Gå til innhold
Fiskersiden

Multi på tld 20


GStrike
 Share

Recommended Posts

Skal legge på multi på min nye, kjære tld 20. Men lurer litt på om jeg bør ha noe backing på den? Isåfall, hvor mye?

Har kjøpt 500yds 50lbs power pro, hvor mye er det plass til av dette på tld 20?

Hvis det skulle være plass til en god del mer snøre enn jeg har kjøpt, er det da mulig (og gunstig) å skøyte på med mer senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge på multi på min nye, kjære tld 20. Men lurer litt på om jeg bør ha noe backing på den? Isåfall, hvor mye?

Har kjøpt 500yds 50lbs power pro, hvor mye er det plass til av dette på tld 20?

Hvis det skulle være plass til en god del mer snøre enn jeg har kjøpt, er det da mulig (og gunstig) å skøyte på med mer senere?

la på snøre (powerpro 0.32mm) til en kompis på jobb her forleden.. 1-15 meter m mono i bunn for å hindre att det glir. fylte så opp med PP. gikk på 850-900 meter.

gjorde det samme på min egen tld25, der gikk en hel storspole med PP på., også 0.32. (1370 m).

vanskelig å si hvor mye du må ha i bunn, men du MÅ ha noe. la det være igjen 1,5-2 cm til den røde ringen på spolens ytterkant når du beg med multi.. 50 lbs er vel 0.32?

jaffal ville jeg prøvd med det om en kunde kom og sa han ville ha ca 500 meter på snella.. i værste fall må du bare spole av og legge på mer/ ta av noe mono..

fullt mulig å skjøte. flere muligheter. selv pleier jeg å bruke løkkeprinsippet. ei stor og ei lita løkke..

lager da løkka med fire snurringer og forsterker med lynlim..

evt i skjøten mellom multi og mono bruker jeg albright-knuten.. 10 turn oppover og fem ned.. frosterkes med lynlim..

mvh

lars-ivar

Endret av lars'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skal legge på multi på min nye, kjære tld 20. Men lurer litt på om jeg bør ha noe backing på den? Isåfall, hvor mye?

2. Har kjøpt 500yds 50lbs power pro, hvor mye er det plass til av dette på tld 20?

3. Hvis det skulle være plass til en god del mer snøre enn jeg har kjøpt, er det da mulig (og gunstig) å skøyte på med mer senere?

1. 10 - 20 meter holder, men fyll gjerne opp så du fyller snellen helt opp med resten. Måten å gjøre dette på er litt omstendelig men du får en perfekt fyllt snelle:

Spol all multien inn på snellen. Fyll opp resten med f.eks 0,60 mono. Bruk en drill en tom storspole eller noe eller en tom stor snelle eller lignende og spol av all monoen igjen. Spol også all multien tilbake på spolen sin ved hjelp av en drill eller så. Knyt fast monoen på spoleakselen og spol den på - skjøt med multien med f.eks dobbel uniknute (Se Artikler i menyen, klikk på Nyttig nederst og så på Knuter( der du bruker 10-12 surringer på multisiden 0g 4-6 på monosiden) og spol så på multien.

2. På en TLD 20 II går det i hvertfall 1000 meter 0,25 multisene i tillegg til bittelitt mono bak.

3. Mulig, men ikke SÅ gunstig, men du slipper det ved å følge oppskriften i 1 (om det ikke er så at du helst skulle hatt på mer enn 500 meter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la på snøre (powerpro 0.32mm) til en kompis på jobb her forleden.. 1-15 meter m mono i bunn for å hindre att det glir. fylte så opp med PP. gikk på 850-900 meter.

gjorde det samme på min egen tld25, der gikk en hel storspole med PP på., også 0.32. (1370 m).

vanskelig å si hvor mye du må ha i bunn, men du MÅ ha noe. la det være igjen 1,5-2 cm til den røde ringen på spolens ytterkant når du beg med multi.. 50 lbs er vel 0.32?

jaffal ville jeg prøvd med det om en kunde kom og sa han ville ha ca 500 meter på snella.. i værste fall må du bare spole av og legge på mer/ ta av noe mono..

fullt mulig å skjøte. flere muligheter. selv pleier jeg å bruke løkkeprinsippet. ei stor og ei lita løkke..

lager da løkka med fire snurringer og forsterker med lynlim..

evt i skjøten mellom multi og mono bruker jeg albright-knuten.. 10 turn oppover og fem ned.. frosterkes med lynlim..

mvh

lars-ivar

Til orientering og bare til orientering : Såkalte lynlim ødelegger de fleste typer av multi og monofilament ( trekker ut mykningsmiddel blant annet) og gjør knutten sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selv har jeg TLD20 med ca. 30 m mono nederst, og så ca 700m 50lbs PP, uten at snella er full. Kunne nok fint hatt et par hundre meter til med multi. Eneste tankekorset er at du kan få et problem med at multien skjærer seg nedi seg selv dersom du fyller på for mye, for løst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe gærnt der ja, tabellene på den sida til Power Pro er feil. :D. Espen sin link er riktig i forhold til lbs og mm. Bare regn på oppgitt mål i inches til mm og sjekk dette mot tabeller fra europeiske leverandører.

Bra at noen er våkne :P Skal rette opp på sia mi i løpet av helga. Skal maile PP. Spent på om det kommer svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Litt off topic men e tld en bra snelle? (kan kjøpe ny på 50%rabat i morgen)

Hilsen

Fishermann

Jeg har to stykker og er meget godtfornøyd med dem. Den ene har jeg mishandla i flere år uten noen problemer. Den andre kjøpte jeg i sommer. Men, er enig med øysteiin i at til mye fiske under 200 meter vil jeg heller satse på en TLD 30II. Venter på ei TLD 50II som skal brukes til håkjerringfiske, men den blir også helt sikkert brukt til annet fiske når det er mer enn 200 meter til bunnen.

Havengel

Kryper i støvet og innrømmer feil i tabellen :) Jeg blingsa da jeg satte den opp. PP hadde rett. Heldigvis sendte jeg ikke en sur mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tull. TLD20 klarer fint fiske på dyp greit over 200 meter. TLD30II blir digert, tungt og grovt. TLD50II har her til lands et svært begrenset bruksområde. Skal du fiske på maks 150 meter ville jeg nesten gått for noe lettere enn TLD20 også. Med mindre det er sinnsyk strøm. Bruker selv en Shimano speedmaster til fisket på slike dyp.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tull. TLD20 klarer fint fiske på dyp greit over 200 meter. TLD30II blir digert, tungt og grovt. TLD50II har her til lands et svært begrenset bruksområde. Skal du fiske på maks 150 meter ville jeg nesten gått for noe lettere enn TLD20 også. Med mindre det er sinnsyk strøm. Bruker selv en Shimano speedmaster til fisket på slike dyp.

Mvh Oz

Jeg sier ikke at TLD 20 ikke klarer fiske på mer enn 200 meter. Det jeg mener er at skal man fiske konstant på dybder over dette finnes det bedre alternativer, som det gjør om man ikke skal dypere enn 50 meter. Men til fiske etter det meste på varierte dybder fra 0 til 500 meter er TLD 20 kanskje det beste valget når man ser på prisen man må ut med.

TLD 50II er som nevnt tidligere tiltenkt bare en oppgave, håkjerring. Dette forhindrer meg selvfølgelig ikke fra å bruke den til andre arter også selv om den er både stor og tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Øystein her. TLD20 blir altfor smått til dyp over 200 meter. TLD30 er ikke stor og tung til fiske på f.eks. 300 meters dyp. Man står ikke og pilker på desse dypa, her er det bunnmeite som gjelder.

Til fiske på maks 150 meter er TLD20 et godt valg og TLD15 kan også fint brukes hvis strømforholdene er greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at TLD 20 ikke klarer fiske på mer enn 200 meter. Det jeg mener er at skal man fiske konstant på dybder over dette finnes det bedre alternativer, som det gjør om man ikke skal dypere enn 50 meter. Men til fiske etter det meste på varierte dybder fra 0 til 500 meter er TLD 20 kanskje det beste valget når man ser på prisen man må ut med.

TLD 50II er som nevnt tidligere tiltenkt bare en oppgave, håkjerring. Dette forhindrer meg selvfølgelig ikke fra å bruke den til andre arter også selv om den er både stor og tung.

Da er vi nok enige. Til medium - tungt havfiske i Norge (da regner jeg ikke med håkjerring) er TLD20 noe av det beste man kan få for et begrenset budsjett. Snella er dog et råskinn som fint klarer store dyp uten nevneverdige problemer. Tungt er det med kiloslodd og digert agn uansett, det kan man nok ikke klandre snella for. Trodde du var stor og sterk jeg Øysteiin? Selv har jeg brukt TLD20 på over 300 meters dyp uten å bli veldig sliten... Slitsomt, joda, men har prøvd Tiagra 16 også, og det var ikke mindre slitsomt.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss vanlege dødelege som berre har råd til ei snelle, så har eg ingen problem med å anbefale TLD 20. Den funkar fint ned til 350 meter og gjerne lenger, men problemet er berre (som nemnt) at det tar lang tid å sveive opp.

God allroundsnelle!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

jeg fikk 200m 0,45mm mono og 300m med 0,29mm rapala multi på min tld20. Da var det akuratt passe fullt,så du trenger nok nesten ikke mono,kansje 10-15m.

Selv har jeg TLD20 med ca. 30 m mono nederst, og så ca 700m 50lbs PP, uten at snella er full. Kunne nok fint hatt et par hundre meter til med multi.

Har nylig kjøpt en ekstrasnelle TLD 20. Synes disse to over ikke stemmer overens.

Hvor mye mono 0.60 ved 455m 0.36(50pund) PP?

Eventuelt:

Hvor mye mono 0.60 ved 270 m Sufix 0.41(65pund)?

Endret av BrummleNy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.