Gå til innhold
Fiskersiden

Vestfold- havabbor


Fjelldal
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å jakte på havabboren med fluestang, og gir meg ikke før jeg har fått en eller ti. Men til dette trenger jeg hjelp til å finne den, da helst i Vestfoldtraktene, da jeg bor i Tønsberg.

Håper på svar fra dere som tar endel - til mye havabbor i distriktet, og også fra dere som har vært en tur rundt vestfold og fått en og annen.

Igår var jeg på mølen og fisket meg fra svabergene der, og ut mot øya. Fikk ti makrell, et par store fjesing, og en kolje? (ikke helt sikker på siste, ligner en sei som er brun) :P Bra fangst på et par timer. Men havabbor jeg ville ha....

Send meg gjerne pm om du ikke vil dele med hele verden, jeg fisker stort sett alene og røper ikke videre..

HELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så langt til Sandebukta da - er vel en av de mer kjente havabborlokalitetene i din retning og har levert vesentlig bedre enn Mølenområdet. (Forøvrig usikker på rapporter derfra i år, men jeg fisket 3 ganger i Sandebukta (etter noe helt annet) og er rimelig sikker på at jeg så havabborjaging ved minst 2 tilfeller....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kunne vært noe! Men gir ikke opp mølen så lett. Har også en xkjæreste som bor rett ved fiskeplassen jeg bruker på sande ;p så holder meg unna der! hehe.

Fikk flere fine tips av deg på messengern her om dagen av deg Espen. Er Robin her, jeg som er sidemekkern deres!

Ahh - litt stresset her før jeg stikker på 9 dager fiske og skal ta unna litt jobb og litt sidegreier før jeg stikker. Koblet ikke det med en gang... Da skal du ha fått brukandes med tips. Også nok til å finne plasser laaaangt unna eksen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var vel egentlig på en av de normalt "gode" plassene da du var på Mølen. Har fisket der flere ganger og fått greit (kun med sluk). Blir fort litt vanskelig å fiske der hvis det blåser for mye, ikke lett å se noe jaging da. Men har fått best (og størst) de gangene jeg ikke har sett jaging.

Har prøvd området mot øya samt området helt inntil campingen. Enklest å fiske ved campingen ved høyvann da det ikke er spesielt dypt der.

Har ikke prøvd der i år så erfaringene er fra tidligere år.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er søren ikke sikker på om det var fjesing heller. Ikke lett dette for meg, en ørretfisker. Må nevnes at alt jeg tar kommer opp med fluestang også, det er utrolig morro. Jeg skal ordne bilde av den fisken jeg ikke er sikker på.

Noen steder der dere tar havabbor på hver tur? Jeg står ikke ute i 10 timer av gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kunne vært noe! Men gir ikke opp mølen så lett.

Mølen er jo et godt sted etter HA, men i år har jeg bare fått meg en tur og da var det helt dødt! Men tidligere år har jeg ikke fanget noe særlig før fra midten av juli og utover heller da! Ellers fisker jeg mest på kveld/natt der nede, og akkurat den siste timen før man er på det mørkeste pleier å levere. Men som oftest merker man fort om HA er der eller ikke, den avslører seg fort med jaging i overflata. Fiskemetoden da er å finne fram nattflueboksen og variere litt i hastigheten i inntrekket, har fått på alt fra megafart til det sakteste jeg klarer.

Så mitt tips; bare kjør på, til slutt sitter den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stammen v Mølen er snart borte vil jeg tro. 3 ha er fisket opp hittil som jeg veit om,samt at det tas sporadisk i garn ved den grønne pålen utenfor omlistranna camping.

En annen artig bonusfisk på sydspissen av mølen er tykkleppet multe.

Siden noen på forumet stoler på deg,så har jeg sendt deg pm om en annen plass.

Den stammen er liten,så c&r er ønskelig fra min side.

Skitt fiske!

Ps: Ta med vadebukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø Trinistus :D Tror du er inne på noe der, på siden min fluefiskesiden så er vi greit dårlige på alt annet enn ørret! Har laget denne siden også, designet og funksjonene. Så ikke akkurat en ukjent side dette. Gutta her er flink til å holde liv og oppdatere oss.

Var en liten tur på mølen her om dagen, men da var det desverre alt for store bølger til at jeg fikk kastet. Skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder.. MÅ FIKSE EN BILDEFUNKSJON HER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ikke særlig oppmuntrende for oss som har planer om en nattlig tur dit før helga. Var der en natt i fjor sammen med en til og fikk to stykker. Mye aktivitet i nesten stummende mørke fikk natta til å gå fort. Har fått HA i Sandebukta men har aldri fisket bevisst etter den. Mere sild og brisling i fjorden ville hjulpet på bestanden..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.