Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på storgjedda


Trond
 Share

Recommended Posts

Det blev inget, er vel for kaldt i vannet foreløpig, målte temperaturen til 4.6 grader. Den eneste aktiviteten vi observerte viste seg å være en hel haug med frosk som koste seg i det varmere vannet inne ved land.

Men nå er vi ihvertfall igang!

Fiska med sluk, wobbler, gummifisk og jerkbait idag.

Kraftig cropet og justerte farger så det ble litt "kunstnerisk".

52703_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/21104/52703.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 545
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis gjeddene gyter, ta med håv og skyter... Var båtene lagt ut?

Det er så flott å høre at mine felles nordtrøndere har full kontroll på hva som virkelig bør gjøres i vannet.

Trur jeg kan telle på en hånd hvor mange som setter tilbake gjeddene de får der oppe. Og hvorfor skal du skyte de? Det eneste fornuftige er å sette ut de store slik at de kan iallefall beite ned en del av de mindre slik at bestanden ikke øker for mye. Det er rimelig håpløst å tro at man skal klare å fiske/skyte/garne ut en bestand av gjedde i et vann som Fossemvatnet.

Ser jeg noen skyter etter gjedde når jeg er der, kommer det fort et jerkbait flygende i deres retning :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det fisk! Bilde fra MMS-bloggen.

mmsblog_00100_01.jpeg

Bildet ser litt brutalt ut men blodet kom fra et lite sår i munnen på gjedda, gjellene var uskadde.

Årets første fikk vi altså over èn måned tidligere enn ifjor, er også meget fornøyd med at den var 4 kilo. Helt grei start på sesongen det.

Fisken fikk jeg på et Big Bandit jerkbait, var i kontakt med to til og så en som fulgte etter baitet helt til båten. Trikset idag så ut til å være å la baitet synke lenge og jerke det sakte inn igjen.

Vanntemperaturen var 6.1 grader og vannstanden var ca en halvmeter høyere enn sist gang. Vi fiska med jerkbait, gummifisk og sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur idag, turfølget bestod av Eilert, Vilhelm og meg. Vi fiska i ca 3 timer, vanntempen hadde steget 0.3 grader siden søndag. Vilhelm fikk 2 stk, begge litt over 1 kilo og begge tatt på jerkbait (tror det var Big Bandit). Eilert og jeg fikk ingen men hadde kontakt med og så fisk.

Bilde fra MMSbloggen:

mmsblog_00113_01.jpeg

Vanntemperatur 6.4 grader, litt høyere vannstand enn sist, fiska med jerkbait, gummifisk og sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Jeg har vært med på å kakke over 1000 gjedder i reins og fossemvatnet de siste 4 årene. Majoriteten av disse gjeddene vil jeg karakterisere som smågjedder. ( ja, vi har vært så idioter å lagt igjen noen på land desverre, dette er noe vi ikke er stolte av. dette ble bla gjort pga mangel på søppelsekker )

vi komposterer størsteparten av gjeddene. noen ganger gir vi også bort til folk som vil ha til gjeddekaker. vel vel. mikkel har fått seg et måltid eller 3, men hvis vi skulle ha lagt ut alle gjeddene vi knerter hadde det vært tilnærmet forurensning.

Ser ut ifra rapportene som skrives her at dere også stort sett får veldig små gjedder.

Grunnen til dette er som følger; vannet er stappfullt av smågjedde som beskatter ørretbestanden knallhardt. Hadde det ikke vært for tillsig av ørret fra snåsavatnet / settnvatnet hadde antageligvis ørreten vært så godt som utryddet der oppe ( se dyen ). reins og fossem var virkelig bra røyevann før i tiden også, men mysis og i all hovedsak gjedde har sørget for at den nå er borte.

Hadde folk kakka så mye smågjedde som overhodet mulig, drevet med rovfiske, hadde størrelsen på gjeddene økt gradvis og ørretbestanden hadde vært mye større. Dette er noe man også gjør i ørretvann med for stor bestand.

Jeg mener, som dere at stor gjedde bør settes ut igjen av kultiveringsårsaker. ( i og med at jeg er en svoren gjeddemorder er dette selvfølgelig noe problematisk å leve opptil) Kvitt gjedda blir vi aldrig, men å begrense en bestand ute av kontroll er fornuftig.

(gjedda hører heller ikke hjemme i vassdraget, ryktene skylder på svenskene men det er en annen historie)

Vi som driver dette gjeddemorder-laget har god kontakt med enkelte grunneiere. Vi får masse klapp på skuldra for god innsats. Vi har også blitt beskyldt for å ha bedret kvaliteten på ørreten der oppe betraktelig, noe jeg mener er for tidlig å si noe om. Men blir flere folk med å tar i et tak kan dette bli et virkelig sportsfiske-eldorado med STOOR gjedde og ørret. Slik var det i årene etter at gjedda kom. De var ikke så mange, og hadde rikelig tilgang til mat.

Vi setter faktisk ut fisk igjen vi også, men det er ørret. ørreten der oppe blir veldig stor og fin, men desverre er det alt for langt i mellom dem. vi hilser på flere på godt over kilon hvert år.

C&R er av mange betraktet som unødvenig dyreplageri, av andre sett på som det eneste riktige. Denne diskusjoen kan man sikkert ta ut i evigheten. Verdt å notere seg er det imidlertid at c&r av laks er forbudt.

http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI.../LAKS/806777575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å notere seg er det imidlertid at c&r av laks er forbudt.

http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI.../LAKS/806777575

Det er litt uenighet på hvordan man tolker det forbudet der.

Det steinaldersitatet i Dyrevernloven er for mange temmelig vagt.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uenighet på hvordan man tolker det forbudet der.

Det steinaldersitatet i Dyrevernloven er for mange temmelig vagt.

mattilsynet og direktoratet har sagt sitt, så det er nok bare å etterleve den bestemmelsen sånn som jeg tolker den artiklen verfall.

Jeg mener dette er riktig når det gjelder laksen, den har tross alt brukt meget store anstrengelser for å komme seg opp i elva, så å kjøre den i en time bare for gøy er litt drøyt. den kan tross alt dø av utmattelse etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant innlegg mortenoe, hvor store gjedder har dere fått?

Kan jo nevne at vi har bestemt oss for å kakke ALT under tre kilo.

Hadde en kort tur idag, bare 1,5 time på grunn av pissregn og kaldt. Null kontakt med fisk.

20 cm lavere vannstand, 8.7 grader vanntemperatur. Fiska med wobbler, jerkbait og gummifisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som vannet har potensialet på de bildene der. grattis! men jeg hadde ikke kakka verken den ørreten eller gjedda hvis målet er å få store individer av de artene.

PS!

[quote name='mortenoe' vel vel. mikkel har fått seg et måltid eller 3,

å fore mikkel er vel ikke akkurat nødvendig og smart, med tanke på at rødrevbestanden i norge er på god fremgang og utkonkurrerer fjellreven de stedene det finnes fjellrev igjen. er sikkert ikke fjellrev rundt detta vannet, men detta området sitter jo fast i resten av landet. (problemene mellom rødrev- fjellrev er litt verre enn ørret-gjedde problemene).

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant innlegg mortenoe, hvor store gjedder har dere fått?

Kan jo nevne at vi har bestemt oss for å kakke ALT under tre kilo.

Hadde en kort tur idag, bare 1,5 time på grunn av pissregn og kaldt. Null kontakt med fisk.

20 cm lavere vannstand, 8.7 grader vanntemperatur. Fiska med wobbler, jerkbait og gummifisk.

Det var en meget bra avgjørelse :wacko:)

Den gjedda på bildet er den største vi har tatt på temmelig mange timer med fisking ;) vi har tatt 2-3 til på den størrelsen der, ellers en god del på 5 mange på 3-3,5 og en helt ufattelig mende 1,5-2,5.

Gjeddene har økt i størrelse siden vi begynnte, dette er garantert snittvekta er vel opp halvkiloen.

Vi bruker kun woblere når vi fisker forøvrig.

hvilke båter bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er helt enorme mengder med fisk mellom 1-2 kg.

Bruker både den i Bergsbukta og "grønnbåten".

da treffes vi nok på vatnet en dag :wacko: vi bruker for det meste grønnbåten på fossem

(har også en båt på sunnan vi låner noen ganger)

Vi savner å fiske i reins da, men d blir vel litt utpå sommern når flommen har lagt seg, sånn at vi kan ta med grønnbåten nedover. flommen er så stor nå at vi ikke har sjans til å komme opp igjen ;) ( vurderer å legge ut egen båt på byafossen.

Kult om det blir mer intresse rundt gjeddefisking.

hvis dere får noen schwære dere ikke setter ut igjen er det fint om dere fryser ned en god filet, sånn at vi kan få sendt det inn til tungmetall-analyse.

hilsen morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.