Gå til innhold
Fiskersiden

Håkjerring


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Voldsomme greier. Gratulerer så mye.

Forstår at det er samme skipper som var beskreve i siste nummer av "Alt om fiske" - og at det et ytre deler Trondheimsfjorden det dreier seg om.

Har hytte i "nesten" ytterste del av fjorden og skal dit om noen få uker. Er det noen som har detaljer på hvor dypt de fisker og på hvilken type bunn? Må man fylle snella med 6-700 meter med snøre for å prøve denne sporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grei fisk.

Koser meg med solsvidd lukt av lyng og mose, halvkilosørreter og en liille en på fjellet. :) Gud så godt, opg ikke en pellet i nærheten...

Ja, nei, dette er ikke frøkensport. Kos deg.

Voldsomme greier. Gratulerer så mye.

Forstår at det er samme skipper som var beskreve i siste nummer av "Alt om fiske" - og at det et ytre deler Trondheimsfjorden det dreier seg om.

Har hytte i "nesten" ytterste del av fjorden og skal dit om noen få uker. Er det noen som har detaljer på hvor dypt de fisker og på hvilken type bunn? Må man fylle snella med 6-700 meter med snøre for å prøve denne sporten?

Ja, det er samme skipper, samme skute og i samme område.

De fisker på ca 600 meters dyp. Det er mudder og korallbunn, og de bruker grovt utstyr. Det går vel i kraftige stand up stenger, rundt 50 - 80 lbs, og store sneller, feks Tiagra 30W og Tiagra 50W.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi fy for en fangst!

Hadde vært morsomt og merket både skatene og Kjærringene for å sjekke gjenngangst osv.

I tillegg vil jeg mane til forsiktighet for andre som skal ut å fiske, bestanden er nok ytterst sårbar, slik at "fisken" bør gjennutsettes og behandles varsomt. Hvis man begynner å feilkroke og må ta livet av noen "fisker" kan det være slutten på disse "vakre" skapningene. Ikke meningen å være gledesdreper.

All honnør til de som holder på nå! De gjør dette på en forsvarlig måte. De jeg sikter til er "ammatører" som skal prøve seg på samme sted og måte uten den riktige kunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal føle meg truffet mhp innspill om å la fiskene være i fred :)

Er helt enig i at det ville vært for gæli om alle begynte å dra opp denne type fisk for å slenge de fra seg i fjæra - men er ikke spesielt redd for at så skal skje. Det er nå en gang for de helt spesielt interesserte å fiske etter uspiselige arter på "uspiselige" dyp. Den allmennne turist foretrekker torsk på grunna.

Tror også det er liten fare for at undertegnede skal slite opp (for ikke å si massakrere) større mengder håkjerring (eller svartskate) i min 17 fots Mørebas. Den mentale sperra mhp fiskedyp har hittil vært på rundt 400 meter.

Er imidlertid fascinert av å kunne fiske på det som er annerledes (og større) der nede. Ser at Binn Ladden har fått skolest, og det er sikkert flere andre spennende skapninger som kunne dukke opp. Har fhv greie muligheter til å ankre opp og fiske fhv stedfast på opptil 500 meters dyp rett utenfor hytta. Det blir imidlertid ikke fisket med 80 punds utstyr her i gården. Det som måtte greie å slite av 0.32 fireline får simpelthen lov til å svømme videre. :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å treffe noen! Ingen bør føle seg truffet! Bare en gennerell bekymring. Er full av beundring for denne prestasjonen!!!

Synest det er kjempebra at folk viser initiativ til å prøve å fiske anderledes. Har bare opplevd med andre arter at når det blir mye blest om fangster og fisk, så kommer det noen "idioter" å ødelegger alt

For all del! Folk må fiske, men vis hensyn til fiskene også.

Endret av abu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fisket er vel så pass spesielt og krever så mye av kunnskap og utstyr at det ikke er for hvermannsen. Heldigvis. Det eneste jeg eventuelt ser på som et problem ville være div havfiskekonkurranser hvor all fisk blir drept for veiing. Men det er en annen diskusjon, og antagelig et minimalt problem her. Vil man ha poeng i en konkurranse går man etter langt lettere arter enn svartskate og håkjerring :D

Å få slik fisk krever satsing og tid og ekte entusiasme, og nettopp de store kravene fisket stiller tror jeg er med på å luke vekk de verste plantene.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Oz.

Et lite apropos mhp til "oppfiskingsdebatten": De aller fleste jeg kjenner som er interesserte i fiske vet at det er stor håkjerring i Trondheimsfjorden. Rekorden ble som kjent satt for fhv lenge siden. Ingen jeg kjenner har noen gang tatt bryderiet med å legge ut på fisketur etter den.

Det er dermed hverken en nyhet eller en sensasjon at det fanges stor kjerring der ute, og jeg tror fortsatt de artsgærne samt de som liker å slite opp 300+ kilo tømmerstokk som attpåtil er giftig å spise (trodde jeg?) får holde på relativt uforstyrret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa vel ikke noe om at JEG ikke ser gleden i dette. Jeg simpelthen elsker å dra opp tømmerstokker/bildekk/låvedører og andre større tunge objekter - så lenge de ikke er nettopp det.

Diskusjonen gikk imidlertid på hvorvid "den gemene hop" kommer til å utgjøre en større trussel mot disse fiskestammene. Ser hvor mye jeg selv sliter med å få med den gjennomsnittlige kompis på turer hvor ikke fangsten er garantert på forhånd. Det å sitte timer i strekk med et håpefullt agn på 3-400 meter+ er jeg rimelig alene om i min sosiale krets, og da småbarnsliv setter en effektiv stopper for dagesvis med gutsing er selv ikke jeg (med min relativt store fiskebesettelse) noen trussel mot kjerringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Oz.

Et lite apropos mhp til "oppfiskingsdebatten": De aller fleste jeg kjenner som er interesserte i fiske vet at det er stor håkjerring i Trondheimsfjorden. Rekorden ble som kjent satt for fhv lenge siden. Ingen jeg kjenner har noen gang tatt bryderiet med å legge ut på fisketur etter den.

Det er dermed hverken en nyhet eller en sensasjon at det fanges stor kjerring der ute, og jeg tror fortsatt de artsgærne samt de som liker å slite opp 300+ kilo tømmerstokk som attpåtil er giftig å spise (trodde jeg?) får holde på relativt uforstyrret :D

Ikke bare i Tr heims fjorden men også i Oslofjorden går det Håkjerring. De fisker den på Grønland og på Island, hvorfor ikke i Norge. Skal det bare være lov å plage fisker med prikker plutselig?

Mer kritisk til reinspikka fluefiskere som konsekvent er ute etter trofe og setter tilbake fisk som ellers hadde gjort seg bra på matbordet. Tipper bifangst som lange, bromse, Uer som tas på kjerringfiske i det minste blir tatt med hjem. Hva med Gjeddefiske i vann som klart gjør fisken uegnet for mat. Det ligger litt "idioti" i teksten, men det er vel alle som velger å gjøre fisket vanskelig med å bruke stang i stedet for garn.

Skulle så gjerne ha vært med på en ekspedisjon selv og har det meste klart i hodet. Bare tiden setter stopper desverre.

Masse kred til de som utforsker våre havdyp

Mulig det er meg som er trøtt men er uklar på om Oz og Bård er pro eller Con dette fisket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se hvordan innlegg tar vendinger som var helt utenfor hensikten. Plutselig endte jeg opp i kategorien hvor jeg skal forsvare hvilke metoder og fangster som er forsvarlige/akseptable/fornuftige eller ikke. I jobbsammenheng har vi en filosofi om at det som er skrevet aldri skal tolkes direkte - og at vi skal snakke med folk muntlig før vi bestemmer oss om de er kritiske (eller vennlige).

Ikke det at jeg klager: Jeg har sett eksempler på stakkarer som har luftet meninger på forumet og blitt direkte æresskjelt etterpå. Jeg humrer imidlertid litt over hvordan en kjapp gratulasjon med vedlagt synsing starter en lengre tråd hvor man må forsvare et raskt ekspanderende sett med synspunkter.

For å gjøre det enkelt:

(1) Jeg har en filosofi hvor jeg fortrinnsvis fisker etter mat. I denne sammenhengen er uer/brosme/lange/storsei og eventuelt stortorsk som bifangst hva jeg er ute etter. Skulle arter som skolest eller spiselige skater dukke opp kan også de risikere å bli med hjem til kjøkkenet (jeg skal imidlertid love ikke å spise opp eventuelle svartskater som måtte dukke opp). Forøvrig praktiserer jeg c&r på fisk som er for små, eller hvis jeg er av den oppfatning at jeg har "fått nok".

(2) Jeg har stor respekt for alle typer rekreasjon rundt fiske såfremt det foregår etter visse etiske regler (sunn fornuft bringer en langt..), og forstår facinasjon av micromeite (selv om det ikke interesserer meg spesielt personlig) såvel som kjerring (det å ha en av havets giganter i andre enden av snøret må nødvendigvis interessere enhver fisker til en viss grad).

Jeg er dermed IKKE i mot kjerring fiske. Jeg bare sier at jeg tror det er for de spesielt interesserte å mobilisere for en så stor operasjon, og at det skal snø oppover en viss plass før kjerring plassene rennes ned av hobbyfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dermed hverken en nyhet eller en sensasjon at det fanges stor kjerring der ute, og jeg tror fortsatt de artsgærne samt de som liker å slite opp 300+ kilo tømmerstokk som attpåtil er giftig å spise (trodde jeg?) får holde på relativt uforstyrret :blush:

Ikke giftig å spise, køtt/spekk er full av piss bare :)

"Rutten hai" er en delikatesse på Islandur! Dette er etter riktig behandling/modning, ikke for allemansen dette heller :blush::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke giftig å spise, køtt/spekk er full av piss bare :)

"Rutten hai" er en delikatesse på Islandur! Dette er etter riktig behandling/modning, ikke for allemansen dette heller :blush::blush:

Nei. Det smaker hælvete og djevelen selv, og å ete det føles som å få kjeften gnidd med stålull og masse annet drit. Anbefales ikke uten dugelig med Svartadaudir.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Vi vil vite mere!

Angrer på at jeg la inn mine bekymringer, som nesten sporet av hele tråden. Jeg bare så for meg 25 båter med svensker og tyskere ligge i Trondheimfjorden for å fiske håkjærring de skulle ha med seg til land for å heise opp og ta bilde av.

Gir jo fantastisk underholdning for oss som må sitte på jobb å slite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke giftig å spise, køtt/spekk er full av piss bare

"Rutten hai" er en delikatesse på Islandur! Dette er etter riktig behandling/modning, ikke for allemansen dette heller

På Island spiser de "vær-dingle" også. Skal la det være usagt om det er et kompliment til kjerringa eller ikke.

Abu; Du kan ta ting helt med ro. Jeg respekterer engasjementet, og tolker alt i beste hensikt.

Ser imidlertid at folk er veldig engasjerte her på forumet, og at suspekte personer (med en flaske rødvin innabords) kunne hatt mye moro av å poste vinklede meldinger her (bedre underholdning enn tv på en lørdagskveld) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Vi vil vite mere!

Angrer på at jeg la inn mine bekymringer, som nesten sporet av hele tråden. Jeg bare så for meg 25 båter med svensker og tyskere ligge i Trondheimfjorden for å fiske håkjærring de skulle ha med seg til land for å heise opp og ta bilde av.

Gir jo fantastisk underholdning for oss som må sitte på jobb å slite!

Kan jo dra den litt tilbake :)

De mistet ankerfestet kort tid etter at agnene hadde tatt bunn ved første nedslipp i dag, og måtta så sveive opp igjen, dra opp anker og etterhvert ankre om. Rønsingen synes det var litt ugreit, da totalvekten på hans agn og søkke var i overkant av 3,5 kilo. Nevnte jeg at Rønsingen er en temmelig liten tass?

De driver og sveiver nå, skal ankre om og få satt i gang med fisket så fort de ligger godt plassert der de skal ligge. Det er et slit å fiske håkjerring!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.