Gå til innhold
Fiskersiden

Må kvitte meg med fordommer


Arbiter
 Share

Recommended Posts

Fordi jeg merker jeg har mange mot meitefiske.

Her fisker man snåle fisk med rare navn som "selje" og "rips" og sånn. (tror de finner på navna sjøl, dessuten har disse fiskene rare lepper)

Tacklene ser ut som deler til modellflybygging.

Så mates fisken med mais og oliven iblandet diverse krydder, og dette kalles "Naturlig agn"

Jadda, kjempenaturlig for en fisk å spise fyrstekake og Cheez Doodles!

Dette rulles til baller som kastes ut i vannet DAGEN FØR man drar på fisketur.

Åsså fisker man samme fisken flere ganger. (Rekorden må da variere med hvor hvor mange kanapéer denne fisken har spist i løpet av natten.)

Så fisker man alltid med Standvad, og har alskens dubbetitter for å si fra når det napper, slik kan fiskeren sitte der å drømme om sofa'n hjemme, eller bøker man ikke har lest. (For de ER vel sportsfiskernes versjon av bibliotekarer, sant?)

Er det bare meg, eller er det andre som har slik fornemmelse av dette fisket?

PS! (for de som evt. ikke skjønner det) [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arbiter

Fordi jeg merker jeg har mange mot meitefiske.

Her fisker man snåle fisk med rare navn som "selje" og "rips" og sånn. (tror de finner på navna sjøl, dessuten har disse fiskene rare lepper)

[ ;) ]- En meiter er naturlig belest og kjenner til metoder for å presse ut informasjon av lokalbefolkning for å finne nye og spennende fisker. Dette medfører et en til enhver tid må kunne alle lokale fiskenavn slik at ethvert pip på dialekt kan tolkes dithen om det gjelder fiskplasser. Dette kan selvsagt også brukes til å lure de som ikke har med seg lingvistikken.[ ;) ][ :D ]

Tacklene ser ut som deler til modellflybygging.

[ :D ]Yepp - noen ganger er de det også, jeg bruker plastrør fra styrestag som glidebom f.eks.[ :D ]

Så mates fisken med mais og oliven iblandet diverse krydder, og dette kalles "Naturlig agn"

[8D]- En meiter deler godene med fisken sin, dette er helt naturlig.[ :D ]

Jadda, kjempenaturlig for en fisk å spise fyrstekake og Cheez Doodles!

Dette rulles til baller som kastes ut i vannet DAGEN FØR man drar på fisketur.

[|)]Vi er på fornavn med mange fisker som har levd på fyrstekake og Doodles siden de var yngel, og de hadde aldri vært de de er i dag uten et så viktig kosttilskudd. Og ja - så kom ikke å si at det er latmannsfiske. Krever noen ganger ukesvis med forberedelser. Og for ikke å glemme minst 3-4 timer med rigging av utstyr og grill på swim'n foran den medbrakte lenestolen.[ :) ]

Åsså fisker man samme fisken flere ganger. (Rekorden må da variere med hvor hvor mange kanapéer denne fisken har spist i løpet av natten.)

[ :) ]All fisk spiser hele tiden, vi gir dem bare mer å spise litt av tiden. At samme fisk noen ganger er ekstra ivrig synes vi bare er koselig.[:I]

Så fisker man alltid med Standva[?], og har alskens dubbetitter for å si fra når det napper, slik kan fiskeren sitte der å drømme om sofa'n hjemme, eller bøker man ikke har lest. (For de ER vel sportsfiskernes versjon av bibliotekarer, sant?)

[ ;) ]- Ja vi er beleste, og kan mest. Det ble bevist da de var meitere som vant konken på festen på lørdag[ :D ][ :D ]

Er det bare meg, eller er det andre som har slik fornemmelse av dette fisket?

PS! (for de som evt. ikke skjønner det) [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arbiter

Og dessuten så har vi den mystiske "Fisk på to bokstaver" i kryssord.

Nei, det er ikke ur, for det skrives "Uer"

Såh det såh.

den mystiske fisken på to bokstaver er nok ål, for den vanlige, id, har vel alle fått med seg[|)]

Ellers syntes jeg din formulereing av meitebegrepet var meget treffende (selv om jeg ofte har med en bok ut).[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du syntes alt dette er rart.

F.eks "Dette rulles til baller som kastes ut i vannet DAGEN FØR man drar på fisketur."

Dette er jo selvølgelig får å trekke fisken til stedet, og at de blir eller kommer dit igjen neste dag i håp om mer mat.

Hva er rart med det?

Syntes innlegget var usakelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den som intet vet, allting frykter." sier et ordtak. Mange provinsfiskere som lider under dette, men det er håp. Det er bare å tilegne seg kunnskap, lære noe om det man ikke vet, stille kunnskapshungrige spørsmål. For en som alltid har spist med hendene er gaffel et snodig og skremmende objekt, men for oss andre..... ;-) Er ikke ønsket om læring tilstede, ja da tier man og fortsetter med det man holdt på med. Enkle leveregler egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

"Den som intet vet, allting frykter." sier et ordtak. Mange provinsfiskere som lider under dette, men det er håp. Det er bare å tilegne seg kunnskap, lære noe om det man ikke vet, stille kunnskapshungrige spørsmål. For en som alltid har spist med hendene er gaffel et snodig og skremmende objekt, men for oss andre..... ;-) Er ikke ønsket om læring tilstede, ja da tier man og fortsetter med det man holdt på med. Enkle leveregler egentlig.

enig med deg der ja Frisch[ :D ]

største grunn til fordommer er uten tvil uvitenhet. sett deg inn i nye ting med åpent sinn, ikke for å finne ut hvor dårlig det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

"Den som intet vet, allting frykter." sier et ordtak. Mange provinsfiskere som lider under dette, men det er håp.

"Provinsfiskere" [ :D ] Det er jo en grunn til stålet og jernalderen kom endel århundrer senere til Norge enn sørligere deler av Europa. Det er en grunn til at Norge var mot plastski, V-stil og skøyting også.

I England og Frankrike er moderne meitefiske utbredt, men stort utvalg i utstyr, og mange dyktige utøvere. Det samme kan vel sies om det sentrale østlandet i Norge, relativt sett selvsagt. Fisker du med sluk i USA er stanga gjerne minst èn meter kortere enn hva en europeer ville ha brukt. Moderne meitefiske i USA? Ikke særlig utbredt om man skal dømme ut fra utvalget til Cabelas og Bass Pro Shop. Det samme kan vel sies om utvalget i fiskeutstyr i grisgrendte strøk i Norge. Du får ikke akkurat kjøpt elektroniske nappvarslere eller wagglere i hobbyfiskehylla på den lokale OBS'en. Men folk i både USA, Vestlandet og Trønderlag lærer sikkert meitefiske litt etter litt de neste tiårene.

Er det bare meg som ser den åpenbare sammenhengen mellom sivilisasjon, kulturell dannelse og meitefiske? [8D]

(Om noen skulle være i tvil, så synes jeg fluefiske er morsomt, tross alt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

sitat:Opprinnelig postet av SMS

sitat:

Er det bare meg som ser den åpenbare sammenhengen mellom sivilisasjon, kulturell dannelse og meitefiske? [8D]

Helt konge kommentar, eller hva KIS og Remy? [ :D ]

Alt blir vel et definisjons spm her tror jeg:-)

Verdens karpefiske land nr 1 er vel England, landet som har gitt oss sur nedbør, varmt øl og venstrekjøring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Er det bare meg som ser den åpenbare sammenhengen mellom sivilisasjon, kulturell dannelse og meitefiske? [8D]

Riktig nok mange meitere på østlandet, men det er ikke akkurat det sentrale østlandsområdet jeg forbinder med kulturell dannelse[ :) ]

Kan vel heller ikke se hva som er sivilisert med å frese rundt i bil, drikke hjemmebrent og tjuvjakte ulv[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

England har i tillegg gitt oss ekkel fettkokt mat og stygge damer, men samtidig er det vel det landet som har æren for at det ble stangfisket i dette landet. Frankrike har gitt oss språklig arroganse, men samtidig også bedre mat og brudar....

Det er jo noe som heter at det er greit å kunne alt på fransk unntatt språket! [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIS SA: Verdens karpefiske land nr 1 er vel England, landet som har gitt oss sur nedbør, varmt øl og venstrekjøring:-). Og så ga de oss fluefisket også..ja og sportsfiske som begrep og Isac walton og Arsenal og Liverpool og Pink Floyd og Queen og kong Haakons livlege...!! Mye som kommer defra gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMSEr det bare meg som ser den åpenbare sammenhengen mellom sivilisasjon, kulturell dannelse og meitefiske? [8D]

Støtter også opp om denne! [ :D ] Og det er ikke bare meite vi har fått fra England. ALT sportsfiske stammer fra England. Men snobbete tørrfluefiske i engelske kalkstrømmer er akkurat like 'meningsløst' som snobbete karpemeite i lukkede engelske vann hvor det koster tusenvis av kroner for å dyppe boilien noen timer, og hvor alle karpene har egne navn og har vært på land hundrevis av ganger. Selv om britene var først ute, har sportsfiskere fra andre land ført britenes ideer videre, men med en mye mer åpen og pragmatisk holdning til det man driver med. Og når det kommer til stykket er det ikke hvilken metode man bruker som betyr noe, men at valget av metode er gjennomtenkt og velbegrunnet. Man bruker den metoden som er mest hensiktmessig, og som gir best sport og opplevelse TOTALT SETT. Og uten å kritisere noen METODE (alle metoder har sine fordeler og ulemper), mitt inntrykk er at meitere JEVNT OVER er mer pragmatiske enn fluefiskere. Og selv om det finnes haugevis med unntak så har man vel et inntrykk av at mange fluefiskere fisker med flue uansett. De fleste som i utgangspunktet definerer seg som 'meitere' går ikke av veien for å prøve andre metoder, fluefiske inkludert, hvis dette er det som skal til for å oppnå fremgang... Med andre ord, det er flere metodefanatikere blant fluefiskerne enn blant meiterne. Spørsmålet er hvor god fisker man er hvis man ikke evner å stille kritiske spørsmål ved det man selv driver med, inkludert valg av metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Arsenal og Liverpool kunne de ha spart seg med :-)

Liverpool kunne vi kanskje ha blitt spart for, men Karpemeite, Arsenal, Pink Floyd og ale er jo kultur og dannelse på høyeste plan! [ ;) ]

PS: Eks-Arsenal keeper, David 'Safe Hands' Seaman er jo en svært ivrig karpemeiter for de som ikke visste det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.