Gå til innhold
Fiskersiden

Randselva


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Jada. Kjempet et par timer med fisken på bildet. Bildet lyver litt, jeg har nemlig grusomt store hender :)

Nei, meg bekjent var det ingen som fikk i går. Jeg hadde en kontakt på ei lita flue, men det er ikke sikkert at det var en storfisk.

Men vi observerte et par stykker.

Klart det er mulig på denne vannstanden. Ble tatt fisk seinest mandag, og da lå den vel muligens på 40?

Skitt fiske! Ikke helt umulig at jeg kommer en tur igjen freda'n allerede. Time vil shåv.

Randselva%2007%201.jpg

Jan.

herlig jan.

fisket i dag tidelig jeg jan . ikke noe fisk og se. men som du sier det er ikke noe problem og fiske på denne vannstanden.

For de som er int er vannstanden nå på .

RINGERIKS-KRAFT 06.09.2007

* Vannstand i Randsfjorden 2,56 m

* Vannføring i Randselva: 21,8 m3/s

Glemmer aldri da min far fortalte om en historie om en monsterørret som hadde gått i garnet i forbindelse med stamfiske. Det var flere år siden dette skjedde. Storørreten dro med seg hele garnet og båten oppover i elva i sakte film. Det er ganske sterk strøm på den strekningen. De mistet fisken desverre, men garnet var helt ødelagt. De kunne se fisken ploge i vannflata da det skjedde. Antatt vekt var ca 15-18 kg.

hehe tviler sterkt . ørreten er sprek men :)

Noen som fant ut dette med kort salg?

Fant ikke noe på www.randselva.com

sorry siden er under oppdatering. men nå er det jo som sakt fisketid :P

men dette vil komme ettervært.

man får kjøpt kort på jakt og fiskeboden-kremertorget- samt at det er kasser ved elven hvor man får kjøpt fiskekort. sle (parkering) (og nede med hvalsmoen) er det kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ÅRETS BLUNDER: Bilen pakket og klar, skulle bare ned i kjelleren og hente vadebuksa og skoa. Men de fant jeg ikke, kanskje var de oppe i kottet? Nei, det var de ikke. Hvor pokker kan dette være, glemt det noe sted? Da slo det meg at de ligger i en søppelkasse i Varangerbotn i Finnmark :) Jeg kastet de fordi de var våte og hadde noen små hull da jeg var i Finnmark og skulle hjem, skoene hadde jeg gått filten av etter all gåingen (Reddington sko). S dro jeg til XXL, men min størrelse hadde de ikke.... Espen kan låne meg en loop bukse med hull i røva, men uten sko. Da falt denne fisketuren for godfisk gitt. :D:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅRETS BLUNDER: Bilen pakket og klar, skulle bare ned i kjelleren og hente vadebuksa og skoa. Men de fant jeg ikke, kanskje var de oppe i kottet? Nei, det var de ikke. Hvor pokker kan dette være, glemt det noe sted? Da slo det meg at de ligger i en søppelkasse i Varangerbotn i Finnmark :lol: Jeg kastet de fordi de var våte og hadde noen små hull da jeg var i Finnmark og skulle hjem, skoene hadde jeg gått filten av etter all gåingen (Reddington sko). S dro jeg til XXL, men min størrelse hadde de ikke.... Espen kan låne meg en loop bukse med hull i røva, men uten sko. Da falt denne fisketuren for godfisk gitt. :lol::(

Hølet i rompa hadde du kommet unna med, du trenger ikke gå så langt ut for det meste. Også kunne du ha brukt hullemaskinen på lakkskoa dine, de bruker du jo sikkert sjelden likevel. Hadde de bare størrelse XXL på XXL?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg noen timer i elva i dag morres, ovenfor og nedenfor brua ved Hvalsmoen. Møtte en slukfisker der som hadde fått to gjedder.

Ikke helt dødt i elva, når lyset kom så jeg en pen fisk hoppe, det ga iallefall litt inspirasjon.

Prøvde også litt nedenfor jernbanebrua. Traff en der som sa han hadde sett en som fikk fisk i natt, 5,4 kg. Tror det var det. Håper ikke jeg lyver nå...hehe

Ellers ble det litt kjøring frem og tilbake før jeg fant fiskekort boksen. Legger ved et bilde med en rød ring der den er plassert. Det er ved en bussholdeplass.

Hvalsmoen.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kjøre ruten fra hønefoss sentrum.

http://www.gulesider.no/kart/map.c?lne=&st...t2=MAP&imgt=MAP

Da havner du på denne parkeringen.

normal_P9080091.JPG

Innerst på denne parkeringen er det kortkasse.

samt denne på hvalsmoen

normal_P9080083.JPG

Endret av randselva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bra med et kartet ( http://www.randselva.com/modules.php?name=...=article&sid=26 )

Hvordan er fisket der nå? Har ikke sett noen ferske rapportet om fisk derfra

Og skjønner kveld/natt og morgen er best der, men tas det noe på dagen også?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh..

Jaggu på tide jeg fant denna sida her gitt. Interessen er stigende igjen, for å si det mildt. Synd det snart er slutt på Ørret sesongen.

Har store planer om å ta en tur hit imorgen! Regner med det fortsatt er lov å fiske her...?

Bor jo ikke så langt unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bra med et kartet ( http://www.randselva.com/modules.php?name=...=article&sid=26 )

Hvordan er fisket der nå? Har ikke sett noen ferske rapportet om fisk derfra

Og skjønner kveld/natt og morgen er best der, men tas det noe på dagen også?

Det ble kjørt av 4 fisker i dag på flue på morgen kvisten 05.00 til 11.00 på denne tiden ble det mistet 4 fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh..

Jaggu på tide jeg fant denna sida her gitt. Interessen er stigende igjen, for å si det mildt. Synd det snart er slutt på Ørret sesongen.

Har store planer om å ta en tur hit imorgen! Regner med det fortsatt er lov å fiske her...?

Bor jo ikke så langt unna :)

Det er fiske ut september etter hva jeg forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet tilbake fra elva nå.

Fisket fra 11 - 17.

Innenfor samme timen slo det fordundre meg på 2 storfisk, først i strømkanten på andre sia, og deretter midt i elva 40 meter lenger ned, Sle.

Den første satt i 5 sekunder... og så... borte...

Den andre satt i 20 sekunder, den fikk jeg se, en skikkelig bamse av en hannfisk, rett i været, før den kom i etthundre rett mot meg oppstrøms, og jeg tok inn slakken på klumpen som mannen med ljåen. Borte...

Det var da som **** da, at de ikke skal la seg kroke skikkelig? Men det er klart, disse hannfiskene har jo kjever av stål.

Skal sies at jeg fisket med små dobbelkroker, Partridge double size 9. Så ut som om små fluer var tingen i dag, men de skal jo sitte også... Den første fisken lot jeg få tid. Når den andre tok, følte jeg at denna gangen sitter'n ja, venta litt, og dro så til litt godt for å sikre den, men neeeida... kom som en torpedo mot meg gjorde den, og det var det.

Bevares, moro å kjenne to såpass fine fisk på stanga, men litt stusslig ble det at jeg måtte ta til takke med en halvkilosfisk landet litt seinere. Ble selvsagt satt ut igjen.

Så, til de som tror de ikke kan ta fisk der på dagtid, og på liten vannstand (20), tro om igjen. Men fisk ut strekkene godt, med både korte og lange kast, og sett fart i flua. Det var medisinen i dag. Jeg bruker 3 timer jeg, på det korte strekket ved Sle, fra svingen oppe til svingen nede. Vel og merke der jeg ikke har fiskere travandes etter meg.

Drømmer nok om storfisk i natt...

Men hvor var Remy??? Ja, hvor var du? Skulle ikke du være der da? Hjemme og spiste godteri du tenker jeg.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du mista begge, men bra gjort å greie å få 2 stk med tanke på hvor stille det vistnok har vært de siste dagene.

Jeg var der (for første gang med fiskeutstyr) i går kveld og på morgenen i dag - og var ikke borti skikkelig fisk. Så ikke skikkelig fisk en gang - bare hørte 2 plask i mørket som virket voldsomme. Fikk likevel et positivt inntrykk av elva. Både pga det hyggelige miljøet langs elva og de fine fiskeplassene (bare fisken som manglet :P )

Fisket øvre del - fra demningen der fiskens vandring stopper og ned til Sle. Her er noen bilder ovenifra og ned:

"Kanalen" - her er det visst slukfiskerene som regjerer - dag og natt

1609200716095lq5dBNcgCblKXmSiK.jpg?90

160920071613t4E8YC5fpe38kODlWD.jpg?95

Men nedenfor er det fine plasser for fluefiske

160920071614mM6BOAkwHD4Jxq6fc8.jpg?4

Litt plunrete å vade der i mørket pga enkelte store glatte steiner, men i dagslys var det bare en lek

Stakk en tur innom Vaskeplassen før jeg dro hjem, men fikk ikke noe annet enn småørret der heller.

16092007161591fd6v8P32gf7vdjFB.jpg?55

Men jeg så det var noen som hadde hatt større hell og fått en flott gjedde, men så hadde de jammen greid å glemme den igjen :o

160920071618R4fyLVoOGfsniTOPc5.jpg?22

Tipper de ble lei seg da de kom hjem og oppdaget det, og sannsynligvis er det folk langveis fra siden de ikke kjørte tilbake og hentet den da de oppdaget tabben.

Vel, vel. Jeg fikk bare hilse på småtasser som dette denne gangen:

1609200716194Bot7drNcFq7tdxESJ.jpg?21

Men neste gang går det kanskje bedre ;)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var her for første gang om lørdagen selv. Hadde med stanga, men var her mest for å se ann spots'a. Har ihvertfall finni ut at jeg må få meg grøvr'e utstyr :P Har ikke noe å gjørra der jeg med 11fot 2-12 gr og 0,15 FL :D Så nytt utstyr er allerede bestillt!

Elva er fin den. Men ble litt folksomt der uttpå kvelden. Så jeg beveget meg nedover elva. Gikk litt nedenfor "Brakka" der elva deler seg, vannet var helt stille her. Kasta ut en blå 12 gr sølvkroken spesial, satt meg litt fast på første kastet. får prøve litt til siden, tenkte jeg. Ut igjen, og var så sikker som banken på at jeg hadde satt meg fast igjen, men opp fra mørket kommer det en h****** kjeft fram. Gjedde! Tenker med engang at detta kommer ikke til å gå bra, med det utstyret jeg fiska med (aldri fått eller fiska gjedde med den stanga før), men etter en ganske artig fight. 2-3 utras, bar det inn til land. Kroken satt fint i sida på kjeften. og dama fikk svømme rolig tilbake igjen. Vansklig å si no vekt, men vil tippe mellom 3-4 kg. Sølvkroken var ganske bra bøyd etterpå får å si det sånn.

Var artig!

Da skjønte jeg fort at her var det bare å gardere seg for litt av hvert mtp utstyr :P Resten av kvelden ble brukt til å sjekke ut forskjellige spots. Så ikke no ørret, men i mørket hørte jeg ett par _skikkelige_ plask. Ingen tvil om at det er noen bamser der.

Tok meg en liten tur på søndag også, med annen stang og tykkere sene denne gangen :huh: Men ikke noe å skrive hurra for. var der fra 11:00 til halv 4. merket eller så ingen ting. Var lite folk også. Prøvde ennå lengre ned i elva, ved brua. Men nada.

La merke til den Gjedda på land ja Gabrielsen. Fort gjort det der med å glemme igjen fisk sånn.

Får vel prøve meg neste helg igjen, forhåpentligvis med nytt utstyr :D

Skitt fiske hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet en Ørret i kveld på flua. Kjørte på den i en 5/6 Min den ville ikke gå i det hele tatt, bare stod og stanget og seig inn og ut på strømmen. så glapp den bare . men men . morro at det skjer noe da :) god str på fisken også. Fortsatt en stund igjen til og gjøre det på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått at det også er muligheter for å få ørrett i folafossen eller hva det heter, altså lenger ned i Storelva, men hvor kjøper man kort for denne strekningen?

så fremt jeg vet er ikke det foreninges strekke. men ikke sikker. om det er foreningen sitt er det på de samme steder som for øvre del altså kremertorget jakt og fiske boden eller i kassene i elva.

men ikke sikker på nedre del av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.