Gå til innhold
Fiskersiden

Gjør det selv !


Xplorer
 Share

Recommended Posts

Hei alle interesserte !

Etter å ha lest en stund i noen av deres innlegg, legger jeg merke til at det fortsatt finnes sportsfiskere som liker eller har lyst til å lage ting selv.DET ER MORO DET !

Jeg ber alle om å ikke gi opp om det 1. dere lager ikke infrir deres forventninger. Jeg startet selv som en gjør det selv gutt ( skal legge frem bilder av mine 1. woblere etter hvert, ikke var de fine å se på, ikke funket til å begynne med heller, men jeg hadde trua ),selv om det tok av etter hvert og kostet ganske mye ( familien blandt annet).Ja, det er blitt en god del fine produkter... som mellomleddene har skummet fortjeneste av.

Jeg ønsker alle innlegg eller spørsmål velkommen og skal prøve å svare så godt jeg kan og får tid til.

Om du får til fine produkter etter hvert ikke glem at det finnes en god del sportsfiskere som også kan ha glede av dine ideer. En ide er null verdt om denne ikke deles med noen !

Har dere spørsmål om materialer ( beste material til wobler er forresten god norsk OSP) , prosesser eller produkter, ikke nøl med å sende spørsmål til denne linken.

Martin Lopez ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe :)

Klart det er gøy og lage ting selv.

Min erfaring nå er at prisen på ting er så billig i forhold til det og lage det selv, pluss at du antagelig får et bedre produkt i butikken.

Bakdelen med ferdige produkter er at de er vanskelige og reparere i motsetning til et eget produkt.

Ofte synes jeg at det er lettest og starte med et halvferdig produkt som kan bygges videre på, slik at man kan spare tid på unødvendig mye arbeid. Jo færre deler jo bedre er det.

Heldigvis for min del har jeg alltid hatt tilgang på matrialer og maskiner på jobben. Og at jeg har gjort jobben på jobben er jo ingen bakdel det heller :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på den opplysende hjemmesiden din kom jeg over noe jeg ikke kunne la være å kommentere :D

Her står det ,sitat:Skomaker , hold deg ved din lest . Det ordtaket er vel :Skomaker, bli ved din lest :) Men ellers flott tiltak.Håper det kommer mange svar her etterhvert :rolleyes: Og nei,jeg er ikke pirkete av natur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

Klart det er gøy og lage ting selv.

Min erfaring nå er at prisen på ting er så billig i forhold til det og lage det selv, pluss at du antagelig får et bedre produkt i butikken.

Bakdelen med ferdige produkter er at de er vanskelige og reparere i motsetning til et eget produkt.

Ofte synes jeg at det er lettest og starte med et halvferdig produkt som kan bygges videre på, slik at man kan spare tid på unødvendig mye arbeid. Jo færre deler jo bedre er det.

Heldigvis for min del har jeg alltid hatt tilgang på matrialer og maskiner på jobben. Og at jeg har gjort jobben på jobben er jo ingen bakdel det heller :)

Takk for rettelser LOS ! Det er lov å være pirkete.

Liker allikevel å vri saker og ting annerledes. Det er slik man utvikler seg videre , selv om man snubler til tiders. Ellers lover vi å komme med hyggeligere priser på alle våre produkter ,etter hvert som vi greier å forhandle bedre priser av råvarer. Det er ikke billig heller å driver produksjons bedrift i Norge , vi tar hensyn til guttas helsa og miljøutslipp også , men vi skal greie å få til en NY GENERASJON NORSKE PRODUKTER ved hjelp av dere vel ?

Er det noe dere lurer på om selvlagging eller produkter som ønskes å produsere, bare spør ! Bedre å få spørsmål fra dere en fra kinesiske bedrifter!

Martin Lopez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin,kult at du ville være medlem i forumet :) Håper du vil dele noen av wobblerene du har laget med oss,jeg skal i alle fall dele mine kreasjoner(uansett utseende). Selv har jeg bundet fluer i mange år og laget div. mislykkede spinnere,sluker og wobblere. Nå venter jeg utolmodig på div. komponenter fra USA og gleder meg til å begynne med en "ny" hobby.

Kommende "prosjekter": Lage noen jerkbaits(glidere og top water)og noen vanlige wobblere.Lage div. spinnere og bucktails.

Lurer på: Material valg(tre,skruer,lepper...),type clear coat osv. Og ikke minst hvor man får kjøpt ting i Norge,hvis det går da.

Oskar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin,kult at du ville være medlem i forumet :) Håper du vil dele noen av wobblerene du har laget med oss,jeg skal i alle fall dele mine kreasjoner(uansett utseende). Selv har jeg bundet fluer i mange år og laget div. mislykkede spinnere,sluker og wobblere. Nå venter jeg utolmodig på div. komponenter fra USA og gleder meg til å begynne med en "ny" hobby.

Kommende "prosjekter": Lage noen jerkbaits(glidere og top water)og noen vanlige wobblere.Lage div. spinnere og bucktails.

Lurer på: Material valg(tre,skruer,lepper...),type clear coat osv. Og ikke minst hvor man får kjøpt ting i Norge,hvis det går da.

Oskar :)

Som jeg før har nevnt finnes det ikke noe bedre trematerial en OSP til formålet. Er du heldig og får takk i OSP som har vokst opp i næringsrik område, som har vokst opp rask og rett, samt hogd om vinteren ( mindre vann i treet) og tørket, er OSP imponerende bra til alt fra pilkestikker til jerk . Det er på en måte vårt eget balsa her oppe i nord.Man sparer regnskogen for balsa hogst også !

Når det gjelder material til skje , finnes det ikke noe som er bedre og billigere en noe du har hatt kontakt med dine lepper : Plasten som er i halsen på små bruss flasker ! Perfekt form og material. Prøvd deg frem og skjær forkjellige type skjeer av flaske halsene.

Når det gjelder å dele mine modeller med dere, er det bare en glede ! Mulig at vi også begynner å selge halvfabrikata og former til selvlagging om det er nok interesse og behov der ute.

Jeg har, for alle som ikke vet det aldri masseprodusert wobler for Sølvkroken. Disse har blitt produsert hos Sløvkroken selv. Desverre smaker ikke maten like godt når det produseres for en bataljon en som når det lages til noen få venner, selv om råvarer og oppskriften er det samme. Jeg ble selv skuffet over resultaten og overflate holdbarhet etterhvert. Modellene er allikevel utrolig efektive !

Kommer mer etterhvert

Lopez

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oskar: E-Tex som clearcoat, påføres i to omganger for en hard og blank finnish (Noen som bruker 3 omganger og), og som med alt annet, så er det ikke å få kjøpt i norge, lundgrens har det. En 16 oz flaske holder til 25-30 normal size glidere. E-Tex er vel en type klarlakk for bord o.l. Så det er mulig du finner noe tilsvarende her hjemme...

http://www.eti-usa.com/consum/envtex/envlite.htm

Jeg har og mange stensiler på wobbler skjeer om du treng.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd! :) Har i min forholdsvis lange fiskerkarriere lagd så mangt. Har lagd alt fra pilkestikke m/ hjemmemekka multiplikatorsnelle til kystmeitepod. Sakene jeg har lagd, har aldri vært noen skjønnheter, men de har levert sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kreative biten og skape noe nytt er vanskelig siden man ikke vet behovet for noe nytt. Hva skal man lage?

Noe helt annet er det og løse problemer med det produktet man har i tankene.

Ofte er løsningene man har valgt genialt enkelt. Og det må jo til for at det skal lønne seg i produksjonen.

Her har jeg laget ei lenke mellom lyskrok og pimpel. Laget av ei kulepennfjær. Lett og bytte lyskrok og flexibel.

Selv om den ser spinkel ut, vil den stå i mot det meste.

1712200400092424a5R6BdkUi5.jpg?74

Er den allerede laget vil jeg hvor jeg får kjøpt dem. De er nemlig veldig bra :)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes lignende produkter Potemkin,om de er bedre er en annen sak.Se på http://www.leirudfiske.no/ under Snappere/lenker. Bruker selv to Finnhaker eller senestump og fluesnappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg aldri likt og mistet endel fisk på.

Men liker du den så er det greit for meg :)

Bruker mindre og mindre pimpel under mitt isfiske, men helt enig i at den avbildede snapperen er ubrukelig...

Går mest i balanse, mysjka og ismeite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av ulike snappere blir sikkert smak og behag og egen erfaring.

Selv liker jeg best supersnappern, 2- eller 3-delt

avhengig av hvor lang avstand jeg ønsker mellom pimpel og lyskrok.

Bare en gang har lyskroken falt av - men da satt jeg med abbor'n

i hånda så det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne en annen ting også.

Luxodrop :rolleyes:

Jo... Det er små glasskuler som strøs oppå thermoplasten v veimerking,slik at dere ser den hvite kantlinja når dere kjører langs veiene om natta ;)

Jeg jobbet noen år med veimerking.

En kammerat spurte om hen kunne få litt til å merke garn kulene med(laksenot i drammensfjorden)

På den måten så var bøyene godt syndelige om natta.

Den ideen overførte jeg til slukene mine :lol:

Jeg lakkerte noen av sø slukene med klar hobbylakk,for så å strø bittesmå glassperler(luxodrop) over den våte lakken.

Efekten var at de reflekterte sollyset utrolig bra.

Desverre så finner jeg ikke 20kg sekken,men den ligger i uthuset ett sted...

Jeg skal selvsagt følge opp dette,når jeg finner den igjen i rotet mitt.Ellers så får jeg vente til våren,når veimerkerene våkner opp av dvalen sin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av ulike snappere blir sikkert smak og behag og egen erfaring.

Selv liker jeg best supersnappern, 2- eller 3-delt

avhengig av hvor lang avstand jeg ønsker mellom pimpel og lyskrok.

Bare en gang har lyskroken falt av - men da satt jeg med abbor'n

i hånda så det gikk bra.

Henger ikke lyskroken seg opp i den varianten der?

Jeg skjønner at den virker, men kan det være et problem noen ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger ikke lyskroken seg opp i den varianten der?

Jeg skjønner at den virker, men kan det være et problem noen ganger?

Det hender at det henger seg opp - må da bare pimple litt "mykere" enn vanlig.

De er fine å bruke når abboren er litt forsiktig - er abboren i støtet, er

enkeltsnappern bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.