Gå til innhold
Fiskersiden

Høyre er ikke helt stuereine de heller


ThorEH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uffameien :blush: Skulle nesten tro de var laget av kjøtt og blod.

Hvem som helst kan gå i en slik felle. Men det viktigeste er politikken.

Det pussige er at dette er at journalister virker til og ha et mål og ramme høyresiden med direkte ufine metoder. Den artikkelen om at Frp hadde flest kjeltringer var jo en bevisst løgn som jornalisten avslørte litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha hørt klippet så kan man vel si at man ikke skal klippe slike ting. Det at man ikke tør og kjøre stuntet pga barn er jo helt latterlig. Og omtale Pp som mørkebrune sier jo sitt. De har jo nettopp tatt et oppgjør med sin leder.

Var det ikke noen som sa at byen flommet over av afrikanske horer?

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett skal være rett,for denne ene gangen var det faktisk ikke frp som dreit på draget.

En klok avgjørelse når hun trakk seg etter fadesen.

En annen ting er at denne saken vil dø hen ganske raskt i media vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke denne saken får etterspill, blir jeg ikke overrasket. Men og politianmelde NRK hadde vært på sin plass. Og klippe en skjult samtale og sende den på riksdekkende radio uten at vedkommende får mulighet til og kommentere det som skal sendes er noe som kan få store konsekvenser for den det gjelder.

Når man leser overskriften til Dagbladet om at hun hetset negre og pakistanere lurer man på om dette er ønsketenkning fra Dagbladet sin side.

Dette er arbeidsmetoder som kun skal brukes i spesielle saker og da vil jeg anta at hele samtalen blir gjengitt slik den foregikk.

Tar man samme arbeidsmetoder i bruk på listefyll rundt omkring, kunne man laget hva som helst av nyheter. Spesiellt med den klippingen i tillegg.

Det at pressen ønsker og lage et rom for rasismen i samfunnet tror jeg vil gjøre at man ikke kjenner seg igjen og blir blind for den virkelige rasismen som kan forekomme. Ulv ulv osv...

Dette er og sette lapper på ryggen til folk som sier "spark meg"

Siden slike saker er ikke reversible bør man være yderst forsiktig med hvordan man går frem.

Nå vil noen si at jeg er vel mørkebrun, men rett skal være rett. Denne saken er blitt styrt i en retning fra starten av.

At jeg ville vært skeptisk til og la dama dra på nashspiel med 20 afrikanere eller kjøpe bil av en Pakistaner gjør meg ikke til en rasist. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet for fremragende journalistikk av det som i min bok går under betegnelsen fanatisk sosialistpakk. Bare fordi én Høyre-politiker blir lurt av en journalist betyr det verken at uttalelsene tatt ut av sammenheng er representative for den aktuelle politikerens reelle holdninger, for ikke å snakke om vedkommendes parti. Jeg blir helt matt av hvor selvrettferdige og fordømmende endel sosialister er ovenfor de av oss som mener at N på bilskiltene kunne stått for Naiv eller Nisse i enkelte integrerings- og trygdepolitiske spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav.

Dette er glimrende journalistikk. Menneskene står på en valgbod. At personen ikke ville utsette barn for holdningene som ble vist fram i denne reportasjen er selvfølgelig riktig.Jeg har hørt hele opptaket, og det er ikke mulig å tolke dette til noe annet enn en av to ting: -et ubegripelig ønske om å prate folk etter munnen, -at dama er rasist. Jeg tipper litt av begge deler.

At tidligere smårasister her på forumet forsvarer henne kommer ikke som noen bombe, at folk med latterlig mye utdanning burde lest mer samfunnsfag er noe annet.

Og Pota, å ikke ville kjøpe bil av en pakistaner gjør deg til rasist ja. Uten tvil. :lol:

Glemte å si at dette neppe er spesielt for høyre. Sjansene for å finne slike holdninger er store i AP, SP og PP også. Sikkert en og annen gammelkommunist i RV-og for den saks skyld.

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - Siv tar nok imot med åpne armer ved neste veikryss....

At PP er en gjeng med uopplyste rasister kan vel de fleste med H-besteforeldre skrive opp om. Jeg er selv vokst opp med en farmor som mente at negrene nettopp hadde klatret ned fra trærne - og at alle parkistanerene (ja - park-i-stanere) kun kom hit på trass for å stjele norske jobber. Man kan ikke lære gamle hunder nye triks - det inkluderer rundkjøringer også.

Enig med Bunker også - rasister finnes det i alle partier, men enkelte partier har bare flere enn andre.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle har glemt hvordan det ble da ett leserinnlegg fra ei i frp ble tolket dithen at alle i frp ønsket å drepe fostere med defekter?

Da var det HELE partiet som det ble rakket ned på,nå er det høyre det gjelder.

Siv gikk ut og tok avstand fra leserinnlegget til ett medlem av partiet,det samme gjør høyre nå

Og som de fleste vet... Avisene sitt politiske standpunkt er ganske blått.

Vi får se Potemkin om hvem av oss som får rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rimelig useriøst å stemple et helt parti - som t.o.m. tar avstand fra uttalelsene - for noe en person sier. Sier litt om hvilket lavnivå venstresiden legger seg på i valg-kampen. :lol:

De burde heller angripe politikken partiet står for hvis de ønsker å angripe Høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rimelig useriøst å stemple et helt parti - som t.o.m. tar avstand fra uttalelsene - for noe en person sier. Sier litt om hvilket lavnivå venstresiden legger seg på i valg-kampen. De burde heller angripe politikken partiet står for hvis de ønsker å angripe Høyre.

Er det noen som har stemplet PARTIET Høyre som rasistisk på grunn av dette da? Men den aktuelle politikeren må naturligvis stå til rette for det vedkommede har sagt. At media ofte lager ti høns av fem fjær er så, og dette er også muligens en storm i et vannglass, og metodene til media er mildt sagt tvilsomme. For å si det sånn, det skal lite til for å bli stemplet som rasist, og det er nærmest en regel at ting blir tatt ut av sin sammenheng. Dette har bidratt til å umuliggjøre en saklig og kritisk innvandringsdebatt i Norge. Å være kritisk til myndighetenes innvandringspolitikk betyr ikke automatisk at man er rasist.

Men høyresiden er rimelig paranoide dersom de hevder at det er bare de som blir offer for ufine metoder. ALLE, uansett politisk valør, er like gode, eller like dårlige om man vil, på dette punktet. Den gamle frasen om at alt er lov i politikk (og kjærlighet) brukes for alt hva den er verdt, av ALLE. Og når det gjelder rasisme, så er det liten tvil om at det er mest negative holdninger mot innvandrere på høyresiden, derfor er det også statistisk sett flest ekstreme - dvs rasister - på denne siden. Uten at det rokker ved det faktum at det fins gærninger i alle leire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er noe underlig er at man ikke turte og gjøre det samme mot sv og ap sin stand pga det var unger til stede. Dette ville jo vært den beste arenaen for og bekjempe slike holdninger som er rasistiske.

Tenk deg hvis politiet skulle drive med samme metode og lure ut trafikksynderen i deg.

Det at Høyre vil legge lokk på saken siden det er valgkamp er jo forståelig siden de ikke er interessert i og følge denne saken nå. Men jeg håper virkelig at den blir tatt opp etter valget. Frp gjør det også klokt og si minst mulig siden dette er gratis ammo til venstresiden.

At venstresiden ønsker og gjøre alle til rasister ser ut til og være det eneste de har og komme med i valgkampen.

Det og diskutere slike saker som dette er på linje med og spille Bridge mot boksere. Jeg med korta og de med hanskene. Uansett hva som spilles blir svaret et slag i luften eller under beltestedet.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt svært uheldig for den aktuelle politikeren, men å stemple henne som rasist blir helt feil. Å stemple Høyre som innvandrerfiendtlige er også et grovt bomskudd. Å stemple folk som rasister har vært de arrogante, politisk korrekte åndssnobbene på venstresidens måte å score billige moralske poeng på så lenge vi har hatt debatt om dette. Istedenfor å ta inn over seg at innvandring medfører integreringsutfordringer, og komme med konstruktive innspill, har de isteden benektet utfordringene ved å forsøke å gjøre det til en rasistisk ytring å påpeke problemene. Venstresiden har dermed frasagt seg muligheten til å være premissleverandør for integreringsdebatt og overlatt dette til høyresiden. Ideologisk arroganse og overlagt virkelighetsfjernhet ser jeg som årsakene til denne utilgivelige unnlatenheten. Denne ansvarsfraskrivelsen ovenfor samfunnet, og indirekte nedladenheten ovenfor annerledes tenkende, har grundig distansert den intellektuelle venstreside fra befolkningsgruppen de hevder de kjemper for.

Litt usikker på om du mener jeg er en "tidligere smårasist", Bunker, men jeg kan love deg at dersom du skulle stemple meg som rasist tar jeg det som et kompliment, og slår meg tilfreds til ro med at jeg ikke benekter samfunnsutfordringer i frykt for å ikke kunne sole meg i glansen av egen moralske fortreffelighet.

Det er ingen motsetning mellom å påpeke store integreringsproblemer forbundet med innvandring, og samtidig være svært positiv til mangfoldet og bidraget til norsk arbeids-, samfunns- og kulturliv dette har medført. Ikke i den virkelige verden i hvert fall, selv om det kanskje vil være det på en ideologisamling i Sosialistisk Ungdom.

EDIT: Rasist er så sterkt ord at venstresiden i de fleste tilfeller gjør seg en bjørnetjeneste ved å bruke uttrykket. Fordomsfull er noe annet. Gjennom det som kanskje i noens øyne er "latterlig mye utdanning med for lite samfunnsfag" så har jeg hatt utelukkende positiv erfaring med alle utlendinger jeg har møtt her, til og med i utganspunktet vanskelige folk som bergensere.

Det er vanskelig å påpeke problemer knyttet til en gruppe mennesker med et fellestrekk. Mange fordommer er knyttet til egenskaper som kanskje går igjen hyppigere hos en gruppe enn hos en annen, som f.eks. at unge menn oftere er i bilulykker enn andre. Dette gjør imidlertid ikke alle unge menn til bilbøller, men hvordan skal man ta tak i at de er overrepresentert i bilulykker om det ikke er lov å påpeke det? Vi alle er individer, og de individuelle forskjellene innen en geografisk eller etnisk gruppe er stort sett alltid større enn mellom de forskjellige "gruppene", uansett hvordan man definerer disse. Imidlertid vil det alltid være en kommunikasjonsmessig utfordring knyttet til hvordan man skal finne balansen mellom hemningsløs, fordummende generalisering, og intetsigende, endeløs nyansering. Media er tabloid, valgkamp krever enkle budskap, og i et enkelt budskap er man nødt til å generalisere for at ikke budskapet skal drukne i nyanseringene. Det er, så vidt en med for lite samfunnsfag kan se, en stor utfordring å påpeke problemer knyttet til en gruppe mennesker, uten å samtidig urettmessig generalisere og stemple alle individene i gruppen. Hvis noen har en løsning på dette kommunikasjonsproblemet så lytter jeg intenst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om du mener jeg er en "tidligere smårasist", Bunker, men jeg kan love deg at dersom du skulle stemple meg som rasist tar jeg det som et kompliment, og slår meg tilfreds til ro med at jeg ikke benekter samfunnsutfordringer i frykt for å ikke kunne sole meg i glansen av egen moralske fortreffelighet.

Nei, på ingen måte. Derimot påpeker jeg at du burde vite bedre enn å generalisere hele grupper og politikk som naiv/naive.

Det jobbes svært godt med integrering i Norge, og det har blitt gjort lenge av folk med lang utdanning og praksis på feltet. Norge er av de som har lykkes bedre i Europa med integrering, så når du tar utgangspunkt i at det er naivt/dårlig utført så legger du feil premisser for en debatt.

Det er ingen motsetning mellom å påpeke store integreringsproblemer forbundet med innvandring, og samtidig være svært positiv til mangfoldet og bidraget til norsk arbeids-, samfunns- og kulturliv dette har medført. Ikke i den virkelige verden i hvert fall, selv om det kanskje vil være det på en ideologisamling i Sosialistisk Ungdom.

EDIT: Rasist er så sterkt ord at venstresiden i de fleste tilfeller gjør seg en bjørnetjeneste ved å bruke uttrykket. Fordomsfull er noe annet. Gjennom det som kanskje i noens øyne er "latterlig mye utdanning med for lite samfunnsfag" så har jeg hatt utelukkende positiv erfaring med alle utlendinger jeg har møtt her, til og med i utganspunktet vanskelige folk som bergensere.

Beklager utrykket latterlig, det var kun ment som et overstatement for MYE, og ikke nedlatende. Jeg er utelukkende positiv til utdanning.

Det er, så vidt en med for lite samfunnsfag kan se, en stor utfordring å påpeke problemer knyttet til en gruppe mennesker, uten å samtidig urettmessig generalisere og stemple alle individene i gruppen. Hvis noen har en løsning på dette kommunikasjonsproblemet så lytter jeg intenst!

:)

Løsningen er å tenke før en skriver, og lese igjenom før en sender/poster. Men ja, det er svært vanskelig å snakke om hvilke grupper som sliter med noe er det utrolig viktig å tale med omhu.

Svært få endringer fra ønske om bedre integrering til direkte rasisme. Det er ellers aldri etnisitet som fører til at noen skiller seg ut som gruppe, så derfor trenger aldri etnisitet og oppgis når en snakker om statistikker.

Ellers føler jeg mye av svaret ditt er basert på det feil utgangspunktet at kalte deg rasist, noe jeg altså på ingen måte gjorde :), og jeg er helt enig i at mange på venstresiden ikke tør diskutere integrering.

Jeg har forøvrig aldri vært med i sekten SU, selv om de og andre sekteriske strømninger som moderat studentgruppe, kristen studentgruppe osv. prøvde å rekrutere meg flere ganger på blindern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jobbes svært godt med integrering i Norge, og det har blitt gjort lenge av folk med lang utdanning og praksis på feltet. Norge er av de som har lykkes bedre i Europa med integrering, så når du tar utgangspunkt i at det er naivt/dårlig utført så legger du feil premisser for en debatt..

Tja, vil nå fortsatt påstå at det store rom for forbedringer i den sammenhengen, og dersom Norge har lykkes bra, er det tydeligvis flust av andre land i Europa som har mislykkes fullstendig.

Forøvrig bra innlegg av SMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så er man vel enig om målet, men ikke veien, i norsk politikk?

Har faktisk en lyssky fortid selv, to år i SU. Dette var et sosialt prosjekt, for å lære hvordan veldige uenige tenker, for å diskutere, og ikke minst drikke! Målet var også å bli kvitt noen fordommer selv, men da må det nok mye, mye mer til! :)

Til slutt: det er forskjell på gjennomgående holdninger og uheldige uttalelser, selv om akkurat denne var virkelig, virkelig uheldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vil gjerne parere med at når man påpeker "store integreringsproblemer" uten vilje til å gjøre noe konkret - så er det spill for de fremmedfiendtlige (ref FRP). Still midler disponibelt til norsk opplæring, fjern kontantstøtten, gi gratis barnehage, etc, etc - ikke det motsatte. Kan ikke gi 120.000 i året per barn og tro at dette skal bidra til å få flere unger inn i barnehagene. Så lenge man kun fyrer opp under fordommer og hat - så er man ikke nødvendigvis en rasist - men man er med på å skape rasisme.

Denne saken med Høyre er selvsagt uheldig - men fint å få fjernet de dårlige potetene, enten de stemmer SV, H, FRP eller RV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe venstresida har sluppet unna med i mange år er jo å lukke øyne og ører for de uheldige konsekvensene av innvandringen. Når f.eks FRP påpekte dette fikk man selvsagt rasiststemplet slengt etter seg. Nå har heldigvis denne vinden snudd, så ståa er en helt annen pr i dag enn for 15-20 år siden. På en annen side har også endel av konsekvensene blitt tydeligere og alvorligere.

Dessuten har ordet rasist endret seg fra å være noe alle fryktet å bli stemplet som til å bli noe folk fnyser av.

Men for å komme tilbake til topic; dette var et stykke journalistikk som er helt på grensen, med ledende spørsmål og tvilsomme metoder. I valgkamptida er som kjent alle politikere utpregede ja-mennesker som mer enn gjerne snakker menigmann etter munnen for å kapre en ekstra stemme, selv om dette fører til at man går litt på akkord med egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremprovosering av kriminelle handlinger er jo noe FRP ønsker - etter god gammeldags amerikansk modell, sånn sett er det jo ikke noe galt i dette? Men jeg er enig - det er på grensen.

Selvsagt er det utfordringer knyttet til innvandring - og enorme fordeler også. Takket være innvandring så har vi et fungerende helsevesen i dag - noe FRP ikke ser ut til å vite. Og som skrevet istad - kritikk fra FRP er håpløst - de ønsker ikke å løse problemene. Kritikk uten løsninger fra politikere er verdt mindre enn brukt dasspapir. Oppskriften for å løse dette er jo kjempeenkelt - men dyrt. Gratis barnehage, gratis SFO, Fjerne kontantstøtten etc, etc. Når alt dette ligger i bunn - SÅ kan man selvsagt begynne å stille krav.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.