Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på storgjedda


Trond
 Share

Recommended Posts

jaktenbanner.JPG

Da er første delmål i jakten på storgjedda unnagjort, nemlig det å få fisk. Andre delmål er å få fisk over 5 kg og hovedmålet for denne sesongen er å få fisk over 10 kg.

Fem turer måtte til før den første satt på kroken iår, fire sammen med naboen min, Eilert, og en tur sammen med Jim Frode.

Eilert og jeg hadde den første turen like før påske, da lå isen enda men vi fant et sted i Reinsvatnet der det gikk å kaste wobbler. Andre turen tok vi når isen hadde gått, men da hadde ikke grunneierlaget lagt ut båtene enda så det ble til at vi kasta litt fra land igjen, i Fossemvatnet denne gangen. Tredje turen min hadde fortsatt ikke båtene blitt utlagt så Jim Frode tok turen fra Overhalla med båten sin på slep, vi fant ingen steder å sette den ut i Fossemvatnet så vi brukte en dag på å fiske oss rundt Reinsvatnet med agn, sluk og wobbler. Forrige tur så hadde endelig båtene blitt lagt ut og Eilert og jeg hadde noen timer på Fossemvatnet uten å kjenne antydning til fisk.

Så, til nattens tur som ble bestemt etter at vi fikk rapporter om fisk tidligere denne uka.

Vi kom til Fossemvatnet i nitida i går kveld i et strålende vær, rodde oss langs østsiden av vannet, dorga mens vi forflytta oss og stopper på steder som ser lovende ut (siv/overhengende trær).

Begge begynte å fiske med sluk, Eilert var vel borti fisk hvis jeg ikke husker feil. Etter et vi hadde forflytta oss noen hundre meter tok jeg fram den nyinnkjøpte Jerkstanga mi, satte på en perlemorsfarget X-Rap og begynte å kaste. Tok ikke mange kastene før årets første gjedde var i boks, en søt liten sak på ca en kilo. Etter enda noen hundre meter begynte vi å nærme oss det som var gullplassen vår ifjor, vi stoppa utenfor en tange der Eilert oppdaga en kompis som satt ved et bål. Jeg fortsatte å fiske mens de prata og da tok jeg kveldens største fisk, den veide 2.4 kg, kompisen til Eilert lo høyt da han så at jeg satte den ut igjen. :D

Den fikk en liten skade i underkjeven fordi den klikka fullstendig når jeg skulle få løs wobbleren, så ut som det bare var løs hud så jeg regner med at det går greit med den.

27638_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11331/27638.jpg

På fjorårets gullplass fikk jeg enda en kilosfisk, også denne på den samme X-Rap'en, jeg fikk forresten bare fisk på denne wobbleren. Ikke et napp på sluk eller andre wobblere. Eilert fikk også omsider en fisk i det samme området, ei kilosgjedde, husker ikke om det var på sluk eller wobbler, denne var den eneste han fikk på denne turen.

Etter å ha hatt oss en tur på land for å strekke på beina begynte vi å bevege oss imot ei bukt vi fikk tips om etter at vi hadde avslutta fiskinga ifjor høst.

Kan vel trygt si at vi gledde oss som unger på julaften begge to. :D

Vi både så og var i kontakt med fisk på tur inn i bukta, men ingen ville bli med opp i båten. Jeg fant ut at jeg ville prøve med agn og dupp, agnet med en stor sildebit på en 4/O krok ca en meter under duppen. Kasta ut og det traff knapt vannet før det ble angrepet av ei schwær gjedde, skal ikke anslå vekt men godt over 5 kilo var den garantert. Venta litt før jeg ga tilslag, men nei, enda et angrep, tilslag, ikke denne gangen heller. Dro dupp og agn litt nærmere, duppen forsvant under flere ganger uten at jeg fikk kroka fisken. Sveiva inn for å sjekke agnet og fant ut at kroken hadde vridd seg så krokspissen forsvant inn i sildebiten samt at stålfortommen var helt maltraktert. Agna om med en sildefilet uten å kjenne noe mer. Innerst i bukta tok vi en tur på land igjen og da ble det aktivitet i vannet, prøvde noen kast fra land men nådde ikke ut. Kasta oss i båten og etter noen få meter skremte vi opp storfisk som også skremte oss idet den stakk med et plask. Rodde litt fram og tilbake innerst i bukta, skremte flere fisk men ingen ville ha verken sluk, wobbler eller agn.

Det begynte å bli litt kaldt så vi bestemte oss for å begynne å bevege oss i retning bilen, dorga oss rolig tvers over vannet. Stoppa og kasta litt på vestsiden av vannet og fikk en kilosgjedde der også samt at vi så større fisk. Kom iland klokka halv fire og fant ut det bare var 7 grader, 20 grader kaldere enn når vi starta fisketuren. Ikke så rart vi ble litt frossne etterhvert. :(

To be continued...

Edit: fjernet årstall fra trådtittelen.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 545
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hjemme igjen etter enda en tur, idag med nyinnkjøpt elmotor som har en toppfart på hele 3.3 km/t.

Starta halv åtte igår kveld og kom iland igjen kl 1 inatt.

Jeg fiska bare med wobbler og Eilert med sluk og wobbler. Eilert fikk to gjedder på 2.3 og ca 1 kg, jeg fikk en som veide 7 hekto. Begge mista flere fisk av varierende størrelse.

Det var utrolig dødt i den bukta der vi så mye storfisk sist gang, muligens på grunn av at det var mye kaldere idag.

Eilert med kveldens største, 2.3 kg. Tatt på wobbler.

28331_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11593/28331.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så var enda en tur unnagjort, denne gangen ble det meget magert resultat. Vi starta kl 21 i går kveld og kom iland igjen kl 2 inatt etter å ha tatt en runde rundt hele Fossemvatnet.

Som sagt så ble utbyttet magert selv om vi hadde skyhøye forventninger, for å komme igang begynte vi i ei bukt ikke så langt unna der vi setter ut båten. Der får vi "alltid" fisk, eller vi er ihvertfall i kontakt med fisk. Vel, ikke denne gangen, så vi bestemte oss ganske raskt for å ta turen strake vegen over vannet og inn i den bukta vi ble tipsa om (se første post). Etter en times tur var vi fremme og forventningene var om mulig enda høyere enn da vi starta. Vi stoppa et stykke utafor sivbeltet og begynte å kaste, jeg med diverse wobblere og "softjerkbait" fra Storm, Eilert fiska med wobblere og sluk. For å gjøre en lang historie kort, det ble en gedigen nedtur, bortsett fra et plask inne i sivet var vi ikke i kontakt med fisk i det hele tatt.

Nedturen ble ikke mindre når vi tok en tur på land for å strekke på beina, jeg landa i en haug med dau gjedde når jeg hoppa ut av båten.

29527_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12097/29527.jpg

Litt lenger innpå land lå denne haugen. Fy f**n så unødvendig, hva er poenget med å drepe fisken hvis den ikke skal brukes til mat eller agn? Det verste er at dette skjer med grunneierenes velsignelse, "alle gjedder skal kakkes" sier de til folk som kjøper fiskekort. Får litt lyst til å ta jegerprøven og etter at jeg har skutt en elg skal jeg si: "nei, jeg liker ikke elgkjøtt, lar den bare ligge igjen her jeg."

29528_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12097/29528.jpg

Hvorfor vi ikke fikk noe i det som skal være selveste storgjeddeplassen i vannet kan man jo lure litt på, vi kom vel fram til to mulige forklaringer. På vei inn i bukta så vi en båt som var på vei ut, hvis de har vært der noen timer så kan det hende de har skremt bort fisken, den andre forklaringen er at det har blitt for varmt i vannet og at fisken har trukket ut på dypere vann. (En tredje forklaring kan jo selvfølgelig være at vi har blitt lurt. :P )

Hvis noen har en annen forklaring så kom gjerne med den.

Etter å ha rista av oss den verste skuffelsen tok vi heller turen til fjorårets gullplass, der kom vi raskt i kontakt med fisk. Eilert fikk to på rundt en kilo, begge på sluk (toby), jeg fikk ingen.

29529_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12097/29529.jpg

For min del ble turen reddet av at jeg hadde på flere fisk på det hjemmelagde baitet mitt, som jeg trodde så var ikke Biltemalakken særlig holdbar men baitet gikk fint i vannet og det er alltid morsomt å få fisk på noe man har lagd selv. Blir nok noen timer på hobbyrommet framover for å lage flere.

Må nevne at vi har satt oss enda et delmål, nemlig å få gjedde på flue.

Jakten fortsetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist syn det der, som jeg dessverre har sett litt for mange ganger :P

Er vanlig at de litt større gjeddene trekker ut på litt dypere vann og langs grunner og kanter når det blir varmere i vannet. Smågjeddene derimot pleier å holde seg på grunt vann og langs sivet uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra satsing, den store sit nok til slutt :-) .

Muligheten er der ihvertfall, det blir tatt flere fisk over 10 kg hvert år i Fossemvatnet. Senest ifjor høst ble det tatt en som var over 12, da snakker jeg om fisk som blir tatt av sportsfiskere, hvor store gjedder de får i garn der aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme igjen etter å ha tilbragt mange timer i båt sammen med Vilhelm idag, først var vi 7 timer på Fossemvatnet og etter en matbit avslutta vi dagen med 2 timers fiske i et lite vann som heter Østerdyen, det ligger 3 km nordøst for Fossemvatnet.

Som vanlig var taktikken å dorge mens vi forflytta oss og stoppe for å kaste på plasser som ser lovende ut, det ble fiska med jerkbait, Storm-baitene jeg har nevnt tidligere og diverse wobblere. Idag leide vi den båten som ligger i "storfiskbukta" og starta med å kaste jerkbait og gummifisk innover mot sivet, som sist ga det null fangst så vi bestemte oss raskt for å prøve et annet sted. Som nevnt dorger vi under forflyttning og etter noen hundre meter får jeg dagens første fisk, en gjedde på 4,6 kg som falt for et Storm-bait, denne ble også dagens største.

Neste fisk var det Vilhelm som sto for, på fjorårets gullplass tok han det som vi er sikre på er Nord-Trøndelags første gjedde tatt på jerkbait, en vakker kilosfisk. Vi fortsetter noen hundre meter langs østsiden av vannet uten å få noe mer og dorger oss isteden tvers over til den andre siden av vannet. Vel fremme bytter vi til jerkbait igjen og på det første kastet får skatekongen enda en kilosgjedde, på det andre kastet har han på en i samme størrelse som slår seg av kroken like ved båten. Vi fant ut at vi ville fiske en stund i den lille bukta, på grunn av vind og med dreggen liggende hjemme var det best å gå iland og kaste derfra. Holdt på en stund men fikk ikke noe mer og dorga videre, jeg med gummifisk og Vilhelm med en Abu Tormentor. Vi stopper innimellom og prøver med jerkbait uten å kjenne noe, Tormentoren ble vel tatt ibruk i håp om ørret tror jeg men gjedda likte den også, den neste fisken var ei trekilosgjedde som ble dagens største for Vilhelm. Like etterpå fikk jeg et gjeddeslips som veide ca 1,5 kg. Så tar vi turen over vannet igjen og inn i den bukta der vi starta, leverer tilbake båten uten å ha vært i kontakt med mer fisk.

(kommer bilder når Vilhelm våkner igjen)

Etter en snartur ned til Steinkjer for å fylle opp vomma med kebab og burger fresa vi oppover igjen for å drikke kaffe hos en kompis av meg før vi starta fiskinga i Østerdyen. Kompisen min kom med et par interressante opplysninger for oss som liker gjeddefisking, i Østerdyen er det tatt fisk på 12 kg og i Fossemvatnet ble det for noen år siden tatt ei på 16 kg, med litt flaks skal vi vel klare hovedmålet for årets sesong.

Vi lånte et skabberakk av en båt som måtte øses for 100 liter vann før den kunne taes ibruk, men båten fløyt den og ifølge Vilhelm var den helt grei å ro også. (Takk for lånet til eieren :hailfs: )

Østerdyen er et ganske dypt vann med siv og vannliljer rundt hele vannet, her ble det mest dorging på oss. Like greit å holde seg i bevegelse for det var myriader av knott, stoppa 3-4 plasser for å kaste jerkbait. I den første lille bukta fikk Vilhelm dagens minste fisk, ei gjedde som var mindre enn baitet og den minste gjedda jeg noengang har sett. For et utrolig pågangsmot denne fisken har!

29736_s.jpg

Fullversjon: http://www.fiskevatn.no/foto/arkiv/12197/29736.jpg

Ser du godt etter så har den faktisk hele treblekroken inni kjeften. :wub:

Resten av turen rundt vannet fikk vi 4 fisk fra ca 7 hekto og opp til kiloen, Vilhelm tok en av dem og jeg de tre andre. Vi fikk alle mens vi dorget, namsosgutten fikk sin på Tormentor og jeg mine på Stormbait.

Så, for å oppsummere litt, all fisken (10 stk for dem som ikke har fulgt med) vi fikk idag ble tatt på agn i "naturlige" farger, altså ikke skrikende neonfarger.

Fire av mine ble tatt på Storm-bait med "abbormønster" og den største fisken ble tatt på brunt/gyldent Storm-bait.

Tre av Vilhelms ble tatt på grønt/gyldent jerkbait med "abborlignende mønster", de to siste som ble tatt på en Tormentor som vel mest ligner på en liten røye.

En knalldag i selskap med en god fiskekompis, jeg har blitt solbrent og sist men ikke minst, jeg har fått fisk!

Fortsettelse om noen dager...

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Simon, morsomt å ha et sånt prosjekt gående.

Her er noen bilder fra Vilhelms kamera.

Den på 4,6 kg

29782_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12210/29782.jpg

Så glad blir man når man får fisk på jerkbait :hailfs:

29783_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12210/29783.jpg

Vilhelms største på 3 kg

29784_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/12210/29784.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Østerdyen er det tatt fisk på 12 kg og i Fossemvatnet ble det for noen år siden tatt ei på 16 kg, med litt flaks skal vi vel klare hovedmålet for årets sesong.

:blush: Støtter treff her allikvel jeg Trond!

Flott prosjekt, håper målene nåes i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jävlar for en gjeng! Får stålsette meg og bunkre ekstra lager med snus før helgens utfarter/utskeielser.

(Kan ta med solkrem, jeg. Ser det ble glemt denne gangen. (Men jeg smører ICKE!)

Sånne prosjekter er morsomme og givende - stå på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.