Gå til innhold
Fiskersiden

Kveita på Vestlandet, hvor?


Flyfishing for Salmon
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har tenkt å prøve finne ut hvor enn kan fiske Kveita her på Vestlandet. Jeg bur i kvinnherad kommune og har tilgang til Hardangerfjorden ut til havgapet/bømlo om så skulle være. Hvilke plasser bør enn satsa på ? Det bør være plasser der det tidligere er tatt Kveita, om en ikke dei store, for jeg foretrekker mindre Kveita, i vært fall til en begynnelse.

Har tatt del av mengder av innformasjon om Kveitafiske her og på andre forum i tillegg til en del personlige tips jeg har fått. Men alt fiske etter Kveita jeg har lest og hørt om skjer på Røst som det virker. Er det noen her på forummet som har litt erfaring her i området og vil dele denne erfaringen med meg. Kan gjerne sende meg en PM i tillegg.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hvert år tatt stor kveite i fjorden utenfor Svåsand og Herand i Jondal kommune, så Samlafjorden er muligens et sted å begynne. Vår/forsommer er nok en god tid, men så langt inne i fjorden kan den ganske sikkert påtreffes senere på sommeren også. Jeg har store plane rom å prøve meg der i år... Er ikke alltid de store planene blir noe av men :lol:

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullt klar over det, Bekkis - det jeg mener er 162kgs kveita var Norgesrekord før Bøge Nielsen kneip kveita på Vannøya.

Det stemmer Lasse. Alle dei 3 store kveitene som blei tatt her var Norgesrekord når dei blei tatt. Dei på 113 og 114 kg blei tatt med kort mellomrom av to karar frå Stord Havfiskeklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Lasse. Alle dei 3 store kveitene som blei tatt her var Norgesrekord når dei blei tatt. Dei på 113 og 114 kg blei tatt med kort mellomrom av to karar frå Stord Havfiskeklubb.

Kan også nevnes at fiskeren av den på 114kg tidligere har mistet to kveiter ved ripa som hadde vært oppe ved båten flere ganger, på 30lbs utstyr....

ene gangen røyk lina ,andre gangen løsna krokfestet etter en times kamp, til alt overmål skjedde dette på samme dag.

etter disse "opplevelsene" ble 30 punds lina og Ambissen(10000) bytta ut i 50 lbs utstyr, og norgesrekorden ble et faktum seinere :unsure:

Det kan vel også nevnes at det er tatt een annseelig antall på håndsnøre i området opp igjennom tidene, dog mindre eksemplarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Husnesfjorden, "utenfor" (innenfor) Huglo/innløp til Laukhamarsundet.

Ah-haaaaaaa, Heftigt, tvers over der jeg har båten (på Sunde), tar 3-4 minutter dit fra meg. Ok, gjører meg ingen store førhoppninger men, det er i vært fall et sted å begynne på. Ser på bunnforhold at det kan muligens etterligne dei typer av bunnforhold og dybde som det er på Røst (rundt 50 m) og der dei fisker Kveta så godt.

Er det ikke tatt Kveta ut mot Hille og Hillegrund, eller lenger sørut, mellom II-Holmane og Borgundøy eller utforbi II-Holmane? Små funderinger, men bunnforholdene ser lovende ut. Takk for all innformasjon så langt. mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah-haaaaaaa, Heftigt, tvers over der jeg har båten (på Sunde), tar 3-4 minutter dit fra meg. Ok, gjører meg ingen store førhoppninger men, det er i vært fall et sted å begynne på. Ser på bunnforhold at det kan muligens etterligne dei typer av bunnforhold og dybde som det er på Røst (rundt 50 m) og der dei fisker Kveta så godt.

Er det ikke tatt Kveta ut mot Hille og Hillegrund, eller lenger sørut, mellom II-Holmane og Borgundøy eller utforbi II-Holmane? Små funderinger, men bunnforholdene ser lovende ut. Takk for all innformasjon så langt. mvh Flodstrøm

En tidligere kollega har tatt flere "små" 10-30 kilo på line ved Huglahammaren, ellers så er vel "ryggen mellom Hidle og Huglahammaren ein plass som leverer det meste av stor fisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det ikke tatt en fra land fra et sted som heter Alvøen eller noe slikt for ikke lenge siden? Er ikke det også Øygarden? (eller surrer jeg nå?)

Er det noen grunn til at det ikke skal være mulig å få kveite nå på de plassene man napper opp kveite fra land i sommerhalvåret? Eller trekker de generelt dypere om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det ikke tatt en fra land fra et sted som heter Alvøen eller noe slikt for ikke lenge siden? Er ikke det også Øygarden? (eller surrer jeg nå?)

Er det noen grunn til at det ikke skal være mulig å få kveite nå på de plassene man napper opp kveite fra land i sommerhalvåret? Eller trekker de generelt dypere om vinteren?

Alvøen ligger på fastlandssiden, rett sør for sotrabroen. Stemmer at det ble tatt kveite under "langedagene" der for en drøy uke siden (?)

Edit: Ellers har det jo også blitt tatt kveite på ulike plasser i osterfjorden, men kanskje litt for langt nord for der trådstarter hadde tenkt å fiske.

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvøen ligger på fastlandssiden, rett sør for sotrabroen. Stemmer at det ble tatt kveite under "langedagene" der for en drøy uke siden (?)

Edit: Ellers har det jo også blitt tatt kveite på ulike plasser i osterfjorden, men kanskje litt for langt nord for der trådstarter hadde tenkt å fiske.

Ja permagnar, det var i Bergen sist helg. Den var på lit over 22 kg og var største fisk på dette klubbmesterskapet som var riktet etter lange. Størst lange var på 15 kg. Synd, kveitefyren fekk ikke noe pris for den fine fisken.

Ellers har jeg til nå fåt massevis av innfo. frå dere havfiskespesialister, takker for det.

Lurer også på om du, asmund aa fisker noe nå under vinteren (fra båt) eller er den tatt på land? Kunne vært kjekt å møtes på en fisketur ellers noen gang seinere i vinter/vår, hvis du ikke synns jeg er for pågåande da?

Er du medlem i Stord Havfiskeklubb? For 10 år siden hadde jeg nemlig planer å kontakte dere for å søke in som ny medlem, men så sålgte vi båten (idiotisk va?). Først nå i høst ble det kjøpt ei ny (brukt) båt etter den førre. mvh Flodstrom

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt altfor lite fisking på sjøen de siste årene.....men har nå kjøpt meg ny båt og akter å få gjort noe med det iløpet året :P (til høsten/vinteren blir det nok kjenner jeg meg sjøl rett.....)

Stord Havfiskklubb ligger for tiden helt "død" ,i mangel av ildsjeler som har tid/innteresse til å drive en slik klubb, klubben var i mange år en av de mest aktive i landet, og arrangerte hvert år Stord festivalen, det var sågar snakk om å arrangere NM ,men det ble litt drøyt for en så liten klubb.

Ellers gikk Stord Cup igjennom hele året, med en tur i måneden, der de 6 beste var tellende.

På Husnes/sunde var det (er?) et relativt aktivt sportsfisker miljø, var flere der inne som var med på våre arrangement, noen aktive er det vel faktisk ennå....som sikkert mer enn gjerne tar med en "matros" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja permagnar, det var i Bergen sist helg. Den var på lit over 22 kg og var største fisk på dette klubbmesterskapet som var riktet etter lange. Størst lange var på 15 kg. Synd, kveitefyren fekk ikke noe pris for den fine fisken.

Ellers har jeg til nå fåt massevis av innfo. frå dere havfiskespesialister, takker for det.

Lurer også på om du, asmund aa fisker noe nå under vinteren (fra båt) eller er den tatt på land? Kunne vært kjekt å møtes på en fisketur ellers noen gang seinere i vinter/vår, hvis du ikke synns jeg er for pågåande da?

Er du medlem i Stord Havfiskeklubb? For 10 år siden hadde jeg nemlig planer å kontakte dere for å søke in som ny medlem, men så sålgte vi båten (idiotisk va?). Først nå i høst ble det kjøpt ei ny (brukt) båt etter den førre. mvh Flodstrom

Hvis du blir med på Vestlandstreffet 12-15 april på Føyno vil du heilt sikkert på mange gode tips om havfisket i området.

Det kommer mange med båt så det blir sikkert havfiske for alle som vil.

I denne tråden finner du ein del info:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=18625

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt altfor lite fisking på sjøen de siste årene.....men har nå kjøpt meg ny båt og akter å få gjort noe med det iløpet året :) (til høsten/vinteren blir det nok kjenner jeg meg sjøl rett.....)

Stord Havfiskklubb ligger for tiden helt "død" ,i mangel av ildsjeler som har tid/innteresse til å drive en slik klubb, klubben var i mange år en av de mest aktive i landet, og arrangerte hvert år Stord festivalen, det var sågar snakk om å arrangere NM ,men det ble litt drøyt for en så liten klubb.

Ellers gikk Stord Cup igjennom hele året, med en tur i måneden, der de 6 beste var tellende.

På Husnes/sunde var det (er?) et relativt aktivt sportsfisker miljø, var flere der inne som var med på våre arrangement, noen aktive er det vel faktisk ennå....som sikkert mer enn gjerne tar med en "matros" :blink:

Det er synd at ingen klarer å få Stord H.K opp på fote igjen :wacko:

Det trenger da ikke være så mye arbeid å drive en havfiskeklubb ?? (Ja, jeg vet ka eg snakke om) :)

Den festivalen de arrangerte var en av de kjekkaste festivalen i landet for oss som liker dypvannsfiske ;)

Var med de 3 siste årene denne ble arrangert B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at ingen klarer å få Stord H.K opp på fote igjen :unsure:

Det trenger da ikke være så mye arbeid å drive en havfiskeklubb ?? (Ja, jeg vet ka eg snakke om) :D

Den festivalen de arrangerte var en av de kjekkaste festivalen i landet for oss som liker dypvannsfiske B)

Var med de 3 siste årene denne ble arrangert B)

Det er ting pågang så det er ikke umulig at det blir liv i den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt altfor lite fisking på sjøen de siste årene.....men har nå kjøpt meg ny båt og akter å få gjort noe med det iløpet året

På Husnes/sunde var det (er?) et relativt aktivt sportsfisker miljø, var flere der inne som var med på våre arrangement, noen aktive er det vel faktisk ennå....som sikkert mer enn gjerne tar med en "matros" :unsure:

Hvis du blir med på Vestlandstreffet 12-15 april på Føyno vil du heilt sikkert på mange gode tips om havfisket i området.

Det kommer mange med båt så det blir sikkert havfiske for alle som vil.

I denne tråden finner du ein del info:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=18625

Takker for innfo.

asmund aa, Du kan bli med meg hvis vi får til dato og møtested, kunne vært rysla kjekt (hvis du har tid da selvfølgelig, for jeg har stor båt (23 fot) + 115Hk Honda.

Helge, jeg stiller, hvis jeg er hjemme da for det er planlagt ett sjøørretfiske med gamle venner i Stockholms skärgård i April (veit ikke akkurat når)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.