Gå til innhold
Fiskersiden

Dette er verdens største steinbit


Recommended Posts

Er den 100% vertifisert som gråsteinbitt ?, synes jeg så (veldig)svake antydninger til flekker, pluss at tannsettet også tydet på det samme . Finnes vel bedre bilder som gir et sikkert svar. Diger uansett, og en fisk for livet for den som får den

Tenkte på det samme. Likevel en helt sinnsyk steinbit å få på stang :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at det stemmer Affi, ikke i følge bildene i Pethon.

Edit: Sitat fra Pethon "Hos flekksteinbiten ender ryggfinnen i en rekke små, frittstående piggstråler som gir forbindelse med halefinnen"

(det var litt vanskelig å se på bildet/tegningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg posta et slikt spørsmål på Artsdiskusjon. (flyttes?)

Et par forskere ved Havforskningen er ikke sikre ut fra bildene. Kjell Midling ved Fiskeriforskning i Tromsø heller til grå.

Pethons ryggfinnestråle-greie funker ikke. Se på tegningen av flekk og grå, og du ser akkurat de samme frie strålene. Dette nevnes heller ikke i nøkkelen. Der står det bare noe om brystfinnestrålene: 21-22 på flekk og 18-20 på grå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg posta et slikt spørsmål på Artsdiskusjon. (flyttes?)

Et par forskere ved Havforskningen er ikke sikre ut fra bildene. Kjell Midling ved Fiskeriforskning i Tromsø heller til grå.

Pethons ryggfinnestråle-greie funker ikke. Se på tegningen av flekk og grå, og du ser akkurat de samme frie strålene. Dette nevnes heller ikke i nøkkelen. Der står det bare noe om brystfinnestrålene: 21-22 på flekk og 18-20 på grå.

Nei, er enig i det med ryggfinnestrålene, duger ikke helt. Også usikker på hva ved hodeformen på denne fisken som tilsier flekkis, og hvorfor er munnen en inidkasjon på flekk?

Mvh Oz

EDIT: Men i følge dagbla er det jo ikke noe problem:

Gråsteinbiten er den vanligste av tre gråsteinbitarter som finnes i Norge. Den er lett å kjenne igjen ved den lange ryggfinnen som strekker seg fra nakken og helt bak til sporen, og den er glad i å spise kråkeboller. Den er vanlig langs hele norskekysten, og er kjent som en delikatesse, ifølge

De har åpenbart spurt den hva den liker å spise, den har svart "kråkebolle". saken er ute av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig denne. Fargenyansene pluss antydningene til flekker på halepartiet tyder kanskje på flekksteinbit, men flekkene er jo vage, noe som kanskje mest skulle tilsi gråsteinbit? Tydeligvis en gammel fisk, tennene virker veldig slitt, og kanskje ikke et tegn man kan bruke som sikker identifikasjon, ihvertfall ut fra bildet. Uansett en gigantisk fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg inngående gått fisken i sømmene(flekkene?), og min konklusjon er klar som god hjemmebrent:

FLEKKIS

Punkt 1 - munnparti

Her er munnpartiet til en sikker flekkis

Her er munnpartiet til grå

Gråsteinbiten har et mer "vannrett" smil enn flekksteinbiten. Ved å se på bildet av "verdsens største" ser man fort at gapet skiller seg ut i forhold til gråsteinbitens. Dette er i grunnen nok til å fastslå arten.

Videre er det bare å google etter steinbit, og de grå har (i varierende grad) loddrette striper og fravær av prikker. Vi ser av den omtalte fiskens bilde nr. 2 at den har flekker.

Flekksteinbitens flekker avtar raskt etter fangst. Hadde bildet vært tatt like etter fangst, hadde denne diskusjonen aldri funnet sted.

En selvsikker Øystein har konkludert, og denne gangen har jeg rett. Garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg inngående gått fisken i sømmene(flekkene?), og min konklusjon er klar som god hjemmebrent:

FLEKKIS

Det er en variant til i denne familien- Blåsteinbit, men den er kanskje utelukket?

Uansett hva konklusjonen blir er dette en voksen fisk. Snakket med noen på hamn i Senja som hadde vært linefiskere etter stenbit i området mot Island. Det var det ikke sjelden fisker på 30+ som ble dratt opp.(flekkiser altså). Mulighet for å pynte på persen

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record; vet vi hvilket dyp denne ble tatt på?

Uansett art så er dette en fantastisk bra fisk som fiskeren med rette skal være stolt av.

Likefullt bør ikke rekorden på en såpass viktig sportsfisk(min mening) som gråsteinbit være en flekkis - her må den oppførte arten være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.