Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på storgjedda


Trond
 Share

Recommended Posts

  • Svar 545
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for tipset. :)

Vi har lenge planlagt en overnattingstur der oppe og da var planen å meite mens vi satt ved bålet, har lurt litt på hvordan jeg skulle gjøre det.

Er nok andre her inne som har mer peiling på dette enn meg!

Men de kommer jo ikke med tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har mest rett i det første scenarioet cb, vi har i mange år fått rapporter om fisk over 10 kg i Fossemvatnet, tatt både på stang og i garn. Største sportsfiskefangede jeg har hørt om er 16 kg, dette er en troverdig kilde.

Men, iår har jeg ikke hørt om storfisk i det hele tatt, snakka med en garnfisker og årets største for hans del var 8 kg.

Et annet moment er jo at Eilert og jeg sannsynligvis er de eneste C&R-fiskerne der oppe, hvis andre da kakker alt og det er langt mellom storfisken så kan det jo kanskje gå et år eller to før vi får den. EDIT: Det ble krøkkete formulert men håper du skjønner hva jeg mener.

Kanskje jeg bare skal fjerne årstallet fra trådtittelen med en gang. :)

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilert og en kompis tok en tur på Fossemvatnet igjen idag, tre og en halv times fiske ga to gjedder på 2 og 2.6 kg. Begge tok den gummifisken med spinner foran som er avbildet tidligere i tråden, fisk nr. 2 ødela gummifisken så den var det bare å hive etterpå. Begge fiskene ble tatt ganske umiddelbart etter at de begynte å dorge, uten gummifisken ble det heller ikke mer fisk. Hverken under dorging eller ved å ligge i ro og kaste på plasser der vi tidligere har tatt mye fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke stå på satsningen ihvertfall.

Rart du ikke får mer tips om strategier for meite etter gjedda, men her er ihvertfall noen pointers fra meg og hva jeg bruker.

Kjører glidende rig, gjerne 70 - 85gr søkke og en ca 50 - 70cm lang fortom fra søkke. Kjører dobbel eller enkel treble i agnfisken. Hender jeg stapper slike cheesedoodles inn i fisken for å få den til å flyte opp bedre fra bunnen om bunnen er kjip. De man finner i pappesker for beskyttelse av innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Remy, nesten så jeg gruer litt til å begynne å meite i dette vannet. Det ble tidligere bedrevet fløting her så det er synketømmer i store mengder overalt, har blitt noen bråstopper under dorging.

Etterhvert ser vi jo at trådtittelen er i overkant ambisiøs men det er da greit å ha et mål å strekke seg etter. Også er det jo også greit å ha en samletråd for alle turene og ikke en tråd for hver tur, tvilsomt at det hadde blitt lagt ut en egen tråd etter hver tur med det resultatet vi har hatt på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjedda lett for å slippe agnet når den kjenner motstand fra duppen?

Og vil noen av disse duge?

http://www.breakaway-tackle.com/index.php?cPath=74

Tenkte å bruke sild.

Bly ned duppen riktig så drar gjedda av gårde med agnfisken din. Det som er viktig er at du ser duppen. Hvis du sjekker litt rundt så finnes det spesielle gjeddedupper, men de som du la ut tror jeg vil fungere fint.

Å snitte opp agnfisken et par steder er med på å spre lukt.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første meitetur etter gjedda unnagjort, vi fiska med fire stenger i litt over tre timer. Metoden var bunnmeitet sild med glidende tackler, flyteperler og isopor ble avglemt hjemme så popuptrikset fikk vi ikke prøvd. Uansett, fisk fikk vi ikke, hadde ikke napp engang. Skal bestille noen av de duppene jeg linket til tidligere så vi får prøvd duppmeite neste gang.

Er det noe poeng i å sveive inn agnet noen meter en gang iblant eller funker det best hvis det får ligge i ro?

EDIT: Må legge til at den plassen vi fiska på idag ble en nødløsning, er så høy vannstand i Fossemvatnet nå at den plassen vi egentlig skulle fiske på var utilgjengelig uten vadere og motorsag.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.