Gå til innhold
Fiskersiden

Hva stokkevannet var før sørv,gjedde og suter


bsalte
 Share

Recommended Posts

Virker egentlig som de flest synes det er helt ok at stokkevannet har blitt lekegrind for eksprimenter med diverse fiskearter. la meg fortelle litt om hva som fantes der tidligere: en liten bestand med røye som var av en størrelse ingen andre vann i kommunen kan matche! stor feit ørret med god kvalitet...har sett bilder av en på 4 kg! en bra bestand med fin sik 3-5 hg...sikkert noen store innimellom.... tror det var siste sik vannet i bamble.... stor abbor var det også endel av.en lokal bonde tok en på over 2kg i garnet sitt. Er vel ikke så rart at jeg er litt lei meg for at dette vannet som var unikt har blitt forandret på denne måten??? var vel ikke meningen å forurense tråden til audun med mine synspunkter,men for meg er det som har skjedd med vannet en torne i poten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Beklager å måtte si det, men ikke forvent støtte i dette, du kommer nok til å motta xantall argumenter på hvorfor det er fornuftig og at ørret er en syk prikkefisk bla bla bla :S

er vel fint å beholde mangfoldet i en kommune mener jeg..... eller er det bare å pøse på med nye arter etter hva som er pop å fiske? er veldig mange vann i bamble med suter og sørv plutselig! skjønner at de fiskene som var i vannet fra før også på et eller annet tidspunkt ble utsatt.... støtte eller ei,jeg står for mine meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke arter og hva slags størrelsesfordeling innenfor hver art som gir det beste sportsfisketilbudet i et vann er i stor grad en subjektiv vurdering ut fra egne preferanser. Har ingen problemer med å forstå poenget ditt, selv om jeg personlig nå ser på Stokkevannet som mer interessant enn det var før.

Forøvrig har mennesker spredd ørret til nye vann i årtusener, uten at særlig mange ser på dette som negativt nå. Det som gjerne kalles "naturlige" bestander av fisk er nok i mange tilfeller heller eldre bestander basert på opprinnelig utsatt fisk.

Hvis det kommer noen kommentarer ala det Remy nevnte så er det kun fordi norske myndigheter har et så snevert syn på forvaltning av innlandsfisk. Synd om eldre bestander blir ødelagt av spredning av arter, men hvis det allerede har skjedd så får man heller gjøre det beste ut av det og utnytte nye sportsfiskemuligheter.

En ting som har slått meg når det gjelder hjemlige (for meg) Bymarka i Trondheim er at når morten dominerer, og blir svært stor, så er den helt enkelt bedre tilpasset å leve i de aktuelle vannene enn ørret. Og er det ikke bedre rent forvaltningsmessig å legge til rette for artene som er best tilpasset å leve i det aktuelle vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stokkevannet er nok et vann de fleste fiskearter blir store.... veldig nært til sjøen. og vannet er varmere enn andre vann i området. isen går ekstremt tidlig her.skyldes vel høgenhei fjellet. veldig næringsrikt vann! de visste nok hva de gjorde de som satte fisk ut her. ganske sikker på at det vannet kommer opp med rekord fisker.synes selv det er gøy å meite suter.... men må vi ha suter i alle vann??? eller sørv og gjedde? utviklingen for tiden viser at det ikke er lenge før det er tilfelle!

men det hjeper som kjent ikke å gråte over spilt melk.... hadde bare et behov for å fremme mine synspunkter og sutre litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker egentlig som de flest synes det er helt ok at stokkevannet har blitt lekegrind for eksprimenter med diverse fiskearter. la meg fortelle litt om hva som fantes der tidligere: en liten bestand med røye som var av en størrelse ingen andre vann i kommunen kan matche! stor feit ørret med god kvalitet...har sett bilder av en på 4 kg! en bra bestand med fin sik 3-5 hg...sikkert noen store innimellom.... tror det var siste sik vannet i bamble.... stor abbor var det også endel av.en lokal bonde tok en på over 2kg i garnet sitt. Er vel ikke så rart at jeg er litt lei meg for at dette vannet som var unikt har blitt forandret på denne måten??? var vel ikke meningen å forurense tråden til audun med mine synspunkter,men for meg er det som har skjedd med vannet en torne i poten.

Og da var vel svaret i din egen text på hvor fisken hadde tatt veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med deg bsalte, at det er uheldig mye av den utsettingen som foregår helt uten vurdering. Det som er veldig tragisk er at seriøse sportsfiskere og særlig meitefiskere får skylda for alt sammen. Jeg tror vel ganske sikkert og uten å tvile, at det er andre enn seriøse sportsfiskere som har satt ut sørv og gjedde i Stokkevannet. Det er virkelig grunn til merke seg forskjellen på artene og ikke skjære alle over en kam. Sørven har sikkert kommet til vannet av folk som ikke har det minste peiling på fiskeforvaltning og bestander. Kanskje for bruk som levende agn eller kanskje fordi de mente gjedda eller abboren trengte mat. Mye rare forestilinger ute å går. Personlig er jeg overbevist om at ørret og suter kan gå ganske så fint sammen da de utnytter til dels forskjellige deler av biotopen. Noe overlapp er det dog men ikke mer enn at en grei balanse kan etableres. Sørv er derimot en art som man burde jobbe virkelig aktivt for å stoppe spredningen av, det samme med mort. Disse fiskene beiter på zooplankton og kan ganske raskt ødelegge et vann ved at mengden planteplankton eksploderer. Likeledes bidrar artene til å spre næring rundt i vannet fordi de flytter seg fra strandsone til pelagien i løpet av døgnet og "bæsjer" litt her og der. Uten predatorer som kan regulere bestandene tar det lett helt av. Særlig i næringsrike vann. Personlig tror jeg det hadde blitt en raskere stopp på den tilfeldige flyttingen av fisk som foregår nå, med mye bedre vann og fiske som følge hvis myndighetene hadde vist den minste villighet til å tillate etableringen av suter og karpevann i kontrollerte former. I dag foregår ørretutsettinger i vann som overhodet ikke egner seg som ørretvann og karpe- og suterutsettinger i vann som absolutt ikke egner seg for dette. Noen snarlig bedring av dette kommer det vel heller ikke til å bli så lenge meningsfrontene er så steile som de er feks i Telemarksområdet. Desverre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var vel svaret i din egen text på hvor fisken hadde tatt veien.

var vel heller derfor fisken ikke blei tusenbrødre tenker jeg :glare: slik det blir i alle vann som ikke blir høstet! kontrollert garnfiske er sunt i de aller fleste vann av litt størrelse. var ikke ofte det blei satt garn i stokke hvertfall.

takk for litt støtte syver :) er enig i at ørret og suter ser ut til å gå greit overens. vil presisere at jeg ikke er ute etter å finne noen syndebukker,men prøve å belyse problemet litt mer slik at potenielle utsettere kanskje vil vise litt medlidenhet neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vel heller derfor fisken ikke blei tusenbrødre tenker jeg :glare: slik det blir i alle vann som ikke blir høstet! kontrollert garnfiske er sunt i de aller fleste vann av litt størrelse. var ikke ofte det blei satt garn i stokke hvertfall.

takk for litt støtte syver :) er enig i at ørret og suter ser ut til å gå greit overens. vil presisere at jeg ikke er ute etter å finne noen syndebukker,men prøve å belyse problemet litt mer slik at potenielle utsettere kanskje vil vise litt medlidenhet neste gang :)

Du kan få litt støtte av meg også :) : Det er positivt å se denne diskusjonen (til nå) uten nedlatende usakligheter (selv om Potetkim var på gang) fra begge leire.

Jeg er enig i at det å "modifisere" et vann som allerede representerer høstnings, sportsfiske eller biologisk verdi er idiotisk på flere måter. På den andre siden burde ikke ideen om karpe-kultivering opprøre myndigheter og jeger&fiskeforeninger på linje med antisemitisme og pedofili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det å "modifisere" et vann som allerede representerer høstnings, sportsfiske eller biologisk verdi er idiotisk på flere måter. På den andre siden burde ikke ideen om karpe-kultivering opprøre myndigheter og jeger&fiskeforeninger på linje med antisemitisme og pedofili.

Jeg tror de fleste er enig i dette. Det har da aldri vært noe mål å ødelegge gode ørretvann for å skape gode vann for karpe eller suter, eller andre arter for den saks skyld. Og å hevde at "karpemiljøet" ønsker dette er å snu virkeligheten HELT på hodet. For sannheten i Norge er vel som vi har stresset så mange ganger tidligere, at det snarere har vært slik at mange heller har forsøkt å gjøre flest mulig vann til ørretvann, også vann der ørreten ikke har noe å gjøre. Og dette har jo vært en praksis med bred oppslutning, inkludert fra forvaltende myndigheter, selv om jeg er fullstendig klar over at holdningene har endret seg betraktelig de senere årene. Men uansett har jo denne virksomheten vært en mye større trussel for de andre artene, enn utsetting av karpefisk i noen få titalls vann har vært for norsk ørret. De aller fleste utsettingene av karpefisk har dessuten blitt foretatt av helt andre enn representanter for meitemiljøet. Utsettinger av sørv for eksempel er jo trolig et resultat av at (utenlandske?) sportsfiskere har tatt den med som agnfisk. Arten har dessuten sikkert også spredd seg videre delvis på egenhånd, kanskje også ved hjelp av fugl. Og suterutsettninger i Telemark-AustAgder har jo en 200 år gammel historie. Og en ting til; selv om et vann som Stokkevannet tidligere var et fremragende ørretvann, så er det ingenting som tilsier at dette nødvendigvis er en tilstand som kunne vare i all fremtid, uavhengig av eventuelle utsettinger av såkalte uønskede arter. Vel er Stokkevannet et typisk mesotroft vann, med dype kjølige partier velegent for ørret, og grunne næringsrike områder velegnet for karpefisk, men et varmere klima vil for eksempel sette fart i den naturlige eutrofieringen, og over tid kunne gjøre det vanskeligere for ørret. At et vann og dets fiskebestand over tid vil endre seg er regelen fremfor unntaket, ja dette er nærmest en naturlov. Skal man oppretteholde status quo er man derfor nødt til å bedrive aktiv kultivering. Dette er en sannhet som ser ut til å ha gått mange hus forbi i debatten her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler faktisk med deg når det gjelder Stokkevannet.

Det er mange faktorer som spiller inn: Avrenninger fra landbruket,høyere temperaturer,feil garnbruk og tallrike karpefisker.(sørv,kyte og mort)

Suteren har neppe noe med forringelsen av vannet å gjøre.

Barndomsvannet mitt er totalt ødelagt pga utsetting av ørret yngel i regi av Røyken jeger&fisk.

Der fulgte ørretkyte med på lasset når de satte ut fisk. 4 vann ble ødelagt.

Så utsettingen av ørret har ikke alltid vert positivt heller.

Det er liten vits å legge skylden på utenlandske fiskere hva angår bruk av sørv,kyte og mort når dedikerte meitere så til de grader driter seg loddrett ut B)

Hvorfor denne kraftsalven?

En viss meite klubb har ett vann på hurumlandet som huser bla karpe og suter,dette er helt greit for meg...

Men hva pokker har solabboren der å gjøre? Slikt er kun idioti. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten vits å legge skylden på utenlandske fiskere hva angår bruk av sørv,kyte og mort når dedikerte meitere så til de grader driter seg loddrett ut B)

Hvorfor denne kraftsalven?

En viss meite klubb har ett vann på hurumlandet som huser bla karpe og suter,dette er helt greit for meg...

Men hva pokker har solabboren der å gjøre? Slikt er kun idioti. :blush:

For det første så var det vel Stokkevannet denne tråden handlet om, for det andre er det en rimelig drøy beskyldning du kommer med nå. Vet du noe vi andre ikke vet?

Oppfordrer om å holde tråden til Stokkevannet, og eventuelt ta andre vann i en ny tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "dedikerte meitere" er vel dumme nok til å spre kyte, sørv og mort? Hvorfor i all verden skulle de gjøre det uansett...

Det er nok bare våre nye landsmenn som kan ta æren for spredning av de artene nå til dags.

Men det er derimot ikke tvil om at meitemiljøer rundt om i landet her driver med utsetning av diverse i ganske stor skala ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det jo ganske stor gjedde i dette vannet. Hvor den har kommet fra sier man ingenting om.

Ser på kartet at det er en elv som renner ut av dette vannet. Er denne ødelagt som gytebekk eller er den oppe og går?

Hvor mye som blir lagt ned i kultiveringsarbeid nevnes heller ikke.

At tråddstarter nevner velykkede fangster med garn er jo en av de tingene som kan være veldig negativt for vannet. Hvor stor maskevidde og hvor mange garnlenker som måtte til for og få disse fangstene, blir heller ikke nevnt. At siken tok knekken på røyebestanden er jo også en mulighet. Hvem som plantet den der kan man jo bare spekulere om.

Alle disse momentene er jo bare og spekulere i. Om lokale lag skal bedrive dyre kultiveringer for at grunneierene atter en gang skal oppleve kanonfangster med sine garn blir jo en vits.

At vannet i dag leverer stor gjedde og suter må man vel bare se som et resultat av ny tid og gammel forvaltningsteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke ute etter å finne noen synder.... vannet blir desverre aldri det som engang var igjen.... men håper virkelig at noen av dem som driver utsettinger leser dette og tenker seg litt om.... :blush:

jeg finner det sannsynlig at gjedda stammer fra omborsnes dammen. den ble tømt for endel år siden og det lå nok mye gjedde og sprellet.... men dette er rene spekulasjoner fra min side.... mener det var 20 omfar garn grunneieren brukte. ingen av bekkene til stokkevannet kan ha skylden for fiskespredning!!!!! medmindre gjedde,sørv og suter har vandret opp fra havet..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss meite klubb har ett vann på hurumlandet som huser bla karpe og suter,dette er helt greit for meg...

Men hva pokker har solabboren der å gjøre? Slikt er kun idioti. :blush:

Du må slutte med slike dumme utspill. Hvor har du det fra at det er klubben som eier vannet som har satt ut solabbor? Å slenge ut slike ubetenksomme og direkte feilaktige opplysninger er ikke bare med på å sverte uskyldige mennesker - men stiller jo også deg selv i klassen med de som snakker før de tenker eller i det hele tatt vet hva de snakker om.

1. Kasut er ikke vannet til en meiteklubb

2. Vannet på oversiden av Kasut leies av NCS

3. Vannet til NCS har ikke Solabbor så vidt jeg vet

4. Hvis det noen gang dukker opp solabbor her så er det pga tjuvfiske og ulovlig flytting av andre enn medlemmene i NCS.

5. Les vedtektene til NCS

Og før du slenger ut flere beskyldninger - så legg gjerne frem bevis på hvem det er som har satt ut denne fisken. Men slutt med ubegrunnet drittslenging. Jeg kan godt si at det var du som satte ut sørven i Stokkevannet - det er akkurat like ubegrunnet og dumt som det du gjør her.

Og til info..

Fiskene i Kasut ble vel introdusert der på slutten av 80-tallet - i private dammer - før det generelle forbudet mot utsetting av fisk fant sted. Altså - alle karpene og sutrene her ute er pr definisjon lovlig utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskene i Kasut ble vel introdusert der på slutten av 80-tallet - i private dammer - før det generelle forbudet mot utsetting av fisk fant sted. Altså - alle karpene og sutrene her ute er pr definisjon lovlig utsatt.

Pappa hadde båt i nærsnes båthavn,så jeg har fisket i de gamle isdammene...

Så karpe var den eneste som ble introdusert før forbudet tredte i kraft.

På den tiden fantes det karper i flere av de gamle isdammene på hurumlandet,men ikke suter. Den er av nyere dato.

Jeg har ikke påstått at noen har spredt sørv.

Back to topic :P

Jeg har sett sørv flokke seg rundt ørret som skulle gyte,så det er liten tvil om at den er en av grunnene til ørretens tilbakegang i Stokkevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa hadde båt i nærsnes båthavn,så jeg har fisket i de gamle isdammene...

Så karpe var den eneste som ble introdusert før forbudet tredte i kraft.

På den tiden fantes det karper i flere av de gamle isdammene på hurumlandet,men ikke suter. Den er av nyere dato.

Jeg har ikke påstått at noen har spredt sørv.

Back to topic :P

Jeg har sett sørv flokke seg rundt ørret som skulle gyte,så det er liten tvil om at den er en av grunnene til ørretens tilbakegang i Stokkevannet.

desverre er det slik ja :D umulig å bli kvitt dem er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa hadde båt i nærsnes båthavn,så jeg har fisket i de gamle isdammene...

Så karpe var den eneste som ble introdusert før forbudet tredte i kraft.

På den tiden fantes det karper i flere av de gamle isdammene på hurumlandet,men ikke suter. Den er av nyere dato.

Karpe og Suter ble introdusert samtidig i Bårdsruddammene i 1989 - hvor tror du navnet KASUT kommer fra? KArpeSUTer... og det navnet har vært fra dag 1 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En beklagelse fra meg.

Beklager at jeg uberettiget slengte ut drittkasting om ncs.

Fikk oversendt reglene,så jeg forstår at ingen av medlemmene ikke tørr tenke tanken om å spre uønskede fiskeslag.

Jeg trekker herved tilbake tidligere utsagn,og lover å tenke meg nøyere om i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LittleDevil

Jeg er evig enig med deg bsalte. Da jeg gikk på Bamble VGS var vi på ekskursjon til Stokkevannet i '93. Vi fikk en 2kilos ørret i et garn vi hadde, og jeg husker godt at fiskerhjertet mitt gjorde en salto.

Det er flott at mange gleder seg over at det nå bor stor Suter og Gjedde der, en bekjent dro en gjedde på 6kg foran måpende tilskuere (og nå skeptiske badere) tidligere i sommer, men det er synd at et stort, fint og lett tilgjengelig ørretvann nå er lagt øde. :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kasut er ikke vannet til en meiteklubb

2. Vannet på oversiden av Kasut leies av NCS

3. Vannet til NCS har ikke Solabbor så vidt jeg vet

4. Hvis det noen gang dukker opp solabbor her så er det pga tjuvfiske og ulovlig flytting av andre enn medlemmene i NCS.

5. Les vedtektene til NCS

Som en liiiiten tilleggsinfo her....

Kasut : Norwegian Carp Society leier fiskerettighetene av grunneier, men vannet er åpent for tålt fiske av ikke-medlemmer. Noen fiskeregler vurderes for vannet, men dette kommer for sent ettersom det allerede er blitt introdusert solabbor til vannet av ikke-medlemmer.

NCS (vannet ovenfor Kasut): Hele vannet leies av NCS og kun medlemmer har lov til å fiske her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.