Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på storgjedda


Trond
 Share

Recommended Posts

  • Svar 545
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Meiting er med i sesongplanene ja (det samme med bottombouncing og dupptrolling), hadde igrunn håpa å få fin fisk på jerk men med det høstværet vi har for tiden så ser det ikke ut til at det blir stor aktivitet på grunt vann med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft!

Om ikke annet så hadde det vært noe å vist fram til ørretfiskerne i Fossemvatnet.

"Stor nei, denne er den minste jeg har med." :)

hehehe.. du har vel bra ørret pers på vannet å..

Selgern i butikken skrøyt av den da, men sa at ingen ting slo levende agn på bunnmeite... å tre ganger større agn en du trodde var mulig for gjedda å ta.. gjerne 2 kilos ørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

De to siste turene Eilert og jeg var på har gitt 7-8 fisk, et par småttiser, 4-5 på 3-4 kilo og denne som ny årsbeste for Eilert.

Ca 95 cm og ble tatt på ett av kinabaitene som Jim og jeg fikk tak i.

IMG_0663.jpg

Grei bredde over ryggen...

IMG_0659.jpg

...men ikke særlig sid i buken, 5400 gram veide den.

IMG_0656-1.jpg

På den siste turen som var natt til lørdag var vi i kontakt med ganske mye fisk, men det ble bare med to i båten.

Vi så flere fisk som bare snuste på baitene før de stakk igjen, det virka ikke som de var særlig aggressive og lystne på å bite.

Fortsatt kaldt i vannet, 10 grader i Bergsbukta og ca 12 utpå vannet, vannstanden har også steget ganske mye den siste uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forrige tur jeg og Eilert hadde til Fossemvatnet resulterte i ynkelige én fisk som veide ca 2 kilo, det var en kort kveldstur i ufyselig vær.

Tidligere denne uka fikk en kompis av en kompis av Eilert en på 7.6 kg, den ble tatt på wobbler i Bergsbukta og satt ut igjen.

Har bare et bittelite mms-bilde av den foreløpig men er lovt bilde i stort format.

Ellers hadde de fått endel småfisk på sluk og wobbler.

Nattas tur starta i ellevetida igår kveld, vi holdt på til ca 5 i morges.

Fire fisk i båten, 1 microgjedde (den minste jeg har fått) og hver vår tokilos før jeg avslutta med den du ser bilder av under.

Sprek fisk som ikke ville gi seg uten hard kamp, den plaska og hoppa bra før vi fikk den i håven.

Ca 97 cm og i fin form.

IMG_0715_crop-Kopi.jpg

6800 gram og ny årsbeste på meg, denne er den tredje eller fjerde største jeg har fått.

IMG_0721-Kopi.jpg

Den ble selvsagt satt ut igjen, svømte sin veg etter ca 10 sekunder.

IMG_0733-Kopi.jpg

Tok den på dette baitet fra Westin.

IMG_0739.jpg

14-15 grader og relativt uforandret vannstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi er i kontakt med fisk både i overflata og på dypere vann.

Eilerts fisk på 5400 tok i overflata, den jeg fikk i natt tok baitet på 4-5 meters dyp.

Når jeg fisker med synkende bait varierer jeg tiden jeg lar baitet synke før jeg starter å jerke det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi er i kontakt med fisk både i overflata og på dypere vann.

Eilerts fisk på 5400 tok i overflata, den jeg fikk i natt tok baitet på 4-5 meters dyp.

Når jeg fisker med synkende bait varierer jeg tiden jeg lar baitet synke før jeg starter å jerke det inn.

oki, har dere testet ut agn noen gang?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, har dere testet ut agn noen gang?

Har fått prøvd litt meiting, både sommer og vinter, men med dårlig resultat (bortsett fra ørreten da men den teller jo ikke ettersom den bare var bifangst og agntjuv :rolleyes: ).

Bottombouncing og dupptrolling med hel agnfisk har gitt noen få fisk på 4-5 kg, dessverre har vi prøvd de metodene ALT for lite.

Vi snakker stadig vekk om at vi burde ha prøvd mer men foreløpig har det ikke kommet lengre enn til planleggingsfasen, dessuten, vi drasser vel egentlig på mer enn nok utstyr allerede.

Med to mann i oppdregget båt burde det gå bra om vi meita med hver vår stang på den ene siden av båten, og kasta jerk på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått prøvd litt meiting, både sommer og vinter, men med dårlig resultat (bortsett fra ørreten da men den teller jo ikke ettersom den bare var bifangst og agntjuv <_< ).

Bottombouncing og dupptrolling med hel agnfisk har gitt noen få fisk på 4-5 kg, dessverre har vi prøvd de metodene ALT for lite.

Vi snakker stadig vekk om at vi burde ha prøvd mer men foreløpig har det ikke kommet lengre enn til planleggingsfasen, dessuten, vi drasser vel egentlig på mer enn nok utstyr allerede.

Med to mann i oppdregget båt burde det gå bra om vi meita med hver vår stang på den ene siden av båten, og kasta jerk på den andre.

hva slags agn har dere prøvd? gjedda spiser vel alt uansett :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste i et svensk fiskeblad for noen år siden at det ofte hadde ei stang med duppmeite liggende ute ganske tett ved båten mens de spinn/jerkfiska. teori var at hvis gjedda fulgte kunstagnet inn uten å ta så ville den se agnfisken og ta den. synes det høres ut som det burde funke bra. fisk som følger etter er jo ganske gira, men ikke gira nok. da er det kanskje et naturlig agn tingen? har bare prøvd detta noen veldig få ganger uten noen resultater enda sjøl, men har steintrua. kanskje det er noe for trøndergjedder?

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt verdt et forsøk ihvertfall.

Edit:

Et triks vi har prøvd flere ganger:

En av oss er i kontakt med fisk uten å kroke den, da kaster den andre baitet i nærheten av der fisken ble sett.

Har skjedd flere ganger at fisken da tar bait nr 2, teorien vår er at gjedda er aggressiv og i "spisemodus", når den ikke klarer å ta det første baitet så hugger den på hva som helst som havner foran nesa på den etterpå. Men, har jo også skjedd mange ganger at vi ikke har sett mer til fisken etter den første kontakten.

Teorier er gøy! :rolleyes:

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt verdt et forsøk ihvertfall.

Edit:

Et triks vi har prøvd flere ganger:

En av oss er i kontakt med fisk uten å kroke den, da kaster den andre baitet i nærheten av der fisken ble sett.

Har skjedd flere ganger at fisken da tar bait nr 2, teorien vår er at gjedda er aggressiv og i "spisemodus", når den ikke klarer å ta det første baitet så hugger den på hva som helst som havner foran nesa på den etterpå. Men, har jo også skjedd mange ganger at vi ikke har sett mer til fisken etter den første kontakten.

Teorier er gøy! <_<

Hender ofte at jeg har følgefisk på overflatefiske. I starten pleide jeg i refleks å ta et spinnstopp, men ofte uten hell. etter dette speeda jeg heller opp innsveivinga/jerkinga, det funker ofte veldig bra! Hvis man har veldig mye følgefisk, kan tingen være å bytte til en annen farge. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.