Gå til innhold
Fiskersiden

Regulering av laksefiske 2008


Stinger
 Share

Recommended Posts

Vel Sølvreven, da hadde det blitt korte dager for deg i Beiarelva (Nordland). Her har de hatt tøffe kvoter for å bygge opp laksebestanden etter år med Gyroens herjinger i elva. Såpass strenge reguleringer skjønner alle som fisker der - bestanden skal jo oppover så man kan ta ut mer fisk en eller annen gang når man er sikker på at bestanden tåler dette. Strenge kvoter, men fiskerne kommer likevel igjen år etter år...

Slik var årets regler (fra beiarelva.com):

Minstestørrelse på laks er 35 cm og på sjøørrett og sjørøye 30 cm.

Kvote av villaks pr. fisker: Inntil 2 laks pr. døgn

Inntil 3 laks pr. uke

Inntil 5 laks pr. sesong

Kvote av sjøørret og sjørøye pr. fisker: Inntil 6 sjøørret og 6 sjørøye pr døgn.

Avliva fisk skal føres på kortet umiddelbart. Fiskeregistreringen vil bli samordnet for hele vassdraget med jevne mellomrom gjennom hele sesongen.

Vel, dette er Beiarelva, men jeg fisker i Gaula :angry2:

Og hvis det skulle bli elendig fiske i Gaula fremover, så skyldes det nok ikke enkeltindivider i elva.

Og enkeltindivider (lokale fiskere) har vært der til evig tid.

Se på Numedalslågen eller andre elver, driver de ikke og tar laksen med flåter, sluser eller hva det er for noe. Og drivgarn langs elva oppe i nord. Har samene utenomjordiske regler ?

Mang en tradisjon i Norge når det gjelder å fiske laks, kanskje man skulle sett litt mere på disse fangstmetodene ?

Som jeg har sagt tidligere, problemet ligger ikke der, at enkelte lokale fiskere tar mere laks enn vanlig menig mann. Jeg synes det blir litt sånn gapestokk-mentalitet over det. Akkurat som når ei ung jente blir mangemillionær på poker.

Hva med kvote på antall fiskere pr. kilometer ? Enkelte vald har "stinn brakke" i hele juni når det meste av laks går på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er Beiarelva, men jeg fisker i Gaula :)

Jepp, men jeg bare ville vise hva de lokale har måttet finne seg i andre steder, selv om elva er stinn av fisk... :)

Som jeg har sagt tidligere, problemet ligger ikke der, at enkelte lokale fiskere tar mere laks enn vanlig menig mann. Jeg synes det blir litt sånn gapestokk-mentalitet over det.

Kan være enig i det - det er heldigvis få lokale "killere" av format i elvene, mest tilreisende som tar en og annen flakselaks og sjelden når opp mot bag-limit annet enn noen få jackpot-dager da laksen virkelig er på hugget. Men selv om de lokale heltene ikke er et problem for bestanden av laks, må de nok finne seg i å bli uglesett av andre som går fisketom fra breddene. Litt sjalusi kanskje?

Hva med kvote på antall fiskere pr. kilometer ? Enkelte vald har "stinn brakke" i hele juni når det meste av laks går på elva.

Ja, men det spørs hvor effektivt fisket er når hele bølingen banker elva i hjel. Tror faktisk fisket hadde vært mer effektivt om noen få fisket hølene i gangen, slik at laksen fikk roe seg litt innimellom alt bruket som flakser forbi. Køfiske gir sjelden godt fiske!

Kvote pr kilometer elv betinger at elva er ensartet over lengre strekk, men det er de jo ikke. Enkelte kilometer vrimler av mulige laksetak, på andre, dårligere strekk er det som å finne nåla i høystakken. Dessuten betinger reguleringer på antall stenger ofte at grunneier må skru opp prisen for å tjene like mye som før på færre stenger. Er det det vi vil? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe riktig i det du nevner, at det hjelper ikke med 100 mann på 1 km., likevel om det står svart med laks i hølene. Men dette gjelder som regel en god del ute i sesongen, og spesielt august da laksen er mye mere sky og de aller fleste fiskerne bare ødelegger for hverandre på de valdene der det er mange fiskere og det fiskes uvettig med tunge sluker etc. og mye plasking og ståk.

Det jeg mente var alle fiskerne totalt sett under hele sesongen, og spesielt i juni. På mitt vald var det godt over 150 fiskere de første ukene. Tallene fra Gaula som de siste årene har steget en god del, mener jeg skyldes i stor utstrekning at antallet fiskere er mangedoblet, eller rettere sagt antall kast ut i elva i løpet av sesongen har øket formidabelt. Og dette er hovedgrunnen til de økte fangstene. Det hadde aldri vært 46 tonn i Gaula i fjor hvis folketallet i elva hadde vært som 90-åra ! Minst 10-15 tonn mindre !

Statistikkene lyver meget for de som ikke kan lese de. Men vi som har fisket i samme elv mange år, vet eksakt hvor mye laks det går i forhold til tidligere år. Mine fangster er mye større også de siste årene, men det skyldes kun at jeg har muligheten til å fiske hele sommeren (sjeldent kost for de fleste) :)

En annen ting er at når folketallet er skyhøyt de første uker i juni og meget høyt halve sesongen i nedre deler (når laksen er mere ukritisk til agnet) så blir mere laks tatt der de siste årene. Tidligere år startet ikke de fleste å fiske før St.Hans-tider. Og akkurat dette har de som fisker lenger oppe sett seg lei på. De ser jo fangstene som blir tatt nedenfor fossen i juni, og vil derfor ha regulert fisket her med fluefiske, strengere kvoter etc. Og de er ikke nådig i sine kommentarer ang. hva grunneierne selger av kort på disse strekkene !

Så hvis det taes f.eks. 20 tonn nedenfor Gaulfossen i juni, ville det heller ikke blitt tatt like mye ovenfor fossen senere hvis alle fiskerne i nedre deler hadde uteblitt. Laksen er lettere å ta når den er fersk.

Så jeg tror egentlig "problemet" ligger der for de som er aktiv innen fluefiske og begrensninger, at de har sett seg lei på storfisket nedenfor Gaulfossen ! Men slik var det ikke før, da var flisa snudd på hodet faktisk.

Naturen har også forandret seg litt siden da. Mere laks går nå i starten enn det gjorde tidligere.

Så blir det 1 laks/døgn f.eks. og ukeskvoter etc. vet jeg at svært mange ikke vil komme til Norge og fiske laks i nedre deler. Så blir kanskje 60% av denne laksen som de skulle tatt heller tatt av fluefiskerne lenger opp i elva :D Så da har vi fått en slags regulering da :)

PS! Det hadde aldri i verden blitt tatt 3,6 tonn laks i 2005 og 3 tonn laks i 2006 på mitt vald hadde det ikke vært for at en hær med fiskere var der hele sommeren. Men fiskerne tror dette er verdens beste vald, noe det absolutt ikke er i Gaula sammenlignet med mange andre vald.

Så det biter seg bare seg i halen, effekten av å se på fangstene på nettet er stoooor og det selges bare enda mere kort.

Og vi som har fisket en stund synes jeg faktisk også må få lov å ha en viss fortrinnsrett med å få fiske. Vi var der tross alt under alle de dårlige årene også, og da var det ingen som klaget. Trøndersamer, det er det vi er :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor stå og denge oppi elva i 3 mnd. når man kan gjøre det på denne måten :)

Mange rare tradisjoner gett. Trodde de var ute etter stamlaks jeg, men så var det bare masseslakt for å vise lokalbefolkningen livet til "sportsfiskerne" (les:ektemenn).

At det er dette de driver med om sommeren, og ikke flyr etter kvinnfolka i nabobygda !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker i nedre deler av Gaula, og er enig i mye av det sølvreven skriver. Sessongen i Gaula i år var absolutt ikke så dårlig som mange skal ha det til!! Sjelden har jeg sett så mye storlaks i elva!

Jeg har også mistanke om at de som fisker lengre opp i elva missliker at det blir tatt så mye laks i nedre deler av elva. Dette synes jeg de må finne seg i! Enkelte år går mye av storlaksen før 1. juni, og gir bra fiske langt opp. Andre år (eks. 2005) er forholdene i elva slik at laksen ikke går opp gaulfossen før et godt stykke ut i juni, og dermed blir fisket i nedre deler svært bra.

Synes dagens reguleringer/regler for Gaula fungerer fint. 2 fisk per døgn er nok for meg, og er det trangt om plassen på valdet, noe det gjerne er hvis forholdene er fine, blir det mindre folk etterhvert som folk får kvoten, noe som gir flere fiskere sjansen til å få fisk.

Gjennutsetting av hunnfisk i august synes jeg også er et greit tiltak, men å ekskludere markfiskere i august synes jeg er helt idiotisk. Det går fint ann å sette tilbake laks selv om den er tatt på mark. Noen laks vil selvfølgelig være så skadet/utmattet at man må avlive den, sånn er det bare, enten man fisker med flue, mark eller sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnkvote på 2 fisker (laks/SØ) over hele linja.

Stopp i fisket mellom 2400 og 0500.

Sesongslutt 15. august

Hvorforvil stopp i fisket fra 2400 til 0500 være et bra forvaltningsmessig tiltak? Dette må du forklare meg!

Min erfaring fra Gaula og Eira er at laksen er lite bitevillig på denne tiden av døgnet. Mulig andre har en annen erfaring med dette og at dette varierer fra elv til elv?

Derimot tror jeg at om elva får ro om natta, vil dette øke sjansen til å få fisk om morgenen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorforvil stopp i fisket fra 2400 til 0500 være et bra forvaltningsmessig tiltak? Dette må du forklare meg!

Min erfaring fra Gaula og Eira er at laksen er lite bitevillig på denne tiden av døgnet. Mulig andre har en annen erfaring med dette og at dette varierer fra elv til elv?

Derimot tror jeg at om elva får ro om natta, vil dette øke sjansen til å få fisk om morgenen :)

Helt enig, å "frede" elva noen timer i døgnet har absolutt ingenting for seg. Husker tidligere år da det var mulighet å kjøpe halvdøgnkort. Da valgte man selvsagt å starte f.eks. 08:00-09:00 om morran og kunne fiske helt til kveld, og fikk likevel utnyttet kortet som det skulle vært et døgnkort. For å fiske om natta, det gjør iallefall ikke vi. Unntatt evt. noen dager rundt St.Hans når det er på det lyseste.

Laksen er stort sett i bevegelse (og mest bitevillig) om morran og tidlig formiddag og om kveldene når sola begynner å bikke ned mot horisonten (stort sett). Eller selvsagt midt på blanke dagen hvis det skulle klaffe slik med floa f.eks.

Å frede laksen andre tider på døgnet er også bare tull, da blir den bare tatt litt lenger opp i elva da (forholdsvis).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorforvil stopp i fisket fra 2400 til 0500 være et bra forvaltningsmessig tiltak? Dette må du forklare meg!

Min erfaring fra Gaula og Eira er at laksen er lite bitevillig på denne tiden av døgnet. Mulig andre har en annen erfaring med dette og at dette varierer fra elv til elv?

Derimot tror jeg at om elva får ro om natta, vil dette øke sjansen til å få fisk om morgenen :P

Jeg mener at laksen bare har godt av å få noen timer med ro, selv om det er enkelte som ikke fisker om natta, er det nok av dem som gjør. Og jeg nekter å tro at de fiskene som ikke blir tatt om natta uansett blir tatt på dagen lenger opp.

Hvorfor fisker folk på natta? Hvorfor binder/kjøper folk fluer/kjøper mørke sluker, beregnet på natta, hvis de ikke får fisk på natta?

Har opplevd kjempe bitt både rundt midnatt og i 2-3 tida om natta, mest da i Juni/Juli da det er lyst, og særlig i forbindelse med flo.

Bonusen vil også være at det blir tatt mindre SØ, som etter min erfaring hvertfall er bitevillig om natta.

Fisk i elva fører til mere fisk. Fisk på land gjør ikke det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i andre elver men når det gjelder f.eks. Gaula så vet jeg at det er svært få fiskere som egentlig fisker i denne perioden som var nevnt. Noen få dukker opp i 04-tiden riktig nok. Men laksen får faktisk ro om natta i og med dette. Jeg tror faktisk at mindre enn 3% av laksen blir tatt på denne tiden av døgnet totalt sett. Hvis man først skulle innføre fredningstid, så ville effekten vært størst om morran og utover tidlig formiddag. Men da kunne man likeså godt frede hele greia da, hvis man først skal frede laksen. Når man fisker laks så er jo hele vitsen at man starter om morran og fisker. Ikke midt på dagen. Sjøørretfiske er mest effektivt om natta riktignok, men skal man frede den så er det jo bare å stoppe fiske etter denne i august om natta, evt. kun C&R. Å fiske etter s-ø i juli mens det ennå er lyst om natta her, er det nok ingen som gjør. Når det gjelder de første ukene i juni så er også laksen "fredet" på en måte, unntatt de som blir tatt på krok. Stor og kald elv "skremmer" ikke laksen i det hele tatt, den ser ikke agnet før det serveres like i nærheten. Da tenker jeg på at laksen likevel får ro, men skjønner egentlig aldri hva som er argumentet for at den skal ha ro i noen timer f.eks. i juni.

Hvis den skulle ha ro, så er jo den verste tiden for laksen i juli/august at masse fiskere står og dænger seg ihjel i en høl full av laks når elva er pessliten og varm. Og det foregår hele dagen enkelte plasser, i desperasjon etter å fange (krøke) en laks eller to. Så når elva er slik blir jo også kun fluefiske innført for å ikke stresse laksen. Meget fin ordning. Men det hadde ikke gjort noe om grensen (vann-nivå) kunne vært litt større før kun fluefiske ble innført. Nå må elva helt nede i 20kbm/s før man kun får fiske med flue, og jeg mener at laksen er stresset nesten ihjel i varmelva lenge før det. Av uvettige tullinger som plasker i hølene med svæææære jernplater når de ser laksen sprette som besatt og ikke biter !

Det er faktisk mange av de tilreisende (døgnkortfiskerne) som står uavbrutt og pælmer jernplater ute i elva 18 timer i strekk.

Kanskje man skulle begrense kortsalget en god del for disse, da hadde ihvertfall laksen fått mye mere ro fra St.Hans og utover !

PS! I Stordalselva (Åfjord) er fredningstiden fra 12:00-17:00 (tror jeg) og dette er vel mere aktuelt hvis man først skulle gå til det skritt med fredningstider. Ikke har det særlig mye å si for fiskerne heller, da de der ute prioriterer å fiske om morran og kveldene.

Men samtidig med det fiskepresset vi har i Gaula for tiden så vet jeg at mange av de tilreisende ville da ha fisket mye hardere om morran/kveld i og med at mange av de fisker på zoombie-vis (hardfiske).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt innføre såkalt "lett fiske" i Gaula allerede når elva er 35 kbm/s.

Synes også gjennutsetting av all hunnfisk etter 15. aug. kunne blitt en permanent regel.

Selv fisker jeg svært lite i Nidelva, men har forstått det sånn at det er mye mer "krise" i denne elva enn i Gaula. Likevell er kvoten større (3 fisk) i Nidelva. Kunne kanskje vært en ide å sette ned kvoten til 2 fisk i Nidelva, samt å sette tilbake hunnfisk i august? Rigor Mortis er jo en dreven Nidelvfisker, hva syns du om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fisker jeg svært lite i Nidelva, men har forstått det sånn at det er mye mer "krise" i denne elva enn i Gaula. Likevell er kvoten større (3 fisk) i Nidelva. Kunne kanskje vært en ide å sette ned kvoten til 2 fisk i Nidelva, samt å sette tilbake hunnfisk i august? Rigor Mortis er jo en dreven Nidelvfisker, hva syns du om dette?

Jeg for min del lar TOFA ta seg av reglene i Nidelva, så hyler og griner jeg i etterkant dersom jeg ikke er enig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her og støtter meg til fredingsbestemmelsen som kom i år.

Mindre døngkvoter, funke bra på "offentilige" vald med mye folk, dårlig på private vald. Men ok tiltak. Fred hulaksen, ja, forby markfiske ett stykke ut i sessongen, tja. Innføre begrnesinger, stans i fiske ved lite vann. Ha dager som alt fiske er stengt. Eller som i Alta, Åford mfl stengt i deler av døgnet. Feks fra 12 00 til 18 00

Innføre max mål på laks. eks Strynselva. Laks over feks 80 er fredet uansett kjønn. Vi har jo en innført og respektert minstemål, så hvorfor ikke et max mål??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalkvote for hver enkelt elv er jo også en mulighet.

Ta f.eks snittet av total fangst siste 5 år, trekk fra 5-10% og så har man en totalkvote for hele elva, når kvoten er nådd er det slutt. Vil muligens fremtvinge mere C&R tildlig i sesongen for å kunne fiske helt ut sesongen.

Sesongkvote for hver enkelt fisker tror jeg vil medføre alt for mye byråkrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalkvote for hver enkelt elv er jo også en mulighet.

Ta f.eks snittet av total fangst siste 5 år, trekk fra 5-10% og så har man en totalkvote for hele elva, når kvoten er nådd er det slutt. Vil muligens fremtvinge mere C&R tildlig i sesongen for å kunne fiske helt ut sesongen.

Sesongkvote for hver enkelt fisker tror jeg vil medføre alt for mye byråkrati.

Det blir nok alledeles vilt å innføre total kvote for ei elv: Tenk på alle som har plottet inn laksefisket sitt ute i juli/august. De kan komme fra Norge, Tysklans, Sverige eller fra andre deler av verden eller Norge for dens saks skyld. Skal de reise hjem de da hvis kvoten er oppnådd i elva ?

Jeg synes også egentlig at det er liten vits å diskutere dette her, vi har absolutt ingen innflytelse på reglene som blir satt av Fylkesmann eller elveeierlag. Når man først skal innføre begrensninger i redskapsbruk og/eller kvoter så må det være helt klart en god stund før sesongen starter, slik at fiskerne kan innrette seg etter dette.

Men det eneste jeg ber om når slike regler skal iverksettes er at det ikke er kun inhabile personer som skal sitte og bestemme dette !

Hvis 2-3 grunneiere i Orkla/Gaula (for vårt vedkommende) skal sitte og bestemme dette, ja da blir jeg meget skeptisk. Det må være en totalt uavhengig politisk beslutning, og det er Fylkesmannen.

Og en annen ting er at når man innfører begrensninger (som det allerede er gjort de siste årene) så må det fungere i praksis. Idag fungerer det heller meget dårlig synes jeg. Hva med bedre kontroll ? De som skal kontrollere fiskekort, statskort, kvoter, desinfisering, redskap etc. er flinke de første dagene, men så er det fritt fram for "kjeltringene" som ikke respekterer reglene så særlig. Får man kvoten en plass så vet jeg flere bytter vald samme døgn for å fortsette fisket der. Mange har også sesongkort på flere vald, spesielt rike utlendinger ! Men svært vanskelig å kontrollere dette, men dette er noe kontrollørene må ta tak i.

Min siste mening er at skal det innføres noe som helst, så må det ikke fortrenge enkelte grupper av laksefiskere (markfiskere, slukfiskere, fluefiskere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalkvote for hver enkelt elv er jo også en mulighet.

Ta f.eks snittet av total fangst siste 5 år, trekk fra 5-10% og så har man en totalkvote for hele elva, når kvoten er nådd er det slutt. Vil muligens fremtvinge mere C&R tildlig i sesongen for å kunne fiske helt ut sesongen.

Sesongkvote for hver enkelt fisker tror jeg vil medføre alt for mye byråkrati.

Hutte meg tu for den fiskegjengen som har sitt årlige fiske i den elven. Ikke bare har de kjørt 200mil men vell framme møter de en flat hånd. Håper det da blir deg og ikke meg. :)

Ops. leste ikke innlegget over.

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk på Island som har hatt et sugent lakseår. Nær nabo av oss og neida, det har ingen sammenheng at et sånt lakseeldorado plutselig får en stor nedgang..?! Det sier seg selv at det ikke er fiskepress, men andre ting som spiller inn når laksen plutselig forsvnnner....

Kaller du dette for sugent lakseår? http://www.angling.is/en/catch-statistics/ I forhold til snittet de siste 10 år og 2006 syns jeg det går riktig så bra der jeg.

Fra skottland meldes det også om svært gode fangster den siste måneden.

Men felles for både Skottland og Island er at laksen var veldig sein til å ha seg på elva i år. Kanskje går det store flak med fisk opp i elvene her i Norge nå :-)

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som faktisk har skjedd her de siste årene er at et større antall laks går tidlig på elva (slutten av mai og de 2-3 første uker i juni, samt at masse laks går sent på elva (september og faktisk oktober). At en god del laks kommer sent er jo meget bra, man skatter 0% på akkurat den laksen.

Det jeg lurer på er at hvis man kun setter ut stamlaks fra laks som er fisket sent, at all denne laksen har gener for å gå sent på elva (høstlaks).

Stamfiske er vel og bra, hvis det nærmer seg krise i et vassdrag, men jeg har en liten mistanke om at litt for mye innblanding fra mennesker kan forkludre genene til laksen i det spesifikke vassdraget fullstendig, på godt og vondt. Vel og merke hvis det ikke gjøres optimalt nok. Men dette har nok andre mye mere peiling på. Vært interessant å fått noen kommentarer på akkurat dette fra biologer. Å hjelpe laksen på en kunstig god start i livet tror jeg også skaper dårlige gener hos laksen. Ingen kan nok reprodusere naturens gang, så jeg lurer på om akkurat dette skyldes alle de spjælingene av lakser som blir tatt i mange vassdrag (Nidelva, Namsen etc.)

Jeg er også av den oppfatning at laksen (som andre dyr) er mye mere forutbestemt enn oss mennesker.

Den vet at det blir en varm og tørr sommer, eller at elva blir stor i starten. Den vet også at elva vil stige etter et klimaskifte lenge før oss. Har sett så mange tegn på det og tror det er noe i det.

Det ble jo en elendig sommer stort sett overalt, men vi fikk rapporter om mye laks ute ved havgapet allerede i starten på august. Hvorfor kom de ikke i august ? Det ble jo perfekte forhold i september, og det er helt typisk at laksen hadde dette under full kontroll. Så en dårlig sommer i elva kan også gi laks på elva om høsten i bøtter og spann ! Er det bare meg som har registrert at laksen skyter fart opp elva lenge før den stiger til uante dimensjoner ?

Og at når det er et skikkelig storlaksår (mye laks går inn i fjorden og helt mot elva tidlig), ja da er elva bestandig stor (snørik vinter)

Jeg tror alt dette rett og slett ligger i genene til laksen, pluss en god porsjon sanser som vi ikke skjønner noe av.

Beklager sidespranget igjen :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Nidelva så tror jeg ennå større fangstbegrensning har liten virkning. Etter at Tofa hadde satt ut 5000 yngel i tillegg til naturlig produksjon så var elva stinn av yngel i år. Det er 3 ting som påvirker stammen mye mere i Nidelva, og det er TEV sin regulerig(yngel som strander) Overlevelse i havet, og forurensning av elva. Særlig forurensning og regulering av elva burde det være mulig å gjøre noe med. Om kvoten er 2 eller 3 laks i august er underordnet, da det kanskje er hele 4-6 personer (inkl Rigor)som får kvoten i hele elva i august mnd.

Endret av abu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det kan bli spennende å følge diskusjonene mellom dere (og inkl. meg)hvordan vi skal forvalte laksen og sjøørreten i fremtiden!

Det er veldig mye fokusert på elvefiske,hva vi har lov til å fiske med, døgn/uke kvoter på antall fisk utbygging av vannkraft og div.sykdommer.

Jeg synes det blir lite gjennomtekt at vi "laksefiskere" skal krangle om hvordan vi alene skal redde laksen alene! Det er greit at vi kan vi bidra med noe,men at vi skal betale for det som er det største problemet som jeg ser det, ligger i fjordene/havet.

Få oppdrettsnæringen på land.Da kan vi kanskje bli kvitt mesteparten av lusa i fjordene,som blant annet kan ta knekken på utvandrene smolt.(Stresser den i hjel) Vi kan bli spart for rømming av syk fisk,og ved stormer(som det blir sikkert fler av etter hvert).Jeg har selv i flere år nå fått små sjøørret under minstemålet i elvene som er fulle av lus.De klarer ikke å holde seg i sjøen og trekker inn mot elvemunningen når det blir flo!

Det siste jeg vil nemne er hva skjer ute i det store havet med fabrikktrålere? Er det noen som sjekker de norske og utenlandske trålere hva de fisker opp? Smålaks kanskje.....

Som sagt det var mye frustrasjon av årets dårlige laksefiske og som gjaldt det meste av lande. Og ikke lag fiskeregeler som vil gå ut over oss.Slipp til MARK,SLUK og flue fiskere til våre elver i fremtiden også.

Kanskje mange er uenig her, men det er sikkert noen som har sett fiskeprogrammene til BÅRD og LARS og tror at dette er fremtidens fiske for alle,jeg bare spør!

Knut G.

:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også den debatten - som ble åpnet av pr-stuntet til Heggem/Kjelden og det latterlige markfiskeforbudet i sommer - er interessant.

Det er spesielt interessant fordi en hele tiden tar utgangspunkt i opplevd fiske og ikke i den reelle bestanden. Dersom en leser Direktoratet for naturforvaltning sin "Foreløpig rapport fra laksesesongen 2007" så ser en at for sør-trøndelags vedkommende så finner en at det "Vi må tilbake til 1990-tallet for å finne et dårligere fiskeresultat...Det er imidlertid ikke tomt for fisk i vassdragene, snarere er den vanskeligere å ta. Det later til å bli en bedre gytesesong en hva fiskesesongen skulle tilsi".

Det er ikke lenge siden Heggem og co. fortalte om at antallet gytegroper har økt sterkt som følge av oppkjøp av nøter og slik jeg ser det vil dette være den mest objektive faktoren en kan bruke for å se om laksefisket i elv bør utsettes for slik omfattende regulering, som enkelte tar til orde for.

To andre faktorer som også bør tas med i diskusjonene er rekrutering og viljen til å opprettholde laksen.

Slik jeg ser det er vi gjennom økt trykk av utlendinger og pengesterke gamlinger (som meg selv kanskje ikke rik, men betalingsvillig..) i ferd med å hindre ungdom å ta del i denne flotte ativiteten.

Selv mener jeg at gjennom en kraftig regulering av utlendingers mulighet til fiske (eks. maks 5% av kort til utenbygds/utlendinger) og redusert pris og kvotering av yngre( eks min. 20% "ungdomskort" på alle vald) vil kunne bidra til økt rekrutteringen.

Det andre forholdet som jeg mener er viktig (støtter meg her på en samtale med en forsker på temaet som TJFF hadde til foredrag i 2006), er den legitimitet laksefiske skal ha. For at det norske folk skal oppleve det som viktig å værne om laksen må laksefiske være for almennheten. Dersom dette kun blir en aktivitet for personer som er utlendinger /eller svært pengesterke/fluefiskere eller andre spesielt utvalgte (slik det ser ut til at enkelte i Gaula vil..) vil det i fremtiden ikke være viktig, for folket å gjøre de nødvendige grep som skal sikre laksen. For folk flest vil laksen kunn ha en verdi dersom den faktisk er tilgjengelig for folk flest...

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo rimelig stor forskjell da :lol:

Ja, er det det? Minstemålet er jo der for å sørge for at de små blir store. Et maks mål vil sørge for at de store klare å lage utrolig mange små som igjen blir beskyttet av minstemålet.

Har hørt at for vær kg laks blir det 1000 egg, så en laks over maksmålet vil da produsere mye mere egg enn en liten og blir den fredet så tror jeg bestanden av laks og også den større laksen kommer tilbake i elvene igjen. Stor laks har genet for å bli stor, og får de sende sine gen vidre tror jeg det vil øke bestanden av stor laks. Er det ikke flere lakser og større lakser vi vil ha flere av da??

Æ vil i allefall ha flere og flere store lakser i elva æ fiske i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 Storlakser pr sesong er mer enn nok for en fisker. Har da vel ikke behov for å spise røykalaks til det tyter ut gjennom ørene. Vi lokale fiskere som fisker mye med annen redskap enn flue må lære oss å kunne glede oss over en blank og fin junilaks uten at vi på død og liv må slå den i hodet med en stein,ta den med hjem for å vise den fram, røyke den og legge den i fryseren sammen med harsk laks fra året før som enda ikke er oppspist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.