Gå til innhold
Fiskersiden

Samenes rett til å fiske gratis til retten.


tryta
 Share

Recommended Posts

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145331

Retten har satt av 4 dager.

Min personlige mening:

Jeg har selv opplevd at enkelte fjellsamer har ødelagt fiskevann med uvettig garnbruk,så hvorfor skal de få gjøre som de vil i andre sine vann.

Igjen så syter de over at de har fisket der fritt i generasjoner.

Hadde de fisket med stang og snøre som vanlige mennesker,så hadde dette neppe vert nødvendig å dra innfor rettsapperatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samene fortsatt levd som urfolk kunne de forsåvidt fått holde på gamle hevder, med gratis jakt og fiske.

Sånn som det er idag lever de jo omtrendt som folk flest, i tillegg til at de har scootere, atv,er og noen endog fly.Nei...jeg synes de får leve under de samme reglene som oss andre m.h.t jakt og fiske.

Jeg fisket for noen år siden i en avsidesliggende elv i Finnmark.Hver dag kom det en reineier humpende på atv,en sin for å fiske laks. Han satte svære spor etter seg i naturen. Ifølge han selv var han ute og sjekket reinsgjerdene. :( Nei det der samegreiene har jeg ikkenoe sansen for, urfolk eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De maser jo hele tiden om at de ikke får nok av ditt og datt de samene. At de ikke altid får de samme rettigheten som oss ( noe som forøverig bare er tull) Men, når det er snakk om at de må betale for jakt og fiske som alle oss andre da er de plutselig urbefolkning og bla bla osv osv.

Nei, la de betale på lik linje som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg, som enkelte av medlemmene av dette forumet bruker tid på og fortelle hvor rare og bortskjemte "de andre " er ?!?!?! Og stort sett så er disse trådene så generaliserende og fordomsfulle at ofte så sitter jeg og håper at færrest mulig ikkemedlemmer skal lese disse sidene, i den tro at disse muligens skal generalisere oss medlemmer i like stor grad som enkelte av "oss" gjør med andre "grupper". Trøste og bære...............

Mh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg, som enkelte av medlemmene av dette forumet bruker tid på og fortelle hvor rare og bortskjemte "de andre " er ?!?!?! Og stort sett så er disse trådene så generaliserende og fordomsfulle at ofte så sitter jeg og håper at færrest mulig ikkemedlemmer skal lese disse sidene, i den tro at disse muligens skal generalisere oss medlemmer i like stor grad som enkelte av "oss" gjør med andre "grupper". Trøste og bære...............

Mh Bad2

Hehe......Er du same eller? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg, som enkelte av medlemmene av dette forumet bruker tid på og fortelle hvor rare og bortskjemte "de andre " er ?!?!?! Og stort sett så er disse trådene så generaliserende og fordomsfulle at ofte så sitter jeg og håper at færrest mulig ikkemedlemmer skal lese disse sidene, i den tro at disse muligens skal generalisere oss medlemmer i like stor grad som enkelte av "oss" gjør med andre "grupper". Trøste og bære...............

Mh Bad2

Jaja.Du får stå på for samenes rettigheter.Fritt fiske og rasering av vidda :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg, som enkelte av medlemmene av dette forumet bruker tid på og fortelle hvor rare og bortskjemte "de andre " er ?!?!?! Og stort sett så er disse trådene så generaliserende og fordomsfulle at ofte så sitter jeg og håper at færrest mulig ikkemedlemmer skal lese disse sidene, i den tro at disse muligens skal generalisere oss medlemmer i like stor grad som enkelte av "oss" gjør med andre "grupper". Trøste og bære...............

Mh Bad2

Og her kommer enda en....

Samene som fornekter det Norske flagg og kaller Finnmark for sameland har jeg en personlig mening om. Det er det jo heldighvis lov til. Flere av forskerne på Ur befolkning vil ikke sette storparten av Norske samer i den kategorien fordi de ikke driver på tradisjonellt vis (helikopterm, snøskuter, ATV). Beviselig driver de rovdrift på ressurser i vann og på land (garnfiske av såre bestander, nedbeiting)

Ur samene drev på naturens prinsipper og beholdt en bærekraftig bestand av fisk og andre ressurser.

For meg er kartet slik det ser ut og hele landet er samlet under kongerike Norge, der alle skal leve under felles regler og flagg. Vi har nok noe dårlig samhvittighet fra tidligere av ang samene men dagens regjering lapper på dette på en gal måte. Spør de som ikkeer av samisk opprinnelse men som har bodd i Finnmark i flere generasjoner hva de synes om samer og deres håndtering av naturen. Oslo er forøvrig den største same kommunen i landet. Kryr ikke av reinsdyr på aker brygge akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaddaJadda, da jeg har som nærmeste naboer en av de som hadde flest rein i sameland gjennom tidene (heldigvis måtte han slakte noen tusen av de), ikke sett så mye til de i fiskevann med stang el. garn, ville jeg heller sett på de dje...lske bøndene som staten gnir penger til rett i dass, de er noen slusker alle sammen, de bryr seg ikke om regler iallefall, 20-30 garn i slengen....? Forbaskete kødder alle i hop! De kaller seg for fiskere, skrytebilder med fisk tatt i garn, ka i Helv****...e d for no? Nei det skulle vært s....premie på de A...slaskene, da hadde det vært peng å snakke om....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et juridisk og kulturelt minefelt dette. Har ingenting prinsippielt i mot samer, men dersom man skal være medlem av et samfunn så er vel likhet for loven kanskje det sterkeste av ALLE prinsipper og grunnregler, som i sin allminnelighet også bør gå foran kulturelle og historiske hensyn? Samene forsøker å hevde sin rett til å leve etter sine gamle prinsipper med reindrift og utnyttelse av det naturen kan gi, men dette gir i praksis mange problemer som vi vanskelig kan sope under teppet.

Dersom man skal bedrive denne type virksomhet, og samtidig forvente at man skal ha samme levestandard, eller mer presist inntekt, som folk for øvrig, så må man drive på en måte som er uforenlig med økologiske prinsipper. For å tjene en normal "vestlig" årslønn må en reineier trolig ha så mange reinsdyr at overbeiting ikke er til å unngå. Tilsvarende betraktninger gjelder også når det gjelder fisk; det er umulig å tjene penger til livets opphold på ørretfiske uten å ødelegge bestandene, og dermed sage over den greina man sitter på. Og det er ikke bare utviklingen i samfunnets generelle levestandard (inntektsnivå) som er et problem, men også antall mennesker som ønsker å utnytte utmarkressursene, enten det er i næring eller til rekreasjon. Samene som alle andre må forholde seg til virkeligheten, og må ta sin del av ansvaret for at ting ikke går galt. For selv om kultur og tradisjoner er viktig; er det riktig å tviholde på disse dersom de medfører stor skade på naturen? Og her kan ikke enkeltgrupper sette seg over objektiv vitenskaplig kunnskap og forståelse. Vi må ta hensyn til fakta!

Og jeg kan vanskelig se for meg at det er rimelig at samene skal få i pose og sekk her, noe mer enn befolkningen for øvrig. De som alle andre må være med å ta ansvaret for at naturen ikke ødelegges. De burde jo mer enn noen andre være opptatt av dette. Og siden ørretfiske uansett aldri kan gi noe annet enn en marginal biinntekt, og risikoen for å ødelegge bestandene er så stor, bør dette skilles helt ut fra det vi kan kalle næringsvirksomhet basert på et kulturelt grunnlag. Med andre ord; å fiske ørret i ferskvann er fritidsaktivitet snarere enn næring, og bør reguleres deretter, og samene bør på dette området forholde seg til de samme reglene som andre borgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo samene vært der en stund da :)

Har nok mer tro på dem enn hvilken som helst aktør.

Klart at lokale krefter ønsker en bit av kaka, men tror nok at i lengden det er urbefolkningen som vet hvordan ting virker.

Samene er stort sett upopulære nordpå, da må noen gi dem litt støtte.

Men hadde det latt seg gjøre og tømme oslo for nordlenninger og de hadde dratt hjem igjen, ser jeg jeg ingen grunn til og spare samene. :(:(:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok at i lengden det er urbefolkningen som vet hvordan ting virker.

Samene er stort sett upopulære nordpå, da må noen gi dem litt støtte.

Dette handler ikke om å gi samene støtte eller ikke. Heller ikke samene er tjent med at Finnmarksvidda utarmes og ørretbestandene ødelegges. Og hvis objektiv kunnskap sier at så er tilfelle, ja da må man ta de nødvendige grep, uansett om det er samer eller andre grupper man snakker om. Og det holder ikke å hevde at urbefolkningen vet hvordan ting fungerer. For hvis de har slik kunnskap er det jo pussig at den samme urbefolkningen har garnet i stykker mange ørretvann og praktisert en reindrift som er i ferd med å ødelegge Finnmarksvidda. Nei, som ALLE ANDRE må også samene finne seg i at det settes kritisk søkelys på deres virksomhet, og at nødvendige tiltak eventuelt settes i verk. Dette er på sikt i deres egne interesser, og har ingenting med motstand eller støtte til samer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at samene hadde overlevd seg selv hvis det er sånn at de ikke har begreper om hva som er forsvarlig uttak av naturressurser.

Det vi ser som en boltreplass for våre fritidsintresser er fremdeles samenes levebrød.

Men vil man konvertere samene til turist attraksjoner og rariteter, er det jo bare og begrense dems bestemmelsesrett over sin egen fremtid.

Overbeite er kanskje det problemet som kanskje kan være reelt, men at de tømmer et vann for stor fisk har null effekt fordi at det er nok vann og ta av. Mulig de lar vann ligge brakk mange år etter store uttak. For dem er det kanskje lettest og hente fisken fra et sted når de først skal ha den. Tror ikke de er tjent med og løpe over hele vidda for og hente noen ørret fra hvert vann.

Men dette er en forvaltningsmetode vi synes er feil i forhold til våre intresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at samene hadde overlevd seg selv hvis det er sånn at de ikke har begreper om hva som er forsvarlig uttak av naturressurser.

Det vi ser som en boltreplass for våre fritidsintresser er fremdeles samenes levebrød.

Men vil man konvertere samene til turist attraksjoner og rariteter, er det jo bare og begrense dems bestemmelsesrett over sin egen fremtid.

Overbeite er kanskje det problemet som kanskje kan være reelt, men at de tømmer et vann for stor fisk har null effekt fordi at det er nok vann og ta av. Mulig de lar vann ligge brakk mange år etter store uttak. For dem er det kanskje lettest og hente fisken fra et sted når de først skal ha den. Tror ikke de er tjent med og løpe over hele vidda for og hente noen ørret fra hvert vann.

Men dette er en forvaltningsmetode vi synes er feil i forhold til våre intresser.

Nå tror jeg ikke samene lever slik de gjorde før. Opprinnelig var de et flyttfolk og dagen gikk med til å skaffe mat til dagens måltid eller for en kortere periode. Reinflokken ga mat, skinn og fungerte som byttemiddler mot andre varer.

Hvor stor andel av samene lever slik i dag?. Tradisjonenen utarmes med ungdommen som ikke lengre vil gå i klær som er laget i skinn. Enklere å bo i et hus med oppvarming en å flytte en gamme fra vinter til sommerbeite. Skole, utdanning og samfunnendringer gjør at samene over tid vil tilnærme seg et levesett lik normenn flest. Sier ikek at dette er bra men slik tror jeg det blir. De gamle samene vil nok forsøke å overføre tradisjoner til de unge men slåss nok en håpløs kamp. Mye vil ha mer og gigantomanien fester seg til og med hos vårt urfolk. De vil også ha alle godene vi har, men må da gi slipp på noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du finner mange samer som bor i telt og gammer større deler av året i dag. Mye bedre med et varmt hus synes samene.

Og hele urbefolkningsimaget gikk vel fløyten i det øyeblikket de bestemte seg for å frese rundt på scooter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier vi det da. Samer inn i vårt A4 liv. Og de som har lyst får et samereservat.

Ulven har mer rettigheter enn den norske urbefolkningen snart.

Det er litt for lett og tilpasse andres liv etter sitt eget.

Så du mener man skal påberope seg å være en URbefolkning når man bor i en villa, gjeter reinsdyr med snøscooter og helikopter og i mange tilfeller har en vanlig jobb i tillegg?

Hva er det som er ur-aktig med det?

Jeg trodde urbefolkninger var ur-aktige og derfor skulle få masse særretter fordi de holdt i hevd gamle tradisjoner og levde på ur-vis? Det holder ikke å ta på seg en morsom hatt på høytidsdager for så å påberope seg evig eiendomsrett over alt av fisk og multer i en hel landsdel.

Jeg vil ikke nekte samene å dusje og surfe på nettet og jeg vil ikke tvinge de til å bo i en trekkfull gamme året rundt. Men jeg synes de kanskje kan skru litt ned på kravene sine, det er tross alt ikke bare samer som bor i Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener man skal påberope seg å være en URbefolkning når man bor i en villa, gjeter reinsdyr med snøscooter og helikopter og i mange tilfeller har en vanlig jobb i tillegg?

Dette kaller jeg en travel same

Hva er det som er ur-aktig med det?

Mener du at de ikke skal benytte seg av moderne redskap for og gjøre jobben letttere?

Jeg trodde urbefolkninger var ur-aktige og derfor skulle få masse særretter fordi de holdt i hevd gamle tradisjoner og levde på ur-vis? De har jo bare vært der i 2000 år Det holder ikke å ta på seg en morsom hatt på høytidsdager for så å påberope seg evig eiendomsrett over alt av fisk og multer i en hel landsdel. Heller det enn at de pløyer opp hele vidda og setter poteter.

Jeg vil ikke nekte samene å dusje og surfe på nettet og jeg vil ikke tvinge de til å bo i en trekkfull gamme året rundt. Men jeg synes de kanskje kan skru litt ned på kravene sine, det er tross alt ikke bare samer som bor i Finnmark. Man spiller med de korta man har fått utdelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145331

Retten har satt av 4 dager.

Min personlige mening:

Jeg har selv opplevd at enkelte fjellsamer har ødelagt fiskevann med uvettig garnbruk,så hvorfor skal de få gjøre som de vil i andre sine vann.

Igjen så syter de over at de har fisket der fritt i generasjoner.

Hadde de fisket med stang og snøre som vanlige mennesker,så hadde dette neppe vert nødvendig å dra innfor rettsapperatet.

Interressant definisjon/klassifisering du har der Tryta :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bosetning i Finnmark var Komsa-kulturen 7-8000 år f.Kr. Dette var innvandrere sørfra, ikke samer. Helleristningene i Alta står igjen som minnesmerker.

Som andre langs kysten av Nord-Norge levde samene av jakt og fiske, dette er nevnt i Snorre. Reindrift begynte samene med i middelalderen da kysten ble tettere befolket og har holdt på med det i 500 år. Noen urtradisjon er det altså ikke.

Urbefolkninga i Finnmark er altså søringa. (Definisjon: En urbefolkning er en folkegruppe som har vært i et område før andre har bosatt seg der). Saman kom mange tusen år seinere. Det er bare Norge som har ratifisert samene som urbefolkning, Sverige, Finland og Russland har det ikke.

Jeg synes selv at samene er et flott folk, og vi burde ta vare på dem og hjelpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er snart et ikke- tema. Alt vannes ut etterhvert og livet blir mer likt den gjengse normann. Da kan man ikke kreve råderett over fisk og bær (over søringer spes) fordi man er tipp, tipp, tipp til Ante som bodde i gamme.

Jeg har ikke gjort samene noe og da bør ikke stat og regjering ha dårlig samittighet fordi vi tvang dem til å lære norsk på grunnskolen. På skolene i Finnmark er det omvendt diskriminering. Samiske lærere snakker til norske elever på samisk- noe de ikke skjønner det kvekk av.

Noen som kan forklare meg joik?. For meg høres det ut som om noen nynner på den samme melodien hele tiden.

Hakke no' mot samer, men de liker tydelighvis ikke normenn og vårt levesett (bare litt, noen ganger, når været er dårlig

Første bosetning i Finnmark var Komsa-kulturen 7-8000 år f.Kr. Dette var innvandrere sørfra, ikke samer. Helleristningene i Alta står igjen som minnesmerker.

Har de ikke nylig gravd opp en inka indianer et sted i norge da?, en kultur som skulle være tidligere en kjente samiske bosettinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.