røsker det hissig i den nederste mallestanga på podn, og jeg har igjen kontakt med en stor fisk.

15835_s.jpg

Denne fisken fighter også tung inne ved land, og Øystein får etterhvert tak i en malle med et veldig stort hode og en lang kropp.

15836_s.jpg

Brystfinnene på denne malla var veldig store.

15837_s.jpg

Det var ikke så lett å få ei sleip malle på 221cm opp i veienettet! Fisken var lang, men litt tynn i kroppen.

15838_s.jpg

Undertegnede prøver å få kontroll på 64kg og 221cm med hissig malle!

15839_s.jpg

En ny dag, og nytt karpegodt pluss krokagn skal roes ut på swimmen. Eirik testa litt kombo med halve boilies og div pellets.

15840_s.jpg

Øystein ror ut, og Eirik kontrollerer stang og sene. Jeg fisket med den nedre karpestanga på kasteavstand.

15841_s.jpg

Det ble karpesuksess på gutta! Øystein hadde alt ei storkarpe i håven da vi kom om morgenen, og Eirik fikk run ganske så fort, så det ble en dobbelposering med to storfornøyde karer. Eirik sin karpe var 12,8kg og 90cm og Øystein sin hele 16,1kg og 99cm! Nok en ny rekord for Northflex-Safaris.

15842_s.jpg

Øystein med 16,1kg 24 karat elveguld!

15843_s.jpg

Eirik med sin nye karpepers på 12,8kg og 90cm!

15844_s.jpg

De er kraftige over ryggen disse karpene!

15845_s.jpg

Ha det bra, og hils de andre storkarpene!

15846_s.jpg

Det ble også tid til litt varm lunsj mellom karpefightene!

15847_s.jpg

Karpestengene i kveldsmørket.

15848_s.jpg

Eirik har fått run i mørket og kjemper mot en veldig tung motstander på det "lette" utstyret. Malle?

15849_s.jpg

Jo da, nok en stor malle ble presset opp og inn på karpestanga etter en lang og seig kamp. Det var heldigvis lite med snag rundt der vi fisket, for ellers hadde dette aldri gått bra.

15850_s.jpg

Malla veide 50kg og var 191cm lang, og dette var helt klart en stor "seier" for Eirik da han tidligere hadde mistet flere store fisk på mallestengene.

15851_s.jpg

En glad og slimete gutt!

15852_s.jpg

Siste dagen startet karpemessig for min del med stor fisk, og her måler jeg ei flott skjellkarpe til 87cm.

15853_s.jpg

Undertegnede med karpe på 12,7kg og 87cm.

15854_s.jpg

Og ut på dypet igjen!

15855_s.jpg

Her er det en rund karpe på 82cm! Fin kondis!

15856_s.jpg

Karpe på 82cm og 10,3kg!

15857_s.jpg

Alarmen piper igjen. Er det nytt run på gang?

15858_s.jpg

Nok et koselig karpetryne!

15859_s.jpg

Flere av karpene hadde flotte farger på finnene!

15860_s.jpg

Undertegnede med turens siste karpe på 13,9kg og 94cm. Denne fighta veldig bra enda vannet var relativt kaldt.

15861_s.jpg

Eirik avslutta med en flott malle på 46kg og 182cm.

15862_s.jpg

Malla i full lengde.

15863_s.jpg

Eirik hjelper den siste malla avgårde ut i elva igjen,

15864_s.jpg

og malla plasker til med halen som takk!

Det var den turen, kort fortalt!

Det blir helt sikkert nye og fler turer ned til den spennende Rio Ebro på oss, og jeg kan anbefale alle andre å ta turen selv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt var vel litt drøyt, og det samme var disse fiskene. Mine knurr på 250 gram på tilsvarende utstyr er liksom.... ganske kjipe greier i forhold til dette. Bøyer meg, nei, legger meg og ruller i støvet og må si at dette var den feteste rapporten jeg har lest noen gang fra Ebro. Selv om dere vel har større malle fra før, så var vel antall og totaltur råere enn noensinne?

Kult med bilder av tacklene og oppsettene også. Herlig, og rått! God jul til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIIIIIINE fiskene! :lol:

Kjenner suget etter å komme seg nedover igjenn er MERKBART etter å ha lest denne fangstrapporten,

Godt kona har skjønt at Ebro turen er en "tradisjon" som ikke må røres ved :lol::)

(En advarsel til alle som tenker tanken på å fiske i Ebro.....det er "vanedannende" så det holder!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial rapport! Skulle ønske jeg hadde kapital til å komme meg mer ut av Norge enn jeg har gitt. Malletur til Ebro, surffiske etter hai i Namibia eller surffiske etter no' svært utenlands generelt måtte er noe jeg absolutt skulle ønske meg!

Syns det var artig å se hva slags tackler og agn som ble brukt under ekspedisjonen.

Er det kveitepellets dere brukte til mallene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIIIIIINE fiskene! :)

Kjenner suget etter å komme seg nedover igjenn er MERKBART etter å ha lest denne fangstrapporten,

Godt kona har skjønt at Ebro turen er en "tradisjon" som ikke må røres ved :):)

(En advarsel til alle som tenker tanken på å fiske i Ebro.....det er "vanedannende" så det holder!!!)

he he, ja trykket er faretruende høyt allerede! Dette er helt klart en tradisjon som må holdes i hevd, og til alle "rookies"; dette er farlig vanedannende. Man bare MÅ ha det. Så ikke kom etterpå å si at dere ikke var advart! ;):):D

Grattis til gutta for en fantastisk tur, og godt nytt (malle)år til alle sammen! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.