Gå til innhold
Fiskersiden

Rødknurr- den nye agntjuven


Karleif
 Share

Recommended Posts

Endelig klarte eg å overtale en av skipsrederne i distriktet til å bli med på noe eg lenge har hatt i tankene. Nemlig fiske fra drivende båt på sandbankene utforbi Jærkysten. Etter att turen blei planlagt i går begynte fantasien min å løpe løpsk. En ting var i tankene mine. Piggvar, stor piggvar, piggvar over 5-6-7 kilo. Eg klarte nesten ikke å sove i natt da eg fullstendig hadde fått stor flatfisk på hjernen..

Vi avtalte møtested og tid, og i det eg kjører inn på kaien er Øystein i full gang med å sette ut båten. Vi lesser ombård og begyner å tøffe utover. Må innrømme att eg blei litt skeptisk da vi blei fraråda å gå langt ut, det var mye bølger utpå. Heldigvis fant vi ut att vi skulle tøffe litt utover for å se.

Optimistisk som eg var, kjørte eg på med Kensaki Catfish størrelse 4\0 og hel filèt av småmakrell. Nå skulle storfisken til pers. Øystein var en smule mer moderat, og fisket med noe microgreier. Det begynte litt dårlig for min del, Øystein dro vel opp 4 fisk før eg i det hele tatt hadde hatt napp. En av dei første fiskene var denne.

32397_s.jpg

Må si att eg skvatt litt når eg oppdaga hva som kom over ripa. Rødknurr. Helt greit mente Øystein, har jo denne fra før, så eg vil heller ha horngjel :) Ikke før han hadde nevn navnet, så var den der.

32398_s.jpg

Dere ser jo på snusgliset att horngjel er myyyye kjekkere enn rødknurr.... Øysteins første nye art for dagen var ett faktum.

Etter dette var det endelig min tur å få noe i andre enden av snøret. Stor krok- stort agn, må jo bare være stor fisk tenkte eg, men neida. En fjesing hadde slukt hele skiten. Eg tok ikke sjansen på å holde den i bølgene, så bildet blei såher.

32399_s.jpg

Ny pers på fjesing med anstendige 517 gram. Virkelig glupske disse fjesingene.

Så var det Øystein sin tur med nok en ny art. Eg hadde akkuratt etterlyst piggvaren da Øystein roper: FLYNDRE !!! Var rimelig sikker på piggvar, men når eg ser ned i vannet mumler eg skrubbe og begynner å småle.. Neida, kveite sier skipperen, og eg må snu meg for å kikke en gang til. Og ganske riktig, der lå det ei kveite i dørken.

32400_s.jpg

Om eg fekk fisk? Joda, litt blei det jo. Vi fekk begge sinnsyke mengder med knurr, og eg dro opp enda en fjesing, men mye mindre enn den første. Noe makrell blir det også, før eg skimter noe spennende nedi vannet.

32402_s.jpg

Rødknurr, endelig :) Denne har eg ventet lenge på, og tilslutt satt den...

.. men det kom mer. Det kom faktisk opp 5 rødknurr i båten i dag. Og dette var dagens siste, og største. 795 gram.

32404_s.jpg

Kort oppsummert, var dette en tur over all forventning, men med en litt annen fangst enn eg hadde trudd. Eg hadde virkelig tru på stor piggvar i dag, men med 5 rødknurr i båten, 2 fjesing, kveite, horngjel, makrell og sinnsyke mengder med knurr hadde vi egentlig hendene fulle. 2 nye arter på Øystein. 1 ny art, samt pers på fjesing på meg.

Dette må vi gjenta!

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra.

Jeg begynte å lure når msnmeldinger om 4. rødknurr tikket inn på PCen, men her var det mange og gode bevis. For en tur dere har hatt.

Det må bli båtkjøp snart skjønner jeg...

Gratulerer med nye arter og nye perser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Overraskende og veldig spennende med rødknurr. Merkelig at der ikke var piggvar. Du må ta på deg snorkleutstyr å sjekke bunnen, Karleif.

Vi driftet i 5 timer uten å sitte fast, eller få dritt på kroken, så det vil vel overrakse meg veldig om det er noe annet enn sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gledelig ! vel fortjente arter på begge to, er ikke bare flaksefiske dette, ligger mye resserch bak dette fisket.

at dere fisket kun på myk bunn, er jo helt suverent. lengre nord er det jo bare kilometer på kilometer med stein.

har en mistanke om at det kommer flere turer og enda flere spennede arter fra området fremover. snart er min båt også klar, og da skal det gutses :):)

:):):)

EDIT: knallrapport Karleif! herlig med bilder av flott fisk :):)

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt med rødknurr dere dro da! :) Nydelig fisk den siste Karleif, grattis med ny art også!

At det går an å ha rødknurr, men ikke horngjel, på artslista er det særeste jeg har hørt om hittil i dag, men så er døgnet bare 2,5 time gammelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må legge til at disse to er pionerer her på Jæren, Karleif har farta rundt,samla tips, prøvd nye plasser i de siste årene nå. denne fangsten er bare en liten gløtt av hva jeg tror kommer til å dukke opp fra denne karen.

mange store planer, og alt for lite tid.

Øystein har jo og gjort sin del når det kommer til å finne nye plasser, nå har vi langt flere plasser enn det vi klarer å bruke, og denne høsten har jeg stor tru på at masse spennede fangster.

gøy når folk gidder å prøve nye plasser, ikke bare fiske der andre har fått fisk.....

:lol::P:P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft.

Ble de testet i forbindelse med kulinariske fornøyelser? Helstekt rødknurr må jo være en artig middag.

Så de svømmer rundt der ute, altså.

Den blei ikke det, men det kunne jo vore artig med hel rødknurr på bordet ja :P

Javist svømmer dei rundt uti der. Den store blei vel tatt ett surfkast fra land faktisk, på ett siste desperat forsøk på å sikre fjesing til Øystein. Er bare å stille med skute, så stiller eg som lettmatros.

Pionervirksomhet vil eg vel ikke akkuratt kalle det. SDSFC (havfiskeklubben på Tananger som Hugo har deltatt i klubbmesterskap hos :lol: ) har jo holdt på med dette fisket i en årrekke. Dei har fått mye rødknurr, og har vel også kalt den ene klubb-båten for "Knurren" Har vært i kontakt med noen der også, så samen med tips derfra, samtaler med yrkesfiskere, rykter og litt andre ting har eg begynt å danne meg ett bilde over metoder og sted for å lure storfisken. MEN, det er langt ifra teori til praksis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.